Elyssé = Köttkoma

Medlem
Elyssé = Köttkoma

Igår kväll firade vi en kompis som fyllde år. Platsen för evenemanget var Elyssé, en restaurang i Malmö som tydligen har ganska lång historia och är kända för sin fondue.

Måndagar är specialitén köttfondue-buffé och konceptet är "Ät tills du spricker". Jag är inte sen att hoppa på en utmaning, särskilt inte när det kommer till mat, så jag frossade i de små köttbitarna och skrattade härligt när vi matade eld- och oljegudarna med nya offer.

Runt grytan med kokande olja får man in ytterligare en 80-talsinspirerad detalj, nämligen snurrbordet. Ni vet ett sådant där snurrande serveringsbord som alla balla människor hade för några årtionden sedan. På det här stod det en mängd små byttor med olika såser, alla lika goda (nästan), och med min favorit "Banansås". Banan??? tänker ni kanske, jo det är faktiskt jättegott till kött!

På Elyssé blir man inte bara mätt på kött utan till detta ingår obegränsat med pommes, vitlöksbröd, såserna fylls på i oändlighet och självfallet också köttet. Ett bra koncept för någon (mig) som gillar att äta mycket och inte ofta känner när man borde sluta. Vilket jag då lider av idag.

Vi blev lite förvånade över att lokalen var full av folk, det fanns inte en plats över, då vi kom halv åtta en måndagkväll. Men enligt servitrisen hade de likadant varje dag i veckan runt den tiden. Fondue är tydligen "the shit", fast få verkar prata om det.

Efter en stund runt bordet i glada vänners lag (och med Guinness i glasen) så inser vi hur mycket 80-tal det faktiskt är och börjar komma på fler 80-talstypiska maträtter och saker. Päronhalvor med After Eight på var en självklar kombo. Glass i ugn en annan. Banana-split eller marängsuisse en given klasssiker och den avslutade jag faktiskt kvällen med! Maränger i massor och vaniljglass, chokladsås och så klart en kex-stav till prydnad.

Kvällen avslutades med en riktigt blöt cykeltur hemåt och några svordomar över mars-vädret. Men trevligt hade vi och jag misstänker att det inte var sista gången vi satt runt grytan och hade det bra.

Kommer ni på några fler 80-talsinspirerade maträtter eller annat?

#blogg

Medlem
Elyssé = Köttkoma

Banana Float såklart

Räkcoktail was the shiz! eller var det 70-tal?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Kommer inte på någon 80-talsrätt, förutom kanske oxfilé som jag tror var populärt då.

Men apropå mat: testa Kungshallen, på hötorget. Dit ska jag idag och kränga texaskyckling. it's so yummy I could die.

"Its so fluffy i could die" ref från Dumma mig?- eh simon?.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Simon Karlsson:

Kommer inte på någon 80-talsrätt, förutom kanske oxfilé som jag tror var populärt då.

Men apropå mat: testa Kungshallen, på hötorget. Dit ska jag idag och kränga texaskyckling. it's so yummy I could die.

Själv ska jag till Hötorgshallen och kränga Turkiska burgare, underbart!

Medlem

Själv krängde jag pärgröt och fläsk! nom nom nom


signatur
Medlem

åh. päregröd. <3

Medlem

Päregröd? Är det samma som potatismos?? ehm.. dum smålänning/stockholmare som frågar.

Dumma mig! Klockren film för övrigt!

Oxfilé.. ja kanske det ja, själv äter jag hellre fläskfilé men det har inte så mycket med 80-talet att göra, tycker det smakar bäst bara.

Banana float... ytterligare ett frågetecken! Kul att det verkar skilja lite över landet vad som var populärt förr.

Hötorgshallen är grym, en massa godis från världens alla hörn. Jag är en sucker för kebabrulle och sushi. Men båda finns ju där också!

blev bara 10 idag


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av manuelek:

Päregröd? Är det samma som potatismos?? ehm.. dum smålänning/stockholmare som frågar.

Päregröd har jag förstått är vad skåningar kallar vanlig potatismos.

Pärgröt är en sorts potatismos som kommer från Hälsingland, som innehåller mjöl.
Serveras oftast med fläsk och görs en liten grop i gröten som man lägger i lite smällt smör i kallat smöröga. Det smakar som ett vanligt potatismos fast lite krämigare och görs på mandelpotatis. http://www.dn.se/mat-dryck/recept/pargrot


signatur

Fatta hur deprimerad man blir när ens middag idag består av Findus Kinamix.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Smarrigt! Jag blev sugen på kroppkakor
Själv lagar jag fylld pasta med stekt fläsk och ostsås. Allt är pre-made och jag har väl egentligen bara kokat vatten och skurit fläsket i mindre bitar. Så mycket till mästerkock är jag!

Ps. 10 är okej, men låt det inte hända igen

Medlem

Nice Ramrod, varje dag lär man sig nåt nytt! (är skåning)

Medlem

Mandelpotatis är ju gott, men potatismos med mjöl i? Man ska prova allt en gång sägs det ju... ska kolla in receptet!

Medlem
Skrivet av manuelek:

Mandelpotatis är ju gott, men potatismos med mjöl i? Man ska prova allt en gång sägs det ju... ska kolla in receptet!

Tycker du det inte blir lyckat så tycker jag du ska testa det igen ifall du har vägarna omkring Hälsingland och helst Järvsö, där serverar dom grymmaste pärgröten i landskapet.


signatur
Medlem

Hälsingland... hmm måste kolla kartan!

Medlem

73mpl4R: Turkisk burgare, alltså? Vad innebär det? Har missat det totalt. Hötorgshallen.. Nu blev jag både hungrig och fick hemlängtan!

Medlem
Skrivet av manuelek:

Hälsingland... hmm måste kolla kartan!

Gävleborgs län.
Hudiksvallstrakten, Glada Hudik-teatern, Tomas Brolin, Agneta Sjödin m.m.
10mil söder om Sundsvall.


signatur
1
Skriv svar