Minecraft – en mångmiljonindustri

Robot
Minecraft – en mångmiljonindustri

Markus Perssons kubistiska byggspel har dragit in hundratals miljoner kronor.

#minecraft, #mojang-entertainment, #scrolls


Inaktiv
Minecraft – en mångmiljonindustri

Det är kul att spelet nått såhär långt!

Inaktiv

Jag köpte spelet för ungefär ett halvår sedan, har fortfarande inte begripit poängen med spelet.

Medlem

Handlade spelet i Alphan. ibland får man lite mInecraft ryck och hoppar in o bygger en massa, värt pengarna!:D

Medlem

han förtjänar det :). Mojang kommer säkert att bli riktigt stort och släppa fler bra spel i framtiden.

Låt det fortsättningsvis vara en framgångssaga, för om de börjar spendera pengar på att bygga studios med märkliga titlar som ingen vill ha kommer det att gå utför.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hoppas på en tvåa allraredan, som inte är java baserat!


signatur

Life is short , play more

Medlem

Det är jävla bra tidsfördriv om man inte vet vad man vill göra


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Medlem

Förfärligt tjat och skrytande om att han ska vara så rik. Börjar bli lite trött på att höra detta, finns andra spelföretag som också är otroligt framgångsrika.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Gör om gör rätt, Mojant Specifications heter det väl?

Edit: Företaget är registrerat som Mojang AB och utger spel under namnet Mojang specifications.
t.o.m fz själva använder Mojang spec som utgivarnamn.

Medlem

Härligt. Får hoppas vi får mer material i spelet sen!

Medlem

Man kan ju undra vilken av de stora utgivarna det blir som köper upp Mojang och börjar pumpa ut dlc med ett högre pris än spelet; "halmhatt 20$".

Medlem
Skrivet av Slajm:

Gör om gör rätt, Mojant Specifications heter det väl?

Nej?

Skrivet av kebbe:

Man kan ju undra vilken av de stora utgivarna det blir som köper upp Mojang och börjar pumpa ut dlc med ett högre pris än spelet; "halmhatt 20$".

Med tanke på deras Aprilskämt så delar de nog samma åsikt om DLC som du och jag. Tror aldrig de säljer sig så.

Medlem

@mosoloa1

Håller med!

Redaktör
Skrivet av mosoloa1:

Förfärligt tjat och skrytande om att han ska vara så rik. Börjar bli lite trött på att höra detta, finns andra spelföretag som också är otroligt framgångsrika.

Fast de företagen gör ju spel med miljonbudget och har hundratals anställda. Minecraft fascinerar i och med att det började så småskaligt, och jag tycker det är hur kul som helst för branschen att det går att nå sån enorm framgång under de förutsättningarna.


signatur
Medlem

Hoppades ju att spelet skulle få mer material snabbare när de ökade personalen, men alla coola modifikationer gör ju att spelet håller längre trots att det inte finns något direkt "End game" ännu i Survival och uppdateringar är nästan bara irriterade då de förstör moddarna.

Kör med Planes: http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=25&t=198188
och gjort några banor med Primordial Desert generator: http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?t=160139&f=1022
Rätt skojigt och väldigt utmanande att köra på de banorna med svårtillgängliga tillgångar, och flygplan gör det rätt roligt och ännu svårare då det krävs mycket material att skapa flygplanen.

Mojang Specifications http://www.fz.se/foretag/mojang-specifications

Medlem

Instämmer med att det alltid är kul att läsa om hur bra det går för Minecraft. Det roliga är ju att det startade så enkelt och blev så sjukt stort helt oväntat. + att det är ett roligt spel skadar ju inte. Väntar nu dock på lite fler uppdateringar innan jag kikar in igen och ser vad som pågår.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Hoppades ju att spelet skulle få mer material snabbare när de ökade personalen, men alla coola modifikationer gör ju att spelet håller längre trots att det inte finns något direkt "End game" ännu i Survival och uppdateringar är nästan bara irriterade då de förstör moddarna.

Kör med Planes: http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=25&t=198188
och gjort några banor med Primordial Desert generator: http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?t=160139&f=1022
Rätt skojigt och väldigt utmanande att köra på de banorna med svårtillgängliga tillgångar, och flygplan gör det rätt roligt och ännu svårare då det krävs mycket material att skapa flygplanen.

Mojang Specifications http://www.fz.se/foretag/mojang-specifications

Haha.. Grymt @ flygplanen... De två videosarna som är där var ju hur roliga som helst xD

Medlem
Skrivet av Tompa:

Fast de företagen gör ju spel med miljonbudget och har hundratals anställda. Minecraft fascinerar i och med att det började så småskaligt, och jag tycker det är hur kul som helst för branschen att det går att nå sån enorm framgång under de förutsättningarna.

Exakt, instämmer helhjärtat.

Det som verkligen fascinerar mig med indie rent generellt, och Minecraft (Notch) i synnerhet, är att det äntligen händer nått i den sorgliga utvecklingen vi sett senaste 10åren. Spel ska i första hand handla om bra spelkänsla, allt annat kommer sekundärt trots allt. Ett "storsläpp" idag är en multimiljonsbusiness, med hundratals utvecklare. Det sker promotion och reklam på Hollywoodnivå och dessutom tyvärr alldeles för många som fingrat på den kreativa biten att den ursprungliga unika tanken i de flesta fall gått fullständigt förlorad. Det handlar om för mycket pengar helt enkelt, och ofta dessutom en oroande liten vinstmarginal med så mycket investerat.

Att Notch lyckas med en sån här bedrift är i slutändan fantastiskt även för oss spelare! Industrin måste minnas att det i grund och botten handlar om unika idéer och inte "själlösa" rälsskjutare. (Vi pratar ju dessutom om en svensk stolthet vilket i sig motiverar nyhetsvärdet ytterligare!)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Lego för vuxna, jag och mina vänner kommer vara upptagna i månader.


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv

Testade spelet igår och nu är jag själv som en zombie då jag inte sovit något under natten. Extremt beroendeframkallande spel.

En spelsession i (11 delar tror jag) i multiplayer på survival island som väckte mitt intresse för spelet. http://www.youtube.com/watch?v=BcsN3d7eKgY


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

AW8
Medlem

MUUUUUUUUUUU!!!!!!

SSSSSSSSSSS!!!!!!!!


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av Troublegum:

Testade spelet igår och nu är jag själv som en zombie då jag inte sovit något under natten. Extremt beroendeframkallande spel.

En spelsession i (11 delar tror jag) i multiplayer på survival island som väckte mitt intresse för spelet. http://www.youtube.com/watch?v=BcsN3d7eKgY

Samma sak hände mig. Blev nyfiken på vad Minecraft var och sökte lite. Hitta Yogscast och deras humor är just den sort jag gillar så de fick spelet ännu intressantare. http://www.youtube.com/user/BlueXephos

De har många timmars film inspelat med deras egna små storys i minecraft och om man gillar deras humor som de t.ex. har i deras "Planes" reviews så kommer man nog gilla alla deras filmer. De går igenom lite moddar också, planes och öken generatorn hitta jag genom dem t.ex.

Medlem

Alltid kul när det går bra för indie-utvecklare (och svenska sådana). Spelar Minecraft med jämna mellanrum. Ibland får man dock ryck och sitter för länge

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Förfärligt tjat och skrytande om att han ska vara så rik. Börjar bli lite trött på att höra detta, finns andra spelföretag som också är otroligt framgångsrika.

jantelagen?


signatur

woop woop

Medlem
Skrivet av Aléa:
Skrivet av mosoloa1:

Förfärligt tjat och skrytande om att han ska vara så rik. Börjar bli lite trött på att höra detta, finns andra spelföretag som också är otroligt framgångsrika.

jantelagen?

Svartsjuka, med en smula utav att inte nått samma framgång själv ekonomiskt?


signatur

Life is short , play more

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Förfärligt tjat och skrytande om att han ska vara så rik. Börjar bli lite trött på att höra detta, finns andra spelföretag som också är otroligt framgångsrika.

Inget annat som är i klass med han/hans iaf?
Är nog en person som väldigt många indieutvecklare ser upp till iaf!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Megadelux

Kul bara att senaste halvåret patchar har gjort spelet ospelbart. Server på 10mbit Dedicated win7 x64 och clienter med 10/100 linor som klagar på lag. Tar ibland upp till någon minut för chat-text att nå alla klienter och block som kommer tillbaka och laggar.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Hoppades ju att spelet skulle få mer material snabbare när de ökade personalen, men alla coola modifikationer gör ju att spelet håller längre trots att det inte finns något direkt "End game" ännu i Survival och uppdateringar är nästan bara irriterade då de förstör moddarna.

Det är fortfarande beta och man inte ska bli för fäst vid moddar och sina världar då spelet som sagt inte är släppt än
Hade dock varit en mardröm om allt man gjort försvunnit nu haha!

Skrivet av Tommy_h:

Inget annat som är i klass med han/hans iaf?
Är nog en person som väldigt många indieutvecklare ser upp till iaf!

För tidigt att se upp till Notch,än vet vi inte om det är fluke eller skill.

12
Skriv svar