Medlem
Spelberoende

Japp då var det dags att söka hjälp på fz, har insett att jag inte bara är lite intresserad av spel utan har under åren byggt upp ett spelberoende. Det går ut över studier, vänner och även familj. När man tänker efter har man blivit en konstant trött slöfock som lever för och spela.

Försök till att sluta har gjorts igenom att trappa ner eller tabort spel över huvud taget, man tycker att det går bra men när man väl får en changs att bara sätta sig en timma så faller man tillbaka i samma mönster. Jag kan ej kontrollera mitt spelande och behöver dator för studier och arbete.
Har ni några tips på att få slut på eländet?
(obs endast seriösa svar)


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Installera linux så kan du icke installera spel

nej men seriöst.

Försök att hitta något annat intresse. tex sticka, mecka osv när du inte har något annat för dig


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Installera linux så kan du icke installera spel

nej men seriöst.

Försök att hitta något annat intresse. tex sticka, mecka osv när du inte har något annat för dig

Det är nog lite där problemet ligger, jag kan inte självmant släppa datorn och hitta något annat, kanske låter som om jag hittar på men jag kan bara inte, det är som om allt som varit roligt plötsligt blivit as tråkigt.

Var du seriös om linux? Går det inte att spela? Finns det inget operativ som är till för textdokument och surfande? Blir lätt att man svänger in på lite tekniska mjukvarubitar annars som också drar mycket tid. Linux är mycket göra själv har jag för mig.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Fixa en dator som klarar arbete och skolarbete utmärkt men inte spel. Jag tänker genast på den burken jag sitter på just nu, nämligen en Macbook, modell lite äldre.
Sedan gör du dig av med datorn som du spelar på, om det så är temporärt eller for ever.

utöver det; ge dig själv en eller två örfilar, ring en polare och hitta på något. Om det inte är någon polare tillgänglig så ta ta dig en promenad i det fina vädret (kanske med någon audiobook/studierelaterat i lurarna)


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Ut på fester, umgås, bowla, ha kul med vänner, träffa nytt folk

Det gör mycket och det kommer påverka mycket.

Det hjälper inte att ta bort spelen. Belöna dig i stället några timmar per helg när du har tid.

Medlem

Får nog ta och sälja min burk och köpa en macbook av nått slag (urk), måste få iordning på allt bums, tror inte det funkar om jag inte gör mig av med min speldator.
Tackar för svar, mja nu ser ni exempel, istället för att sova skriver man i forum som en idiot även om man vet att man skall upp tidigt.

Fastna bara inte för spel allt för mycket ni som nu spelar mycket, det är förbannat svårt att lägga av, men det är väll bara att ta sig i kragen och försöka sluta för typ tionde gången.
Tror misstaget sist var att jag köpte en ny gamingburk efter att jag gjort mig av med den gamla.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Linux går att spela på men det är jävligt krångligt! Linux är MYCKET bättre än Windows om du INTE ska spela Använder Linux till allt och sen använder jag Windows bara till spel. rätt nice om jag ska va ärlig!

Vill du testa så kör du Ubuntu. 10.10 är ute nu. strax kommer 11.04. MYCKET ändringar i det kan jag då säga. kan va värt att testa!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Kan nog inte hjälpa dig då jag nog minst är lika beroende (förutom att det inte går ut över min familj). Men jag önskar dig lycka till med ditt försök att hämma det!

Medlem

Skulle också rösta på Linux. Mac får mer och mer stöd för Spel, och även om linux sökert också har det så är det nog inte i samma raska steg som apple.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Skulle också rösta på Linux. Mac får mer och mer stöd för Spel, och även om linux sökert också har det så är det nog inte i samma raska steg som apple.

Där av en äldre macbook


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Iofs, då kommer man nog undan billigt också


signatur

Videomupp

Testpilot

Som ovan talare , installera Linux , sälj grafikkortet i din dator och köp nåt kort som är dåligt alternativt använd grafiken som i många fall finns inbyggt på moderkortet.

Bästa botemedlet är dock att skaffa en krävande flickvän

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Bästa botemedlet är dock att skaffa en krävande flickvän

Behöver inte ens vara en krävande flickvän. Så länge man själv inte är en idiot så kommer man per automatik inte sitta och spela varenda lediga sekund när man har flickvän och ännu mindre när man har sambo.

Köp en surfplatta. Visst, det finns spel för dom men knappast några som du lär fastna i på samma sätt som ett PC- eller konsolspel.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Jag har exakt samma beroende, och det beroendet har varit nära att kosta mig förhållandet till 2 väldigt fina damer under gångna åren.

Första gången så avinstallerade jag helt enkelt alla spel som tog upp all tid (då var det WoW), och verkligen minimerade tiden vid datorn genom att inte ha något spelbart installerat. Datorn var då mest till för film och betala räkningar etc.

Andra gången köpte jag en monsterdator eftersom jag tyckte att jag nu borde klara av det här, men resultatet var ännu värre och jag beslöt efter 4 månader av bråk och ångest att ge bort datorn till brorsan.

Min egna erfarenhet dock är att PS3an varit lättare att kontrollera. Spelen där har varit något man kunnat underhållit sig med i nån timme och få sin gaming dos rätt tillfredsställd. Dock finns det ju folk som sitter framför sina konsoler minst lika mycket så det kan vara lika illa där med.

I alla fall så är det viktigaste att Du erkänner och förstår att Du har ett beroende. Det är steg nr 1.

I mitt fall så löste det sig med att göra sig av med datorn då jag inte kan hantera det. Det blir troligtvis en imac mini för film/musik till hemmabion och möjligen en PS3a igen.

Mvh Z

Medlem

Skaffa barn, det fungerar ganska bra. Det hindrar dig från att sitta flera timmar i sträck iaf.
Det finns en risk dock att du sitter någon timme för länge på kvällen då du har tid.

Medlem

Lite allvarligare. Gör ett riktigt bra försök att verkligen verkligen inte låta spelandet förstöra allt runt omkring. Det funkade för mig. Men alla kan inte ha samma tur. Det är okej att misslyckas.

Funkar inte det har Svenska Spel program mot spelberoende. Du kan kontakta dem och kan du inte direkt få hjälp där kan de nog hjälpa dig vidare. De ska tydligen vara väldigt bra efter vad jag har hört från en kompis till en kompis som spelade alldeles för mycket på banditer.

Medlem

Skaffa Sambo, Då försvinner både spelberoendet och datorn och ditt liv -_-
Trust me jag vet.

Medlem

Ubunto/Linux känns för mycket göra själv, vågar inte riskera att fastna, kan man installera mac på ALLA datorer?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Hur ser din bakgrund ut?

Ett beroende kommer du aldrig över, men du kan kontrollera det enkelt.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Ubunto/Linux känns för mycket göra själv, vågar inte riskera att fastna, kan man installera mac på ALLA datorer?

Mjo, man kan lätt spendera timmar framför någon linuxdistribution. Och för att köra Mac OS X måste du ha en dator tillverkad av Apple, du kan förvisso efter lite haxx installera OS X på en vanlig dator, men då har du att göra

Skrivet av qbic:

Hur ser din bakgrund ut?

Ett beroende kommer du aldrig över, men du kan kontrollera det enkelt.

Enkelt? Jo, tjena... vad har du varit i för beroende?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av qbic:

Hur ser din bakgrund ut?

Ett beroende kommer du aldrig över, men du kan kontrollera det enkelt.

Är detta relevant?
Ja vad vill du veta?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Ja, för det första så borde du ha gått till dina föräldrar som borde ha hjälpt dig, men med tanken på att du är här så börjar man undra om vad du har för förhållande till dina föräldrar och hur det kommer sig att inte de hjälper dig.

Medlem

Först och främst måste Du vara helt motiverad för att kontrollera ditt beroende. Det räcker t.ex. inte om du bara vill få slut på omgivningens gnäll. Fundera lite kring vad du går miste om. både nu och i framtiden. Sådant som andra människor gör när du sitter och spelar. Saker som du också egentligen vill göra när du istället fastnar vid burken.

Sen håller jag föregående om att du bör sälja speldatorn och skaffa ett enklare alternativ, inget tar död på speldjävulen lika effektivt som dålig hårdvara. Du bör också fundera kring om det bara är spelen du är beroende av, annars är risken stor att du bara nyttjar tiden framför skärmen fast med andra strösysslor.

Inte sällan innebär sånt här också en stor förändring rent socialt, spelar man mycket så tenderar man också att umgås med folk som gör det samma.

Önskar dig alla lycka!

Medlem

haha finns inget som är spelberoende, kör på


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

För det första tycker jag hysterin kring spelberoende har nått oproportionerliga nivåer nuförtiden. Att en sysselsättning tar tid av andra sysselsättningar är knappast ett beroende, utan helt normalt.
För det andra så finns det självklart de som lider av sitt spelberoende, dvs. en för det första psykisk ohälsa (för det mesta i avsaknaden av i det här fallet spelandet/datorn?).

Är problemet att du prioriterar spelandet över utbildningen? I så fall lider du knappast av ett beroende, bara ett motiveringshinder. Strukturera upp kvällarna, plugga mellan 16-17, spela mellan 19-21 (antar att du går på gymnasiet eller likande).

Avslutar med ett visdomsord:
"När lasterna överger oss smickrar vi oss med att tro att det är vi som har övergett dem." - François de la Rochefoucauld


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Min lösning var att sluta spela multiplayerspel. Det GÅR inte att sitta 24/7 med underbara singleplayerspel som Mafia 2, Red Dead Redemption eller Civilization 5 (som är inriktat på singleplayer). Det tar otroligt mycket mindre tid, går inte ut över nära och kära samt så får du även mycket mer tillbaka. Jag var otroligt trött på WoW, CS, CoD och alla andra multiplayergrind spel ... gick tillbaka till att lira för mig själv i min egen vrå (som jag gjorde när jag var liten) och vips så blev jag lyckligare, hade mer att göra osv.

Flickvän är också ett bra tips; de är nog det enda som är både roligare, nyttigare, smartare och mysigare än gaming.

Att sätta upp mål kan också vara bra - t.ex. att du vill nå någon vart med träning eller kunskap.

Det jag inte tycker är en bra idé är festande ... alkohol kommer bara göra så att du hamnar tillbaka i spelträsket.


signatur

Have a good time!

Medlem

Sluta romantisera kärleken.
Att må bra själv tycker jag är viktigare än att söka att må bra i andra. När man mår bra själv, då kan man - anser jag - skapa betydligt hälsosammare relationer.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Sluta romantisera kärleken.
Att må bra själv tycker jag är viktigare än att söka att må bra i andra. När man mår bra själv, då kan man - anser jag - skapa betydligt hälsosammare relationer.

Sluta romantisera kärleken? Vad menar du?
Såklart är det som du skriver ... men en relation kan också få en själv att må bra utan att man parasiterar på någon annan, så vad är problemet?


signatur

Have a good time!

Medlem

Att bota ett beroende med att söka en partner - låter döfött i mina öron.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Att bota ett beroende med att söka en partner - låter döfött i mina öron.

Instämmer.
Men trots att det låter döfött, och om vi också bortser från alla moraliska ståndpunkter, så kan det faktiskt fungera.

Och det du beskriver är väl snarare en avromantisering av kärlek?


signatur

Have a good time!

123
Skriv svar