Hur mycket lurar Alliansen det svenska folket med sina "skattesänkningar" egentligen?

Medlem
Hur mycket lurar Alliansen det svenska folket med sina "skattesänkningar" egentligen?

Jag surfade av en ren slump in på Stockholm stads kommuns hemsida och hamnade på delen om kommunalskatt. Först trodde jag att jag såg i syne, men snittskatten i Sverige ligger på samma nivå för år 2011 som den gjorde 2007 när Alliansens skattereformer togs i bruk, nämligen 31.60%

http://www.stockholm.se/OmStockholm/Dina-skattepengar/Kommuna...

Det tycks bara vara lyckliga stockholmare som får smaka på Reinfeldts skattesänkningar, och det gör mig ärligt talat lite förbannad att dom vid debatter m.m. kan påstå att det svenska folket har fått mer pengar i plånboken, när snittet ligger på desamma. Dom enda som verkar ha fått mer pengar i plånboken är stockholmare, rika och några enstaka kommuner runt om i landet.

Vad ligger skatten på i din kommun? Här i Östersund ligger den på 32.97%, vilket är mer än snittet :\

Medlem
Skrivet av Mahone:

Vad ligger skatten på i din kommun? Här i Östersund ligger den på 32.97%, vilket är mer än snittet :\

Förvånad över att Borgarna inte vill dig väl?

Den ligger på 34% häromkring.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Tror det eller ej , men olika kommuner gör på olika sätt trots politiska flaggan.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Tror det eller ej , men olika kommuner gör på olika sätt trots politiska flaggan.

Jo att kommuner sätter olika skattenivåer får man ju räkna med, så har det ju varit så länge jag har levt iaf, men det känns ändå ganska falskt att höra Reinfeldt predika om hur sänkta skatter har gjort att så många barnfamiljer och låginkomsttagare fått det bättre ställt, och speciellt när skatten är högre här i vår kommun nu än den var 2007.

Jag hoppas verkligen att oppositionen använder detta som argument till kommande val, men de lär dom ju tyvärr inte göra.

Medlem

Skattesänkningar och "mer pengar i plånboken" går inte per automatik hand i hand.

Även om det inte är lägre kommunskatt så kanske man får mer pengar i penningapungen av t ex sänkt inkomstskatt, eller lägre bensinskatt. Det finns en jädra massa olika skatter, så snöa inte in er på ett fåtal. Totalt sett så fick jag mer över i månaden efter att borgarna tog över och det beror inte på att mina utgifter minskades.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Deras största väljarkrets är väl sthlm, så varför bry sig om man inte tjänar nåt på det. Det har väl varit deras politik de senaste åren.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Deras största väljarkrets är väl sthlm, så varför bry sig om man inte tjänar nåt på det. Det har väl varit deras politik de senaste åren.

Du menar som S-politik har varit.... hum, vad har det varit?... Just ja, "vi måste höja skatterna för att säkerställa den svenska välfärden" och så har det inte hänt ett jäkla skit.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av kaealy:

Deras största väljarkrets är väl sthlm, så varför bry sig om man inte tjänar nåt på det. Det har väl varit deras politik de senaste åren.

Du menar som S-politik har varit.... hum, vad har det varit?... Just ja, "vi måste höja skatterna för att säkerställa den svenska välfärden" och så har det inte hänt ett jäkla skit.

Bättre än nu när läkarkåren, stora delar av prästsamhället och till och med socialarbetare beklagar, ifrågasätter och sörjer den människosyn som alliansen har visat genom FAS3 jobb, Försäkringskassan m.m. Vården och skolan haltar sig fram värre än förut, skolmaten har blivit sämre sedan alliansen kom till makten. Så jag tror nog att våra skattar gick till rätt mycket bra under vänsterstyret.

Jag är förövrigt liberal och i detta fall så bryr jag mig mindre om vad som är v-politiken eller h-politik. Alliansens politik och hur människor i övriga samhället värderar ett par hundralappar mer i fickan är vidrigt.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av conthox:
Skrivet av kaealy:

Deras största väljarkrets är väl sthlm, så varför bry sig om man inte tjänar nåt på det. Det har väl varit deras politik de senaste åren.

Du menar som S-politik har varit.... hum, vad har det varit?... Just ja, "vi måste höja skatterna för att säkerställa den svenska välfärden" och så har det inte hänt ett jäkla skit.

Bättre än nu när läkarkåren, stora delar av prästsamhället och till och med socialarbetare beklagar, ifrågasätter och sörjer den människosyn som alliansen har visat genom FAS3 jobb, Försäkringskassan m.m. Vården och skolan haltar sig fram värre än förut, skolmaten har blivit sämre sedan alliansen kom till makten. Så jag tror nog att våra skattar gick till rätt mycket bra under vänsterstyret.

Jag är förövrigt liberal och i detta fall så bryr jag mig mindre om vad som är v-politiken eller h-politik. Alliansens politik och hur människor i övriga samhället värderar ett par hundralappar mer i fickan är vidrigt.

Borgarna har FAS3-jobb och Sossarna har Plusjobb, samma skit fast med olika namn.
Försäkringskassan var ett hål som det dök ner mängder med pengar i förut, 90-talet hade mer sjukskrivningar och förtidspensioneringar än något annat decennium. Vissa fall kanske är lite väl grova, men märkligt nog så dyker de alltid upp precis innan/efter ett val.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag är också liberal och instämmer med Kaely som hastigast. Dock bor jag i Göteborgs närhet och har sett hur S har misskött sig med mutskandaler, värdelös vård i hela västra götalands regionen, man har slarvat bort folkomröstning för straffavgift med vägtullar och annat.
Det är inte så direkt stor skillnad på blockpolitiken i Sverige som man skulle kunna önska sig - därav att skattesänkningen i ena ändan tar bort pengar i andra. Det blir lite Status Quo över besluten och ny personer som får lida...

Nu är det nog med Politik snack för min del här, jag vill ha kul på FZ


signatur

A badly drawn wolf

Medlem
Skrivet av kaealy:

Alliansens politik och hur människor i övriga samhället värderar ett par hundralappar mer i fickan är vidrigt.

Kanske lika "vidrigt" som folks naiva tro att bara för att skatterna höjs och staten får mer resurser att spendera så blir det per automatik bättre. Det spelar ingen roll hur många miljoner en verksamhet har om det sitter ett par inkompetenta clowner vid rodret som inte kan hantera dom.

Problemet för borgarna är att S o Co har haft decennier på att positionera ut sina S-kompisar runt om i landet på alla möjliga poster som tycker och tänker precis som dom. Nu när regeringen blev blå så har dom fullt sjå med att komma till rätta med det som S har gjort under alla år. Klart att alla S-trogna ned genom leden stretar emot och sabbar det för den nya regeringen. Då ser allt genast sämre ut och vem lägger svenska folket skulden på? Dom som sitter vid makten såklart.

Naivast av alla är väl dom som tror att borgarna skulle kunna göra lika mycket under 2 valperioder som S har gjort under alla 11 perioder sedan Hanssons styre 1936. (Totalt 17 sedan 1920, det är en jäkla massa år det. Innan någon säger det, ja, jag vet att det varit andra regeringsbildningar i mellanåt, men inte många.)

Sedan hjälper det inte att de röd-gröna röstar ned förslag, till och med förslag so dom själva kom med under deras styre, bara för att det kommer från borgarna. Inte för sveriges bästa, utan för att försvåra alliansens arbete och få dom att se sämre ut i media. Visst har alla partier knep för sig, men få partier gör det så öppet och konsekvent som S.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Folk är ju lite pantade egentligen...

Medans man lite extra pengar i fickan så höjer dom istället bensinpriset, elpriserna och mycket mera. Folk tänker inte efter.

Medlem

Oj vilka missuppfattningar här. 31% mot 30%. Nej, det är mycket mer än så. Vi pratar 5% i skattesänkning på 4 år, minst. Det är nämligen helt missvisande att titta på kommunala skattesatser från olika år och jämföra. De har knappast ändrats alls. Alliansens skattesänkningar är avdrag som görs på din bruttolön, först därefter dras det en viss procentsats i kommunalskatt på den återstående summan.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av showerguy:

Folk är ju lite pantade egentligen...

Medans man lite extra pengar i fickan så höjer dom istället bensinpriset, elpriserna och mycket mera. Folk tänker inte efter.

EXAKT


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Slimebeast:

Oj vilka missuppfattningar här. 31% mot 30%. Nej, det är mycket mer än så. Vi pratar 5% i skattesänkning på 4 år, minst. Det är nämligen helt missvisande att titta på kommunala skattesatser från olika år och jämföra. De har knappast ändrats alls. Alliansens skattesänkningar är avdrag som görs på din bruttolön, först därefter dras det en viss procentsats i kommunalskatt på den återstående summan.

jupps precis! vi som jobbar har ju märkt av mer pengar i plånboken, även om jag är mer åt det röda hållet så gillar jag ju pengar

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Oj vilka missuppfattningar här. 31% mot 30%. Nej, det är mycket mer än så. Vi pratar 5% i skattesänkning på 4 år, minst. Det är nämligen helt missvisande att titta på kommunala skattesatser från olika år och jämföra. De har knappast ändrats alls. Alliansens skattesänkningar är avdrag som görs på din bruttolön, först därefter dras det en viss procentsats i kommunalskatt på den återstående summan.

Den kommunala skatten är väl högre än den statliga inkomstskatten som ligger på 20-25%? Låginkomsttagare skulle ju alltså tjäna mer på en sänkning av kommunalskatten som är högre, men det man åtgärdat mest är att höja skiktgränsen så att höginkomsttagarna betalar mindre skatt.

Att vissa kommuner dessutom har höjt kommunalskatten gör ju att det blir ±0 för väldigt många. För att inte tala om saker som blivit dyrare pga skattesänkningarna. Idag har vi rekordhöga el och bensinpriser, och för att motverka inflation så höjer ju även affärer priserna. Så fast man nu får mer i plånboken så får man högre utgifter, till en kostnad av ett sämre samhälle.

Medlem

Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men den skatten som står listad på skatteverket etc är inte den skatten man betalar på lön.

Gör en snabb koll på din egen lön så kommer du se att du inte betalar ~32% skatt.
skatteavdrag/nettlön, du kommer förmodligen hamna på 27-28%.

Medlem

Sedan så är det individuellt hur mycket "man har kvar". Jag menar, om inkomstskatten sänks och bensinskatten höjs, som ett exempel, så får den som kör lite bil mer kvar medans den som kör mycket bil får ingen förändring eller kanske mindre kvar. Om skatten på alkohol höjs/sänks, ja det skiter väl nykteristerna i, osv osv.

Så att bara kolla på skatter hit och dit är lite som att bara se en del av helheten.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Nu är det några som behöver läsa på lite om hur skatter funkar. Regeringen har ingenting med er kommunala skatt att göra - hur mycket skatt man betalar på sin lön får man titta efter i en skattetabell, och denna skatt har garanterat sänkts de senaste åren om du arbetar. Vilken skatt du betalar i din kommun beror på vilka som styr där du bor.

Det är skrämmande hur få människors som tycks känna till jobbskatteavdraget och exakt vad det innebär. De som arbetar _har_ fått sänkt skatt, och mer över i plånboken. Jag som tjänar runt 21 000 kr före skatt har fått 1600-1700 kr i skattesänkning sedan 2006 för att ta ett exempel.

http://jobbskatteavdrag.se/

Här kan du räkna ut hur mycket mer DU får behålla av DINA intjänade pengar tack vare Alliansen. Hur mycket sossar och andra än försöker intala sig själva och andra, så vill inte borgarna "ont". Det är väldigt naivt att tro det. Lyckligtvis börjar folket vakna upp ur den här inpräntade dumheten, och nu är det äntligen en bit mindre än hälften som tror att det är solidariskt och rättvist att de som tjänar pengar ska straffas hårt.

Det kan väl rimligen inte vara så att det är orättvist att de som arbetar ska få lön för mödan? Äh, nu ska jag lägga ner. Hej hej.

Skrivet av Mahone:

Jag surfade av en ren slump in på Stockholm stads kommuns hemsida och hamnade på delen om kommunalskatt. Först trodde jag att jag såg i syne, men snittskatten i Sverige ligger på samma nivå för år 2011 som den gjorde 2007 när Alliansens skattereformer togs i bruk, nämligen 31.60%

http://www.stockholm.se/OmStockholm/Dina-skattepengar/Kommuna...

Det tycks bara vara lyckliga stockholmare som får smaka på Reinfeldts skattesänkningar, och det gör mig ärligt talat lite förbannad att dom vid debatter m.m. kan påstå att det svenska folket har fått mer pengar i plånboken, när snittet ligger på desamma. Dom enda som verkar ha fått mer pengar i plånboken är stockholmare, rika och några enstaka kommuner runt om i landet.

Vad ligger skatten på i din kommun? Här i Östersund ligger den på 32.97%, vilket är mer än snittet :\

Medlem

imo tycker jag folk verkar ha blivit mera ego på senare år.
glömmer folk att man inte är själv på jorden?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

imo tycker jag folk verkar ha blivit mera ego på senare år.
glömmer folk att man inte är själv på jorden?

Efter den ena ekonomiska krisen efter den andra så är det väl inte så konstigt om folk börjar titta på sin egen budget lite mer än tidigare? Kanske blir det förändring igen om ett par år då det har gått bra, eller iaf bättre, än vad det gjort.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag är rätt nöjd, även med bil, bostadslån och annat så har jag mer pengar över i månaden nu än jag hade tidigare. Så jag har iaf märkt en förbättring.

Det är ganska skönt att kunna plocka ut 20k efter skatt varje månad.

Helst hade jag velat se Sverige mer som Kanada när det gäller välfärd och skattepolitik. Skatten är fortfarande på tok för hög.

Röstade på FP.

Medlem

Det bör nämnas att skatt är institutionaliserat rån, om du inte betalar skatt kommer staten använda sitt våldsmonopol for att "uppmuntra" dig att betala. Det kanske börjar som lite otrevligt formulerade brev från skatteverket men hotet om massivt besinningslöst våld finna alltid där.

Jag röstade inte alls då jag inte har rätt att med våld påtvinga andra individer mina preferenser och livsval.

Demokrati: När det är moralisk ok för en majoritet individer inom ett politiskt definierat område att med våld påtvinga minoriteten sina preferenser och livsval.

Medlem

@Heavy, och vad skulle vara en bättre idé? En helt liberaliserad anarki?
Finns ett sånt land redan.
Somalia heter det.

Medlem
Skrivet av Heavy:

... brev från skatteverket men hotet om massivt besinningslöst våld finna alltid där.

Jag röstade inte alls ...

"Democracy does not guarantee equality of conditions--it only guarantees equality of opportunity. "

Skrivet av Fargo:

@Heavy, och vad skulle vara en bättre idé? En helt liberaliserad anarki?
Finns ett sånt land redan.
Somalia heter det.

"Democracy is good. I say this because other systems are worse."

Lått oss nu hålla oss on-topic.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Fargo:

Jag är rätt nöjd, även med bil, bostadslån och annat så har jag mer pengar över i månaden nu än jag hade tidigare. Så jag har iaf märkt en förbättring.

Det är ganska skönt att kunna plocka ut 20k efter skatt varje månad.

Helst hade jag velat se Sverige mer som Kanada när det gäller välfärd och skattepolitik. Skatten är fortfarande på tok för hög.

Röstade på FP.

kan det inte ha att göra med den låga räntan (för du har antagligen inte bundet)...?


signatur

thank you, come again

Medlem

Ursäkta jag trodde vi kunde ha en intellektuell debatt, my bad.

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Fargo:

Jag är rätt nöjd, även med bil, bostadslån och annat så har jag mer pengar över i månaden nu än jag hade tidigare. Så jag har iaf märkt en förbättring.

Det är ganska skönt att kunna plocka ut 20k efter skatt varje månad.

Helst hade jag velat se Sverige mer som Kanada när det gäller välfärd och skattepolitik. Skatten är fortfarande på tok för hög.

Röstade på FP.

kan det inte ha att göra med den låga räntan (för du har antagligen inte bundet)...?

Det var ganska länge sen räntan var "låg". Nu ligger den på mellan 3 och 4%.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Fargo:

Jag är rätt nöjd, även med bil, bostadslån och annat så har jag mer pengar över i månaden nu än jag hade tidigare. Så jag har iaf märkt en förbättring.

Det är ganska skönt att kunna plocka ut 20k efter skatt varje månad.

Helst hade jag velat se Sverige mer som Kanada när det gäller välfärd och skattepolitik. Skatten är fortfarande på tok för hög.

Röstade på FP.

kan det inte ha att göra med den låga räntan (för du har antagligen inte bundet)...?

Det var ganska länge sen räntan var "låg". Nu ligger den på mellan 3 och 4%.

det är lågt


signatur

thank you, come again

12
Skriv svar