Nintendo vägrar sänka spelpriserna

Robot
Nintendo vägrar sänka spelpriserna

Den japanska jätten tänker inte konkurrera med mobilspelen när det gäller låga priser.

#nintendo


Medlem
Nintendo vägrar sänka spelpriserna

Wow, ca 250 spänn för ett spel till gameboy? De lär ju gör bra mycket bättre vinster än de som tillverkar "riktiga" spel


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

OK. Helt rätt faktiskt men på bärbar konsol borde ändå prislappen vara runt 400-450 vid släpp men är ju alltid 500.
Tycker som sagt att han har helt rätt i vad han säger.

Medlem
Skrivet av laxan96:

OK. Helt rätt faktiskt men på bärbar konsol borde ändå prislappen vara runt 400-450 vid släpp men är ju alltid 500.
Tycker som sagt att han har helt rätt i vad han säger.

Kostar nya spel det? De borde inte ens kosta hälften vid släpp!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

MFC
Medlem

Spelkvalité... ?

LOL


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Press Button, Recieve Bacon.

Medlem

wow 500 kr för nytt spel? Tur att man inte spelar sånt skit då.

Medlem

Jag betalar aldrig 500kr för nya spel, max 450.
Vart köper man spel där dom kostar 500kr? :/

Medlem

Inte undra på att deras jävla spel aldrig sjunker i pris....FAIL FAIL FAIL FAIL!


signatur

ID software, FPS gudarna!

Medlem

Inget förvånande där. Nintendo sänker bara priserna om konsollen säljer relativt dåligt, så som GameCube. Men så länge folk fortsätter köpa spelen till högre priser så finns det ingen anledning att sänka dom.

Inaktiv

Nintendo har alltid sugit när det gäller priser på spel. För n64:an blev de senare stämda och fick böta för deras överpriser i eu. Jävla skitföretag. Zelda twilight princess som kom 2006 och borde kosta någon hundralapp nu ligger fortfarande runt 400kr i nypris, likaså andra spel, mario galaxy etc. De har ju för fasen ingen classíc eller platinum variant de snikna jävlarna. Lägg ned skitföretaget har jag tyckt i många år, antingen det eller åtminstone stationär konsoltillverkning.

Inaktiv

Oavsett vad man tycker om priserna som Nintendo och de andra tar ut så kan vi nog alla enas om att 15 kr inte är en rimlig prislapp för ett spel som kostat ett par hundra miljoner att tillverka.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Oavsett vad man tycker om priserna som Nintendo och de andra tar ut så kan vi nog alla enas om att 15 kr inte är en rimlig prislapp för ett spel som kostat ett par hundra miljoner att tillverka.

Ehm, vilka spel kostar det? Framförallt vilka gameboy spel har ens varit i närheten av en sån summa?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Mjauv:

Oavsett vad man tycker om priserna som Nintendo och de andra tar ut så kan vi nog alla enas om att 15 kr inte är en rimlig prislapp för ett spel som kostat ett par hundra miljoner att tillverka.

Ehm, vilka spel kostar det? Framförallt vilka gameboy spel har ens varit i närheten av en sån summa?

Om folk hade orkat läsa artikeln innan de kommenterat så hade man snabbt insett att det är vad hela artikeln handlar om; Nintendo vill inte sänka priserna på sina spel till mobilspels-priser (1-2 dollar per spel).

Medlem

Så länge folk fortsätter köpa sina Nintendo - spel för dyra slantar lär väl inget hända. Det är ju därför de kan sälja New Super Mario Bros till fullpris så långt efter att det släppts till exempel, folk är beredda att betala för spel. PSP har ju lika dyra spel den också (fast de kostar mer att utveckla) även om det finns minis-spel på den som är lite billigare.

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Mjauv:

Oavsett vad man tycker om priserna som Nintendo och de andra tar ut så kan vi nog alla enas om att 15 kr inte är en rimlig prislapp för ett spel som kostat ett par hundra miljoner att tillverka.

Ehm, vilka spel kostar det? Framförallt vilka gameboy spel har ens varit i närheten av en sån summa?

Om folk hade orkat läsa artikeln innan de kommenterat så hade man snabbt insett att det är vad hela artikeln handlar om; Nintendo vill inte sänka priserna på sina spel till mobilspels-priser (1-2 dollar per spel).

Nu syftades det väl på utvecklingskostnaden

Medlem
Skrivet av Banjo:

Så länge folk fortsätter köpa sina Nintendo - spel för dyra slantar lär väl inget hända. Det är ju därför de kan sälja New Super Mario Bros till fullpris så långt efter att det släppts till exempel, folk är beredda att betala för spel. PSP har ju lika dyra spel den också (fast de kostar mer att utveckla) även om det finns minis-spel på den som är lite billigare.

Konstigt nog så betalar jag hellre mer för något spel i stil med New Super Mario Bros än valfritt spel till t.ex. PC... känns som jag får mer valuta för pengarna faktiskt. Jag använder det iallafall mer.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Banjo:

Så länge folk fortsätter köpa sina Nintendo - spel för dyra slantar lär väl inget hända. Det är ju därför de kan sälja New Super Mario Bros till fullpris så långt efter att det släppts till exempel, folk är beredda att betala för spel. PSP har ju lika dyra spel den också (fast de kostar mer att utveckla) även om det finns minis-spel på den som är lite billigare.

Konstigt nog så betalar jag hellre mer för något spel i stil med New Super Mario Bros än valfritt spel till t.ex. PC... känns som jag får mer valuta för pengarna faktiskt. Jag använder det iallafall mer.

Så kan jag också känna, även om det känns sniket på ett sätt att tekniskt enkla spel säljs till fullpris så är det mer än tekniken som avgör hur mycketvaluta spelet ger. Ett spel som gett mig väldigt mycket valuta för pengarna är ett gammalt RTS-spel som heter Tiberian Sun och det är inte speciellt snyggt eller så men väldigt välbalanserat och genomarbetat (tycker jag då) och jag har spelat det mycket.

Medlem

Till er som köper DS spel för 500 spänn så undrar jag bara. Var köper ni era spel? Jag har inte köpt ett endaste DS spel som kostar mer än 450 spänn och det är sällan något ens har kostat över 400.

Medlem

Jag har nog sett DS-spel för 550 kr på Gamestop. (fast aldrig köpt nåt)

Medlem

Jag har ALLTID köpt konsolspel till fullpris men när jag skaffade dator i slutet av 1998 så vart det slut med det.
Idag om jag hade skaffat en bärbar maskin så hade jag INTE gett mer än tredubbelt pris mot vad ett mobilspel kostar! Finns för mycket alternativ på marknaden för Nintendos överpriser.

Medlem

Jag tyckte inte att man kunde jämföra mobilspel med spel till konsoler som GBA; DS; PSP m. fl. när det kom en massa mobilspel till Java. Men på den senaste tiden efter iPhones intåg har det ju kommit en del riktiga kvalitetspel som inte är små pusselspel gjorda för att spelas tio minuter i taget. Secret of Mana och Street Fighter IV till exempel.

Trots det är jag nog även framöver beredd att slanta upp lite extra för Nintendos egna spel. Men inte hur dyrt som helst.

1
Skriv svar