Datorn stänger av sig hela tiden

Medlem
Datorn stänger av sig hela tiden

Hej på er alla!

Jag har ett problem. Min dator stänger av sig typ hela tiden. Eller den stänger inte av sig.
Skärmen blir svart o musiken laggar ihop och sen after 1-2 sec så dör den. Datorn är ännu på för fläktar o allt går.

Det blir bara värre och värre. jag har läst på internet att fler som har samma motherbord har samma problem som jag. Men jag kan icke finna något svar vad det är...

mitt setup är då :

Gigabyte GA-X58A-UD3R "rev2"

Intel core i7 930 2.8 GHz

EVGA GeForce GTX 480 "1536MB PhysX CUDA"

6 gig Corsair minnen

Win7 64bit

Folk yrar något om "kernal panic" Men vet ej vad det är. Någon som kan förklara det? Dom tror att det kan ha något med dehär att göra.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Kernel panic är Linux motsvarighet till bluescreen om jag inte minns fel.

Testa att plocka ur alla minnen och sätt tillbaka dom ett åt gången. Du kan göra samma sak med grafikkortet och nollställ även CMOS. Plocka även ur all onödig hårdvara som du inte har nytta av, t.ex. DVD-läsare, ljudkort, USB-enheter m.m.

Nollställa CMOS gör du genom att flytta jumpern ett steg åt sidan och sedan tillbaka till ursprunglig position. Se bilden nedan

Kontrollera även så att CPU-kylaren är rätt monterad och kolla även temperaturer på CPU, GPU och i chassit. Det är inte allt för ovanligt att antalet systemkrascher ökar pga klen ventilation i datorn nu när sommarvärmen ligger och trycker runt hörnet.

1
Skriv svar