Headset gick sönder bara sådär! Gäller garantin?

Medlem
Headset gick sönder bara sådär! Gäller garantin?

Mitt headset gick först sönder på högra sidan (inte där sladden sitter) vilket jag har levt ett tag med. Det hände helt random. Sedan gick den andra sidan sönder också bara sådär. Och nu gick micen sönder under ett skype samtal bara sådär. Misstänker att det är sladden.

Jag vet att det är lite känsligt om hur headsetet går sönder. Men kan man gå på detta och få garanti om den finns kvar?

MvH Tobbe

Inaktiv

Kan man säkert, jag har felanmält trasiga headset och hörlurar och det har fungerat.
Vilken tillverkare är det?

Medlem
Medlem

Kan ju vara något att söka om på nätet om just samma fel inträffar andra som har samma model?
Kan ju vara att sladden är i klenaste laget.

Om du inte typ tappat eller kastat runt lurarna (ingen synbar skada) så kan det ju gå smidigt att byta dem. Butiken måste bevisa att du haft sönder dem eller att det beror på slitage. Och att lurarna/mikrofon bara dör så där en efter en tycker inte jag tyder på slitage. Är du dessutom inom första året av garantitiden så ska de knappast bråka, andra året kan de vara mer tveksamma men du har ju fortfarande garanti som svenska butiker brukar normalt ge på produkter (oftast ett år över den normala fabriksgarantin om inte tillverkaren ger längre än så).
Under tredje året brukar de säga att du inte har garanti kvar men då är det bara att citera konsument rätten så har de inget val.

Medlem

tyckte att personen sa att jag fick 2 års garanti. Men första året har inte ensgått ut. Den har inga synliga skador. Dock har jag tappat den ett antal gånger men har alltid funkat efteråt.

Grejen var att jag har en ny köpt shcäfer som ville ha en smakbit på mitt förra headset som kostade bara 800kr. Blev lite rädd det här med garantin eftersom detta headset jag har nu kostade 900 kr :/

Men tack, det känns mycket säkrare nu när de måste bevisa skadan osv.

Medlem

Läs det här. Om man inte orkar läsa hur själva lagen är eller kanske kontakta ett konsumentombud så kan man väl säga att sidan rätt kortfattat går igenom vad som gäller.
http://www.modernaforsakringar.se/Produktforsakring/Villkor/G...

Det som brukar hjälpa en att få något åtgärdat är att i princip spela dum, ju mer man kan om allt, ju mer ser det ut att vara ett planerat byte. Typ att du vill ha pengarna tillbaka för att det kommit ut en nyare och bättre modell till samma pris.
Du kan ju bara säga först att ljudet har helt plötsligt försvunnit från lurarna en efter en. De lär ju fråga om du tappat dem, men även om du säger att du gjort det så tycker jag det är svårt att använda det som en förklaring till att lurarna gått sönder.

Mina Creative Fatality lurar har jag säkert tappat 5-6 ggr från skrivbordet (ca 80 cm högt) utan att något har hänt. Speciellt dyrare lurarna kan ju tyckas att kvalitén på dem ska vara betydligt högre och då tåla mer. Lycka till ^^

1
Skriv svar