Fallout: New Vegas-utvecklaren säger upp folk

Robot
Fallout: New Vegas-utvecklaren säger upp folk
Medlem
Fallout: New Vegas-utvecklaren säger upp folk

New vegas drog ju bara in över 300 miljoner dollar, så nog förstår man att de måste sparka folk

Medlem
Skrivet av mangler:

New vegas drog ju bara in över 300 miljoner dollar, så nog förstår man att de måste sparka folk

Hur mycket kostade det att utveckla då?

Det är väl båda dessa som avgör hur det går, eller?

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av mangler:

New vegas drog ju bara in över 300 miljoner dollar, så nog förstår man att de måste sparka folk

Hur mycket kostade det att utveckla då?

Det är väl båda dessa som avgör hur det går, eller?

Antagligen mellan 12-30 miljoner dollar.

De är projektanställda, inte "tillsvidare", inte så konstigt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Då Bioware är på stadig nedgång så kanske man kan hoppas på att Obsidian får tillståndet från Lucas arts att göra KotOR 3. jaja drömma går ju

Medlem

Jag tror inte dom var så jättetvingade att sparka någon. Om det var art directorn på Alpha Protocol som fick gå så skulle jag agerat likadant som chef

Obsidian känns ju inte alls som den pedigree-utvecklare man kunde tro att dom skulle bli med alla Black Isle veteraner på studion osv. Dom gör ju mest beställningsarbeten på uppföljare. Obsidian känns som en ganska intetsägande och ointressant studio. Dom levererar oftast helt ok, inget mer och inget mindre.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv
Skrivet av mangler:

New vegas drog ju bara in över 300 miljoner dollar, så nog förstår man att de måste sparka folk

Dollar!!!!? knappast, stor filmer drar inte ens i närheten in den summan. 300 miljoner kronor? Möjligt.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av matte89:
Skrivet av mangler:

New vegas drog ju bara in över 300 miljoner dollar, så nog förstår man att de måste sparka folk

Dollar!!!!? knappast, stor filmer drar inte ens i närheten in den summan. 300 miljoner kronor? Möjligt.

Det är absolut möjligt. säljer du typ 3-4 miljoner ex hamnar du därikring skulle jag tro. Spel är en stor marknad.

EDIT: Hittade på wikipedia - As of November 8, 2010 the game has shipped 5 million copies worldwide,[63] achieving revenue of $300 million.

Källa: http://www.brightsideofnews.com/news/2010/11/8/fallout-new-ve...

Att storfilmer inte heller drar in i närheten av den summan stämmer för övrigt inte riktigt heller. 300 Miljoner Dollar är ungefär vad en storfilm drar in (budget på 50-100 miljoner) on average skulle jag tro.

EDIT: BAM!

*går och kokar segerkaffe*


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av mangler:
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av mangler:

New vegas drog ju bara in över 300 miljoner dollar, så nog förstår man att de måste sparka folk

Hur mycket kostade det att utveckla då?

Det är väl båda dessa som avgör hur det går, eller?

Antagligen mellan 12-30 miljoner dollar.

Låter väl rimligt, 100 pers i 3 år sådär 25 milj dollar.

Och hur många spel utvecklar dom som blir floppar?
En av 10 spel måste ju bli succe, annars är det kört.

Låter väl inte så konstigt att dom kan behöva se över personalsituationen, tycker jag, om man ser på helheten.

Inaktiv
Skrivet av Preed:
Skrivet av matte89:
Skrivet av mangler:

New vegas drog ju bara in över 300 miljoner dollar, så nog förstår man att de måste sparka folk

Dollar!!!!? knappast, stor filmer drar inte ens i närheten in den summan. 300 miljoner kronor? Möjligt.

Det är absolut möjligt. säljer du typ 3-4 miljoner ex hamnar du därikring skulle jag tro. Spel är en stor marknad.

EDIT: Hittade på wikipedia - As of November 8, 2010 the game has shipped 5 million copies worldwide,[63] achieving revenue of $300 million.

Källa: http://www.brightsideofnews.com/news/2010/11/8/fallout-new-ve...

Att storfilmer inte heller drar in i närheten av den summan stämmer för övrigt inte riktigt heller. 300 Miljoner Dollar är ungefär vad en storfilm drar in (budget på 50-100 miljoner) on average skulle jag tro.

EDIT: BAM!

*går och kokar segerkaffe*

Jävlar, det var rätt så mycket pengar, erkänner mig slagen då. Min vi säger att dom såldes för 50dollar styck. 5 miljoner exemplar, det blir 250 miljoner. Återförsäljare tar skit mycket av den summan, kanske 10-25% + transportkostnader. Vi kan bolla runt siffran på ca 40% eller ta Steam som kan gå högre fast dom har digital distribution. + Spel som inte blir sålda fast dom skeppats. En gissning så tjänade dom endast in hälften av dom där 300 miljonerna om inte sidan påpekar att det faktiskt var deras vinst efter alla utgifter.

Vilket blir ca 150M dollar, minus 10-15M för utvecklingen av spelet. Vi säger 135M, nu ska både Betheda Softworks ha en del av pengarna som Obsidian jobbar för plus Ubisoft som distribuerar spelet om jag inte har fel. Obsidian fick troligtvis en liten del av kakan som ska fördelas till möjliga skulder och finansiering av framtida titlar.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Rätt åt dem, eller nått.
Kanske inte just dem men både Fallout 3 och New Vegas är sönderpuggade skräpprodukter som bevisligen ännu inte lämnad beta. Att släppa spel med så många buggar, som påverkar gameplay så mycket, är oförsvarligt.
Speciellt med tanke på att New Vegas i sig själv mest känns som en expansion till Fallout 3, väldigt få nyheter etc...som en bra modd, men inte mer.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Rätt åt dem, eller nått.
Kanske inte just dem men både Fallout 3 och New Vegas är sönderpuggade skräpprodukter som bevisligen ännu inte lämnad beta. Att släppa spel med så många buggar, som påverkar gameplay så mycket, är oförsvarligt.
Speciellt med tanke på att New Vegas i sig själv mest känns som en expansion till Fallout 3, väldigt få nyheter etc...som en bra modd, men inte mer.

Jag älskade verkligen New Vegas, men du har rätt i att det släpptes i ett bedrövligt skick. Krävdes tre månaders patchande innan de fick styr på buggarna.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

De blev väl påskyndade från alla håll och kanter, inte ovanligt idag. Samma ser man med filmer idag.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kan hoppas till nästa projekt att de anställer bättre tekniskt folk. Den tekniska biten har alltid varit Obsidian akilleshäl.


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Medlem
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av Grumbledock:

Rätt åt dem, eller nått.
Kanske inte just dem men både Fallout 3 och New Vegas är sönderpuggade skräpprodukter som bevisligen ännu inte lämnad beta. Att släppa spel med så många buggar, som påverkar gameplay så mycket, är oförsvarligt.
Speciellt med tanke på att New Vegas i sig själv mest känns som en expansion till Fallout 3, väldigt få nyheter etc...som en bra modd, men inte mer.

Jag älskade verkligen New Vegas, men du har rätt i att det släpptes i ett bedrövligt skick. Krävdes tre månaders patchande innan de fick styr på buggarna.

Jag älskade också spelen. Konstigt nog så lyckades jag inte hitta en enda bugg (nix inte en enda!) under de 60 timmar jag la ner på vardera. Då började jag ändå spela på release. Måste haft en jävla tur för jag har hört att många haft problem med dem

1
Skriv svar