Bethesda: Grafiken spelar visst roll... lögnhalsar!

Medlem

Löjligt, visst det är bra men knappast spelar det någon roll.

Rätt! undantag för Minecraft, dock.

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Vincent_graymore:

-_- folk har missat något i denna tråd. Många säger att grafiken inte är viktigt men spelar stor roll, andra säger att hans yttrande är rätt! Men ingen tänkte på musiken? på kontrollerna (iofs i viss mån gameplay men inte riktigt sant det heller). Ett spel utan grafik är ett dåligt spel men ett spel utan musik är också ett dåligt spel. Precis som spel som saknar gameplay. Sedan är jag en sådan person som gillar story (inte lore) men jag måste tyvärr säga att storyn än inte viktig i ett spel. Det finns många bra spel som har en banal story men ändå är väldigt roliga, tex mario till nes, zelda till nes, andra gamla spel och nyare spel i form av småspel (oftast) som angry bird etc

Grafik ska vara snyggt men något som många missat tex är att 2D kan vara jävligt snyggt, allt behöver inte vara 3D.

Men att säga att grafiken ska vara snygg är ungefär det samma som att säga att musiken ska vara bra, dock är det svårt att se musik på ett screenshot

Beror på vem man frågar, personligen anser jag en bok (som innehåller nada grafik och ljud) lätt slår en film. Med andra ord har jag inga som helst problem att spela ett spel som enbart är baserat på text. Men om ett spel är grafiskt och det finns i olika utgåvor så kommer jag knappast köpa den utgåva som har sämst grafik om spelet är detsamma i övrigt.

Det som avgör för mig är vad för spel det rör sig om, är det ett rpg så är grafik sekundärt, samma sak gäller när det kommer till äventyrspel á la Lucasarts. Fps däremot är spel som kräver någorlunda bra grafik och flyt för att bättre men framför allt snabbare kunna se ens motståndare.

För mig är det lite samma sak med spel som det är med de tecknade barnprogram som dagens barn får se. De har tyvärr blivit sämre om än bättre rent grafiskt, när det kommer till de tecknade serierna kan jag bara säga en sak, smörja.

Skrivet av qbic:

Grafik i all ära, men ge mig motstånd förfan och försök inte lura mig med att krama de döda.

Amen to that=)

Jag vet inte om jag accepterar att man blandar medium här :/ Jag kanske föredrar live action "spel" (sport eller varför inte actionspel på riktigt). Men men bok, film och spel okej men jag pratar enbart om spel och då spel som något i en "modernare variant" (ungefär som noveller blivit grafiska noveller nu för tiden eller ta bara utvecklingen ifrån helt textbaserade spel till äventyrsspel som shadowgate), jag har sett väldigt enkla spel i textform idag också men de kommer sällan utan en bild åtminstone. Ett spel baserat på text kan vara en "interaktiv bok" lika mycket som det kan vara ett spel. Sedan kan "ni" (dvs ni som sagt det ) inte säga att ett spel baserat på ascii eller text i allmänhet saknar grafik, för det är falskt. Text är ett val av grafikSTIL, varje sig i rent textform eller om det är grafik där "punkter" är gräs eller jord.

Min poäng som i alla fall min quoter inte fattade var att folk tänker inte på annat än "gameplay", "story", "grafik" men jag menar att det finns faktiskt fler saker än så som är bra i ett spel. Tex och absolut vanligast att folk märker men inte tänker på är just ljud och musik i ett spel.

Sen angående egna tycken:
Jag tycker inte grafik är viktigt i fps. Som många sagt sänker man ofta inställningar för att få bättre prestanda av datorn och jag hade polare som bytte ut grafiken i CS så att det näst intill var fyrkanter och klarglada färger som sprang omkring, texturlöst i viss mening. Jag tävlade aldrig i spelet så jag kanske inte fattade poängen men jag föredrar den grafik som spelet är avsatt för men gärna lägre inställningar om jag får mer av min burk.

Jag tycker att rollspel har störst nytta av grafik för att rollspel vill ofta förmedla känslor i form av storhet och äventyr, vilket inte går så bra om miljöerna ser ut som en forumsavatarstextur på hela berg. Hade final fantasy 13 sett ut som final fantasy 7 hade jag nog aldrig spelat det. Storyn var egentligen enligt mig i alla fall ganska kass men grafiken och gameplayet gjorde att jag spelade igenom det och plockade alla thropies och jag längtar efter en remake av flertalet äldre rollspel med underbar grafik, just för att det ny för tiden ska kunna leverera samma känsla som det gjorde förr. Äventyrsspel har jag ingen åsikt om då jag aldrig gillade sådana spel speciellt mycket.

I övrigt så håller jag med om att de tecknade programmen nu för tiden som visas för barn är ren skit. Jag ska då lära mina barn att kolla på Ducktales och andra gamla goda klassiker när de återsläpps på bluray.

Sedan är det kul att se folks religioner angående detta ämne (inte riktat till den som quota mig)


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Grafiken gör mycket för ett spel, men om spelkänslan är dålig så räddar ingen grafik spelet.

Medlem

Bra grafik måste inte vara realistisk och HQ. Det handlar om designen.


signatur

"I love when people think I'm psychologically disturbed"
"Cause it means I overloaded their neurological nerves".

Medlem

Skön lunarstormnivå många medlemmar bidrar med. Man blir stolt över att vara medlem på Fz.

Medlem

JA! Jag har skälv tyckt att grafiken inte spelar någon roll, men sen fick jag jobb och hade råd med en ordentlig PC.

Grafiken ju dock inte allt, det är en del av spel upplevelsen.

Medlem

Självklart betyder grafiken mycket i spelet!
Men Bethesda animering har också betydelse i ett spel, något jag hoppas dom har listat ut vid de hära laget!

Medlem

Om spelet suger skiter jag blankt i om grafiken är bättre än i Crysis


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Reltih:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Reltih:

Något av det dummaste jag någonsin läst.
*KLIPP*
För att exemplifiera, jag spelar SC2 på de lägsta möjliga inställningarna fastän min dator mycket väl klarar av 200-200 fighter med allt på ultra över 60 fps, och då är SC2 på ultra inte ens speciellt snyggt.

Att grafiken spelar roll är en jävla ursäkt för casuals och och mediokra spelare.

Dagens skratt. Haha! *går och installerar ytterligare en grafikmod i Oblivion*

Jag tolkar det som om du aldrig spelat SC2 eller är en bronsspelare. Hur som haver, då SC2 är ett spel är enormt snabbt och som till skillnad från t.ex. Oblivion kräver skill, är det oerhört fördelaktigt om spelet endast renderar viktiga saker på skärmen istället för skit.

Så nej, såvida du inte är mentalt handikappad har jag svårt att se vad som var roligt med min kommentar, att spela Oblivion tyder i och för sig på att du är just det.

Nej du verkar inte förstå det roliga i dina "störst e-penis" inlägg och vad det har för relevans till ett medium som är bra mycket större än den delmängd du beskriver. Inskränktheten och den självutnämda elitismen kryddat med med tafatta förolämpningar som egentligen bara biter om man delar din åsikt var det roligaste, speciellt i ditt andra inlägg.

"Störst e-penis inlägg" ? - Nåväl, jag antar att man läser det man vill läsa, tråkigt att det är så du tolkar inlägget.

Det som exemplet försöker förklara, måhända på ett taffligt sätt, är hur allt som oftast funktion överträffar form -- eller i det här fallet grafik.

Jag har dock full förståelse för att grafik är en viktigare aspekt i t.ex. RPG-spel där det inte finns något tävlingsmoment.

Medlem

Detta är ju som att säga att alla filmer är bättre än alla böcker ,villket inte är fallet och det tror jag att dem flesta kan hålla med om (som har läst böcker) .

Medlem

Skitsnack, jag spelar hellere morrowind än oblivion. hellre Rainbod six vegas 2 än Crysis 2. hellre Republic comando än Far Cry 2. hellre KotOR än något annat.

Grafiken gör inte spelet. det är helheten som gör ett spel till vad det är.

Medlem

Snygg grafik ja. Behöver dock inte vara tekniskt avancerad. Finns många SNES-spel jag håller högre grafiskt än Crysis 2. Det är en fråga om design och inte polygonspottande.

Medlem

Klart det spelar roll, även en "död" värld som Fallout 3 är nice, MEN att springa in i en Fucking Invisible wall som i "New Vegas" är fan idiotiskt - Oavsett hur snygg grafiken är så gör Invisible-walls att spelet suger mer än mitten på vår galax!

Medlem

Klart som fan att det spelar roll, men det nya Oblivion tycker jag då inte är direkt snyggt? Kanske om man kollar på 5 meters avstånd på en 22 tummare.

Medlem

Marknadsföring av spel = En raggningsrunda på en fest.

Med risk för att låta väldigt bufflig...

Bra grafik gör inte ett bra spel lika lite som att tjejen på festens snygga utseende gör henne till en intressant ("bra" kändes inte rätt att använda i det här fallet) person. Däremot är det ofta bra grafik som gör att spelare blir intresserade av spelet och plockar upp det från hyllan för att se om det är intressant att faktiskt spela också. Precis som att många killar blir intresserade av en riktigt snygg tjej på en fest och väljer att gå fram till henne hellre än den mer alldagliga tjejen i hörnet på andra sidan rummet som kanske har världens skönaste personlighet och är den som man verkligen skulle vilja vara med.
Visar det sig att den snygga tjejen inte har någon personlighet för fem öre så tappar man intresset rätt fort (jag vet att det finns vissa "undantag" och motiv här men vi håller oss till den mindre buffliga och mer relevanta varianten i sammanhanget).

Sen kan både spel och tjejer utmärka sig på andra sätt som gör att grafik/utseende inte längre är lika relevant som första intryck för att få oss att vilja veta mer. Ett bra exempel är Minecraft och dess genialitet i gameplay som får oss att förbise det faktum att det ser för jävligt ut ur ett grafiskt perspektiv. Att det sedan faktiskt är roligt att spela gör att vi fastnar, att det är fult är ingen nackdel, vi älskar det lika mycket för det och tänker sällan på det, men det hade varit en självklar fördel om det varit det snyggaste spelet vi någonsin sett...
Grafik/utseende är ofta det som får oss att flockas initialt men det är innehållet som gameplay, story osv som får oss att slutligen stanna eller söka oss vidare.

Så slutligen, att säga att grafik inte är viktigt är lika mycket skitsnack som att säga att utseende hos oss människor inte är viktigt. Det är ett av dom viktigaste sätten att få uppmärksamhet i en värld där alla inte har tid/möjlighet/ork att engagera sig i allting som erbjuds och måste därför sålla fram ett urval av det som vid första anblick ser mest intressant ut.
Det går väldigt mycket fortare att bilda sig en uppfattning (rätt eller fel) om ett spel baserat på dess grafik än vad det tar att sätta sig in i hur dess gameplay fungerar eller storyn är. Av den anledningen finns det väldigt många spel därute med underbart gameplay/story som aldrig får någon större skara fans eftersom de blivit bortdömda i ett tidigare skeende pga sin bristande grafiska skönhet.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

mer eye candy åt folket!

Medlem

Klart grafiken är SJUKT viktig.
Ingen som gillar typ counter strike, starcraft eller mafia idag... eller vänta lite?

Medlem
Skrivet av Reltih:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Reltih:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Reltih:

Något av det dummaste jag någonsin läst.
*KLIPP*
För att exemplifiera, jag spelar SC2 på de lägsta möjliga inställningarna fastän min dator mycket väl klarar av 200-200 fighter med allt på ultra över 60 fps, och då är SC2 på ultra inte ens speciellt snyggt.

Att grafiken spelar roll är en jävla ursäkt för casuals och och mediokra spelare.

Dagens skratt. Haha! *går och installerar ytterligare en grafikmod i Oblivion*

Jag tolkar det som om du aldrig spelat SC2 eller är en bronsspelare. Hur som haver, då SC2 är ett spel är enormt snabbt och som till skillnad från t.ex. Oblivion kräver skill, är det oerhört fördelaktigt om spelet endast renderar viktiga saker på skärmen istället för skit.

Så nej, såvida du inte är mentalt handikappad har jag svårt att se vad som var roligt med min kommentar, att spela Oblivion tyder i och för sig på att du är just det.

Nej du verkar inte förstå det roliga i dina "störst e-penis" inlägg och vad det har för relevans till ett medium som är bra mycket större än den delmängd du beskriver. Inskränktheten och den självutnämda elitismen kryddat med med tafatta förolämpningar som egentligen bara biter om man delar din åsikt var det roligaste, speciellt i ditt andra inlägg.

"Störst e-penis inlägg" ? - Nåväl, jag antar att man läser det man vill läsa, tråkigt att det är så du tolkar inlägget.

Det som exemplet försöker förklara, måhända på ett taffligt sätt, är hur allt som oftast funktion överträffar form -- eller i det här fallet grafik.

Jag har dock full förståelse för att grafik är en viktigare aspekt i t.ex. RPG-spel där det inte finns något tävlingsmoment.

OT: Moget nick, grabben, ,|,,

Medlem
Skrivet av TomTrick:
Skrivet av Reltih:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Reltih:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Reltih:

Något av det dummaste jag någonsin läst.
*KLIPP*
För att exemplifiera, jag spelar SC2 på de lägsta möjliga inställningarna fastän min dator mycket väl klarar av 200-200 fighter med allt på ultra över 60 fps, och då är SC2 på ultra inte ens speciellt snyggt.

Att grafiken spelar roll är en jävla ursäkt för casuals och och mediokra spelare.

Dagens skratt. Haha! *går och installerar ytterligare en grafikmod i Oblivion*

Jag tolkar det som om du aldrig spelat SC2 eller är en bronsspelare. Hur som haver, då SC2 är ett spel är enormt snabbt och som till skillnad från t.ex. Oblivion kräver skill, är det oerhört fördelaktigt om spelet endast renderar viktiga saker på skärmen istället för skit.

Så nej, såvida du inte är mentalt handikappad har jag svårt att se vad som var roligt med min kommentar, att spela Oblivion tyder i och för sig på att du är just det.

Nej du verkar inte förstå det roliga i dina "störst e-penis" inlägg och vad det har för relevans till ett medium som är bra mycket större än den delmängd du beskriver. Inskränktheten och den självutnämda elitismen kryddat med med tafatta förolämpningar som egentligen bara biter om man delar din åsikt var det roligaste, speciellt i ditt andra inlägg.

"Störst e-penis inlägg" ? - Nåväl, jag antar att man läser det man vill läsa, tråkigt att det är så du tolkar inlägget.

Det som exemplet försöker förklara, måhända på ett taffligt sätt, är hur allt som oftast funktion överträffar form -- eller i det här fallet grafik.

Jag har dock full förståelse för att grafik är en viktigare aspekt i t.ex. RPG-spel där det inte finns något tävlingsmoment.

OT: Moget nick, grabben, ,|,,

Sådana här uttalanden föranledde mitt inlägg:
"Att grafiken spelar roll är en jävla ursäkt för casuals och och mediokra spelare..."

"...såvida du inte är mentalt handikappad ..."

Hur som helst så låter det bättre och inte lika komiskt nu när du visat en bredare syn på spelmediet.

Angående ditt nick (läst baklänges) så instämmer jag med föregående talare.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Nä, nu måste jag faktiskt motsätta mig lite här. VAD hette 2010 års största indiesuccé? HUR många kopior sålde den?

Jag skulle mycke hellre sätta mig och spela ett nyproducerat Planescape: Torment med 90talsgrafik än ett Call of Duty med 48x anti-aliasing och physx-effekter.

Det handlar om en balans, visserligen, men jag anser att gameplay är oerhört mycket viktigare än grafik.

Medlem

Grafik är viktigt. Är det viktigare än gameplay? Nja. Har inget emot dålig grafik, bara den är snygg. (altså det behöver inte vara Crysis, men det ska se bra ut (googla Flashback legends) heldre en 2d motor än en dålig 3D. ) därför gillar jag fortfarande tex diablo II även om jag inte är i rätt generation.


signatur

[01:09] <+nWaz> Overcow har aspergers
[01:09] <@Overcow> Då skulle jag ju vara smart.

Medlem

machinarium är snyggare än de flesta spelen grafiskt sett

Medlem

Jag brydde mig om grafiken i mitten/slutet på nittiotalet. Quake och Quake 2 såg FANTASTISKT ut! Enbart grafiken var nog för att få mig golvad. Och då var det i software.

När jag sedan såg en rocket launcher skjutas med OpenGL som fick stöd av ett voodo 1 blev jag golvad igen, och ännu hårdare än innan. Kloakerna i Q2 med ett grönt sken var ögongodis i massor. Bara ljuset fick mig att få ett nördstånd på den tiden.

10 år senare är dessa klassiker salt i ögonen på många personer. Själv tycker jag att det är charmigt. Jag har så mycket minnen från den tiden och grafikstandaren som var då. Och detta fick mig att senare skita i grafiken och sedan testa spelen och föredra känslan och spelbarheten i spelen jag spelar.

Grafiken är inte det viktigaste för mig, helt ärligt. Jag har aldrig brytt mig om Crysis(det är rätt snyggt som jag förstått det)..

Se på Minecraft, en superduper succé och kan väl knappast kallas en grafisk skönhet i stil med ovan nämnda Crysis. Men se, det fungerar.

Dock måste jag säga att jag är sjukt peppad på BF3. Dock inte bara för grafiken i sig, utan för känslan(gillar ju BF-serien) och möjligheten att få testa på Frostbite 2-motorn.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem
Skrivet av Vincent_graymore:

Jag vet inte om jag accepterar att man blandar medium här :/ Jag kanske föredrar live action "spel" (sport eller varför inte actionspel på riktigt). Men men bok, film och spel okej men jag pratar enbart om spel och då spel som något i en "modernare variant" (ungefär som noveller blivit grafiska noveller nu för tiden eller ta bara utvecklingen ifrån helt textbaserade spel till äventyrsspel som shadowgate), jag har sett väldigt enkla spel i textform idag också men de kommer sällan utan en bild åtminstone. Ett spel baserat på text kan vara en "interaktiv bok" lika mycket som det kan vara ett spel. Sedan kan "ni" (dvs ni som sagt det ) inte säga att ett spel baserat på ascii eller text i allmänhet saknar grafik, för det är falskt. Text är ett val av grafikSTIL, varje sig i rent textform eller om det är grafik där "punkter" är gräs eller jord.

Min poäng som i alla fall min quoter inte fattade var att folk tänker inte på annat än "gameplay", "story", "grafik" men jag menar att det finns faktiskt fler saker än så som är bra i ett spel. Tex och absolut vanligast att folk märker men inte tänker på är just ljud och musik i ett spel.

Vad jag menade var att en bok kan vara bättre än en film och många gånger är det. Ja text kan vara ett val av grafikstil men det kommer inte påverka själva textäventyret när du sedan läser det, alltså det kommer inte ändra din uppfattning om den värld som du befinner dig i.

Ett rpg som Planescape (som består av oerhört mycket text) hade inte varit samma spel om det varit ännu bättre rent grafiskt men saknat all dialog. Det handlar inte om att blanda olika former av media, det jag försöker påvisa är att grafik är sekundärt för vissa (framför allt tror jag detta stämmer för oss som varit med sedan 80-talet när det gäller spel) och som jag även skrev kan inte bra grafik få ett uselt spel att bli bra, iaf skulle jag aldrig köpa sådan skit.

Grafiken må vara viktig, men den är inte det viktigaste i ett spel. Jag anser att Red Eclipse är roligare än Crysis 2.
Jag säger inte att jag inte bryr mig om grafik, men det finns saker som jag bryr mig mer om.

Skriv svar