Shift 2: Unleashed

Robot
Shift 2: Unleashed

EA:s nya racinglir gömmer Need for Speed-arvet, skriker realism i högan sky och glömmer på kuppen nästan bort att hålla bilen på banan.

#ea, #slightly-mad-studios, #shift-2-unleashed, #rfactor, #race-07, #forza-motorsport-3, #gran-turismo-5, #need-for-speed-shift, #need-for-speed-hot-pursuit


Medlem
Shift 2: Unleashed

oväntat;)

Medlem

Verkar inte som om dem lärt sig av sina misstag, det som beskrivs om styrningen är exakt det jag kände när jag testade ettan med min G25, antar jag hoppar på tvåan också då.

Medlem

Nja, blev inte så sugen på att köpa detta när jag läste recensionen. Avvaktar och ser om det kommer lite patchar som fixar till det hela.

Medlem
Skrivet av Manmannen:

jag pallar inte vara h8er, men det kan inte vara så att du inte är bäst på att köra?

Jag tror att Schumacher hade haft problem att hålla gummit på banan i detta spel. Katastrofalt dålig kontroll.

Utöver det tycker jag en 3:a är ett rätt generöst betyg. En ganska svag 1:a i mina ögon. Ett bilspel handlar väl ändå rätt mycket om kontroll och känsla i grunden. Detta spel har zip, nada, nul av den varan.

Tycker spelet är snäppet vassare än Big Rigs: Over the Road Racing

... men det är en ganska hårfin skillnad.

Medlem

Slafsiga menyer?
Menar du som de varit nu i de senaste spelen med det här.. MTV-temat(?) som ser häftigt och coolt ut med massa jävla kladd och skit överallt som kommer in från alla håll på skärmen?!
Nästan det värsta som finns i spel!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Låter som de återgått till det som gjorde att NFS stod ut bland mängden på den tiden det kom, realismen. Första spelet var bra men i min mening är Hot Pursuit 2 bäst. Ett realistiskt Hot Pursuit hade varit mumma=).

Medlem

Tyckte mig ha läst att det ska finnas en rattutslagsinställning i tuning-menyn och att denne sparas separat för varje bil vilket betyder att man kan ha t.ex 270 grader på en bil och 900 på en annan.
Om det nu är detta som recensenten tycker är problemet så kanske det blivit missat.

Inget om MP heller, förrutom lite kort om autologgen. Men vilka spelsätt, hur många spelare o.s.v.?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Bra recension Tomas! Och ett rättvist betyg med tanke på att det ibland känns som att bilen har för hög gravitationspunkt. Man nästan flyger. Hade de inte tummat på fysiken så hade betyget kunna bli bättre!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Äh, ni vet inte vad ni snackar om. Bästa spelet på länge, skaffa lite skillz så ändrar ni uppfattning. Spelet är 100ggr bättre än ettan t.ex. Spelet är ju grymt bra, och kontrollen är visst bra, isåfall spela shift första spel, där kändes som bilen körde på is, ingen "tracktion". Så jag ´fattar inte hur ni tänker, jag har race:at själv på riktigt och kan säga att ni vet inte mycket om ni tycker att spelet inte har bra bilfysik/m.m. Det här är det närmaste jag någonsin kommit den riktiga känslan. Så som jag lovade igår, får spelet inte en fyra+ så slutar jag läsa FZ recensioner och det tänker jag hålla. Vet inte om jag spelat ens samma spel, för det är inte första gången fz ger skitbetyg till bra spel och vice versa.

Och kör man med standard däck så är det dålig grepp, men när man uppgraderat till riktiga racing däck så är det bättre kontroll än i dom flesta spelen, it feels like im surrounded by morons, sorry but that is how I feel.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Ännu ett klipp.

Norschleife på natten med en BMW M3 E92

http://youtu.be/QlJ0xndeHoM


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Jag har recenserat många spel genom tiderna och kan säga att om ett bilspel har dålig kontroll som du säger i texten så kan aldrig betyget bli 3=bra, det är en omöjlighet. Kontrollen är ju allt i ett bilspel, utan den är det bara ett annat i högen av skitspel. Jag menar hör det själv, "ett bra bilspel med dålig kontroll"...ehh nää det fungerar inte. Recensera bättre eller slopa betygsystemet helt, för det är inte kul när texten inte stämmer överens med betyget.

Medlem
Skrivet av durktotten:

Jag har recenserat många spel genom tiderna och kan säga att om ett bilspel har dålig kontroll som du säger i texten så kan aldrig betyget bli 3=bra, det är en omöjlighet. Kontrollen är ju allt i ett bilspel, utan den är det bara ett annat i högen av skitspel. Jag menar hör det själv, "ett bra bilspel med dålig kontroll"...ehh nää det fungerar inte. Recensera bättre eller slopa betygsystemet helt, för det är inte kul när texten inte stämmer överens med betyget.

Kontrollern är bra, då kör jag med en G25 Jag vet inte vad recesenten körde med dock, 360 dosa?


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Hur förhåller sig Shift 2 i förhållande till GTR Evolution? Det är min benchmark vad gäller realistisk racing på PC.

Nedan frågor riktar jag dessutom till recensenten.

Vad jag har förstått så är inställningsmöjligheterna i Shift 2 inte alls på den (GTR Evo) nivån.

Och som recensent, varför måste du fokusera så på utgivarens/utvecklarens uttalanden, och inte fokusera på vad som verkligen gör ett bilspel realistiskt? Ni kanske skulle ta in en oberoende racingförare för lite hands-on feedback på realismen. Eller i alla fall någon som har ett intresse i realistiska bilspel...

Om en utvecklare skriker "realism!" så skall de skjutas ner bestämt om det inte levererar! (F1 2010???) Att inte poängtera sådant bidrar till falsk marknadsföring! (och i min mening dålig journalistik!)

Visst, ett spel kan vara ett bra bilspel, men det behöver inte vara realistiskt för det. Det finns bra arkad-racers. Kamera rörelser och grafiska effekter gör inte realism. Typen av inställningsmöjligheter, deras påverkan på bilen samt kontrollkänsla (ja, den klarade du av) spelar roll.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Ännu ett klipp.

Norschleife på natten med en BMW M3 E92

http://youtu.be/QlJ0xndeHoM

Satan va han överkorrigerar med ratten på rakorna. Är han full? Har han en glad servo-dator?

Eller kan det faktiskt vara så som recensenten skriver om kontrollen?

Skrivet av durktotten:

Jag har recenserat många spel genom tiderna och kan säga att om ett bilspel har dålig kontroll som du säger i texten så kan aldrig betyget bli 3=bra, det är en omöjlighet. Kontrollen är ju allt i ett bilspel, utan den är det bara ett annat i högen av skitspel. Jag menar hör det själv, "ett bra bilspel med dålig kontroll"...ehh nää det fungerar inte. Recensera bättre eller slopa betygsystemet helt, för det är inte kul när texten inte stämmer överens med betyget.

Vad ska han skriva? Han recenserar spelet för den genomsnittlige konsolägaren, och de bryr sig inte så mycket om kontroll tydligen.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av KlosterKatten:

Ännu ett klipp.

Norschleife på natten med en BMW M3 E92

http://youtu.be/QlJ0xndeHoM

Satan va han överkorrigerar med ratten på rakorna. Är han full? Har han en glad servo-dator?

Eller kan det faktiskt vara så som recensenten skriver om kontrollen?

Det är jag som kör, och överkorrigerar? Inget jag lagt märke till :x


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av KlosterKatten:

Ännu ett klipp.

Norschleife på natten med en BMW M3 E92

http://youtu.be/QlJ0xndeHoM

Satan va han överkorrigerar med ratten på rakorna. Är han full? Har han en glad servo-dator?

Eller kan det faktiskt vara så som recensenten skriver om kontrollen?

Det är jag som kör, och överkorrigerar? Inget jag lagt märke till :x

Letade lite snabbt och hittade följande (inte bästa men min poäng visas tydligt)
[http://www.youtube.com/watch?v=0xpYlDovyKg&feature=fvwrel]

Notera hur ratten är stilla på rakorna, och stabil i svängarna. Inga ryck hit och dit.

nvm att han crashar på slutet


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Håller med HaZe303 mycket kompetent och medryckande bilspel första gången på bra länge som jag blivit så engagerad av ett bilspel......minst 4av 5

Redaktör
Skrivet av Tommy_h:

Slafsiga menyer?
Menar du som de varit nu i de senaste spelen med det här.. MTV-temat(?) som ser häftigt och coolt ut med massa jävla kladd och skit överallt som kommer in från alla håll på skärmen?!
Nästan det värsta som finns i spel!

Inte slafsiga menyer, slafsig menynavigering (på pc). Ibland anges Xbox-kontroller, ibland knappkombinationer (jag har sett Q och E, U och I eller Z och C för göra samma sak) och ibland piltangenterna. Ett slafsjobb.

Skrivet av Soulless:

Tyckte mig ha läst att det ska finnas en rattutslagsinställning i tuning-menyn och att denne sparas separat för varje bil vilket betyder att man kan ha t.ex 270 grader på en bil och 900 på en annan.

Inget om MP heller, förrutom lite kort om autologgen. Men vilka spelsätt, hur många spelare o.s.v.?

Finns inga inställningar för rattutslag i options, och de färdiga alternativen (t.ex. Momo, G25, G27, 360-pad) är inte tillfredsställande, bilen överstyr och styrningen är för känslig. Att dra ner känsligheten till noll, mixtra med deadzone och fartkänslighet hjälper inte. Man kan "tunea" bilarna, då går det att få ordning på överstyrningen. Det känns väldigt, väldigt märkligt att behöva skruva sig blå om fingrarna för att göra så att en vanlig standardkärra kör rakt fram i 150 km/h. Därför klagar jag så mycket på kontrollerna, det måste finnas nån sorts användarvänlighet i ett spel. Vissa har kanske inget emot sånt, men andra har det definitivt (däribland jag).

Multiplayer: vanliga race (max ca 12 pers om jag minns rätt), tidjakt Driver Duel (en mot en-race mot polare, Catchup (jaga ikapp snabbare bilar) och ett läge med gamla mot nya bilar. Jag har kört ett par timmar mot andra recensenter och utvecklarna, i huvudsak vanliga race. Värden kan välja bilklasser, tillåtna vyer, etc.

Skrivet av HaZe303:

Äh, ni vet inte vad ni snackar om. Bästa spelet på länge, skaffa lite skillz så ändrar ni uppfattning. Spelet är 100ggr bättre än ettan t.ex. Spelet är ju grymt bra, och kontrollen är visst bra, isåfall spela shift första spel, där kändes som bilen körde på is, ingen "tracktion". Så jag ´fattar inte hur ni tänker, jag har race:at själv på riktigt och kan säga att ni vet inte mycket om ni tycker att spelet inte har bra bilfysik/m.m. Det här är det närmaste jag någonsin kommit den riktiga känslan. Så som jag lovade igår, får spelet inte en fyra+ så slutar jag läsa FZ recensioner och det tänker jag hålla. Vet inte om jag spelat ens samma spel, för det är inte första gången fz ger skitbetyg till bra spel och vice versa.

Jag klagar på överstyrningen och att kontrollerna är löjligt bökiga att få till, inte på fysiken. En trea är för övrigt inget skitbetyg, det betyder att spelet är bra.


signatur
Medlem

Där har du fel Tompa, rattutslag funkar visst, har ju ställt in det själv.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Här har ni.

http://www.youtube.com/watch?v=TjsNYHuBqZI

Inga problem att styra bilen, plus om ni tycker det är överstyrning/understyrning så får ni väl tweaka bilens inställningar. Det är ju det som är syftet, har bra grepp i filmen och det är med billigaste däcken. Med superslicks blir det ännu bättre.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Här har ni.

http://www.youtube.com/watch?v=TjsNYHuBqZI

Inga problem att styra bilen, plus om ni tycker det är överstyrning/understyrning så får ni väl tweaka bilens inställningar. Det är ju det som är syftet, har bra grepp i filmen och det är med billigaste däcken. Med superslicks blir det ännu bättre.

Ser fan ut som att du kör med knappar. Och rätt dåligt om jag får bedöma din körstil...

Tompa: Vad har rattinställningar med överstyrning att göra? Släpper bakvagnen för att spelet inte har rätt stöd för rattinställningar?
Ja, det var en känga för att du rör ihop begrepp.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av KlosterKatten:

Ännu ett klipp.

Norschleife på natten med en BMW M3 E92

http://youtu.be/QlJ0xndeHoM

Satan va han överkorrigerar med ratten på rakorna. Är han full? Har han en glad servo-dator?

Eller kan det faktiskt vara så som recensenten skriver om kontrollen?

Det är jag som kör, och överkorrigerar? Inget jag lagt märke till :x

Letade lite snabbt och hittade följande (inte bästa men min poäng visas tydligt)
[http://www.youtube.com/watch?v=0xpYlDovyKg&feature=fvwrel]

Notera hur ratten är stilla på rakorna, och stabil i svängarna. Inga ryck hit och dit.

nvm att han crashar på slutet

Meh, först klagar du på något i kattens klipp och när han frågar vad du menar så hänvisar du till ett
helt annat klipp?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av KlosterKatten:

Ännu ett klipp.

Norschleife på natten med en BMW M3 E92

http://youtu.be/QlJ0xndeHoM

Satan va han överkorrigerar med ratten på rakorna. Är han full? Har han en glad servo-dator?

Eller kan det faktiskt vara så som recensenten skriver om kontrollen?

Det är jag som kör, och överkorrigerar? Inget jag lagt märke till :x

Det är inte meningen att bilen ska hålla på att "gunga" på det viset när du kommer ur en kurva som den gör i dina videos, och det är exakt det som är problemet, det är exakt det som fick mig att skrota ettan (effekten blev ännu värre med en ratt då man fysiskt kan känna hur fel allting var när ratten drar på ett sätt man inte alls väntar sig), och visst, det går att vänja sig vid men det är inte en simulator man sitter och anpassar sig till.

Jag personligen står inte ut med fysik som den i ettan, vilket ser ut att ha följt med till tvåan och jag tänker inte trasa sönder min simulator erfarenhet över en wannabe simulator, visst grafiken är väldigt snygg och helmet cam är jäkligt häftigt, men utan en vettig fysik så är det inget att hänga i julgranen.

Medlem

Näe jag körde med 360 kontrollen, men jag hade styrning på för hög känslighet just då så jag fick överkorrigera styrningen. Och anledningen till att jag körde dåligt var för att jag rökt en fet och var flummig, försök göra det själv så fattar du. Men ni som gnäller, som inte ens testat spelet, skyll er själva för ni missar ett grymt bra bilspel. Jag gillade inte ettan, men den här är grymt bra. Minst 4av5 skulle jag ge.

Ps. Jag är petig som fan när det gäller bilspel, så jag ger inte 5av5 så lätt som FZ ger till vissa spel. Så FZ har förlorat min respekt totalt, verkar som recensenterna har spelat alldeles för mycket spel och ser bara allt negativa. Konstiga är att skitspel brukar få höga betyg här?? Hmmm. Men spelet är absolut värt 4av5, inte bara min åsikt, det är fakta!

Pps. En sista sak, i verkligheten så kan man inte köra hur fort som helst genom svängar, så det är realistiskt att bilen åker av vägen om du kör för fort. Och gör som jag sade, testa med riktiga racingdäck, då ser ni skillnaden. Och det här spelet ska man lira från insidan av bilen eller hjälmkameran, kör man med chase cam i det här spelet kan man lika gärna köra GRID istället!?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Ettan var väldigt knepig att få till med just styrningen (har en fanatec ratt). Man fick skruva och ställa in i alla tänkbara menyer. Samt tuna bilen i garaget. Det blev lite bättre efter en patch har jag för mig , men långt ifrån bra.
Det hela blev skapligt när communityn släppte diverse moddar som tog bort den hysteriska överstyrningen. Men det är ändå skandal att något sådan ska behövas.
Det hjälper inte att spelet är snyggt som få.

Nu läser jag recensionen om tvåan och känner igen precis samma beteende som i ettan. Så det blir inget köp av det här om de inte släpper en patch som radikalt ordnar till styrningen. Spelet kan väl fungera som ett väldigt snyggt partylir innan man ska ut på krogen.
Jag väntar nog på att spelet går att fynda för en 150:- eller nåt (ettan finns för 79:- till pc)

Review borta på RaceSimCentral sammanfattar det också så bra: "If you’re a hardcore sim-racer looking for something new to replace perennially entertaining sims like iRacing and rFactor, you might want to just skip this preview and get comfy in your rig until news of Shift 3 comes around."

http://www.racesimcentral.com/news/2011/03/final-preview-shif...


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av IceDusT:
Skrivet av Manmannen:

jag pallar inte vara h8er, men det kan inte vara så att du inte är bäst på att köra?

Jag tror att Schumacher hade haft problem att hålla gummit på banan i detta spel. Katastrofalt dålig kontroll.

Utöver det tycker jag en 3:a är ett rätt generöst betyg. En ganska svag 1:a i mina ögon. Ett bilspel handlar väl ändå rätt mycket om kontroll och känsla i grunden. Detta spel har zip, nada, nul av den varan.
.

Nej att bilspel ska ha bra handling/kontroll är inget som FZ märker, enligt dom så är TDU2 INTE ett bilspel ^^

Dammade fram den gamla ratten(10år) och med lite justeringar så var styrningen guld men överstyrningen...alltså det är fan en skam att det släpps i detta skick.

Finns det inga bra Racing Spel till PC som inte har mer än 3år på nacken? 0o
Och är återigen kass prestanda på PC, är löjligt ooptimerat och menyerna är inte okej häller...

Varför ska man alltid behöva drömma sig bort till dom tidiga NFS Spelen för att plocka upp dom nya?
Nej detta är då fan det sista NFS jag köper, dom senaste har ju bara sugit mer och mer....

Redaktör
Skrivet av Shimo:

Tompa: Vad har rattinställningar med överstyrning att göra? Släpper bakvagnen för att spelet inte har rätt stöd för rattinställningar?
Ja, det var en känga för att du rör ihop begrepp.

Det är en kombination av flera problem, dels att bakvagnen släpper (fixas med tuning), dels att rattutslaget ibland är alldeles för kraftfullt. Bilen ska inte hamna i sladd när man gör små, små korrigeringar, och det känns logiskt att korrigera sånt i spelinställningar som rattutslag och känslighet.


signatur
Medlem
Skrivet av Chrester:

Ettan var väldigt knepig att få till med just styrningen (har en fanatec ratt). Man fick skruva och ställa in i alla tänkbara menyer. Samt tuna bilen i garaget. Det blev lite bättre efter en patch har jag för mig , men långt ifrån bra.
Det hela blev skapligt när communityn släppte diverse moddar som tog bort den hysteriska överstyrningen. Men det är ändå skandal att något sådan ska behövas.
Det hjälper inte att spelet är snyggt som få.

Nu läser jag recensionen om tvåan och känner igen precis samma beteende som i ettan. Så det blir inget köp av det här om de inte släpper en patch som radikalt ordnar till styrningen. Spelet kan väl fungera som ett väldigt snyggt partylir innan man ska ut på krogen.
Jag väntar nog på att spelet går att fynda för en 150:- eller nåt (ettan finns för 79:- till pc)

Review borta på RaceSimCentral sammanfattar det också så bra: "If you’re a hardcore sim-racer looking for something new to replace perennially entertaining sims like iRacing and rFactor, you might want to just skip this preview and get comfy in your rig until news of Shift 3 comes around."

http://www.racesimcentral.com/news/2011/03/final-preview-shif...

Kände precis igen det jag också! Tills jag hittat rätt nivå på känsligheten och rätt mängd dödzon med min MOMO-ratt och visst tog det tid att vänja sig, framförallt till det att gör man en korrigering mot körlinjen hinner man oftast inte räta ut sig innan man är på väg åt andra sidan för långt. Men efter att ha vant sig tyckte jag det gick välda bra att styra i det.

Lite mer orolig över överdriven överstyrning, hatar de bilspel som försöker vara realistiska genom att göra bilarna helt omöjliga att styra. Lite som när jag och en polare lirade GT2 eller GT3 eller vilket det nu var och en Lotus Elise med bästa väghållningskitet inte kunde ta fultt rattutslag i 50 knyck utan att snurra runt i sinne.

12
Skriv svar