Grafiken är inte så snygg i spelen just nu...

Medlem
Grafiken är inte så snygg i spelen just nu...

Jag börjar med att säga att jag inte tycker grafiken i ett spel är allt men just nu är det grafiken jag frågar om.

Jag sitter och spelar, bla, Crysis 2 på min XBOX 360 med fullHD-projektor. Jag tycker spelet är häftigt och ganska snyggt först men när man spelat ett tag och börjar titta på detaljer (det kanske man inte ska göra?) så känns grafiken ganska grov och "pixlig".
Jag känner inte att grafiken tar så stora kliv framåt. Det är väl inte så mycket som hänt sen första Modern Warfare eller har jag fel?
Men när jag ser såna här testfilmer där de visar upp Unreal Engine 3 så ser allt fantastiskt ut, samma sak med filmerna från IDs Rage. Händer något i processen från coola trailers till den "riktiga" grafiken som är i spelet. Eller ser det bara bättre ut för jag ser filmerna på en högupplöst skärm till skillnad från min, ganska högupplösta, projektor?

Sist jag blev blown away av grafik när jag satt med det riktiga spelet så var det Doom 3. Innan dess var det väl första Quake. Kan det ske igen med Rage?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Måhända så bör du övergå till PC om du vill bli blown away av grafiken? sen så håller jag i sig till viss del med dig.

Skägg.
10 Chambers

Konsolerna börjar ändå bli gamla, hur mycket utvecklarna nu lyckas klämma ur systemen så finns det ju en övre gräns.


signatur
Medlem

Ja just det, det glömde jag skriva. Det var länge sen jag spelade ett spel på PC men antagligen kommer jag tycka grafiken på 360n blir ännu sämre efter att ha sett det på PC.

Jag är dålig på olika motorer som driver spelen men många använder väl samma, tex alla de senaste COD-spelen? Kommer GOW3 att använda nya Unreal Engine?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pretorian24:

Ja just det, det glömde jag skriva. Det var länge sen jag spelade ett spel på PC men antagligen kommer jag tycka grafiken på 360n blir ännu sämre efter att ha sett det på PC.

Jag är dålig på olika motorer som driver spelen men många använder väl samma, tex alla de senaste COD-spelen? Kommer GOW3 att använda nya Unreal Engine?

UE3 är i princip dominerande och GoW3 använder den senaste versionen.


signatur
Medlem

Precis som Calle säger så är det ju för att denna generations konsol är så pass gammal nu och dess hårdvara kan inte riktigt hänga med den tekniken som går att få fram idag, även pc spelen stryps ju just på grund av att dem flesta spelen görs till 360 sen portas till ps3 å pc.

Medlem

Du får nog vänta till nästa generation innan du får se ett grafikhopp som är i närheten av lika dramatiskt som det Quake gjorde. Inte ens de bästa PC-släppen skalar särskilt långt över sina konsolditon, utan förlitar sig på utvecklingsmässigt billiga förbättringar, såsom högre upplösning, mer avancerade shaders och stöd för AA och AF. Geometri, polygonantal, banstorlek, laddningsfrekvenser, antal samtidiga fiender på skärmen och andra viktiga faktorer ändras nästan aldrig i någon betydande grad.

Jag har kopplat min PC till en 42":a, och vid 1080p med MLAA aktiverat tillsammans med 16x AF får jag i alla fall njuta av en krispig bild med stabilt framerate, vilket gör mycket för spelupplevelsen. Konsolernas ≤720p är i min mening för lite för en projektor, och det är nog därför du upplever bilden som "pixlig". Har du övervägt att skaffa speldator?

Hoppas att ingen tolkar detta som allmän konsolbashing, för även om jag föredrar PC-upplösningar spelar jag flitigt på både min 360 och min PS3 och hyser inget agg mot plattformarna i sig.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Skulle rekommendera The Witcher 2 och Battlefield 3 till PC om du vill se riktigt snygg grafik, dock krävs det bra hårdvara för att kunna leverera den

Annars så borde vi se nästa generation konsoler kring 2012 och får då ett rejält steg uppåt i grafik, Nintendos nya budgetmaskin är ju som jämförelse bättre än 360/Ps3 när det gäller det grafiska, så en märkbar skillnad kan vi nog hoppas på
Grafiken du ser i grafikdemon kommer du dock att få vänta många år innan du får uppleva, de använder ju 4-5 av marknadens bäst presterande kort samtidigt för att orka, något över konsumentnivå. ^^
Sen sker också många subtila förbättringar, som ljus, skuggor, ansiktrörelser, förstörliga miljöer etc. som tar mycket prestanda men ger liten visuell skillnad.

Jag håller också med dig, Crysis 2 ser snyggt ut på ett "avstånd", men när man kommer nära objekten ser man att de har fuskat på många ställen. Förr i tiden kunde man bli indragen i ett spels atmosfär även om det såg för jäkligt ut, idag när spelen försöker se realitiska ut, tappar de en viss del av sin charm...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av noaxark:

r spelupplevelsen. Konsolernas ≤720p är i min mening för lite för en projektor, .

Men 360 skickar väl 1080p ändå? Min projektor säger det och min xbox säger det och det står på spelet att det är 1080p.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:
Skrivet av noaxark:

r spelupplevelsen. Konsolernas ≤720p är i min mening för lite för en projektor, .

Men 360 skickar väl 1080p ändå? Min projektor säger det och min xbox säger det och det står på spelet att det är 1080p.

Lirar du på projektor så blir bilden aldrig lika snygg som den blir på en Full HD tv, eftersom projektorns bild är enorm. Har projje själv och jag tycker bilden ser mycket bättre ut på både min 720p tv och min 1080p än vad det gör med projektorn.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:
Skrivet av noaxark:

r spelupplevelsen. Konsolernas ≤720p är i min mening för lite för en projektor, .

Men 360 skickar väl 1080p ändå? Min projektor säger det och min xbox säger det och det står på spelet att det är 1080p.

Uppskalat, tyvärr. Renderas internt i 720p, och ibland mindre än det. Ställer man in en 360 att skicka 720p till en 1080p-tv, blir den enda skillnaden att tv:n sköter skalningen istället för 360:n. Den ena behöver inte heller ge bättre skalning än den andra och det är inte säkert att du skulle kunna se någon skillnad.

En nackdel med att skicka 720p är dock att spel som renderas i lägre upplösningar då skalas två gånger. Modern Warfare 2 skulle till exempel få skalas från 600p intern upplösning till 720p-utsignal i konsolen och sedan till 1080p i tv:n. Bättre då att skala till 1080p direkt i konsolen, vilket du redan gör och bör fortsätta med.

TL;DR: 360:n ger en bild som är mindre än hälften så skarp som äkta 1080p. Detsamma gäller PS3:an. Undantag finns, men de är ytterst få.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av Pretorian24:
Skrivet av noaxark:

r spelupplevelsen. Konsolernas ≤720p är i min mening för lite för en projektor, .

Men 360 skickar väl 1080p ändå? Min projektor säger det och min xbox säger det och det står på spelet att det är 1080p.

Lirar du på projektor så blir bilden aldrig lika snygg som den blir på en Full HD tv, eftersom projektorns bild är enorm. Har projje själv och jag tycker bilden ser mycket bättre ut på både min 720p tv och min 1080p än vad det gör med projektorn.

Men ser jag en bluray på min proj så blir bilden väldigt skarp så där är inte problemet. Spelen till 360 har för dålig grafik tyvärr (som många av er håller med om). Men jag håller med, en liten 50"are bör ge skarpare bild än 120".


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Skulle rekommendera The Witcher 2 och Battlefield 3 till PC om du vill se riktigt snygg grafik, dock krävs det bra hårdvara för att kunna leverera den

Annars så borde vi se nästa generation konsoler kring 2012 och får då ett rejält steg uppåt i grafik, Nintendos nya budgetmaskin är ju som jämförelse bättre än 360/Ps3 när det gäller det grafiska, så en märkbar skillnad kan vi nog hoppas på
Grafiken du ser i grafikdemon kommer du dock att få vänta många år innan du får uppleva, de använder ju 4-5 av marknadens bäst presterande kort samtidigt för att orka, något över konsumentnivå. ^^
Sen sker också många subtila förbättringar, som ljus, skuggor, ansiktrörelser, förstörliga miljöer etc. som tar mycket prestanda men ger liten visuell skillnad.

Källa på allt det du skriver? Känns lite som taget ur luften då de senaste rönen (som också känns realistiska) var att nästa generationens konsoller inte släpps förrän 2014 och tidigast i slutet av 2013.


signatur

Have a good time!

Ish
Medlem

360 & PS3 har ju bara 512mb RAM-minne.. Varav hälften används till systemet i sig på PS3.
Vad jag förstår är det just RAM som flaskar i dagens konsoler. CPU'n är väl fortfarande jävligt rapp i jämförelse med tex i7?

edit/ Intressant läsning! http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=758390


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Skrivet av Brain:
Skrivet av Grumbledock:

Skulle rekommendera The Witcher 2 och Battlefield 3 till PC om du vill se riktigt snygg grafik, dock krävs det bra hårdvara för att kunna leverera den

Annars så borde vi se nästa generation konsoler kring 2012 och får då ett rejält steg uppåt i grafik, Nintendos nya budgetmaskin är ju som jämförelse bättre än 360/Ps3 när det gäller det grafiska, så en märkbar skillnad kan vi nog hoppas på
Grafiken du ser i grafikdemon kommer du dock att få vänta många år innan du får uppleva, de använder ju 4-5 av marknadens bäst presterande kort samtidigt för att orka, något över konsumentnivå. ^^
Sen sker också många subtila förbättringar, som ljus, skuggor, ansiktrörelser, förstörliga miljöer etc. som tar mycket prestanda men ger liten visuell skillnad.

Källa på allt det du skriver? Känns lite som taget ur luften då de senaste rönen (som också känns realistiska) var att nästa generationens konsoller inte släpps förrän 2014 och tidigast i slutet av 2013.

Nintendo visar ju upp sin nya konsol på E3 i sommar, den kan mycket väl komma 2012... ett höst/jul-släpp, kanske?

Håller med dig om att det känns väldigt osannolikt att vi får se en ny Xbox eller Playstation reda 2012. Med tanke på att MS kör hårt på sin Kinect och Sony gärna vill pressa mer ur PS3 så tror jag de konsolerna lär hålla i sig tills 2013-2014.

(ja, jag är medveten om att det är fullt möjligt att MS kan släppa både en ny konsol samtidigt som de håller liv i casual-satsningen med Kinect. Vidhåller ändå att det är ytterst osannolikt att den skulle släppas redan 2012... såvida de inte har en riktig dunderbomb (som de mot alla odds lyckats hålla hemlig) att släppa på E3)

1
Skriv svar