The Sims: Medieval

Robot
The Sims: Medieval

EA satsar själ och hjärta på att tolka om Sims-konceptet. Tyvärr är resultatet bara en spillra av visionen.

#ea, #the-sims-medieval


Medlem
The Sims: Medieval

Äsch, hade hoppats på ett högre betyg för detta. Grundtanken är ju klockren men om genomförandet brister så blir det nog inget för mig. Hade ju varit perfekt att spela med flickvännen annars (hon är inbitet Sims-fan).

Medlem

Bra skrivet!


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Bra recension Dock är spelet, precis som du säger... för strikt och har för många regler. Mer frihet och bygga egna slott hade vart fint ^^

Medlem

Jag har hört att man inte ens kan bygga själv utan bara inreda lite. Det här verkade kul, drömde om att få bygga en fet borg och inreda med dödskallar och svärd. Att få sina simmar att gå på toa och mata fiskar är olidligt tråkigt. Att kunna bygga maffig skit är lidligt roligt. Själva simmarna kan bara dö. Så jag får nog passa på det här


signatur

Redigerat 2010-05-23 13:37 av dig

Medlem

meh, hade ändå inga förhoppningar om det spelet, tappade allt förtroende för maxis efter spore


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Moderator | Testpilot

Håller folk med recensenten? Det är inte ofta!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot

Testade liret och jag gillade det med att man utförde uppdrag , i vanliga sims så tröttnade man efter ett tag att bara lalla runt och inte göra nåt speciellt , även om expansionerna fräshade upp det lite.

Nackdelen är att hjältarna alltid måste utföra 2 uppdrag per dag om man inte skulle få negativ karma.
Det gör att man blir uttråkad efter ett tag då det är samma grind varje dygn att göra dessa 2 saker o SEN kan man göra annat.

De borde gjort det likadant som gamla sims att ha det som ett mål & bonus och inte sätta tidsgräns.

Medlem

Antar att 2/5 kommer ifrån att spelet inte har en helsides annons på bakgrunden? Det verkar ju iaf som det behövs för dom högre betygen, oavsett om spelen är bra eller inte(Dragon Age 2).

Sims Medieval provar något som har vart dött sen mitten av 90 talet(X-Com), och i min mening så lyckas det väldigt väl. Det förlorar i customization, i att man inte kan bygga egna byggnader men det förlåter jag rätt lätt igenom quest systemet som ger spelet ett mål, och visst, man kan spela enbart för målen som rescensenten verkar gjort men då missar man hela iden bakom spelet vilket är helt enkelt att ta kontroll(eller så pass mycket kontroll man kan ha) över en karaktär och guida dom igenom livet. Alla intriger ifrån vanliga sims finns fortfarande kvar, avundsjuka, romanser etc. och nu har dom lite högre konsekvenser i min mening, speciellt ifall man rollspelar lite själv.

Questerna i sig är också väldigt välgjorda, och dom öppnar upp rejält när man låst upp ett flertal byggnader i sitt kungadöme. Det är både tragiskt och lite småkomiskt att tänka sig att RPG'n som tillåter spelarens handlingar att ändra utkomsten mest sen Alpha Protocol, är just ett Sims spel - BioWare should take notes.

Redaktör
Skrivet av Puffin:

Antar att 2/5 kommer ifrån att spelet inte har en helsides annons på bakgrunden? Det verkar ju iaf som det behövs för dom högre betygen, oavsett om spelen är bra eller inte(Dragon Age 2).

Vi finansieras av reklam, precis som alla andra kommerisella medier. Sätter man likhetstecken mellan annonser och köpt redaktionellt innehåll bör man undvika alla medier som inte inte drivs antingen statligt eller ideellt.

Som redaktör vet jag ytterst sällan vem som annonser och när.Det gäller i än större utsträckning våra frilansare (som ju skriver det mesta materialet på FZ). Med det sagt, kan vi inte bara lägga ner såna där påhopp nu, tack? Det börjar bli trist att läsa att vi är korrupta bara för att nån inte håller med om de betyg vi sätter.


signatur
Medlem

Brukar alltid testa nya sims spel när de kommer och jag brukar ha kul i några dagar innan jag tröttnar på alla jobbiga saker i spelen. Medieval började bra med en fräsch idé, det kändes annorlunda från vanliga sims spelen som i princip inte har ändrats sedan första sims kom.

Men ganska snart tyckte jag att bristerna blev rätt många och för att inte säga problematiska. Min riddare och bard blev ett par och efter ett par quests så har dom nu 2 ungar. Dom delar alla på borgen och om jag inte vill totalt demolera träningsrummet på övervåningen så måste det klämmas in en hel del sängar i det lilla sovrummet man har tillgängligt.Så bristen med att man inte får bygga själv gör det rätt jobbigt.

Sedan har jag en rätt liten partition för c: och installerar givetvis inte mina spel där. Dock så verkar the sims envisas med att ha diverse spelrelaterade filer i user mappen och en av dom växer och växer (jag tror det beror på hur mkt man ändrar kläder osv men är inte säker) och den börjar nu närma sig 400 mb efter endast några timmar. (the sims 3 filen ligger på över 500 mb) och med allt annat som måste få plats i min C: så får jag nog formatera om och öka partitions storleken om jag ska spela mer.

Så för att sammanfatta så var det roligt en stund tills man insåg hur otroligt begränsad man är med alla saker man MÅSTE göra för att inte ens karaktär ska bli totalt handikappad av alla debuffs. Gör allt ni kan för att inte era sims ska få barn då det skapar enorma problem och vad jag kan se så växer dom aldrig upp ändå och du verkar inte kunna låta ditt barn ärva efter att en av dina karaktärer dött.

Bra försök men fattar inte hur dom kunde släppa detta.

Medlem

[quote=Puffin]Antar att 2/5 kommer ifrån att spelet inte har en helsides annons på bakgrunden? Det verkar ju iaf som det behövs för dom högre betygen, oavsett om spelen är bra eller inte(Dragon Age 2).

Varför läser du på FZ om du känner av korruption? Verkar lite oproduktivt, inget bättre att göra?

Medlem

Spelet suger, bra recension.

Medlem

Sh*t in=sh*t out?

Medlem

Hade nån förväntat sig mer av sims? Får man faktiskt skylla sig själv, pinsamt att sims spelen fortfarande ligger på topp i försäljningslistorna året runt på pc. Det är ju mainstreamarnas mainstream spel.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Jag håller inte med betyget "tveksamt". Jag var själv ganska tveksam till detta spel när jag skaffade det, men
efter att ha spelat spelet så kan jag säga att jag har fått betydligt mer kvalitets-speltid ur detta spel än andra hypade spel som släppts nyligen såsom DA2, shogun 2 och DoW2:retribution, vilka blev tråkiga och repetitiva efter bara några timmar..

Jag håller med om att många utav spelets uppdrag är lite väl linjära och repetitiva, lite mer valmöjligheter och variation hade varit välkommet. Speciellt de uppdrag där en karaktär ska göra något i t.ex. skogen, så försvinner karaktären från spelet i X timmar, ungefär som med de flesta utav arbetsplatserna i sims 2 och 3, och sedan så får du en pop-up ruta som beskrev resultatet...
En del uppdrag är dock riktigt roliga och välgjorda och bjuder på mycket underhållning och skrockande när bizarra situationer uppstår och från skämt med glimten i ögat.
Personligen så gillar jag att spelet är mer styrt i form av uppdrag och plikter än tidigare Sims-spel, men man får ändå mycket tid över till att göra vad man vill. Uppdragen kan man vänta med i åtminstone ett dygn, och plikterna får man bara en signifikant men inte alltför allvarlig debuff i "prestanda" om man misslyckas med, vilket inte gör så mycket, för det finns många sätt att kompensera med andra buffar. (Om man struntar i plikterna flera dagar i rad blir man dock skickad till skamstocken i några timmar!

I mina ögon så levererar detta spel precis det som det har utgett sig för att göra, och det gör det väldigt bra dessutom!
För att kunna njuta av detta spel, en lättsinnig hybrid mellan traditionella sims-spel och rollspel, så krävs det nog rätt sorts spelare. Någon som kan låta den inre power-gamern ta en tupplur, någon som är kapabel att grisbonde-rollspela lite utan massor av statistik eller häftiga strider och som är positivt mottaglig för den lite udda humor som spelet har.
Förutom att spelet är lite innovativt och faktiskt har rätt mycket innehåll så tycker jag att det känns betydligt mer välputsat, detaljrikt och buggfritt än vad många spel är när de släpps. Det är ju dock inget mästerverk på något sätt, men åtminstone värt en 3-3.5 i betyg.

Medlem

Håller med Fredrik också här, jag köpte spelet när det kom och hoppades på Sims 3 konceptet i medeltiden, men bara regler.. regler regler regler.

Spelet har sin charm, men är du van med frihet så kommer du drunka i det här spelet.
Istället för att va "gud" så är du guds assistent och får inte ändra så mycket.

Man är otroligt stressad av att klara av alla uppdrag för gör du inte det så blir du bestraffad, och den bestraffning gör att din Sim får ett dåligare humör och desto lägre humör du har desto svårare blir det att klara av framtida uppdrag.

Som Fredrik E skriver, du hinner inte njuta, STRESSA så alla uppdrag blir klar och när det är klart så får du inte spela mer med den karaktären fören du väljer ett nytt uppdrag.

Sims 3 Medeltiden vänder sig till en ny publik, gamla Sims älskare är inte välkomna i detta spel.

Medlem

[quote=trasen]

Skrivet av Puffin:

Antar att 2/5 kommer ifrån att spelet inte har en helsides annons på bakgrunden? Det verkar ju iaf som det behövs för dom högre betygen, oavsett om spelen är bra eller inte(Dragon Age 2).

Varför läser du på FZ om du känner av korruption? Verkar lite oproduktivt, inget bättre att göra?

Nyheter troligen.

Edit: Hmh, fan va quotes buggar.

Redaktör
Ponny

Skoj att många av er gillade texten! Och jag verkar ju inte vara ensam om mina åsikter. Synd och skam att EA:s satsning inte höll hela vägen, Sims-konceptet skulle må gott av nya infallsvinklar - men då måste dom fungera också.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Håller med till 100%. Språktestade spelet i nästan två månader tidigare i år och kände precis samma sak. Har väntat länge på ett par recensioner för att se hur folk uppfattar spelet. Jag tänkte att det skulle bli annorlunda för the public i och med att ni får ta er tid med spelet och "njuta" utan tidspress etc, men... perhaps not!

Vilket skitspel. Riktigt svagt av dem att inte lyckas bättre!


signatur
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Skoj att många av er gillade texten! Och jag verkar ju inte vara ensam om mina åsikter. Synd och skam att EA:s satsning inte höll hela vägen, Sims-konceptet skulle må gott av nya infallsvinklar - men då måste dom fungera också.

Absolut, skulle ha kunnat vara väldigt intressant med ett medeltida sims spel. Vem vet, med tanke på hur många expansions som brukar släppas så kanske det dyker upp något som åtminstone låter oss spela hur vi vill och låter en fokusera på en familj. Kan ha en linje quests med den gubben.

Medlem

Sims har väll aldrig varit bra?
kan väll liknas ett interaktivt dockhus, som passar kvinnor och småttingar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Puffin:

Antar att 2/5 kommer ifrån att spelet inte har en helsides annons på bakgrunden? Det verkar ju iaf som det behövs för dom högre betygen, oavsett om spelen är bra eller inte(Dragon Age 2).

Vi finansieras av reklam, precis som alla andra kommerisella medier. Sätter man likhetstecken mellan annonser och köpt redaktionellt innehåll bör man undvika alla medier som inte inte drivs antingen statligt eller ideellt.

Som redaktör vet jag ytterst sällan vem som annonser och när.Det gäller i än större utsträckning våra frilansare (som ju skriver det mesta materialet på FZ). Med det sagt, kan vi inte bara lägga ner såna där påhopp nu, tack? Det börjar bli trist att läsa att vi är korrupta bara för att nån inte håller med om de betyg vi sätter.

Tja om man tittar på vad som annonseras och vilket betyg det fick så är det nog ibland svårt att inte dra den röda tråden igenom det.
Att inte kunna förvänta sig objektivitet bara för något inte är statligt eller ideellt är ju fånigt. Är det redaktionens standard?

Det är inte ovanligt att sidor ser fördelaktigt på de större aktörerna eller de som sponsrar, och det är inte heller konstigt att folk är misstänksamma mot er gällande detta.
Det är speciellt lustigt när spelet som ges som exempel är ett väldigt bra exempel på ett spel som fått otroligt högt betyg men blivit mycket sämre mottaget av spelarna sjävla.
Att folk faktiskt skrivit i kommentarerna här att det är kul hur de faktiskt håller med om en recension för en gångs skull säger väl allt.

Folk drar slutsatser. Deal with it.

Skrivet av Molotov:

Sims har väll aldrig varit bra?
kan väll liknas ett interaktivt dockhus, som passar kvinnor och småttingar.

Bra sagt. Dock hoppades jag att detta vore ett simsspel som jag inte skulle må illa av


signatur
Redaktör
Skrivet av Nomz:

Tja om man tittar på vad som annonseras och vilket betyg det fick så är det nog ibland svårt att inte dra den röda tråden igenom det.
Att inte kunna förvänta sig objektivitet bara för något inte är statligt eller ideellt är ju fånigt. Är det redaktionens standard?

Det är inte ovanligt att sidor ser fördelaktigt på de större aktörerna eller de som sponsrar, och det är inte heller konstigt att folk är misstänksamma mot er gällande detta.
Det är speciellt lustigt när spelet som ges som exempel är ett väldigt bra exempel på ett spel som fått otroligt högt betyg men blivit mycket sämre mottaget av spelarna sjävla.
Att folk faktiskt skrivit i kommentarerna här att det är kul hur de faktiskt håller med om en recension för en gångs skull säger väl allt.

Folk drar slutsatser. Deal with it.

Om folk drar helt felaktiga slutsatser om vilka vi är och vad vi gör måste jag försöka förklara hur det ligger till. Resonemanget att utgivare köper redaktioner hur de vill är fullständigt befängt, och med tio år här på FZ blir jag grinig när folk kastar ur sig såna totalt ogrundade påståenden. Kritisera oss gärna konkret när vi förtjänar det, men låt bli när det inte finns nån anledning. Alla kommersiella medier (dvs typ alla i Sverige, därav exemplet du hängde upp dig på) funkar likadant, och om vi på FZ ska börja ta hänsyn till vilka annonser som rullar kan vi inte sätta de betyg vi vill. DÅ har vi sålt oss. Men om vi gör som nu - sätter de betyg vi vill oavsett vad läsare eller annonsörer förväntar sig - finns det en mening med det vi gör. Vilket vi tänker fortsätta med.


signatur
Medlem

Det är förståeligt att folk blir mistänksamma när "kraftigt" annonserade spel får betyg som dom inte förtjänar. Detta i gämförelse med annonymare titlar som får betyg som är +/- 0 med vad allmänheten tycker. Är likadant på många andra sidor/tidningar/liknande med samma situation.
Om det betyder att betygen är "köpta" eller inte har jag naturligtvis ingen aning om och anklagar ingen. Men det är ju väldigt mistänksamt vilket en betydlig skara håller med om. Och eftersom spelindustrin är så pass stor idag i gämförelse med säg 10 år sedan (då för övrigt dom flesta betyg vad betydligt mer "on-par" med allmänhetens tycke) så skulle det inte förvåna mig heller.

När det gäller det recenserade spelet - Tycker det är trevligt med lite nytänkande i serien men det gick ju dock ganska katastrofalt i mina ögon. Det är repetition på hög nivå och man är väldigt låst i questen. Visst det går att ta en paus från dem och göra annat i spelet, men man straffas väldigt fort och det blir bara en möda att jobba upp sin fokus igen när man ska återuppta questandet.
Hela byggdelen av Sims är i stort sätt bortblåst. Visst kan du innreda men ytan är väldigt liten och lämnar inte mycket rum åt förändring.
Nej i mina ögon får det en Etta, det är tillfredställande i några timmar men sen blir det bara repetitivt och frustrerande.

1
Skriv svar