The Elder Scrolls V: Skyrim

Robot
The Elder Scrolls V: Skyrim

Den välrenommerade Elder Scrolls-serien är tillbaka. Den här gången styr kosan mot Tamriels allra nordligaste vidder. Vi har sett den första snötyngda timmen ur Skyrim.

#bethesda-softworks, #the-elder-srolls-v-skyrim, #fallout-3, #the-elder-scrolls-iii-morrowind, #the-elder-scrolls-iv-oblivion, #the-elder-scrolls-iv-shivering-isles


Medlem
The Elder Scrolls V: Skyrim

Spelet verkar grymt men synd att PC versionen är densamma som konsolversionerna..

Medlem

@Jakob Svärd
Hur var stridssystemet?

Medlem

Jag börjar verkligen ogilla det här med next page för hela artikeln.

Medlem

Det här är ju underbart!

Bara PC känns som PC trots vissa nerskalningar


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Oj vad pixel glittrigt skog och berg bilden såg ut, bättre än så hade jag i alla fall förväntat mig. Men av orc modellen att döma så ser karaktärerna betydligt bättre ut nu i alla fall!

Medlem
Skrivet av donhenri:

@Jakob Svärd
Hur var stridssystemet?

Själva striderna var väldigt fysiska, slagen såg tunga ut. I övrigt fick vi inte se särskilt mycket som vi inte redan vet om stridssystemet: du kan binda olika vapen, sköldar eller magier till höger respektive vänster hand. Om du använder två händer till en ismagi blir den kraftigare än om du håller den i ena handen och ett vapen i den andra. Påminner inte så lite om hur Bioshock-spelen låter dig binda ett vapen till ena handen och en plasmid till den andra. Såg köttigt och bra ut.

Medlem

Känns fortfarande som att jag kommer bli aningen besviken. Stealth systemet har ju noll känsla än!
Får man fortfarande väldigt bra hjälp och hitta dit man ska? Alltså som i Oblivion där man får en exakt markering på kartan? Tar ju bort äventyrskänslan helt nästan :/


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:
Skrivet av donhenri:

@Jakob Svärd
Hur var stridssystemet?

Själva striderna var väldigt fysiska, slagen såg tunga ut. I övrigt fick vi inte se särskilt mycket som vi inte redan vet om stridssystemet: du kan binda olika vapen, sköldar eller magier till höger respektive vänster hand. Om du använder två händer till en ismagi blir den kraftigare än om du håller den i ena handen och ett vapen i den andra. Påminner inte så lite om hur Bioshock-spelen låter dig binda ett vapen till ena handen och en plasmid till den andra. Såg köttigt och bra ut.

En liknande fråga: Hur såg det ut när han slogs mot draken? Rörde den sig naturligt över terräng (anpassade animationer efter höjdskillnader etc)? Såg det utmanande ut att försöka ta ner den? Ingen hittills vad jag har hittat verkar gå in i detalj på detta.

Jag har länge velat ha ett spel som presenterar en riktig inlevelserik upplevelse i att slåss mot drakar.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Trevligt med en lite kritisk förhandstitt ändå i jämfört med de jag läst, får dock se om jag införskaffar spelet eller inte... Helt klart intressant men frågan är om det är mer intressant än den otroligt stora mängden spel som släpps i år...

Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:
Skrivet av donhenri:

@Jakob Svärd
Hur var stridssystemet?

Själva striderna var väldigt fysiska, slagen såg tunga ut. I övrigt fick vi inte se särskilt mycket som vi inte redan vet om stridssystemet: du kan binda olika vapen, sköldar eller magier till höger respektive vänster hand. Om du använder två händer till en ismagi blir den kraftigare än om du håller den i ena handen och ett vapen i den andra. Påminner inte så lite om hur Bioshock-spelen låter dig binda ett vapen till ena handen och en plasmid till den andra. Såg köttigt och bra ut.

Precis vad jag ville höra! jag har inte ens klurat ut om jag ska börja som magiker eller en skäggig nord med en köttig yxa! Två händer för kraftigare magi låter ju grymt men personligen har jag alltid tyckt att magin i TES varit tråkigt, iaf den offensiva. Hoppas dock att de förbättrat det.

Inaktiv

Hoppas bara att det har bra modsupport, gamebryo var ju löjligt enkel att modda.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Keasar:
Skrivet av Jakob Svärd:
Skrivet av donhenri:

@Jakob Svärd
Hur var stridssystemet?

Själva striderna var väldigt fysiska, slagen såg tunga ut. I övrigt fick vi inte se särskilt mycket som vi inte redan vet om stridssystemet: du kan binda olika vapen, sköldar eller magier till höger respektive vänster hand. Om du använder två händer till en ismagi blir den kraftigare än om du håller den i ena handen och ett vapen i den andra. Påminner inte så lite om hur Bioshock-spelen låter dig binda ett vapen till ena handen och en plasmid till den andra. Såg köttigt och bra ut.

En liknande fråga: Hur såg det ut när han slogs mot draken? Rörde den sig naturligt över terräng (anpassade animationer efter höjdskillnader etc)? Såg det utmanande ut att försöka ta ner den? Ingen hittills vad jag har hittat verkar gå in i detalj på detta.

Jag har länge velat ha ett spel som presenterar en riktig inlevelserik upplevelse i att slåss mot drakar.

Drakstriden var, som jag skriver, imponerande. Howard spelade med oändlig hälsa för att slippa pinsamheter under visningen och det gjorde kanske att det såg lite enkelt ut, men vi lovades att varje möte har potential att bli riktigt långdraget. Det mest intressanta är som sagt att det inte är skriptat; om du drar därifrån så blir du förföljd av draken till dess att du lyckats skaka av dig den genom att gömma dig eller tills någon av er kolar vippen. Det kan säkert resultera i häftiga scener där man kutar ned för berget med en bevingad T-rex efter sig. Om vi går in på detaljer så flög den in och frustade eld över dig under de inledande sekunderna, landade och gick till attack i närstrid. Sedan lyfte den flera gånger från marken och tog ny sats genom skyn. Det såg kort sagt habilt ut.

Medlem

Den trailern ger mig gåshud varje gång jag ser den

Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:

Drakstriden var, som jag skriver, imponerande. Howard spelade med oändlig hälsa för att slippa pinsamheter under visningen och det gjorde kanske att det såg lite enkelt ut, men vi lovades att varje möte har potential att bli riktigt långdraget. Det mest intressanta är som sagt att det inte är skriptat; om du drar därifrån så blir du förföljd av draken till dess att du lyckats skaka av dig den genom att gömma dig eller tills någon av er kolar vippen. Det kan säkert resultera i häftiga scener där man kutar ned för berget med en bevingad T-rex efter sig. Om vi går in på detaljer så flög den in och frustade eld över dig under de inledande sekunderna, landade och gick till attack i närstrid. Sedan lyfte den flera gånger från marken och tog ny sats genom skyn. Det såg kort sagt habilt ut.

Trevligt, har inget emot lite långdragna strider (är van Monster Hunter spelare), och att ta ner något stort känns så mer belönande när man har lagt ner mycket tid på att försöka döda den. Samt att det inte är skriptat är spännande. Jag hoppas bara att striderna är som sagt utmanande och kanske mer krävande som en krigare (kommer lätt spela barbar liknande inriktning), handla om mer än att försöka rusa fram mot draken och hugga mot någon kroppsdel med mitt svärd.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Inaktiv

Köper när Quarl släpper sitt pack 8)


signatur

a"C"RED -

Medlem

Det låter härligt det här. Kajiit tjuv, here i come!

Och "Samma drake som en kvart tidigare gjorde ett kort gästspel har återvänt för att göra kaos med oss" gjorde min morgon, tack FZ

"khajiit!" Prosit!

Skämt åsido, tänk om AI:n hade varit perfekt, vad skulle man då störa sig på. Vi är svenskar, det är vårt jobb att gnälla. Skönt att "Skyrim" inte kommer göra oss besvikna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jakob Svärd: Fick man som spelare en grön plutt på ett quest? Eller är det som Morrowind där man måste läsa och besitta engelska kunskaper för att klara ett quest?

Tack på förhand.

Medlem

Drakar = Giant Cliffracers!

Medlem

Mina förväntningar är höga. Jag hoppas bara att Skyrim lever upp till dom. Jag vill se riktigt coola och episka strider samtidigt med en bra och genomarbetad story och bra dialog.
Varför ska det vara så långt till november?

OML
Medlem

Tack FZ! Ni har gett mig nytt hopp för Elder scrolls serien:). Ni fick inte veta nåt om fast travel systemet?

Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:
Skrivet av donhenri:

@Jakob Svärd
Hur var stridssystemet?

Själva striderna var väldigt fysiska, slagen såg tunga ut. I övrigt fick vi inte se särskilt mycket som vi inte redan vet om stridssystemet: du kan binda olika vapen, sköldar eller magier till höger respektive vänster hand. Om du använder två händer till en ismagi blir den kraftigare än om du håller den i ena handen och ett vapen i den andra. Påminner inte så lite om hur Bioshock-spelen låter dig binda ett vapen till ena handen och en plasmid till den andra. Såg köttigt och bra ut.

Gott

Medlem

AAAAAAARGH Ge mig det nu! Jag kommer implodera här!

Medlem

Hoppas stealthdelarna förbättras till release. Det är ganska centrala delar i inlevelsen, speciellt om man spelar som någon form av smygande karaktär. (hell även en warrior eller barbar smyger ju en del för att springa rakt på fienden är sällan en bra ide). Samt hoppas på pilar som gör olika skada beroende på var dom träffar så det faktiskt är lite utmanande och roligt att spela bågskytt och inte bara oändlig spam och bakåtspringande ala oblivion. Vapen skall vara dödliga och en bra träff ska göra mycket skada men det ska ju också kräva att man lyckas träffa. T.ex. får ju gärna skölden alltid funka mot slag och pilar vare sig man håller in block eller ej.

Samt hoppas drakarna inte är levelbalanserade för mycket. Första hälfen av spelet får gärna innerbära att man springer för livet från drakarna. Skulle kännas jävligt fjantigt om man tog sig an en drake med rusty longsword och lite läder armor. Drakarna i skyrim kan bli hur bra som heslt eller hur tråkiga som helst, precis som oblivion gatearna i oblivion. De första var riktigt mysiga men de blev snabbt långtråkiga som fan pga att dom fanns överallt och var likadana. Så drakar borde vara ganska ovanliga och ha olika taktiker beroende på typ av drake.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Samt hoppas på pilar som gör olika skada beroende på var dom träffar så det faktiskt är lite utmanande och roligt att spela bågskytt och inte bara oändlig spam och bakåtspringande ala oblivion. Vapen skall vara dödliga och en bra träff ska göra mycket skada men det ska ju också kräva att man lyckas träffa

Läste i en artikel att pilen gör mycket mer skada men det tar mycket längre tid att skjuta nästa pil.

"The inability to quickly backpedal makes ranged combat more interesting, as you'll need to actually turn around and run in order to put some distance between you and an enemy. This tweak came about supposedly due to Bethesda seeing a mod for the PC version of Oblivion which made ranged combat worthwhile. Arrows are now more powerful, but can't be fired nearly as quickly as they used to, which is just as well because they've now become a much more precious and scarce resource."

Skrivet av Wardancer:

Hoppas stealthdelarna förbättras till release. Det är ganska centrala delar i inlevelsen, speciellt om man spelar som någon form av smygande karaktär. (hell även en warrior eller barbar smyger ju en del för att springa rakt på fienden är sällan en bra ide). Samt hoppas på pilar som gör olika skada beroende på var dom träffar så det faktiskt är lite utmanande och roligt att spela bågskytt och inte bara oändlig spam och bakåtspringande ala oblivion. Vapen skall vara dödliga och en bra träff ska göra mycket skada men det ska ju också kräva att man lyckas träffa. T.ex. får ju gärna skölden alltid funka mot slag och pilar vare sig man håller in block eller ej.

Samt hoppas drakarna inte är levelbalanserade för mycket. Första hälfen av spelet får gärna innerbära att man springer för livet från drakarna. Skulle kännas jävligt fjantigt om man tog sig an en drake med rusty longsword och lite läder armor. Drakarna i skyrim kan bli hur bra som heslt eller hur tråkiga som helst, precis som oblivion gatearna i oblivion. De första var riktigt mysiga men de blev snabbt långtråkiga som fan pga att dom fanns överallt och var likadana. Så drakar borde vara ganska ovanliga och ha olika taktiker beroende på typ av drake.

Hur stor skillnad var det mellan Morrowind och Oblivion? Tror inte det blir så där värst annorlunda.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

AW8
Medlem

Intressant läsning Jacob!
Har läst olika, vaga versioner huruvida banditens uttalande skedde innan eller efter hennes kumpan blev ihjälskjuten. Nu kan jag (tyvärr) slå fast att fienderna fortfarande kan bete sig lika idiotiskt som i Oblivion.

Skrivet av OML:

Tack FZ! Ni har gett mig nytt hopp för Elder scrolls serien:). Ni fick inte veta nåt om fast travel systemet?

Du kan fast travela till ställen du har besökt, men det ska också finnas "carriages", som Silk Striders om jag förstått rätt, att betala för att få åka från stad till stad.
De försöker väl att få både Morrowind- och Oblivion-fansen nöjda. Själv tänker jag nyttja båda, när jag känner för det.

Skrivet av Muhammed:

Hoppas bara att det har bra modsupport, gamebryo var ju löjligt enkel att modda.

Enligt Bethesda så släpper de Creation Kit (Construction Set's ättling) så fort de kan efter release, så jag skulle bli förvånad om vi blir missnöjda.


signatur

PC gamer 'til I die.

OML
Medlem
Skrivet av AW8:

Du kan fast travela till ställen du har besökt, men det ska också finnas "carriages", som Silk Striders om jag förstått rätt, att betala för att få åka från stad till stad.
De försöker väl att få både Morrowind- och Oblivion-fansen nöjda. Själv tänker jag nyttja båda, när jag känner för det.

Jag är en Morrowind fanboy så detta är bra nyheter för mig, tack AW8:)

Medlem

Jag gillade ju stealthsystemet i Oblivion alla verkar klaga.

12
Skriv svar