Sony: kontokortsinformation kan ha stulits

Medlem
Skrivet av liath:

"To see what credit card you used with PSN, check your emails from "DoNotReply@ac.playstation.net""

Stämmer detta? Går det att se vilket kreditkort som var "bundet" till kontot?

Antagligen står det xxx xxxx xxxx 1234 (dvs de sista fyra siffrorna från framsidan) i mailet.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Inaktiv

Tåls ju att påpeka att alla som har samma lösenord på psn som sin hotmail genast bör byta lösenord?


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Orkar inte byta bankkort igen...

Medlem

Detta är rena skämntet, 6 dagar utan info sedan kommer bomben.... Och frusterande hur kan alla folk posta på psn bloggen? Jag kan inte ens logga in?

Medlem

Såg Anon-filmen på youtube igår. Aj aj aj, Sony. Sicken jävla soppa.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Inaktiv

Får ju hoppas att det inte stämmer. Men ni som säger att ni tagit bort er info, litar ni verkligen på att ALLT är borta? Man får faktiskt lov att vara lite paranoid nu i denna ålder där allting ska sparas och läggas på hög.

Medlem

Från ovan länkad FAQ:
Q.7 Have you notified those users?

We are sending out e-mails directly to these users to their e-mail address registered on the PS Network accounts. Also, we have posted web notices, and additional necessary procedures have been followed by each region.

Så om de klarar av att följa sin egen utfästelse så kommer påverkade att få ett mail om det, är nog klokt att styra upp eventuell överlappning i lösenord mellan tjänster redan nu om man vet med sig att man återanvänder lösenord eller har sådana med tydliga mönster.

EDIT: Det kom ett förtydligande rörande timingen nyss: http://blog.eu.playstation.com/2011/04/27/clarifying-a-few-ps...

Medlem
Skrivet av warh0g:
Skrivet av TarX:

Finns inget i texten som säger att dom har, det står att dom tror att dom har.

Jag tänker inte chansa iaf.

Nä, inte jag heller.

Att man säger så här är dock rätt standard vid intrång.

Medlem

Sen tycker jag det är horibellt att folk här sitter och "skrattar" åt SONY och tycker att det är "roligt" att man har gjort detta mot "dom". Är fan inte SONY som är drabbade av detta ... sen utöver den ekonomiska skada det kan orsaka individer, tror ni verkligen att pengar från försäljning av sådan här information går till att stödja röda korset?

(om informationen öht. kommit ut).

Medlem

Daaamn, har som tur inget kreditkort. Detta är fan större än vad man trodde då. Synd, drabbar ju alla inblandade. Det här feedar 360fanboysen ordentligt i alla fall.

Inaktiv

Sony verkar ju helt borta? Tycker mest synd om folket. Nej fan.. själv betalar man 299 varje år för Xbox Live vilket det där fungerar iaf.

Medlem

tur jag inte ens har en PS3.
nä, tackar vet jag gamla goa PC:en


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem

Jaha, då blir det ju att spärra kortet då...

Medlem

vem sparar kontouppgifter? man köper ngt sen tar man bort dem

Medlem

Nu ska jag stämma Sony


signatur

Meep!

Inaktiv

Jisses...där fick man för att man återigen var dum nog att lite på sony...
Detta är STORT. Tacka vet jag xbox live. Ska fan lägga ner mitt PSN konto.

Medlem

Detta är minst sagt oroväckande. Har själv mitt kort kopplat till psn men har sen attacken haft alla pengar liggande på min frus konto.
Ringde upp vår bank (länsförsäkingar) och frågade lite om jag borde vara orolig eller inte. Dom hade inte hört något om vad som hänt. Men jag förstod att den jag pratade med tog detta på största allvar, då hon ville veta exakt vad som hänt och var hon kunde läsa om det.
Jag hängde inte med riktigt i allt det hon sa men tydligen har bankerna ett system som varnar om det börjar ske ovanliga försök till transaktioner.

Jag personligen har redan beställt ett nytt kort. Better safe then Sony som någon så fyndigt skrev.

Vill inte kalla mig för fanboy men jag har alltid gillat Sony och deras produkter. Just nu känner jag bara avsky mot dom. Dels för taskig säkerhet och för att dom gick ut med detta så sent.
Kan vara så att dom ville vara säkra innan dom skrämmer upp folk, men jag tycker nog att dom borde varit snabbare än då.

Ser ingen i tråden än som gapar sig hes över att vi ska vara tacksamma att det finns folk som hackar sig in i system och är en nagel på på dom stora elaka företagen.
Eller satte ni i halsen nu?
För det har varit ett jävla gapade från er i dom andra trådarna angående psn strulet!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Skönt att veta att mina kontokortsuppgifter inte finns lagrade på PSN (e-kort), värre är det med min e-postadress. I värsta fall så lär man hamna på någon spamlista.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Bara för att klargöra en sak som några påstår, Sony har varken ljugit eller undanhållt något, dags att läsa på lite. Inte för att försvara Sony på något vis, men rätt ska vara rätt

Medlem

Hur kan de ha kommit över mitt lösenord? menar Sony att alla lösenord sparas i klartext? isåfall är det ju ett otroligt nybörjarmisstag som inte ett så stort företag som Sony borde göra. Lösenord ska sparas saltade och hashade så att man bara kan jämföra ett annat saltat och hashat lösenord men inte få tag på själva lösenordet.

Medlem

Jag hade ett kreditkort med eget tryck. Kostade en hundring. Gissar att Sony inte täcker det :/


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Personligen tycker jag att det är kul att folk här anklagar Sony för detta, som om jag skulle anklagat Saab för inbrottet i min bil förra sommaren. Det är ju faktiskt inte Sony som gjort detta, nu borde vi tillsammans hitta fanskapen som sitter och gör detta och nacka dom jävlarna i sann Kratos-stil...

Medlem

Jaha detta var ju snyggt. Kan inte spärra mitt kort då jag har köpt en e-flygbiljett med det kortet och då måste man ha det för att hämta ut biljetten på flygplatsen. Fett dålig timing!

Medlem

Kanske tur att jag plockade bort min kort-info när det började strula för dom.

Medlem

tycker synd om er ps3 fanboys var det inte ni som snackade att psn var bättre än xbox live och att det var billigare. Nu har ni svaret på allt.

Medlem
Skrivet av L00c0:

tycker synd om er ps3 fanboys var det inte ni som snackade att psn var bättre än xbox live och att det var billigare. Nu har ni svaret på allt.

I vanliga fall kanske jag hade svarat dig med nån spydig kommentar. Men jag sänker blicken och skakar på huvudet över hur rätt du har.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Otur för PS3 ägarna, har ju som tur e en 360 då jag inte hunnit införskaffa mig en PS3 än. Undrar lite om Live är lika enkel att hacka som PS nätverket verka ha varit. Man kan ju hoppas att både MS och Sony ökar på säkerheten efter detta för att minimera riskerna inför framtiden.

Medlem

I en perfekt värld hade hackarna meddelat Sony om bristerna i PSN istället för att praktiskt utnyttja dem.
Nu är det ju användarna som drabbas, men förhoppningsvis inte så hårt.

Medlem
Skrivet av L00c0:

tycker synd om er ps3 fanboys var det inte ni som snackade att psn var bättre än xbox live och att det var billigare. Nu har ni svaret på allt.

Om PSN eller XBLA är bättre än den andra är inte relevant. Den här gången blev PSN hackat.

Om MS hade agerat snabbare/bättre än Sony kan man dock spekulera om.

123
Skriv svar