Sällskapsspel! Våra rekommendationer, mina videorecensioner :)

Medlem
Sällskapsspel! Våra rekommendationer, mina videorecensioner :)

Sällskapsspel, ett underbart sätt att samla släkt och vänner (eller bara vänner om man vill slippa släkten) för att försvinna in i en annan värld under en kort stund eller flera timmar - kanske rent utav dagar beroende på spel. För idag är sällskapsspel så otroligt mycket mer än Monopol, TP och Bondespelet för att bara nämna några gamla klassikers med väldigt enkla regler och ingen större mystik över sig. Förvisso fanns det ett och annat märkligt spel som stack ut ur mängden även för vad som känns som hundra år sedan (t.ex det enormt komplexa och öppna Magic Realm från 1978 ), men idag är det inget konstigt alls med spel som tar plats i alla möjliga typer av miljöer från Fantasy till Sci-fi utan tvärtom nästan mer vanligt än någonting annat, och vi ser allt fler datorspel som görs om till sällskapsspel; Age of Mythology, Cililization och StarCraft bara för att nämna ett par.

Videorecensioner av sällskapsspel är någonting som jag har sysslat med på YouTube sedan maj förra året och projektet har vuxit en hel del under den här tiden som passerat. Idag sker alla inspelningar i HD (720p) med vackra illustrationer som presenterar varje spel, tecknade av min vän Danny Ahrling som äger Inkdragon Studio. Efter varje recension följer även information kring spelet i fråga såsom speltid och utgivare, samtidigt som ett bildspel med närbilder på spelkomponenterna rullar.

YouTube-kanalen heter ConraDargo recenserar och ni är varmt välkomna att besöka den samt komma med såväl åsikter som förslag på spel ni vill se recenserade! Kanalen uppdateras en dag i veckan.

Saker att komma ihåg angående sällskapsspel:

  • Sällskapsspel passar alla oavset ålder och kön

  • Sällskapsspel kan vara hur enkla och hur komplexa som helst

  • Sällskapsspel för folk samman

  • Sällskapsspel passar alltid oavsett hur många personer man är

  • Sällskapsspel kan till och med spelas av ensamma människor <3

  • Sällskapsspel behöver inte kosta mer än papperet i din skrivare

  • Sällskapsspel är någonting som i princip vem som helst kan hitta på

  • Sällskapsspel går lika bra att spela borta som hemma

  • Sällskapsspel uppviglar till glädje och tankeverksamhet

  • Sällskapsspel kommer aldrig att upphöra existera

Medlem

Riktigt trevliga och ingående recensioner, det gillar vi!

Medlem

Gillart!
Vart bor du? Låter norrländskt.


signatur

Have a good time!

Medlem

Trevligt! Skall spanas in!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Riktigt trevliga och ingående recensioner, det gillar vi!

Tackar då har jag lyckats! ^^

Skrivet av Brain:

Hm, quick tips innan jag kikar igenom :
Byt namn på alla vids så att CDR inte står först. När man letar efter en video så kommer det att stå på följande sätt:

Hmm YouTubes sökmotor fungerar lite skumt tycker jag. Ta recensionen av Monopoly Express som exempel - den kan man hitta både genom att enbart söka på namnet men också om just ordet "recension" är med. Så är dock inte fallet med nya Starfarers of Catan eller Space Hulk: Death Angel. Mycket märkligt. Försöker förbättra taggarna i alla fall så får vi väl se om det gör någonting!

Om du istället syftade på att det blir för mycket text i rubriken på det här viset, vilket leder till att YouTube kortar av det som står - håll då bara muspekaren över själva klippet så skrivs allting ut i det popup-fönster som då hoppar fram

Skrivet av Brain:

Kan du länka till recensionen av Civ? Hittar den inte..

Jag har tyvärr ingen recension av Civ, vare sig det gamla eller nya :/ Däremot vill jag hemskt gärna få spela just det nya av detta skäl - så förhoppningsvis får jag tag på det på ett eller annat sätt inom en snar framtid!

Har kommit så pass långt nu med recensionerna att jag imorgon kommer att börja kontakta spelutvecklare och utgivare här i Sverige för att tigga recensionsexemplar Det hjälper förstås om mina tittare, som tycker att jag gör ett bra jobb, också mailar till t.ex Fantasy Flight Games eller Days of Wonder och säger "Den här killen gör det bra och har fått mig att bli intresserade utav just era spel, så förse honom gärna med fler för det gynnar er!" ^__^

Skrivet av Brain:

Vart bor du? Låter norrländskt.

Jajemensan jag är Umebo!

Skägg.
10 Chambers

Kul initiativ!


signatur
Medlem

Absolut, jag älskar sällskapsspel, med det rätta sällskapet förståss

Medlem

Härligt!
Verkligen kul initiativ.

Jag kommer att flytta till Umeå till hösten!
Pluggar du?


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Jag kommer att flytta till Umeå till hösten!
Pluggar du?

Se där! För att plugga då, eller? Nej de enda studier jag bedriver är på egen hand i japanska ^^ Själv så jobbar jag, men är bara timanställd just nu - söker heltidsarbete.

Medlem
Skrivet av ConraDargo:
Skrivet av Brain:

Jag kommer att flytta till Umeå till hösten!
Pluggar du?

Se där! För att plugga då, eller? Nej de enda studier jag bedriver är på egen hand i japanska ^^ Själv så jobbar jag, men är bara timanställd just nu - söker heltidsarbete.

Jajjamen! Kommer att plugga civing. teknisk datavetenskap!

Härligt! Då kanske vi ses nån gång!


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av ConraDargo:
Skrivet av Brain:

Jag kommer att flytta till Umeå till hösten!
Pluggar du?

Se där! För att plugga då, eller? Nej de enda studier jag bedriver är på egen hand i japanska ^^ Själv så jobbar jag, men är bara timanställd just nu - söker heltidsarbete.

Jajjamen! Kommer att plugga civing. teknisk datavetenskap!

Härligt, kanske vi ses nån gång ^^

Om du flyttar till just Ålidhem är det mycket, mycket troligt att vi gör det! ^^

Medlem

Ytterligare ett kärt spel som säkert många redan har bekantat sig med, men som också är ett måste att ta upp när man recenserar just sällskapsspel!

Carcassonne

Medlem

Jättekul att kika på dina videos! känner hur intresset börjar ta form igen! spelade en del när jag var yngre! blir nog att dra ihop ett gäng i veckan och spela något riktigt massivt spel! Tack

PS. den enda kritiken jag kan komma på är att ljudet inte är det bästa. Att skaffa en bättre mick kanske kan vara något att tänka på? Annars jättebra förklarat och upplagt!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Jättekul att kika på dina videos! känner hur intresset börjar ta form igen! spelade en del när jag var yngre! blir nog att dra ihop ett gäng i veckan och spela något riktigt massivt spel! Tack

Tackar det var ju sannerligen en stor komplimang!

Tips på massivt spel: Twilight Imperium 3rd Edition. Större och mer episkt än så blir det inte, jag lovar dig Ska ge mig på att videorecensera det spelet någon dag men det kommer att bli ännu jobbigare än vad Android var - just på grund av hur otroligt mycket som TI3 har att erbjuda spelaren.

Skrivet av SeniiL:

PS. den enda kritiken jag kan komma på är att ljudet inte är det bästa. Att skaffa en bättre mick kanske kan vara något att tänka på? Annars jättebra förklarat och upplagt!

Upplevde du ljudet som dåligt genom alla videos eller var det bara de första 8 innan jag bytte webkamera? Om ljudkvalitén kändes låg även i de senaste recensionerna, upplevde du det som genomgående dåligt eller bara under antingen självaste genomgångarna eller när jag sitter och pratar in i kameran under slutpläderingen?

Ljudet sitter i webkameran och ska vara bland det bättre då det används två microfoner för att spela in ljud i stereo och samtidigt även motverka brus. Jag tycker dock att ljudinspelningen är så pass känslig att jag sedan tre avsnitt tillbaka har valt att placera en bit papper över kameran under själva genomgången av spelmekaniken - på grund av hur högt min röst annars hörs. Men nu när jag spelade in Carcassonne kände jag i efterhand att jag får nog lov att sluta använda papperet för att dämpa min röststyrka och istället bara justera ljudnivån i efterhand under klippningsprocessen - för det skapar vissa svängningar till och från.

Förhoppningsvis låter det bättre i framtiden om jag bara lägger ner lite mer tid och energi på att just justera ljudnivån i efterhand!

Tack för kritiken!

Medlem
Skrivet av ConraDargo:
Skrivet av SeniiL:

Jättekul att kika på dina videos! känner hur intresset börjar ta form igen! spelade en del när jag var yngre! blir nog att dra ihop ett gäng i veckan och spela något riktigt massivt spel! Tack

Tackar det var ju sannerligen en stor komplimang!

Tips på massivt spel: Twilight Imperium 3rd Edition. Större och mer episkt än så blir det inte, jag lovar dig Ska ge mig på att videorecensera det spelet någon dag men det kommer att bli ännu jobbigare än vad Android var - just på grund av hur otroligt mycket som TI3 har att erbjuda spelaren.

Skrivet av SeniiL:

PS. den enda kritiken jag kan komma på är att ljudet inte är det bästa. Att skaffa en bättre mick kanske kan vara något att tänka på? Annars jättebra förklarat och upplagt!

Upplevde du ljudet som dåligt genom alla videos eller var det bara de första 8 innan jag bytte webkamera? Om ljudkvalitén kändes låg även i de senaste recensionerna, upplevde du det som genomgående dåligt eller bara under antingen självaste genomgångarna eller när jag sitter och pratar in i kameran under slutpläderingen?

Ljudet sitter i webkameran och ska vara bland det bättre då det används två microfoner för att spela in ljud i stereo och samtidigt även motverka brus. Jag tycker dock att ljudinspelningen är så pass känslig att jag sedan tre avsnitt tillbaka har valt att placera en bit papper över kameran under själva genomgången av spelmekaniken - på grund av hur högt min röst annars hörs. Men nu när jag spelade in Carcassonne kände jag i efterhand att jag får nog lov att sluta använda papperet för att dämpa min röststyrka och istället bara justera ljudnivån i efterhand under klippningsprocessen - för det skapar vissa svängningar till och från.

Förhoppningsvis låter det bättre i framtiden om jag bara lägger ner lite mer tid och energi på att just justera ljudnivån i efterhand!

Tack för kritiken!

Återkommer när jag sett lite fler videos då! men om det är samma som i dom jag sett så tror jag du skulle ha stor nytta av en mic i närheten av din min, när du pratar (i dom jag sett) så låter det som du pratar högt i ett stort tomt rum.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Jag får väl försöka ta mig råd till en riktig mic någon gång i framtiden då, för visserligen befinner jag mig i ett väldigt stort vardagsrum när jag spelar in recensionerna men rummet är ju långt ifrån tomt ^^

Medlem

Mina damer och herrar, jag presenterar stolt en ny genomgång och redovisning av ett sällskapsspel och inte vilket spel som helst utan just det omåttligt populära Puerto Rico

Du pratade inte skånska, jag förstod inte ett enda ord

Har "Puerto Rico" några "kill streaks"? Förlåt, kunde inte låta bli. Vem gillar inte sällskapsspel...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

X'D

Ja precis, vem gillar väl inte sällskapsspe?! Svaret är min polare Adam, men det är ju hans förlust

Medlem

En ny kultklassiker har recenserats i form av Talisman Revised 4th Edition!

Nytt koncept: provar på en liten variant i den här recensionen för alla som tycker att mina förklaringar många gånger är för långa för att orka med dem. Under de första 3½ minuterna av själva genomgången går jag nämligen här väldigt snabbt igenom konceptet med spelet och säger därefter också klart och tydligt att den som vill kan hoppa direkt till slutpläderingen efter detta, då man nu åtminstone har fått lära sig grunderna. De som också är intresserad utav spelmekaniken fortsätter att titta i ytterligare 7 minuter för en mera djupgående genomgång!

ConraDargo Recenserar finns f.ö. även nu på Facebook och gruppen invigs med en Carcassonne-tävling! In och kika ni som tycker att detta låter intressant eller bara gillar mina recensioner och således borde bli medlem av gruppen

Trevligt initiativ ConraDargo.
Jag har en request! Recensera "Arkham Horror" the classic game of Lovecraftian Horror.
Bordspel, 2-8 spelare, 2-4 timmars spel tid. Älskar spelet och vill gärna se din/er vinkling.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Tack så mycket!

Tråkig nyhet vad gäller Arkham Horror: min spelförening ägde spelet för ett par år sedan men vi kunde inte hantera svårighetsgraden och den nivå av planerande som krävdes för att man inte skulle bli fullkomligt överumplad av monster, så tyvärr sålde vi bort det efter att ha gett spelet ett antal chanser :/

Naww...Nåja. Det är sant att det krävs av spelarna men det är lite av charmen med Arkham. Att alla klarar sig till slutet är ett undantag istl för en regel. Själv blev min senaste karaktär förlorad i tid och rum och mina vänner blev slitna i stycken av ett pack hounds. These things right there =>


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Ja bara man hamnar i en spelgrupp där åtminstone någon klarar utav att axla rollen som ledare så finns det väldigt mycket att hämta i Arkham Horror! Spelmekaniken är underhållande och själva Cthulhu-världen trots allt en fantastisk sådan

Förhoppningsvis kan jag någon dag ersätta denna önskan (vilken även har kommit upp tidigare) med Mansions of Madness om jag nu lyckas komma över det spelet på något billigt sätt i framtiden, eller när jag helt enkelt har råd att köpa det

Det vore väldigt trevligt:)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Äntligen vågade jag mig på denna megarecension av Twilight Imperium 3rd Edition och jag känner mig nöjd med resultatet, förstod att det skulle ta sin tid att gå igenom allting men med mitt nya koncept att först förklara spelet i korta drag och därefter erbjuda tittaren en längre utläggning så är jag säker på att genomgången kommer att göra alla parter nöjda

Även inledningen samt slutpläderingen blev lång vilket ju bidrar till den totala längden på videoklippet, men då pratar jag även en del om expansionen Shattered Empire.

TI3 är hursomhelst ett måste att bekanta sig med och nu har ni alla chansen att göra så - på ren svenska dessutom!

Och ja, min vän Danny som står för alla titelbilder har verkligen överträffat sig själv denna gång med sin fantastiska illustration av spelet

Medlem

http://i.imgur.com/Eu4vZ.jpg

En ny vecka innebär ett nytt spel i ConraDargo Recenserar och den här gången ger jag mig på det till synes lite tråkiga Caylus, men som under den stela förpackningen visar sig ha ett fullt giltigt skäl till varför denna titel ligger på topp 10 @ BoardGameGeek.com!

Skägg.
10 Chambers

Jag tror det räcker med en stor smiley för att beskriva vilket jobb du lägger ner.


signatur
Medlem

De korta bevisen på uppskattning är de bästa <3 ^_^

Medlem

http://i.imgur.com/6QWfg.jpg

Hur exakt gör man om ett RTS-koncept (Real-Time Strategy) så att det fungerar med den beprövade gamla spelformen som kallas sällskapsspel?? Svaret ges i det senaste avsnittet av ConraDargo recenserar!

Med StarCraft 2 som släpptes förra sommaren tänkte jag nämligen ligga rätt i tiden och har således valt att recensera den sällskapsspelsvariant som Fantasy Flight Games släpptes för ett par år sedan i form av StarCraft: The Board Game.

Se de tre raserna Terran, Protoss och Zerg möta varandra i denna kamp på liv och död - och poäng.

Skriv svar