Minecraft – en mångmiljonindustri
Markus Perssons kubistiska byggspel har dragit in hundratals miljoner kronor.
#minecraft, #mojang-entertainment, #scrolls
Låt det fortsättningsvis vara en framgångssaga, för om de börjar spendera pengar på att bygga studios med märkliga titlar som ingen vill ha kommer det att gå utför.
Gör om gör rätt, Mojant Specifications heter det väl?
Nej?
Man kan ju undra vilken av de stora utgivarna det blir som köper upp Mojang och börjar pumpa ut dlc med ett högre pris än spelet; "halmhatt 20$".
Med tanke på deras Aprilskämt så delar de nog samma åsikt om DLC som du och jag. Tror aldrig de säljer sig så.
Förfärligt tjat och skrytande om att han ska vara så rik. Börjar bli lite trött på att höra detta, finns andra spelföretag som också är otroligt framgångsrika.
Fast de företagen gör ju spel med miljonbudget och har hundratals anställda. Minecraft fascinerar i och med att det började så småskaligt, och jag tycker det är hur kul som helst för branschen att det går att nå sån enorm framgång under de förutsättningarna.
Hoppades ju att spelet skulle få mer material snabbare när de ökade personalen, men alla coola modifikationer gör ju att spelet håller längre trots att det inte finns något direkt "End game" ännu i Survival och uppdateringar är nästan bara irriterade då de förstör moddarna.
Kör med Planes: http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=25&t=198188
och gjort några banor med Primordial Desert generator: http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?t=160139&f=1022
Rätt skojigt och väldigt utmanande att köra på de banorna med svårtillgängliga tillgångar, och flygplan gör det rätt roligt och ännu svårare då det krävs mycket material att skapa flygplanen.
Mojang Specifications http://www.fz.se/foretag/mojang-specifications
Instämmer med att det alltid är kul att läsa om hur bra det går för Minecraft. Det roliga är ju att det startade så enkelt och blev så sjukt stort helt oväntat. + att det är ett roligt spel skadar ju inte. Väntar nu dock på lite fler uppdateringar innan jag kikar in igen och ser vad som pågår.
Hoppades ju att spelet skulle få mer material snabbare när de ökade personalen, men alla coola modifikationer gör ju att spelet håller längre trots att det inte finns något direkt "End game" ännu i Survival och uppdateringar är nästan bara irriterade då de förstör moddarna.
Kör med Planes: http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=25&t=198188
och gjort några banor med Primordial Desert generator: http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?t=160139&f=1022
Rätt skojigt och väldigt utmanande att köra på de banorna med svårtillgängliga tillgångar, och flygplan gör det rätt roligt och ännu svårare då det krävs mycket material att skapa flygplanen.
Mojang Specifications http://www.fz.se/foretag/mojang-specifications
Haha.. Grymt @ flygplanen... De två videosarna som är där var ju hur roliga som helst xD
Fast de företagen gör ju spel med miljonbudget och har hundratals anställda. Minecraft fascinerar i och med att det började så småskaligt, och jag tycker det är hur kul som helst för branschen att det går att nå sån enorm framgång under de förutsättningarna.
Exakt, instämmer helhjärtat.
Det som verkligen fascinerar mig med indie rent generellt, och Minecraft (Notch) i synnerhet, är att det äntligen händer nått i den sorgliga utvecklingen vi sett senaste 10åren. Spel ska i första hand handla om bra spelkänsla, allt annat kommer sekundärt trots allt. Ett "storsläpp" idag är en multimiljonsbusiness, med hundratals utvecklare. Det sker promotion och reklam på Hollywoodnivå och dessutom tyvärr alldeles för många som fingrat på den kreativa biten att den ursprungliga unika tanken i de flesta fall gått fullständigt förlorad. Det handlar om för mycket pengar helt enkelt, och ofta dessutom en oroande liten vinstmarginal med så mycket investerat.
Att Notch lyckas med en sån här bedrift är i slutändan fantastiskt även för oss spelare! Industrin måste minnas att det i grund och botten handlar om unika idéer och inte "själlösa" rälsskjutare. (Vi pratar ju dessutom om en svensk stolthet vilket i sig motiverar nyhetsvärdet ytterligare!)
Cptn BaseballBatBoy!
Testade spelet igår och nu är jag själv som en zombie då jag inte sovit något under natten. Extremt beroendeframkallande spel.
En spelsession i (11 delar tror jag) i multiplayer på survival island som väckte mitt intresse för spelet. http://www.youtube.com/watch?v=BcsN3d7eKgY
Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.
Testade spelet igår och nu är jag själv som en zombie då jag inte sovit något under natten. Extremt beroendeframkallande spel.
En spelsession i (11 delar tror jag) i multiplayer på survival island som väckte mitt intresse för spelet. http://www.youtube.com/watch?v=BcsN3d7eKgY
Samma sak hände mig. Blev nyfiken på vad Minecraft var och sökte lite. Hitta Yogscast och deras humor är just den sort jag gillar så de fick spelet ännu intressantare. http://www.youtube.com/user/BlueXephos
De har många timmars film inspelat med deras egna små storys i minecraft och om man gillar deras humor som de t.ex. har i deras "Planes" reviews så kommer man nog gilla alla deras filmer. De går igenom lite moddar också, planes och öken generatorn hitta jag genom dem t.ex.
Förfärligt tjat och skrytande om att han ska vara så rik. Börjar bli lite trött på att höra detta, finns andra spelföretag som också är otroligt framgångsrika.
jantelagen?
Svartsjuka, med en smula utav att inte nått samma framgång själv ekonomiskt?
Life is short , play more
Förfärligt tjat och skrytande om att han ska vara så rik. Börjar bli lite trött på att höra detta, finns andra spelföretag som också är otroligt framgångsrika.
Inget annat som är i klass med han/hans iaf?
Är nog en person som väldigt många indieutvecklare ser upp till iaf!
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Hoppades ju att spelet skulle få mer material snabbare när de ökade personalen, men alla coola modifikationer gör ju att spelet håller längre trots att det inte finns något direkt "End game" ännu i Survival och uppdateringar är nästan bara irriterade då de förstör moddarna.
Det är fortfarande beta och man inte ska bli för fäst vid moddar och sina världar då spelet som sagt inte är släppt än
Hade dock varit en mardröm om allt man gjort försvunnit nu haha!