Vet ni något spel som är såhär?

Medlem
Vet ni något spel som är såhär?

Jag fick plötsligt lust att spela något ekonomibaserat browserspel, men lyckas inte hitta något som stämmer med vad jag letar efter!

Jag skulle vilja hitta ett spel kanske liknande Eve. Då menar jag att spelet ska vara uppbyggt av en ekonomi som styrs av spelarna, så att allt produceras av någon. Det skulle vara skitkul om man lyckades hitta ett spel där man faktiskt producerar något som känns meningsfullt och användbart för någon annan, typ skepp. Sedan kan ju inte alla bara producera. Det måste ju finnas en del av spelet som går ut på att använda grejerna också!

Det är lite vad jag letar efter. Det behöver inte alls vara rymd-baserat, utan bara nått jag fick för mig.

Medlem

Har letat efter liknande spell utan resultat


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Hmm. Entropia Universe a.k.a. Project Calypso finns ju alltid. Hade även testat ett annat lite märkligt första-persons spel där man i princip bygger allt själv, från verktyg och uppåt. Minns inte vad de heter

Medlem
Skrivet av Substansen:

Hmm. Entropia Universe a.k.a. Project Calypso finns ju alltid. Hade även testat ett annat lite märkligt första-persons spel där man i princip bygger allt själv, från verktyg och uppåt. Minns inte vad de heter

Coolt! Går det att klara sig utan att betala?

Medlem
Skrivet av Substansen:

Hmm. Entropia Universe a.k.a. Project Calypso finns ju alltid. Hade även testat ett annat lite märkligt första-persons spel där man i princip bygger allt själv, från verktyg och uppåt. Minns inte vad de heter

Wurm online?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

http://www.ogame.se/

Väldigt kul spel bygger gruvor och bygger skepp som du sedan kan kriga med.

Medlem

Calypso är gratis, du kan t.o.m. tjäna riktiga pengar i det spelet... vet dock inte hur aktivt spelet är just nu.
Japp det var nog Wurm Online rätt klurigt spel att komma in i vad jag minns

Skribent
Skrivet av Mhorix:

Det skulle vara skitkul om man lyckades hitta ett spel där man faktiskt producerar något som känns meningsfullt och användbart för någon annan, typ skepp.

Pirates of the Burning Sea är ett föredetta traditionellt MMO som gått "Free 2 Play". Skulle kunna beskrivas som ett Eve Light i karibisk piratmiljö.

Finns en klass i spelet – Freetrader – som verkar passa rätt bra in på vad du vill göra.

Du kan skapa olika saker som användare behöver i sitt vardagliga spelande. Det kan vara allt från vin till träplankor eller ammunition. Det går även att skapa skepp - oavsett om du själv vill producera råmaterialet, eller om du vill köpa det.

I spelet slåss fyra fraktioner mot varandra: spanjorer, fransmän, britter och pirater. Som freetrader är du själva grundstommen i den spelardrivna ekonomin. Är du en patriot som står upp för ditt land och distribuerar dina varor med minimal vinst? Eller vill du kittla dina kapitalistiska ådror och ge dig i kast med att handla med fienden? Pengar kan ju, som bekant, köpa allt! Upp till dig!

Läs mer här: http://www.burningsea.com/page/home

OBS:

Var länge sedan jag spelade - på tiden då det var ett retail-spel med månadsavgift. Mycket har säkerligen ändrats.

Personligen tyckte jag att det var ganska trist gameplay som freetrader. Mycket kånka runt varor över halva världen för att sälja till bästa möjliga pris. Tog rätt mycket tid. Dessutom var man tvungen att levla i traditionell mening (genom att slåss/questa) för att låsa upp bättre skepp (som kan frakta mer prylar).

Men hey - gratis är gott, och du kanske gillar konceptet mer än jag gjorde.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Fall of Mankind, dock ej ett browserspel.

1
Skriv svar