Volitions knasiga inställning till pc-pirater

Medlem

Har sett en del videos från kommande Red Faction och om de inte har drakonisk DRM kan det lätt bli ett köp. Sund inställning och att det går att sälja spel utan DRM överhuvudtaget är The Witcher och kommande The Witcher 2 ett bevis på.

Skrivet av Buio:
Skrivet av Mjauv:

Skippa online-aktiveringen på DRM-skyddet så har du en hängiven konsument right here buddy.

Onlineaktivering är dock ett väldigt effektivt skydd mot pirater. Annars blir det som förut när spel "piratades" veckor innan release (då de måste vara klara runt en månad innan pga tryck/distribution). Nu kan de inte knäcka det förrän releasedagen, vilket kan vara rätt viktigt för day 1 försäljning. Det finns undantag förstås, med läckta oskyddade spel.

Skulle snarare vilja påstå att det är ett effektiv sätt att kontrollera en annan marknad på och det är garanterat på grund av denna som de fortfarande kräver någon form av aktivering. Visst finns det de som kopierar spel till andra från sitt egna spel men dessa är inte i närheten lika många som drar ner crackade versioner vilket i huvudsak gör ett skydd meningslöst och bara jävlas med dess köpare. Det enda jag kan ha förståelse för är att detta skydd hjälper i början när spelt är nytt men efter ett par månader är det helt verkningslöst. Hade de då tagit bort skyddet via patchar eller liknande hade jag utan tvekan köpt mer spel än jag gör idag.

Medlem

Bästa sättet att minska pirtatkopieringen är att satsa på online-läget, Hamachi och liknande finns men de flesta betalar nog hellre och lirar online med betydligt fler spelare

Medlem
Skrivet av jonnycrow:

själv jobbar jag i en spel butik och jag vet med säkerhet att vi säljer 90% wii,360,ps3 och 10% W.o.W Prepaid card tyvär är spel på väg nerför, konsoll börjar ta över och så är det bara.

Fel. PC-marknaden är nästan dubbelt så stor som Konsollmarknaden. PC-marknaden hade $16.2 miljarder revenue 2010, medans Konsollerna bara hade $9.4 miljarder. Dessuton så minskade spelförsäljningen på konsoller för andra året i rad (sen andra länken ovan).

Anledningen till att du inte ser någon PC-försäljing är för att det är betlydligt bekvämare att handla digitalt (40% av EA's försäljning är digital), vill man ha en fysisk box så kan man beställa billigare online, från exempelvis Webhallen, än att gå till en butik och köpa.

Skrivet av Grumbledock:

Tror tyvärr han har helt fel, är spelet bra på PC kommer folk att se än större anledning att pirata det på Pc än att ex. köpa det på konsol. Nå, tror de att det lönar sig att göra en bra PC version så hoppas jag de har rätt, men om man ser till övriga försök så brukar det ju inte lyckas, snarast så att konsolportarna säljer minst lika bra men kostar 1/10 att utveckla...
Pirater piratar i alla fall, och hederliga köpare köper i alla fall, spelar ingen större roll...

Som jag personligen uppfattat det så är PC-marknaden är betydligt mer kräsen, gör du inte ett bra spel så säljer det inte. På konsoll kan du gör ett riktigt kasst spel och det kommer ändå att sälja "ok" bara du marknadsför det som en tok (speciellt i början av lanseringen för konsoller). Utgivarna brukar vara rätt bra på att ha ett senare släppdatum på PC (Assasins Creed, 5 månader) eller att göra en otroligt dålig portning (Modern Warfare 2), så det kan.påverka försäljningssiffrorna en hel del.

Har du någon källa för ditt påstående att det bara kostar 1/10 att porta till PC jämfört med konsoll?

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Bästa sättet att minska pirtatkopieringen är att satsa på online-läget, Hamachi och liknande finns men de flesta betalar nog hellre och lirar online med betydligt fler spelare

Exakt!

Inaktiv
Skrivet av Tommy_h:

Det lär ju inte påverka försäljningen överhuvudtaget! Om folk som tankar spel innan de släppts vanligen och nu inte kan det så tror jag ju absolut inte de går och köper spelet istället :S Ett piratat spel är ingen förlust! Snarare en potentiell kund.

Först och främst så var mitt inlägga bara ett konstaterande av faktum. Ett onlineregistreringsskydd stoppar piratkopiering innan release. Det är alltså ett effektivt skydd och har tagit bort tidigare förekommande pre-release kopiering.

Många spel säljer väldigt mycket under den tidiga perioden direkt vid release. Om det kommer ut en piratversion flera veckor innan, finns risken att många som piratar spelar klart och sen inte har något intresse av att betala långt efteråt.

Medlem

the Q is simple
1. make a multi player game
2. make it a mix between quake and cs 1.6
3. earn the rewards

Medlem
Medlem

"Red Faction- och Saints Row-studion Volition tycker att pc-formatet fortfarande har mycket att ge och satsar extra på sina pc-versioner i framtiden."

Trevligt att läsa.

Angående piratkopiering av mjukvara: det är fel. Ja, jag kopierade hejvilt på atari/c64-tiden men då tänkte jag inte längre än fjunet på min haka. Djävulen blir religiös på gamla dar. >;--)>


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Belöna och ta hand om sina kunder, så svårt ska det väl inte vara? O_o
Jag piratkopierar för att testa spelet. Är spelet faktiskt bra, då köper jag det eventuellt. Är spelet småbra till en början, men blir fort tråkigt(som många spel blir enligt mig) så skiter jag i att köpa det, för varför ska jag lägga 300~400 på ett spel jag inte vill spela? Dvs, jag spelar inte ens vidare på piratkopian.

Fåtal titlar jag inte gör detta med, som Battlefield, Elder Scrolls eller något utav Valve eller Blizzard(förrutom SC2 som jag först piratkopierade då jag var skeptisk efter allt med WoW). Köpte SC2 trots att jag klarade av hela kampanjen på piratkopian. (Detsamma gäller Bioware och Mass Effect serien. Dragon Age piratkopierar jag inte men tankar från en polares konto och spelar i offline-läget. Känns bara bättre på det viset)

Nu talar jag för mig själv förstås.

Så gör jag också, så du talar för mig och andra med. Håller med 100%.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv
Skrivet av jonnycrow:

själv jobbar jag i en spel butik och jag vet med säkerhet att vi säljer 90% wii,360,ps3 och 10% W.o.W Prepaid card tyvär är spel på väg nerför, konsoll börjar ta över och så är det bara.

Fysiska butiker tar överpriser och en väldigt stor del av PC spel försäljningen går via digitala tjänster eller via postorder. Jag spelar nästan bara på PC... Men jag köper aldrig i en fysisk butik, för mig är det bara webhallen som gäller och vill jag ha spelet direkt så är det en digital tjänst som gäller. Hade fysiska butiker inte alltid legat minst 100kr över dom valen kanske det hade sett annorlunda ut dock...

Medlem

Antar att sammanfattningen är, gör bättre spel.

12
Skriv svar