Dator problems fråga (startup problem)

Medlem
Dator problems fråga (startup problem)

Tjena

Igår stötte jag på ett problem med min dator som jag inte gjort innan. Och jag kan inte tänka ut vad som kan vara fel.

Det började med att jag skulle starta ett program, men när man klicka ikonen hände ingenting.
Då startade jag om datorn. Och det var nu det blev skumt.

Den skärmen som kommer upp (där det förmodligen är en bild med moderkorts namnet) när du kan välja att gå in i bios eller vad du skall boota ifrån. Den går inte förbi den skärmen, samt jag kan inte klicka in mig i bios eller göra någonting som man skall kunna göra där.

Så jag fippla lite och startade om flera ggr utan att komma vidare. Men när jag senare stängde av strömmen på nätagget baktill (den lilla knappen helt enkelt som säger on/off). Så startade allt banne mig upp sig igen.

I morse nyss stannade den på moderkorts bilden igen och jag fick åter stänga av nätagget baktill innan jag kunde komma vidare.

Vad kan skapa ett sådant problem? Moderkorts haveri eller hdisk om jag skall försöka tänka, men jag kanske har helt fel?

tacksam för hjälp
//Martin

Medlem

Låter VÄLDIGT konstigt!
Svårt å säga vad det kan bero på, Men prova resetta cmos och se vad som händer, eller om du kanske kan lyckas formatera åbäket och installera os på en annan disk om möjligt.

Medlem

Vet inte riktigt vad du har för hårdvara, men om du trycker TAB när biosbilden kommer fram så borde du få text där istället för bilden. Då borde det stå något felmeddelande där.
Om det inte står något där så blir det ju lite lurigare men jag skulle chansa på nätaggregatet med den infon du ger.

Medlem

Kanske är batteriet för BIOS som är klent? Testa att byta ut det och se om det funkar bättre, kostar ju ändå bara runt en 20-lapp. Har för mig att det är CR2032 som gäller.

Det låter som en vanligt "det var länge sedan jag formaterade hårddisken och installerade om allt på nytt". Om du inte håller koll på datorn, rensare och sköter den kommer sådana här problem. Har du installerat och avinstallerat mycket spel den senaste tiden, har du olika webläsare osv, allt påverkar i negativ riktning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det låter som en vanligt "det var länge sedan jag formaterade hårddisken och installerade om allt på nytt". Om du inte håller koll på datorn, rensare och sköter den kommer sådana här problem. Har du installerat och avinstallerat mycket spel den senaste tiden, har du olika webläsare osv, allt påverkar i negativ riktning.

Såvida det inte är ett s.m.a.r.t-fel på disken så stannar den inte vid bios vid sådana diskfel.

Medlem

Har alltid använt mig af firefox, installerar spel på en helt annan hdisk, samt så är hdisken relatitv ny. Har bara haft den lite mer än 7 månader och under den tiden har den blivit formaterad minst 2 ggr.

Disken som windows ligger på är visserligen uppdelad, det är en "stor" 750 som jag gjort om till en 250 och en 500. Där 500 bara är lagring och som inte ändrats på nämnvärt sedan allt lades på den.

När burken väl startat efter jag kört on/off knappen fungerar den normalt, jag leker dom spelen jag brukar och använder burken som vanligt.

Nu har den inte fastnat där vid 2 omstarter, men skall pröva tab och se om det står något fel nästa gång det händer.

Medlem

Jag är absolut ingen export på datorer och sånt, men jag slänger bara ut det här till de som kan:

Kan det inte vara något med BIOS som blivit konstigt? Flash:a BIOS och se vad som händer?

PS. Gör inte det innan någon som vet svarat.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Bump?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

1
Skriv svar