Sony-chefen: Det här påverkar hela vår industri

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det här drabbar just nu bara sony men liknande saker har ju drabbat många hela tiden.....som tex det där med billiga xbox360koder trodde ni dom var lagliga på tradera eller?

Det är inte olagligt.

Medlem
Skrivet av kaem79:
Skrivet av inso:
Skrivet av kaem79:

"dra inte in spelindustrin i skiten som hänt er sony. det här drabbar endast er sony o era många psx användare, men inte oss andra som spelar PC o/elr xbox*...

Det här händer bara andra inte mig... Lite trångsynt sätt att se på saken? Både PC och Xbox har haft/kommer att ha problem med olika typer av intrång.

uhu! men nu är det sony som är drabbat o inte spelindustrin. spelindustrin skulle inte beröras speciellt mycket även om sony gick i konkurs. "ni" får det att låta som att utan sony skulle spelindustrin få digra konsekvenser. jag säger bara HA! vilket skämt! "ni" som jag talar om måste vara sony fanboys elr nåt? vad vet jag o vad bryr jag mig? ingenting! o bara för att sony snackar skit o vill göra deras problem till allas problem visar bara på dåligt omdöme, osäkerhet, feghet osv...

Här, läs ...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkurs

... man måste förstå termer man använder.

Jag (vi) har alla 3 konsoler samt 2 datorer som går att spela på i vårat hushåll, så jag är defenetift ingen fanboi. XBLA *är* överlägset PSN på alla plan. Det betyder dock inte att jag har skygglappar på mig eller inte kan tänka logiskt.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av the_o:

Man får vad man betalar för..... betala 300 - 600 kr / år för en SÄKER onlinetjänst med väldigt få avbrott.

....eller betala inget (eller mindre) och få en sämre tjänst, med avbrott och där dina personliga uppgifter skjutsas ut till kreti och pleti pga inkompetens..... samma inkompetens och oklara strategi som visats sen PS3 kom.

Microsoft har mycket mer kunskap kring detta än vad Sony har så det handlar nog inte så mycket om att man får bättre säkerhet om man betalar utan mer om att Sony kraftigt överskattat säkerheten på PSN (mycket säkert tack vare att ingen lyckas knäcka PS3 än).

Jag tror Sony tar detta på fullaste allvar och ser till att detta inte kan ske igen och detta utan att de inför någon avgift för PSN. Att PSN är gratis är något de har använt som argument för att skaffa en PS3 framför en Xbox 360 och att nu införa en kostnad är korkat även ur ett ekonomiskt perspektiv.

Man har aldrig haft någon anledning att attackera XBL. Har/får/vill man det så kommer man ta sig in. Gå inte omkring och tro att säkerheten på PSN var "dålig", det var övervakningen av avikelser i nätet som var *dålig*. Försökern att ta sig in (en "shady" källa givetvis) sägs ha påbörjats 16:e mars.

Finns *väldigt* få system med extern access som kan anses openetrerbara. *Allt* handlar om vilja.

*Garanterat* så ser Microsoft över säkerhetsrutinerna rörande XBL iom detta. Att tro annat är samma som att tro på tandfen.

SONY tjänar rätt mycket på PSN även om den är "gratis" så att de existerande ekonomiska intänkterna inte räcker till att utveckla och driva en säker plattform betvivlar jag.

Medlem
Skrivet av TarX:

Man har aldrig haft någon anledning att attackera XBL. Har/får/vill man det så kommer man ta sig in. Gå inte omkring och tro att säkerheten på PSN var "dålig", det var övervakningen av avikelser i nätet som var *dålig*. Försökern att ta sig in (en "shady" källa givetvis) sägs ha påbörjats 16:e mars.

Finns *väldigt* få system med extern access som kan anses openetrerbara. *Allt* handlar om vilja.

*Garanterat* så ser Microsoft över säkerhetsrutinerna rörande XBL iom detta. Att tro annat är samma som att tro på tandfen.

SONY tjänar rätt mycket på PSN även om den är "gratis" så att de existerande ekonomiska intänkterna inte räcker till att utveckla och driva en säker plattform betvivlar jag.

Jag säger inte att säkerheten var dålig utan att den kunnat vara bättre (som det Sony nu håller på att införa). Är fullt medveten om att detta kunnat hända vem som helst och att det nu råkade vara Sony kan ha varit deras eget fel (tack vare deras häxjakt). Tror också Microsoft kollar över sin egna säkerhet liksom alla andra gör. De som sysslar med det här vet att inget är 100% säkert men att man kan försvåra rejält för de som försöker och att man i ett tidigt stadie kan få reda på att någon försöker ta sig in.

Medlem

Tråkigt att Sony inte kan vad andra kan. Hehehehe.... Hacka lugnt. Sony blev varnade om detta. För min del så suger Sony. Inte oväntat att det gjordes mot detta företag. Kommer säkert fler attacker på nätet. Dags att vakna upp från törnrosa sömnen. Kan hålla med om att det är tråkigt för köparna. Men med ett sånt strulföretag som Sony ska man nog hålla sig borta från. Har själv råkat ut för diverse konstiga kopieringsskyddade produkter som bara jävlas med köparen.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av the_o:

Man får vad man betalar för..... betala 300 - 600 kr / år för en SÄKER onlinetjänst med väldigt få avbrott.

....eller betala inget (eller mindre) och få en sämre tjänst, med avbrott och där dina personliga uppgifter skjutsas ut till kreti och pleti pga inkompetens..... samma inkompetens och oklara strategi som visats sen PS3 kom.

Microsoft har mycket mer kunskap kring detta än vad Sony har så det handlar nog inte så mycket om att man får bättre säkerhet om man betalar utan mer om att Sony kraftigt överskattat säkerheten på PSN (mycket säkert tack vare att ingen lyckas knäcka PS3 än).

Jag tror Sony tar detta på fullaste allvar och ser till att detta inte kan ske igen och detta utan att de inför någon avgift för PSN. Att PSN är gratis är något de har använt som argument för att skaffa en PS3 framför en Xbox 360 och att nu införa en kostnad är korkat även ur ett ekonomiskt perspektiv.

Ps3an blev knäckt och betydligt mer öppen än de övriga konsollerna för ett par månader sen, när de väl tog bort OtherOS-stödet så sattes arbetet igång, 3-4 månader senare var konsollen helt öppen. Visserligen har de hittat någon form utav lösning på detta i nuläget, men den var för ett tag mer öppen till egen kod 'än någon annan konsoll ute på marknaden.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

12
Skriv svar