Hackers orsaken till PSN-avbrottet

Medlem
Skrivet av kaem79:
Skrivet av delli:

tänker skicka Duke efter dom jävla rövarna, hackers will die!

jag tycker det är livsviktigt med goda hackers. jag skulle bli orolig som fan om inte alla dessa rebeller fanns. som vågar o står upp mot förtryck o maktmissbruk som bl.a. SONY utövar. visst finns det andra sätt att protestera. men de människor som bara kan snacka gör faktiskt ingenting annat än att snacka. till er hackers med goda motiv, fortsätt er kamp...

Såklart men detta kommer inte leda någon vart dock och skapar bara hat åt andra hållet. Tror knappast dom vinner sympati varken hos Sony eller konsolägarna.
Men det är som mycket annat, det är dom vanliga som människorna som får ta skiten. Ungefär som i krig, rebellerna skiter väl i vad som händer. Stor makten kör från andra hållet, i mitten står dom vanliga människorna och får ta skiten.

Fair? Nä verkligen inte.

Sedan inser man ju hur internets utveckling stått still där såna här attacker faktiskt fortfarande är möjliga.

Medlem
Skrivet av delli:

Sedan inser man ju hur internets utveckling stått still där såna här attacker faktiskt fortfarande är möjliga.

Kanske ska vänta till Sony berättar vad som hände. Kan ju vara allt från att PSN är otroligt osäkert så att en 5 åring kan ta sig in till att inget egentligen hände men Sony stängde ner det för att vara på säkra sidan.

Inaktiv

Och folk klagar på att Xbox Live suger? herregud.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Och folk klagar på att Xbox Live suger? herregud.

Den totala tiden som xbox live har varit nere är bra mycket längre än PSN, för att inte nämna att det kostar att få en vettig tjänst. Nu kan det göra det samma lite downtime hit eller dit så länge det inte händer för ofta, men kommentarer som denna visar bara hur bra koll du har.

Jag misstänker att dem väljer att hålla nätverket nere tills dem täppt till säkerhetshålen, vilket är bra mycket smartare än att göra ett hafsverk för att få igång det igen så fort som möjligt.

Medlem

Tur att man inte har Playstation 3! Hackers verkar gå lös.

Medlem

Man börjar ju snart undra ifall serverhallen kanske har försvunnit från jordens yta så lång tid som det nu har tagit. Är felet orsakat av hackare så har jag förståelse för dem och är inte speciellt orolig över att mina uppgifter skulle ha blivit stulna och kommer att användas.
I vilket fall som helst så tycker jag att SONY återigen visar sin arrogans emot sina kunder, genom att inte uppdatera oss betydligt oftare om läget och vad som händer och vad som faktiskt har hänt.
Det är väl inte ens 100 att det är orsakat av hackers?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:

Man börjar ju snart undra ifall serverhallen kanske har försvunnit från jordens yta så lång tid som det nu har tagit. Är felet orsakat av hackare så har jag förståelse för dem och är inte speciellt orolig över att mina uppgifter skulle ha blivit stulna och kommer att användas.
I vilket fall som helst så tycker jag att SONY återigen visar sin arrogans emot sina kunder, genom att inte uppdatera oss betydligt oftare om läget och vad som händer och vad som faktiskt har hänt.
Det är väl inte ens 100 att det är orsakat av hackers?

"An external intrusion on our system has affected our PlayStation Network and Qriocity services." Playstation Blog EU

-------------------------------------------------

Jag gillade Linux-stödet. Jag använde min PS3 som en emulator till NES, SNES, Sega Master System, Sega Mega Drive. Det var jäkligt skoj att kunna lira det direkt på TV'n genom min spelkonsol. Men hade jag egentligen rätt att göra så? Nej! För övrigt gick Linux slött, det var klumpigt, svårt med drivrutiner och svårkontrollerat överlag. Ingen som skulle köpa en PS3 för att ha som Linux-burk. Alla hackers och sånt kan kalla det vad dom vill, homebrew, backuper o.s.v... Det handlar bara om en sak, fixa spel gratis.

Dom som hackat detta har gjort så att de som har betalt för sig inte kan nyttja det de köpt för att de som inte betalt så småningom ska få en ännu större del av kakan än de som betalt. Det blev lite snurrigt där, ni förstår säkert lite.

Medlem

Jag kanske har fel och missminner mig men det här med jailbreak på ps3an var väll en läcka från sonys team och inte skapat av "Hackers" så detta problem med servern i dags läget känns som en sony tabbe.

Och högst osannolik att det skulle vara en hacker grupp som stod bakom, om det inte finns nått att skryta om finns det ingen anledning då "Hackers" drivs av fame.

Anonymous posted their latest message via IRC chat:

"Sony, and most major corporations in general, care more about profits than their customers. While that's not necessarily wrong, Anonymous dislikes it when Sony thinks they can screw over people.

If Sony dares to screw with gamers again, or anyone that Sony empathizes with, they can expect us again. Ver, very soon. And if they decide too that it's within their best interests to be sociopaths and do something retarded, this time, it will be personal. And Anonymous will not take it lightly the second time around."

Medlem

Verkar som vi får klara oss ett par dagar (1-5) till om man kan lite på Sonys support

http://www.psxextreme.com/ps3-news/8946.html

EDIT: Kul läsning när man har tråkigt

http://www.psu.com/PSN-hackers-attacked-Admin-Dev-accounts,-s...

Inaktiv
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av kaem79:
Skrivet av Deamon:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Deamon:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Deamon:

Om det är hackare som gjort detta så tycker jag det är helt rätt gjort av dom. Och alla Mr. Adult som sitter här och säger att "det är tråkigt att vi ska behöva lida" och massa annat tjaffs, flytta över skiten till PC och använd er av lite mer värdiga företag så kommer era liv garanterat bli bättre.

Ty

(För att förtydliga, det ni håller på med nu är samma sak som att hyra en billig prostituerad och sedan whina över att ni fått herpes...) Blaim yerselfs!

Trodde först du skulle skriva något vettigt, men nu när jag läst den måste jag säga att det förmodligen är en av de drygaste kommentarerna än så länge.

Allt vi vet är spekulationer at best, förstår inte meningen med att bli upprörd när man inte har all oberoende fakta.

Kommentaren är gjord för att vara dryg till 100 % så då har jag ju uppenbarligen lyckats! Ganska humoristiskt att du svarar genom att vara dryg när du tyckte mitt inlägg var drygt. Hypocrisy till 110 % ikväll! Är du ännu en liten Sony fanboy som har en uppblåsbar Masaru Ibuka i ditt vardagsrum eller är du neutral?

Gå och lägg dig troll.

Varför skulle jag gå och lägga mig? Alla online-tjänster jag behöver är ju online tillskillnad från ditt krypin.

Haters gonna hate! Varför bryr sig folk om att PSN är nere? Det här kan väl vara ett bra tillfälle för er alla att öppna ögonen och se att det finns finare saker här i världen är en liten låda med pianolack? Jag vet att ett tiotal personer tycker att jag är ett jävla troll ollon just nu men det skiter jag fullständigt i. Tyck att jag är omogen, tyck att jag är ett svin, men vem bryr sig om att PSN ligger nere? Förstår inte varför folk sitter här och whinar och skriver "jävla hackers" o.s.v. och klankar ner på AnonOps och skit. Hahah, alltså, är ni med i någon jävla _underground_ hacker organisation själva eller? Kom med något bättre själva innan ni klassar AnonOps som wannabe kids.Dessutom vet ni ju inte ens om det är Sony som har klantat till det själva. Det skulle väl knappast förvåna någon på detta forum om det är Sony som tryckt på fel knapp eller något?

jag tycker inte du är ett troll *****. folk missbrukar "du trollar" jättemycket sen det börjades användas. det används av folk som bara vill jävlas, har inget nytt att komma med osv. att skriva sin åsikt, att diskutera o argumentera är inte att trolla...

Han satt ju och erkände att posten var 100% troll, hur är det inte att trolla?

PSN aside, att köra program på PS3:an, som showtime, ger mig det jag förväntade mig ha från början, något som var direkt avgörande i mitt köp, stöd för 1080p MKV med subtitles, samt ett ordentligt Linux stöd utan att en massa hårdvara låses ut, en drös emulatorer är också en självklar bonus.

Om det är värt att lägga PSN åt sidan för den sakens skull är en smaksak, de flesta spel jag har är single player spel, det enda jag saknar online till är Little Big Planet, och om jag nu tvunget skulle vilja lira något online så har jag en alldeles utmärkt PC som kan göra jobbet bättre än någon konsol.

det är fel rakt av utav sony o handla som de gjort. det här bekommer nu inte mig eftersom jag är en PC-spelare. iaf, sony borde skämmas...

Medlem

Jag blir inte förvånad om det är nere tills onsdag men sen tycker jag att det gått för lång tid onsdagar är heliga haleleeee luja!

Medlem
Skrivet av kekke2000:

Ingen som skulle köpa en PS3 för att ha som Linux-burk. Alla hackers och sånt kan kalla det vad dom vill, homebrew, backuper o.s.v... Det handlar bara om en sak, fixa spel gratis.

Bara för du gjorde det betyder inte att alla andra gör det. Polaren som utvecklar mediaspelaren Showtime https://github.com/andoma/showtime tog och köpte en PS3:a för att porta mediaspelaren till PS3.

Skrivet av kekke2000:

Dom som hackat detta har gjort så att de som har betalt för sig inte kan nyttja det de köpt för att de som inte betalt så småningom ska få en ännu större del av kakan än de som betalt. Det blev lite snurrigt där, ni förstår säkert lite.

Nä. Svårt att förstå att folk hackar saker för att det är en utmaning och för att man vill köra egna program på dem?

Medlem
Skrivet av kekke2000:
Skrivet av Banditen:

Man börjar ju snart undra ifall serverhallen kanske har försvunnit från jordens yta så lång tid som det nu har tagit. Är felet orsakat av hackare så har jag förståelse för dem och är inte speciellt orolig över att mina uppgifter skulle ha blivit stulna och kommer att användas.
I vilket fall som helst så tycker jag att SONY återigen visar sin arrogans emot sina kunder, genom att inte uppdatera oss betydligt oftare om läget och vad som händer och vad som faktiskt har hänt.
Det är väl inte ens 100 att det är orsakat av hackers?

"An external intrusion on our system has affected our PlayStation Network and Qriocity services." Playstation Blog EU

-------------------------------------------------

Jag gillade Linux-stödet. Jag använde min PS3 som en emulator till NES, SNES, Sega Master System, Sega Mega Drive. Det var jäkligt skoj att kunna lira det direkt på TV'n genom min spelkonsol. Men hade jag egentligen rätt att göra så? Nej! För övrigt gick Linux slött, det var klumpigt, svårt med drivrutiner och svårkontrollerat överlag. Ingen som skulle köpa en PS3 för att ha som Linux-burk. Alla hackers och sånt kan kalla det vad dom vill, homebrew, backuper o.s.v... Det handlar bara om en sak, fixa spel gratis.

Dom som hackat detta har gjort så att de som har betalt för sig inte kan nyttja det de köpt för att de som inte betalt så småningom ska få en ännu större del av kakan än de som betalt. Det blev lite snurrigt där, ni förstår säkert lite.

Jag håller fullständigt med dig.

Btw, alla som säger att XBox 360 är bättre. Om du chippar den och de kommer på dig (genom att du är online) så blir din konsoll bannad för alltid och du måste köpa en ny. M$ låter dig inte kladda med deras konsoll som du vill heller. Faktum är att köper du en XBox 36 begagnad så har du inte rätt till någon suport över huvud taget. Något jag fick lära mig när jag fick "Red Ring of Death" och M$ vägrade hjälpa mig eftersom min konsoll var begagnad.

Sedan glömmer folk vad Sony ger oss med PS3:
Gratis Online spelande
Behöver inte betala för att spela demos när de släpps.
Gratis uppgradering till 3D.
Marknades bästa och billigaste Blu-ray spelare med automatiska uppgraderingar.
Laddningsbara handkontroller ingår.
Man får skapa konton till andra länder och t ex handla från USA, något man inte får på XBox Live.

Och vad tog de bort? OtherOS pga att det blev lättare att hacka sig in i maskinen utifrån och då komma åt kontouppgifter.
Visst, Sony har inte väldens bästa suport precis men måla inte upp dem till djävulen själv och glömm inte allt de faktiskt har givit oss.
Och åter igen, många snackar om hur Sony har lurat alla. Men jag har aldruig blivit lurad av Sony.
M$ därimot vägrade låta mig använda Live om jag inte förnyade Gold eller ringde dem och bad dem ta bort Gold INNAN det gick ut genom ett väldigt långt och jobbigt samtal där man fick rabbla personnummer, konsoll ID osv.

Sedanb måste jag säga att jag förstår inte varför vissa antar att Sony ljuger om attavcken men att Anonymous är helt ärliga. Hade jag varit en hacker som kämpade för folks rätt att använda konsoller till att spela nedladdade spel och gör en attack som ställer till det för de som ärliga spelarna och får enorm negativ kretik från PS3 användare så hade jag inte gått ut och sagt "Det var jag" utan jag hade också skyllt på att andra hackers och försökt få det att se ut som att säkerheten var så usel att vem som helst kan göra det för att företaget ska få skiten.

Medlem

Crusader jag tror du bara kom på fel fot med supporten på MS, har själv lämnat in 3 stycken beggade xbox 360 och fått dem lagade.

Problemet me sony's säkerhets hantering med kunders kredit kort och liknande, är på grund av ett system som inte var säkert från början. inte nån hack detta borde gjorts för länge sen vare sig de blev hackade eller inte.

Anonymous är vad som kallas white hackers "goda" inte Black Hackers som gör virus och skimming (bad guys).
Vi har Anonymous att tacka att sidor som wikileaks finns kvar och annat göt.

Ps3 är en bra maskin och jag hoppas för alla dess användare att sony löser deras säkerhets hål, så snart som möjligt.

Medlem

Wikileaks håller för fasiken på att starta världskrig med sitt jäkla skvaller. Vad för nytta gör det att Sydafrika vet att en Amerikansk senater har kallat en av deras högt uppsatta för idiot i ett privat mail?
Eller att berätta för ett land att det närliggande landet hatar dem? Blir det bättre av det? Och att deras grundare sedan är en våldtäktsman och hans högra hand skriver en bok om vilket maktgalet svin han är gör väl inte saken bättre?

Åter till topic. Verkar som det är värre än vi trodde. Enligt Sony så har hackers kommit åt personlig information samt kreditinfo. De ska kontakta de drabbade innom en snart framtid.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article12939909.a...

Medlem
Skrivet av Crusader:

Wikileaks håller för fasiken på att starta världskrig med sitt jäkla skvaller. Vad för nytta gör det att Sydafrika vet att en Amerikansk senater har kallat en av deras högt uppsatta för idiot i ett privat mail?
Eller att berätta för ett land att det närliggande landet hatar dem? Blir det bättre av det? Och att deras grundare sedan är en våldtäktsman och hans högra hand skriver en bok om vilket maktgalet svin han är gör väl inte saken bättre?

Åter till topic. Verkar som det är värre än vi trodde. Enligt Sony så har hackers kommit åt personlig information samt kreditinfo. De ska kontakta de drabbade innom en snart framtid.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article12939909.a...

Sitat från Matrix: Ignorance is a bliss

Ha det gött och hoppas Sony kompenserar dig, visste du att fram till PSN stängdes av skickade Sony dina konto uppgifter fram och tillbaka okrypterat.

(Om du vill vara arg så bör det vara på Sony som lurat dig in i en falsk trygghet som du förmodligen kommer få betala för) =(

Medlem

Bilden va cool.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av Ducci:

Ha det gött och hoppas Sony kompenserar dig, visste du att fram till PSN stängdes av skickade Sony dina konto uppgifter fram och tillbaka okrypterat.

Inte riktigt sant...alls... alla sändningar av sådant gjordes över https, alltså krypterat.
Datat låg däremot okrypterat på själva ps3an

Medlem
Skrivet av Ducci:

Sitat från Matrix: Ignorance is a bliss

Om du menar att okunnighet eller att man är oinformerad är lycka så måste du själv också vara ganska lycklig enligt ovanstående.

Hittar 3 saker du är okunnig om:
1. Citat stavas inte "sitat".
2. Citatet är Ignorance is bliss, inget "a" ska ingå.
3. Citatet har sitt ursprung i en dikt från 1742 av Thomas Gray, det är inget som skaparna av matrix hittat på.

Påpekar inte detta för att vara taskig mot dig tyckte bara det var kul att det var så mycket du var okunnig om med tanke på citatets innebörd. Det tyckte åtminstone jag var humoristiskt.

Medlem

Det hela blir visst bara värre. En vecka till och 2,2 miljoner kreditkortuppgifter sägs vara till salu nu.

http://svt.se/2.27170/1.2409727/hackare_saljer_2_2_miljoner_k...

Medlem
Skrivet av XybeX:
Skrivet av Ducci:

Sitat från Matrix: Ignorance is a bliss

Om du menar att okunnighet eller att man är oinformerad är lycka så måste du själv också vara ganska lycklig enligt ovanstående.

Hittar 3 saker du är okunnig om:
1. Citat stavas inte "sitat".
2. Citatet är Ignorance is bliss, inget "a" ska ingå.
3. Citatet har sitt ursprung i en dikt från 1742 av Thomas Gray, det är inget som skaparna av matrix hittat på.

Påpekar inte detta för att vara taskig mot dig tyckte bara det var kul att det var så mycket du var okunnig om med tanke på citatets innebörd. Det tyckte åtminstone jag var humoristiskt.

Får be om ursäkt för mina stav fel och min dyslexi, så det får ja ta till försvar på ditt påhopp om 1 och 2 till 3 det är ett av de kändaste replikerna i filmen. och det är där ifrån jag tog det iomed att det är en film som ligger nära tillhands. boken har jag inte läst och därför inte citera.

så inte för att vara taskig men du framstår som en liten fitta som påpekar nått sånt

Medlem

Ny attack i helgen. Den här gången lovar de att de ska publisera alla uppgifter de får tag på.

http://news.cnet.com/8301-31021_3-20060227-260.html?tag=TOCmo...

Skriv svar