Problem med routing till två datorer

Medlem
Problem med routing till två datorer

Har ett rätt irriterande problem med routerdelning av uppkoppling.

Kan säga direkt att routern har bytts ut två gånger, och modemet en gång. Under den tiden har problemet kvarstått genom alla byten.

Vi delar en 8mbit uppkoppling mellan två datorer här hemma. Min speldator som kör Windows 7 ultimate, och en kontorsdatorer som päronen använder, med XP. Såsnart jag belastar internet på något sätt med min speldator, så sackas uppkopplingen ner, eller dör helt på kontorsdatorn. Däremot blir det inga problem för mig om den andra datorn använder mycket uppkoppling vad det tycks som.

Om jag helt enkelt h-klickar på uppkopplingen på kontorsdatorn och tar "Reparera" så hoppar den igång igen. Värt att nämna kanske också är att jag har ställt in manuell IP och DNS på båda datorerna, och att alla uppgifter där stämmer.

Någon som kan hjälpa mig med detta?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Mitt förtroende för routrar är obefintligt. Det enda sättet jag någonsin lyckats få en stabil uppkoppling är när jag kopplat datorn direkt till linan, utan router i mellan.

Var felet ligger har jag aldrig kunnat lista ut. ISP-arnas "tips" har alltid varit "Koppla ur routern, koppla datorn direkt till linan. Så, nu funkar det va?"...

Konspiratören i mig är säker på att hemma-routrar och ISP-arnas hårdvara inte är kapabla till samverka för spel-kapabla uppkopplingar, och de skiter fullständigt i att försöka lösa problemet.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Routrar funkar, här körs det 4 datorer som mest (på kvällen) då 1 av dom spelar (MIN och resten surfar etc. Jag har ett Dlink DSL 320T modem och nån Techniclan 500krs router.

Det saker jag kan tänka mej äter upp din lina är väl att du har något fildelningsprogram på i bakrunden, tex nån patcher till något spel eller liknande. En spec programvara du ska vara rädd för är Pando Media Booster, kolla så att den inte är installera, annars TA BORT direkt, den ligger och "seedar" patcher och spel till andra vilket sinkar ditt nät helt.

Medlem

Den är helt säkert inte installerad!

Och det stämmer, jag har ofta steam igång, och installerar spel/patchar osv. Men det ska väl ändå inte innebära att den andra datorn förlorar uppkopplingen helt?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Nä det ska det egentligen inte, vad har du för lina btw? UP/DOWN, ofta så är uppladdningshastigheten jävligt låg, men för surfning, skype'ning och spel (om man inte hostar) så krävs väldigt lite, men en liten gnutta krävs. Och så fort man har på något som laddar UPP/seedar så maxar det programmet linans uppladdningskapacitet direkt, vilket gör att även simpel surfning går i graven och man kommer ingenvart.

Medlem

Som det står i OP, så har jag en 8mbit lina. Ligger runt 7-7.5 ner och 0.99 upp ser det ut som.

Men det fungerar ju att surfa på min speldator trots att jag tankar från steam på maxad lina. Och reparerar man uppkopplingen på den andra datorn så funkar det felfritt i ett par minuter.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Du har helt enkelt en kass router. Vad har du?


signatur
Medlem

En split ny TP-Link WR1043N. Vad jag vet ska det knappast vara några kassa grejer.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

TP-Link är knappast nån höjdare men den borde orka med att routa 8/1.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Hm den jag fick routern av då sa att den skulle vara bra. Ska prova att byta tillbaka till gamla routern då, och se om det blir bättre.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Provade att låsa DHCP utöver IP, och problemen minskade i frekvens, men återkommer fortfarande. Problemet verkar alltså ligga med uppgifterna jag får till routern.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ja köp en router om du vill att det ska funka.

Dock en sak du kan testa är att sätta statiska ip adresser från datorerna, (googla om du inte vet hur).

Medlem

Det står i OP att jag har provat det, och hela tråden avhandlar ju just en router som det är problem med...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag menar köp en ny router, dåligt formulerat.

1
Skriv svar