Medlem
7745G eller 7750G?

Hejsan kära hårdvaru-forumiter,

Behovet har kommit för mig att skaffa en laptop för diverse bruk; jobb, musik etc. Men jag vill såklart att den ska kunna köra lite spel också, om man åker tåg eller har tråkigt nån helg. Jag har rätt så dålig koll på den bärbara marknaden, men jag har suttit och letat igenom hundratals bärbara alternativ i helgen och bestämt mig för en av dessa två (tror jag).

Acer 7745G och den uppdaterade Acer 7750G.

Dilemmat är följande: 7745G har den äldre i5 480M, men ett HD 5850. 7750G har i sin tur den nyare i5 2410m (Sandy Bridge), men ett HD 6850 istället. Båda har 4Gb DDR3, 17-tum skärm och 500Gb HDD. 7750G får mer i 3Dmark, men enligt de flesta tester, så ska 7745G med 5850 några FPS snabbare, medan 7750G säkerligen har lägre strömförbrukning och värmeutveckling.

Lord of the Rings Online är det enda jag behöver kunna spela egentligen. Värt att nämna kan också vara att 7745G är 500kr billigare. Min budget är satt på max 9K, men gärna mindre, om det är någon som vet något likvärdigt i samma prisklass.

Vad känns mest värt? Hur hade ni resonerat?

Medlem

Kör på 7750G. Den har bättre hårdvara, SATA 2, USB 3, längre batteritid, allt för bara 500kr mer.

Vilka tester har du läst där 7745G är bättre i spel? Ser man på hårdvaran så låter ju de omöjligt. Kollat så upplösningarna och grafikinställningarna är inställda på samma om du läser från olika test?

Medlem
Skrivet av Mahone:

Kör på 7750G. Den har bättre hårdvara, SATA 2, USB 3, längre batteritid, allt för bara 500kr mer. Vilka tester har du läst där 7745G är bättre i spel? Ser man på hårdvaran så låter ju de omöjligt. Kollat så upplösningarna och grafikinställningarna är inställda på samma om du läser från olika test?

Ah, sorry. Var nog lite otydlig, jag menade endast gpu:erna 6850 mot 5850, där 5850 har några fps till sin fördel.

Medlem

Jaha du menar så. Ja 5850 ligger väl snäppet över 6850. Dock tror jag de bara rör sig om äldre spel. Du får däremot i slutändan ut mer FPS med 6850 tillsammans med 2410M än med ett 5850 och 480, plus att du håller nere strömförbrukningen och temperaturen, vilket är ett plus för en bärbar, framförallt nu till sommaren. Fast ska du mest köra LOTRO så tror jag de kvittar vilken dator du väljer. Möjligtvis att du märker en liten skillnad när det kommer till snabbare laddningstider med 7750G.

Så vill du ha en dator som är lite framtidssäkrare för kommande spel så är de 7750G du ska ha, men känner du att det är LOTRO du kommer spela dom kommande åren så är de ju lika bra att slå till på 7745G då du inte kommer ha någon nytta av hårdvaran i 7750G. Sen kan du ju enkelt uppgradera hårddisken till en SSD och trycka in lite mer RAM i framtiden för att göra den lite snabbare.

Medlem

Jag gillar ditt resonemang, jag funderade i samma bana. Dessutom drar jag mest nytta av Sandy Bridge-processorn i mina tunga sequenser-program. Det känns mest logiskt att satsa på den nya generationen, och sen som du säger, vara lite mer framtidssäker. Tanken är att jag ska köra mest LotRO, men det är ju skoj om den klarar av tyngre spel också såklart.

Det blir nog en 7750G. Tack för dina tankar!

Medlem
Medlem
1
Skriv svar