Crytek: minst 8GB ram i nästa konsolgeneration

Medlem

8GB räcker mycket långt. Det är x16 mer än nuvarande.

Medlem

PS3ans RAM arbetar i 3,2Ghz. Något som glömt nämnas. Jag tror inte 8GB 3,2Ghz ram är speciellt billigt. Men 3,2Ghz kommer inte räcka så säg 5Ghz. PS4 kommer nog ha 2-4 GB RAM på över 4Ghz och inte mer för det blir helvete dyrt. 10x blueray spelare(upp från dagens sega 2x) och en ny fin CELL processor.

Sedan är det fel i nyheten då Xbox 360 har 512 MB 700Mhz RAM(DDR2 typ) som delas mellan grafikkortet och internminnet och PS3an har 256 MB 3,2Ghz RAM(DDR4? typ) och 256 MB grafikminne.

Sedan vet alla äldre än 14 att det är mjukvaran som räknas och inte de häftiga siffrorna på papper. Apples produkter är ett tydligt exempel på det.

Medlem

Jag förstår mig inte på detta revirpinkande, människor som beter sig som barn på en lekplats och hävdar att deras pappa är bättre en den andres... en av anledningarna varför jag inte brukar skriva på såna här forum eller ens läsa trådar.
Jag köpte en speldator och en ps3a för tre år sen. Jag använde min dator till att lira arma och arma 2 sen alla andra spel har jag spelat på min ps3a. båda har sina användnings områden även om jag personligen föredrar att lira på ps3an, om den är bättre eller sämre spelar ingen roll jag föredrar att spela på den. Nu är det så att jag är riktigt sugen på Cliffs of dover. Men för att kunna spela det så måste jag punga ut med en massa pengar till en ny dator, och det är en budget som jag inte har på grund av att jag är student och även sparar till ett stundande bröllop.

Medlem

Minne har jag sagt sen länge, mer MINNE!

Så med andra ord, så håller jag med honom helt.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skrivet av Maxiie91:

PS3ans RAM arbetar i 3,2Ghz. Något som glömt nämnas. Jag tror inte 8GB 3,2Ghz ram är speciellt billigt. Men 3,2Ghz kommer inte räcka så säg 5Ghz. PS4 kommer nog ha 2-4 GB RAM på över 4Ghz och inte mer för det blir helvete dyrt. 10x blueray spelare(upp från dagens sega 2x) och en ny fin CELL processor.

Sedan är det fel i nyheten då Xbox 360 har 512 MB 700Mhz RAM(DDR2 typ) som delas mellan grafikkortet och internminnet och PS3an har 256 MB 3,2Ghz RAM(DDR4? typ) och 256 MB grafikminne.

Sedan vet alla äldre än 14 att det är mjukvaran som räknas och inte de häftiga siffrorna på papper. Apples produkter är ett tydligt exempel på det.

IBM har lagt ner Cell-projektet.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av NympH:

Vad vill du se i nästa generations konsoler?

Lägg ner dom helt.

Då skulle du få spela portar av iphone-spel istället för konsollportar.

Oh joy...smart phones som sätter spelstandarden. Då kan kan folk med hårdvara från -95 glädjas iaf!

Medlem

Om ni nu ska jämföra en dagens inköpt dator med en konsoll så använd för bövelen dagen priser också på konsoller. En Ps3 Slim kostar 2500kr... Fixa en lika bra dator för samma pris utan att bygga den själv och jag ger dig en kaka...

Och att jämföra med en eget byggd dator är inte okej. Majoriteten av folk kan inte bygga ihop en själv eller vill inte ens. Att kalla det okunskap är jävligt korkat. Som att påstå att alla borde kunna knyppla annars är man okunnig. Alla kan inte allt och att bygga ihop en dator är inget mått på hur smart du är. Bara ett mått på ditt intresse av datorer. Och ja, jag bygger mina egna datorer.

Jämfört med köpta, färdiga datorer idag är PS3 mer än ok. De var rätt dyra i början men har numera ok pris för vad den levererar.

Sen bara för att du vill hosta upp 10.000+ för en dator så blir det inte en definition på hur kass konsoller är. Bara på hur bra du är på att bränna onödiga pengar.

Jag gillar PC bättre än de andra alternativen, men det betyder inte att världen ska rotera runt min hightowerlåda. Lär er att inte tro att ni förtjänar allt. För ni kommer aldrig få det och ni förtjänar det verkligen inte... True story.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Deamon:
Skrivet av Friberg:

Jag har en lösning. Vi skiter i konsoler, så slipper vi detta!

Och alla ni som säger att PC är dyrt: En monsterdator kostar runt 6000. Köper ni PC från Elgiganten eller? Blir mörkrädd av all denna okunskap.

Heeeeeeeeeelt fel. En monsterdator? En ACCEPTABEL speldator kostar runt 6000 kr. Sen om man ska ha en monsterdator får du lägga 10.000-16.000 kr beroende på om du är galen nog att slänga ut pengar på de senaste grafikkortet och köra SLI.

Sen såg jag ett VÄLDIGT underbart inlägg där någon påstod att SATA prestandan var DÅLIG. SATA kommer duga länge till, SSD är bara snäppet vassare men det innebär inte att SATA är DÅLIGT.

Fyfan FZ medlemmar, man blir så jävla deprimerad när man läser kommentarerna. Äckliga ungar som bara är uppkäftiga och cyniska. Så jävla tråkigt att en fin sida som FZ.se ska få ta skit för att drägg som ni hänger här.

(och alla jävla skämt om att CryTek suger... om ni inte tycker om att köra ett spel som endast har DX9 för tillfället kan ni ju spela något annat istället för att vara spydiga dygnet runt? CryTek är ett jävligt bra företag som gör jävligt bra spel. Det är långt ifrån hälften av dagens spel som släpps med DX11 så ni kanske ska ta och skaffa er en liten verklighetsuppfattning?)

Innan du slänger ut en massa konstiga uttalanden så ta reda på fakta först! SSD är GRYMT mycket snabbare än SATA på alla sätt och vis.

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=449433,467025,535478,58...

Sen här har du en monsterburk för runt 6000. Den har en 6-kärning processor, dubbla grafikkort i CF, 8 GB ram, chassi och ett grymt bra moderkort. Samt ett 500w nätagg. Lägg till hårddisk vid behov sen, som verkligen inte är dyrt. Så vilken dator för 10-16000 tänkte du köpa?

SSD's använder sig av SATA idiot.. SATA är en kontroller inte en egen typ av disk..................

Du syftar på HDD vs SSD, sluta skriv skit.

Crossfire i det där chassit? jo tjena..

Bara för att den är 6kärnig så gör det inte CPU'n bra, en Sandy-bridge CPU springer åttor runt den i vilket fall, speciellt om man överklockar den.

8GB ram behöver du inte om du spelar, det krävs för video-redigering elr liknande CPU/RAM krävande program och till er som säger att 8GB är "Standard" numera är bullshit, jag kör 4GB atm för att kunna smidigt köra program i bakgrunden medans jag spelar, men gör du inte det så kan du lika gärna köra 2GB i W7 med vilket spel du vill.

Att konsoler skulle behöva 8GB ram är ju skitsnack, PS3 har 512mb ram och spelar upp Uncharted 2 det säger en del. 1. Konsoler har inget hårtdrivande OS i bakgrunden. 2. Den ska användas för spel.. Nästa konsoler kommer köra med 2GB alternativt 4GB för att kunna klara sig LÄNGE allt annat skulle bara vara onödig produktionskostnad.

Skrivet av Hastigt:

SSD's använder sig av SATA idiot.. SATA är en kontroller inte en egen typ av disk..................

Du syftar på HDD vs SSD, sluta skriv skit.

Crossfire i det där chassit? jo tjena..

Bara för att den är 6kärnig så gör det inte CPU'n bra, en Sandy-bridge CPU springer åttor runt den i vilket fall, speciellt om man överklockar den.

8GB ram behöver du inte om du spelar, det krävs för video-redigering elr liknande CPU/RAM krävande program och till er som säger att 8GB är "Standard" numera är bullshit, jag kör 4GB atm för att kunna smidigt köra program i bakgrunden medans jag spelar, men gör du inte det så kan du lika gärna köra 2GB i W7 med vilket spel du vill.

Att konsoler skulle behöva 8GB ram är ju skitsnack, PS3 har 512mb ram och spelar upp Uncharted 2 det säger en del. 1. Konsoler har inget hårtdrivande OS i bakgrunden. 2. Den ska användas för spel.. Nästa konsoler kommer köra med 2GB alternativt 4GB för att kunna klara sig LÄNGE allt annat skulle bara vara onödig produktionskostnad.

"640K ought to be enough for anybody"

Ge oss spelutvecklare mer minne så får ni bättre spel. Att minnet tar slut är en jättetråkig begränsning som alla speutvecklare stöter på.

Sen har jag stört mig på jämförelsen av "ram" på PC och minnet på konsollerna. PS3 har 256mb systemminne (motsvarar RAM) och 256mb grafikminne (motsvarar det som sitter på grafikkort). XBOX 360 har 512 MB delat minne som ska räcka till både system och grafik, och gör man ett multiplattform-spel så har man troligtvis splittat det 50-50 eftersom PS3 vill ha det så.

Att trycka in 8GB systemminne i en konsoll skulle vara att ta i. Däremot skulle det vara väldigt trevligt med 8GB delat systemminne och grafikminne. Det är detta som Crytek ber om. "8GB RAM" är en misupfattning från FZ's sida.

Om man tittar på jämförelser mellan Crysis2 PC och Crysis2 konsoll så är det riktigt uppenbart att grafikminnet tagit slut, alla texturer är lågupplösta och blurriga.

Medlem

Underhållande läsning bland kommentarerna! hehehe


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Varför inte bara utveckla ett litet moderkort som man kan bygga på som man vill med pc delar?
alltså bygga in allt som behövs för att konsolen ska funka i moderkortet.
Sen bara bygga på med pc delar om man vill ha en bättre spelburk.

En vanlig dator funkar på det viset. så varför kan man inte göra så med konsol med?
Allt till datorn har börjar bli äckligt billigt, high end ram minnen 8gb för runt 900kr och de blir billigare
processorn är inte heller jädra svindyr. Bygg konsolen i olika paket. och gör den till mer än bara en spelburk. fixa så spotify och internets alla browsers funkar i dom,

varför ska konsolen va så annorlunda ifrån en dator? då datorn är så jävla överlägsen i ALLT
en konsol kommer aldrig krossa hur bra din stationära dator är om du har en hyfsat bra..

Sen om du kan modda din konsol med olika chassin som ger olika valmöjligheter. WHY NOT?

Inaktiv

PC suger, fattar ni inte deT?

Skrivet av Saftnisse:

Varför inte bara utveckla ett litet moderkort som man kan bygga på som man vill med pc delar?
alltså bygga in allt som behövs för att konsolen ska funka i moderkortet.
Sen bara bygga på med pc delar om man vill ha en bättre spelburk.

En vanlig dator funkar på det viset. så varför kan man inte göra så med konsol med?
Allt till datorn har börjar bli äckligt billigt, high end ram minnen 8gb för runt 900kr och de blir billigare
processorn är inte heller jädra svindyr. Bygg konsolen i olika paket. och gör den till mer än bara en spelburk. fixa så spotify och internets alla browsers funkar i dom,

varför ska konsolen va så annorlunda ifrån en dator? då datorn är så jävla överlägsen i ALLT
en konsol kommer aldrig krossa hur bra din stationära dator är om du har en hyfsat bra..

Sen om du kan modda din konsol med olika chassin som ger olika valmöjligheter. WHY NOT?

Ojojoj, snacka om att missa hela poängen.
Eller var det ett skämt som jag inte förstod?

Hint: om PC är överlägsen i ALLT varför finns det då en enorm marknad för konsoller?

Medlem
Skrivet av showerguy:

PC suger, fattar ni inte deT?

Bara du som inte vet hur man hanterar en pc
Min far kan inte med mobiltelefoner heller. Det måste ju betyda att dom suger! Eller?

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Hint: om PC är överlägsen i ALLT varför finns det då en enorm marknad för konsoller?

Det finns en marknad för att dom är billigare än en hel dator just nu.
och dom är lätta att bara koppla in i teven och spela med.
familjer med barn/tonåringar köper antagligen en konsol för det är bara spel. inget annat

du kan aldrig säga att du sitter dygnet runt vid ett xbox 360 / ps3
om du inte är där för att spela eller se på film. vid datorn har du en hel värld

Pc har fps som slår i skyarna, internet i din pc fuckar nästan aldrig upp om inte internetleverantören knorvar till det. i ett ps3 tex, där har du ingen valmöjlighet alls i spel, bara in och spela.

skaffa en 27 tum till datorn och en bra setup och voila. äckligt mycket roligare för du sitter nära skärmen och är inne i spelet. med en tv med pixlar som monster. oj vad spännande att sitta nära den skärmen.. du måste även ha en hdready bra tvskärm för att spela med kvalitet på teven så när du köpt det och tex en splitter ny konsol så hade du kunnat sparat lite mer och köpt en fin dator

Skrivet av Saftnisse:

Det finns en marknad för att dom är billigare än en hel dator just nu.
och dom är lätta att bara koppla in i teven och spela med.

Nämen titta, du motbevisade dig själv och hittade två punkter där konsoller är bättre än datorer

Medlem

Varför jämföra PC prestanda med konsol prestanda??? Dom arbetar på olika sätt...

Skulle vilja se hur en dator med PS2 specifikation skulle klara av att köra shadow of the collosus!
300 Mhz
32MB ram
4MB grafik kort
(PS2 spec)
hmmmm skulle inte tro det!

Visst skulle inte säga nej till en konsol med bättre specifikationer men ingen som inte bara är här för att bråka kan säga att Super mario galaxy, Zelda twilight princess, Uncharted 2, Killzone 3, Halo:Reach, Gears of War 2 osv. har dålig grafik!

Så snälla kan vi droppa PC vs Konsol tack?

Tack för mig nu ska jag spela hmmm PC eller konsol? får bli lite Fallout 3 på PS3an den här gången tror jag
Keep on gaming and stop flaming!

Medlem
Skrivet av Maxiie91:

Sedan vet alla äldre än 14 att det är mjukvaran som räknas och inte de häftiga siffrorna på papper. Apples produkter är ett tydligt exempel på det.

Vad menar du? Ser inte Apple's produkter grymma ut "på papper"?
Tror att 12-kärnig CPU, 32 GB RAM och 8 TB hårddisk räcker!
http://www.apple.com/se/macpro/

Medlem

Hehe, på min tid var det Sega vs Nintendo!

Men konsoll vs PC...dom har olika användningsområden, enkelt!

Medlem
Skrivet av Deamon:

..men det förändrar inte att han påstår att SATA är dåligt samtidigt som han säger att SSD är bättre? har inte uttalat mig NÅGOT om SAS diskar så jag vet inte om jag ska läsa på mig innan jag uttalar mig, jag missade det i hans inlägg bara helt enkelt.

Så det var inte Z3bb4n's inlägg du syftade på i din ursprungliga post?
http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/crytek-minst-8gb-ra...

Han skriver inte att SATA är sämre än SSD utan att SATA är sämre än SAS. Det enda som sägs om SSD är att det borde användas om priset tillåter (eftersom SSD är dyrare än en mekanisk disk).

Skriv svar