Crytek: minst 8GB ram i nästa konsolgeneration

Robot
Crytek: minst 8GB ram i nästa konsolgeneration

Nästa generation konsoler får fläskigt med minne - om Crytek hade fått välja.

#crytek


Ish
Medlem
Crytek: minst 8GB ram i nästa konsolgeneration

Shit, hade ingen aning om det de var så illa.. Äh, slopa konsol helt eller gör som N64 gjorde, uppgraderingsbar!


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Varför inte 16Gb eller mer, fyrkärniga processorer och dubbla grafikkort... En konsol är ju en avskalad dator, synd att man själv inte kan bättra på om man så vill.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

BME
Medlem

haft 8gb i datorn sedan 2007, blir minst 12 när jag köper ny i höst. Men utöver nintendos nya (som enligt rykten blir motsvarande xbox 540) så är det väl tidigt att prata om nästa generations konsoler från MS/Sony, 2014-15 tidigast antagligen


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem

"Crytek needs only 8 gigs of ram to create a game with textures 1/4 that of Crysis 1 and 1/2 that of Crysis 2. Also the CPU needs to be multicore so that it can easily run off 1 core.

Also the game will not be a ps3 or 360 port, it will be created on a Commodore 64 then ported to pc and consoles through a 3rd party company Malaysia. But to Crysis thats not porting, thats called developing for each system.

Also seems like the Native resolution will sub 480p to maintain such awesome graphics.

Crytek here’s a math equation:

double epicfailcompanycrytek = Math.sqrt(treyarch)"

Medlem

Spela roll om de trycker i 8GB ett halv år senare finns det något värre, konsole är inget att ha.


signatur

AYY LMAO

Medlem

Då har väl PC 32gb


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ett problem bara... tillverkningskostnad.

Medlem

kan inte spelindustrin stanna upp helt så man slipper uppgradera xD

Medlem

jag trodde konsoller körde lite ram för att dom streamade skit ifrån skivan?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av zauii89:

Ett problem bara... tillverkningskostnad.

Minnen har ju varit superbilliga i flera år nu med några uppgångar då och då och rekordbilliga nu!?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Det är ju förbövelen bara pumpa in mer minne. Det kostar inte så mycke med 8 GB nuförtiden. Hellre betalar jag en tusenlapp mer och får dubbelt så bra spel än att snåla. Crysis 2 borde ha krävt i7, minimum 4gb. Helst borde de släppa nästa version på blu ray (då skulle de kunnat ha en karta som hela manhattan)

Medlem

Problemet är ju att PS3 kostade 4k med den dåliga hårdvaran...
Tänk er hur mycket de skulle ta betalt för 16gb, dubbla grafik kort och 6 core CPU...

Medlem
Skrivet av mrpeters:

Problemet är ju att PS3 kostade 4k med den dåliga hårdvaran...
Tänk er hur mycket de skulle ta betalt för 16gb, dubbla grafik kort och 6 core CPU...

6000 kronor menar du väl?

599 dollar


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Tycker att jag läser om utvecklare som skriker efter mer minne ganska ofta, inte bara för grafik utan för saker som påverkar gameplay. Kartstorlek, antal samtidiga spelare, AI, aktivitet och variation i spelvärlden osv. Jag hoppas att konsoltillverkarna lyssnar nästa generation.

8 gigabyte känns orealistiskt, även om minne är ganska billigt. Jag tror att man kan få mycket gjort med 4 gigabyte dock, och det är en mängd som jag tycker att man kan vänta sig. Det kan ju inte handla om mycket pengar per konsol och förtjänsten skulle vara stor och synlig i spelen. I och för sig har jag för mig att jag resonerade likadant om minnesmängden i xbox 360 och blev besviken :/

Sedan kan man ju diskutera om minnet ska delas med grafikkortet, eller om det ska ha dedikerat.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

@mrpeters
Nu sög ju dock inte hårdvaran i PS3 eller 360 helt när de kom ut dock.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

8GB är dock mer än väl, finns inget spel som kräver mer än 4GB just nu ändå...Och konsoler har inget Windows som tuggar +1 gb ram.

Medlem

Har 4 GB RAM i min dator nu. Skall nog uppgrader till 6 GB RAM. Kan aldrig få för mycket RAM men det lär nog dröja innan något spel lär rekommendera ens 4GB RAM.

Lär nog bli en beställning från Komplett dom kommande månaderna. Hmm...


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Kom just ihåg att PSP2 ju har 1 GB RAM, vilket är en ansenlig mängd för en portabel enhet idag. Jag hoppas att Sony är lika frikostig i framtiga produkter (läs: PS4).


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av Artikel:

Crysis 2 till Windows kräver minst 2GB, eller 3GB om du kör Windows Vista.

Är kravet 2GB för windows 7?

Inaktiv

Det jag skulle vilja se i nästa Xbox är:
• 8GB DDR3 (DDR4 beräknas komma 2015 och då är det nog för sent)
• 8 kärnig processor (Om maskinen ska släppas 2013/14)
• 1 grafikkort som ger samma prestanda som 3st 580 (Eftersom det är långt tills det släpps)
• 640GB SAS disk alternativt en 320GB SSD om priset tillåter (SAS kommer så småning om att slå ut SATA pga av SATA's dåliga prestanda, inbyggt SAS kontroller på moderkort kommer allt närmare)

Ase
Medlem

Jo hårdvaran sög redan när dom kom ut ps3 & xbox 360 använd konsoller till vad dom är gjorda för barnspel & familjeunderhållning & spela på pc så blir det så bra

Ase
Medlem

både microsoft & sony har sagt att tidigast 2015 kommer nästa generation så köp en pc istället

Medlem

Tror faktist att RAM gränsen i konsoler begränsas för att förhindra hacking.
PS3 hade 256 i RAM(256 bortlåst för att förhindra hacking?) som dom tyckte att man skulle köra linux på.

Men hade PS3 haft 2gb som om jag kommer ihåg det rätt var rätt standard på datorer då så skulle ju i stort sätt alla köpa den.
Då blir det 3,2GHZ x7, 2gb ram(vilket räcker till en hel del idag till och med), blue-ray, wifi och en skön linux version som spelutvecklare helt klart skulle ta intresse.

Det är i alla fall bilden jag får i huvudet just nu, alltså fortsatt lite RAM pga räddslan för open source.

Inaktiv
Skrivet av Zibbit:
Skrivet av Artikel:

Crysis 2 till Windows kräver minst 2GB, eller 3GB om du kör Windows Vista.

Är kravet 2GB för windows 7?

Nä, 2GB för Windows XP, 3GB för Windows Vista/7.

Medlem

8gb låter mycket samtidigt som det låter önskvärt. mer låter däremot något orealistiskt. vi får inte glömma att konsolerna kan utnyttja sin prestanda långt mycket mera än vad en PC kan. xbox360ns RAM på 512mb motsvarar ungefär 4gb i en PC.

Något jag skulle vilja se vore att konsellerna gjordes till moduler, så att man enkelt kunde byta ut och uppgradera delar då det kommer nya.

Ase
Medlem

Typhor det är det som kallas pc

Medlem
Skrivet av Ase:

Typhor det är det som kallas pc

Win

Medlem

Det är väl rekommenderat 8GB till w7 x64 redan nu, så 2015 lär väl åtminstone 16GB vara standard hårdvara även på konsoller(det tar väl några år från ritbord till färdig konsol).

PC finns för övrigt inte kvar alls 2015. Det har ersatts av smartphones för det stora flertalet gissar jag. PC blir dyrt och rätt sällsynt för speciella applikationer för företag bara.

Medlem

För just SPEL så finns det ju inte direkt någon anledning till att ha mer än 4Gb i minne... jag har iallafall inte märkt någon skillnad mellan 4Gb och 8Gb i de spel jag testat.

Men använder man datorn till mer minneskrävande applikationer så kan man nästan inte få för mycket minne.

Skriv svar