Varför inga realistiska bilspel?

Medlem
Varför inga realistiska bilspel?

Skönt att köra med ratt men de här kamera-lägena undrar jag lite över.

När man kör med head-cam ser man knappt vad som händer utanför den minimala vindrutan.Tycker inte det är verkligt alls. Kul att se inredningen av bilen men tycker det borde finnas ett realistiskt läge och inte behöva skifta till odrägliga bumpers-läge. Visst finns motorhuv-läge men där sitter man med ansiktet klistrat mot vindrutan.

Nu har jag bara kört vanliga svenssonbilar i verkliga livet men synvinkeln utåt kan ju inte skilja sig så fatalt mot så kallade racingbilar. Log när Promotorfilmen för Shift 2 rullade och de växlade från verklig kamera till spelet och man såg att vindrutan var märkbart mindre i spelet.

Hur kommer det sig att headcam är lika dant i alla spel. Är det så spelarna vill ha det för att kunna se interiören inne i bilen. Lite synd då man tvingar headcam-läge när man spelar online försvinner absolut alla spelare.

PS - över eller bakom bilen läget klarar jag hjälpligt av med kontroll men med ratt är det ospelbart


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Skönt att köra med ratt men de här kamera-lägena undrar jag lite över.

När man kör med head-cam ser man knappt vad som händer utanför den minimala vindrutan.Tycker inte det är verkligt alls. Kul att se inredningen av bilen men tycker det borde finnas ett realistiskt läge och inte behöva skifta till odrägliga bumpers-läge. Visst finns motorhuv-läge men där sitter man med ansiktet klistrat mot vindrutan.

Nu har jag bara kört vanliga svenssonbilar i verkliga livet men synvinkeln utåt kan ju inte skilja sig så fatalt mot så kallade racingbilar. Log när Promotorfilmen för Shift 2 rullade och de växlade från verklig kamera till spelet och man såg att vindrutan var märkbart mindre i spelet.

Hur kommer det sig att headcam är lika dant i alla spel. Är det så spelarna vill ha det för att kunna se interiören inne i bilen. Lite synd då man tvingar headcam-läge när man spelar online försvinner absolut alla spelare.

PS - över eller bakom bilen läget klarar jag hjälpligt av med kontroll men med ratt är det ospelbart

Sportbilar är inte byggda för at ha stora fina glasrutor som skapar vikt och annat bök.
Sportbilar är byggda för att gå fort, helst rakt fram.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Insidan av bilen är väl så realistiskt det går att få eller? Sen så får man ju tänka på att det inte går att jämföra med hur man ser inifrån en IRL bil då få spel än så länge stödjer hur du rör huvud och ögon för att se mer av omgivningen.

Medlem

Jaja, ni säger så men till och med i dessa filmer med Action Camera ser man mer än headcam i ett spel och ändå är kameran i baksätet. Man kanske skulle ändra namnet till back-seat vision

http://www.youtube.com/watch?v=SoavaQi9QAA
http://www.youtube.com/watch?v=28YzoltgxCU

Hur många orkar köra med headcam? Som sagt, slår man på det online flyr alla.


signatur

Det var detta...

Medlem

Headcam är det mest realistiska alternativet, begränsningen ligger i att din bildskärm bara kan visa ett visst antal grader av ditt normala synfält. För att komma ifrån detta måste man nästan ha tre skärmar så att man har sidovy på skärm 1 och 3.

Alternativt får man träna på att använda kamerakontroller för att vrida på huvudet i spelet
Vissa spel vrider kameran automatiskt in mot kurvan när man svänger för att simulera hur en riktig förare vrider på huvudet vid kurvtagning. Har man vant sig vid detta känns det otroligt stelt med dom spel som har fast kamera hela tiden.

Medlem

håller med dig att man ser för lite. jag körde en rally challenge på gran turismo 5. sebastian vettels tror jag. var helt omöjligt med headcam man såg inget. kunde inte se svängarna förens precis innan de kom.

Medlem

I GTR Evolution är det inga problem att köra med 'headcam'. Dels för att man kan ställa in beteendet på kameran precis som man vill ha det, och dessutom kan ställa in var i bilen kameran ska sitta.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

jag älskar rally spel och bilspel i stort men jag fattar inte hur folk kan spela inifrån bilen jag måste alltid sätta på så kameran följer bilen. Man förlorar då en del av känslan att man verkligen styr bilen men istället kan man se saker.

Medlem

Rally spel is teh shit, Men det går ju verkligen inte att se bilen bakifrån, måste ju åtminstone ha från taket eller huven när man kör.

Medlem

Jag hoppas då andra följer GTR Evolutiona upplägg. Får köra med motorhuv-läge så länge förutom i GT5 där bumpersläget faktiskt fungerar hyfsat.

Tycker inte jag fått något bra svar på varför sikten genom vindrutan är minimal mot verkligheten. Känns som slöseri med skärmytan och som en skrev, ,man ser ju inte mycket av vägen så realistisk, nej. Ska säga att jag kör på 42 skärm 1080p när jag spelar pc (de 6 år gamla konsolerna ger ju inte lika mycket).


signatur

Det var detta...

Medlem

http://wn.com/Dirt_2__Rally__Eyefinity

ser så najs ut
funderar fan på att fixa 1 till skärm kör på 2 skärmar på mitt hd6870 atm

Medlem

Får nog ge mig lite om att headcam inte ser realistiskt ut när jag ser denna körningen och intressant att följa Tommi när han växlar för oss som kör GT5 och äskar köra Nürburgring med ratt och växel. Erkänner att jag hade fel.


signatur

Det var detta...

Medlem

Finns något bilspel som stöder track IR månne?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Har för mig Simbin:s racing spel ska stödja TrackIR.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Finns något bilspel som stöder track IR månne?

test drive unlimited gör det, iallafal ettan.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Finns något bilspel som stöder track IR månne?

LFS, iRacing, Netkar Pro, Race 07/GTR Evo. rfactor.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Äntligen!

I Shift 2 Unleashed finns det äntligen två "i bilen"läge, Ett realistiskt och ett som vanligt aldeles för långt från vindrutan läge..


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Tybalt:

Finns något bilspel som stöder track IR månne?

LFS, iRacing, Netkar Pro, Race 07/GTR Evo. rfactor.

Synd bara att track IR är rätt så otympligt med vanlig monitor ( tittar vänster för att kolla vänster i spelet men ögonen måste ju fortsätta titta på monitorn som står kvar på samma ställe,) men tänk om det öppet fanns en form av bra lcd brillor. DÅ kan man snacka om simulator upplevelse med optimal användning av track IR.


signatur

// FeeAC

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Tybalt:

Finns något bilspel som stöder track IR månne?

LFS, iRacing, Netkar Pro, Race 07/GTR Evo. rfactor.

Ska testa iRacing, 3 månaders abonnemang, som också har stöd för Oculus Rift Letat på FZ men står inte mycket om iRacin men kan ju skriva lite då jag fått ner spelet. Och när jag fått mitt Oculus Rift VR kan det bli riktigt intressant.


signatur

Det var detta...

Medlem

Stormense försöker sig på realistisk bilspel = håll dig till 70 som i verkligheten!

Jag har nu testat spelet iRacing och det första som slog mig var att det inte var konsoligt i menyerna. Man har ju blivit van med det men ändå skönt att slippa. Och att bara slippa hysteriska musiksnuttar är en befrielse. Funkar bra att spela med Logitech G25 men man får genomlida en guide först.

Vyn i bilen kan man ställa in som man vill. 2 meter från ratten eller näsan mot rutan
Provade att spela i 3D och spelet var Nvidia-klart.

Riktig online gameplay har jag inte testat. Tävling varannan timma på utsatta tider och 20 varv stycket. Skulle tro att man kan bli bra på detta spel om man grottar ner sig ordentligt genom att ge det mycket tid.

99 kr gav jag för 3 månader spelande.

Svårt att spela? Svar ja, men det finns hjälpmedel. Dock tycker jag de förstör mer än de hjälper. Jag vet inte om man kan spela med gamepad men ifall kanske hjälpmedlen underlättar.


signatur

Det var detta...

1
Skriv svar