Bethesda: auto-levlade fiender behövs i Skyrim

Medlem

Som många påpekar, en viss nivå av justering på fienderna är faktiskt helt nödvändigt.

En viktig poäng med utmaningar som skalar (inom eller utan satta intervaller) är att det ger ett mer oförutsägbart spel. Och det är nödvändigt för replay value! I ett gammalt rollspel med helt fasta fiendenivåer och utmaningar så blir det så att spelaren ofta följer en formel. "Först går jag till område A, sen B, sen D. Därefter är jag hög nog level för att gå tillbaka och ta C..." Sen när man har grindat nog så möter man överhuvudtaget ingen utmaning alls i 80% av områdena. Men tänk om jag vill gå och lösa invånarnas problem i område C först? Vad om jag vill se vad som händer med quests i A om man inte går dit först?

Oblivion gick för långt, men jag tyckte Fallout 3 och Vegas skötte det rimligt bra.

Medlem

har ju nött oblivion,fallout 3 och fallout vegas, och tyckte att dom hade fixat level-scalingen riktigt bra i senaste vegas och det hade lite mer balans om man också jämför lite med föregående titlar, och kommer nog vara ännu bättre i skyrim! men jag förstår ändå vad alla menar om man tänker på morrowind tex

Inaktiv

förbokat skyrim till PC....

Medlem

Nej fy vad billigt.

Lägg till områden för alla levlar istället.

Inaktiv

Att klaga på oblivion osv är totalt jävla efterblivet. Spelet är hur grymt som helst (med moddar som passar för precis alla smaker). Samma sak gäller Fallout 3 / new vegas.

Modders paradise-


signatur

a"C"RED -

Medlem

Tycker det är lite kul att alla klagar på att det (auto scaling) finns i Oblivion men samma personer gnäller aldrig på andra RPG's som också har, te.x Planescape, KOTOR eller BG eller vad faen som helst (ja, då 99% av alla rollspel faktiskt har detta) .Verkar mer som att man försöker hitta saker att hacka på eller så är det bara trolliga haters..


signatur
Flakmonkey

Levlande i Oblivion var i princip det enda jag inte gillade med spelet. Dels för att man bara kunde studsa runt som en tok för att sen kunna leka jesus och gå på vattnet men främst pga att fienderna levlade upp. Jag är ju inte dummare än att jag förstår varför det kan vara bra att ha där, men det finns ju olika sätt att implementera det på så att man inte tänker på det. En krabba ska aldrig kunna bli lika mäktig som en drake trots att krabban är level 48 och draken level 1, det tycker jag känns helt fel i en värld som man ska leva in i och som ska kännas "realistisk". Nu klarade jag tex Oblivion när jag vara på level 5 eller något liknande eftersom det inte fanns någon so mhelst poäng i att levla upp. Det insåg jag dock först efter att ha spelat ett rejält antal timmar och levlat upp som en tok och insett att jag inte hade någon chans att klara mig mot alla stråtrövare med diamatnvapen och allt vad det nu var... Då tycker jag hellre att de fiender som är för enkela ska inse faran och fly hals över huvud när man kommer farande med ett eldsärd. Det skulle kännas mer riktigt helt enkelt...

Men men, jag tror faktistk att de lärt sig sin läxa och får till en bättre balans den här gången för jag är ytterst tveksam till om jag kommer skaffa en PC som klarar av det inom den närmsta framtiden. Hade jag haft det så hade man ju som sagt kunnat moda bort det...

Medlem

Hoppas de även gör om level systemet för vissa skills som bara blir grind grind grind grind. Slänga fireball med 1 skada ska inte vara effektivaste sättet att levla Destruction. Dessutom var attribut systemet rätt trasigt vilket tvingade fram ännu mer grind för att få vettiga stats. Nej Elder Scrolls spelen har en hel del som behöver ses över när det gäller att gå upp i level.

Sen kan man ju hoppas på att de tänker igenom systemet med meningslösa effekter t.ex. Burden eller Drain Stealth etc. Burden mot fiender är helt meningslöst då inga fiender har så pass mycket gear att man kan få dem över sin max encumberance. Samt att vapen får lite olika bonusar, lite tråkigt när Blunt/hand-to-hand/blade alla har samma bonusar för de olika "skill levlarna" etc.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Bra att dom använder system likande Fallout 3 istället för Oblivion. Jag tycker, och förstår, att ett slags levelscaling system borde finnas i en sån här öppen värld, bara det inte blir så pinsamt synligt som i Oblivion.
När jag spelade igenom Fallout 3 tänkte jag inte ens på det.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av soderkvist:

Vad jag vet hade Morrowind ingen auto-level-anpassnings-funktion och jag tycker att Morrowind smäller Fallout 3 och Oblivion på fingrarna ordentligt.

Det är gott om det i Morrowind också. Titta bara i Morrowind Construction Set och du ser en massa levlade "ninja monkies" överallt.

Jag har märkt det nu när jag spelat om Morrowind, det var så länge sedan jag spelade det sist. Måste säga att det sköts snyggt i Morrowind jämfört med Oblivion. Helt perfekt är det inte men det fungerar.

12
Skriv svar