Leksaksstämpeln skall bort - vad bör göras?

Medlem
Leksaksstämpeln skall bort - vad bör göras?

Är man en vuxen gamer idag så är det konstigt. I alla fall enligt allmänheten. De allra flesta personer som inte spelar ser ner på oss som gör det med tankeställningen: "Spel riktar sig väl ändå till barn och ungdomar?" Spelandet har alltså i dagens samhälle en slags leksaksstämpel.

Vi gamers vet mycket väl att det inte alls behöver vara så. Visst, vissa spel riktar sig till barn medans andra riktar sig mot oss äldre. Filmbranschen fungerar på samma sätt men med skillnaden att det inte är barnsligt att se film på äldre dagar.

Vad är egentligen roten till det här problemet och vad kan spelbranschen göra för att det skall bli bättre?

Medlem

Jag tror det är något som (väldigt) sakta men säkert blir mer accepterat.
Det går att peka på enskilda, mer vuxna, spel som LA Noir och Heavy Rain och säga att man spelar många spel för dess story, men när man säger tv-spel tänker dom flesta på Mario, eller liknande, och då blir det tyvärr en "leksaksstämpel".

Medlem

Tycker personligen att själva "gamer"-stämpeln ska bort. Det är ju inte som att bok-nötter refereras till som "readers".

Medlem

Orden "game" (lek, spel) och "play" (leka, spela) förekommer ofta i diskussioner kring tv- och datorspel. Är det kanske så att roten till allt detta handlar om något så simpelt som att man associerar dessa ord med något vuxna människor normalt inte sysselsätter sig med och därför anses vara konstigt?

Jag känner mig faktiskt övertygad om att om spel kallats för något annat så hade det gått betydligt fortare för mediet att mogna och bli mer "mainstream".

Skrivet av Abrakadabra:

Orden "game" (lek, spel) och "play" (leka, spela) förekommer ofta i diskussioner kring tv- och datorspel. Är det kanske så att roten till allt detta handlar om något så simpelt som att man associerar dessa ord med något vuxna människor normalt inte sysselsätter sig med och därför anses vara konstigt?

Jag känner mig faktiskt övertygad om att om spel kallats för något annat så hade det gått betydligt fortare för mediet att mogna och bli mer "mainstream".

Det kan jag hålla med om, det är mycket mer än "spel", det är en upplevelse.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

I'm not a gamer, I'm an experiencer!

Inaktiv

Dom gamla stofilerna som ser ner på spel och inte kan acceptera det som kultur kommer att dö ut förr eller senare. Vår generation kommer att vara så gott som helt fördomsfri när det gäller dator- och tv-spel i framtiden.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Vem bryr sig vad andra tycker.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Vem bryr sig vad andra tycker.

De allra flesta skulle jag tro, på ett eller annat sätt

Medlem
Skrivet av Saihtam:
Skrivet av Neatherblade:

Vem bryr sig vad andra tycker.

De allra flesta skulle jag tro, på ett eller annat sätt

Vilket är rent idiotiskt. Varför ska man sluta med sina intressen/hobbys bara för att det inte anses som vuxet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Kanske bara är faktumet att man bor i typ, Lappland, snö, snö, snöskotrar.. USCH! WoW? Heck yeah! Street Fighter?! JAA! Wii? JA, om ingen ser, alternativt om alkohol har konsumerats, då är man kung. Men, jag kanske bara är lyckligt lottad, Så gott som alla mina vänner spelar på ett eller annat sätt, mina bekanta är väl mer casual men exet mitt satt och knarkade Bejeweled timmar i streck, hon ansåg sig verkligen inte vara en gamer. Vad ska man göra när det är städat, lagat mat, sysslor? Sätta sig framför TV:n och stirra på någon reality-tv? Nej, då är väl sims bättre i min åsikt. Plus, dom pinkar inte på mattan, lika ofta.

Skrivet av Edd1e:

Tycker personligen att själva "gamer"-stämpeln ska bort. Det är ju inte som att bok-nötter refereras till som "readers".

Gillar inte heller att kategoriseras i en titel som förenar alla som spelar under ett ord.

I like books, I'm a professional Booker.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

I like food, So im a fooder... eh wait what?

Medlem

Det verkar i alla fall som om de flesta av oss inte vill bli kallade "gamers", och det håller jag verkligen med om.

En annan sak jag funderat på är hur konsolerna och spelfodralen ser ut. Nu tänker jag mest på Xbox 360 som verkligen gillar att skylta med färger när det gäller det här.

Även i dashboarden ser allt otroligt gulligt och färgglatt ut och visst, jag förstår att de försöker att rikta sig till en bredare målgrupp, men i mitt tycke är det inte för mycket begärt att mjukvaran borde vara mer anpassningsbar för oss äldre.

Medlem

Bryr mig inte, varför lägga ner energi och fundera på en sån skitsak.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Bryr mig inte, varför lägga ner energi och fundera på en sån skitsak.

Jag tycker att det är intressant att försöka förstå varför spel inte är en lika stor självklarhet som exempelvis film i de flesta människors liv, och vad som skulle kunna ändra på det.

Testpilot

Det är bara en tidsfråga tills den stora breda massan av de generationer av dem som vuxit upp med PC-spel/Konsollspel vuxit upp och tagit över i samhället.
När detta sker kommer spelandet att bli mer accepterat.
Det sker ju till viss del redan nu , då man har konserter med klassiska teman från olika spel tex.

Medlem

Hörde på radio för några veckor sen att genomsnitt spelaren är över 30år.
blev väldligt förvånad.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det är många av oss som började ganska sent med pc spel som exempel.

Var ca 23-24 när jag köpte min första pc en 386sx33 var väl typ 1994
och innan dess så var det amiga som gällde men körde inget online på den tiden.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

har en kompis vars föräldrar är runt 45 år gammla och spelar wow

Testpilot
Skrivet av cyberzaikoo:

har en kompis vars föräldrar är runt 45 år gammla och spelar wow

Jag tillhör bland de första generationerna , fyller 40 i år , jag var runt 12-13 då Commodore Vic20 och 64an härjade och man kunde spela på konsoll i hemmet Vectrex / Colecovision / Atari2600 och inte på spelarkader ute i butiker.

Medlem

Tror det kommer lösa sig med tiden. Har svårt att tro att jag och mina kompisar kommer sluta spela dator bara för att vi blir "gamla". Kommer bli intressant och se när det enda pansionärer gör är att lana

Medlem

Som flera personer redan påpekat i den här tråden så kommer spel garanterat att bli mer accepterat med tiden, och det kommer minst sagt bli intressant att se hur saker och ting kommer att förändras på grund av det. Jag menar, ungdomar kommer ju säkerligen inte längre att vara den största målgruppen.

1
Skriv svar