Sydkoreanska barn får inte spela efter midnatt

Medlem

"I maj 2010 fick två personer fängelsestraff då deras dotter svalt till döds samtidigt som paret fostrade ett virtuellt barn på internet"

Asså vad i helvete säger jag bara, att personer som föredrar ett virtuellt barn före sitt egna ska ju inte finnas! Hur som helst så tycker jag lagen låter lite lol, hur ska dom kontrollera att personen är under 16?

Samt, chansen att bli spelberoende är väl lika hög när dom fyllt 16 och får lov att spela efter midnatt som vanliga fria-från-spel diktatur


signatur

Game long and prosper

Medlem

Ja barn ska änndå inte vara uppe så där sent.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Preed:

Det här är något för föräldrar att reglera, inte staten.

Jag minns själv när jag och polarna var 12-13 bast.
Ingen av oss fick vara ute efter klockan 12.

Vi sa till våra föräldrar att vi sov över hos varandra, men sedan smög vi iväg till ett
internetcafe och körde en all-nighter. Hemvägen var farlig och
läskig, vi träffade ofta fulla och stökiga människor på gatorna
som ibland pratade med oss, eller bråkade med varandra.
Vi var fortfarande maktlösa små barn, dessutom var vi datornördar
så få av oss var snabba på benen.

Nu kan internetcafeer i Korea skicka hem alla
tjutande och skrikande barn klockan vid 24:00.

Barnen kan ju alltid fortsätta hemma, (om föräldrar tillåter)
eller gå på cafet på morgonen igen. Anledningen att man
gärna spelar efter klockan 12 på cafeer är för att
det ofta är mycket billgare än att spela på förmiddagen.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Preed:

Det här är något för föräldrar att reglera, inte staten.

Jag minns själv när jag och polarna var 12-13 bast.
Ingen av oss fick vara ute efter klockan 12.

Vi sa till våra föräldrar att vi sov över hos varandra, men sedan smög vi iväg till ett
internetcafe och körde en all-nighter. Hemvägen var farlig och
läskig, vi träffade ofta fulla och stökiga människor på gatorna
som ibland pratade med oss, eller bråkade med varandra.
Vi var fortfarande maktlösa små barn, dessutom var vi datornördar
så få av oss var snabba på benen.

Nu kan internetcafeer i Korea skicka hem alla
tjutande och skrikande barn klockan vid 24:00.

Barnen kan ju alltid fortsätta hemma, (om föräldrar tillåter)
eller gå på cafet på morgonen igen. Anledningen att man
gärna spelar efter klockan 12 på cafeer är för att
det ofta är mycket billgare än att spela på förmiddagen.

Vad jag såg i nyheten så stod det inte något alls om internetcaféer? Visst kan det väl vara bra om ungar inte sitter där på nätterna. Men det är ju rätt orelevant till nyheten.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av nikwad:

Börjar märka många stavfel i de senaste artiklarna som ni har postat. Är det ingen som Quality checkar dom innan ni postar?
Påstår dock inte att jag själv stavar rätt

Hur kan du då se stavfel i artiklarna?

"deras dotter svalt till döds"
Fast nvm, det bara är jag som tycker att det låter fel i munnen och inte haft tillräckligt med svenska lektioner...

Sedan var det några upprepningar av ord i en tidigare artikel, som då ersatte något viktigt ord, kommer dock inte ihåg vilken

Medlem

Intressant initiativ.


signatur

Miner, don´t shoot!

Inaktiv

Staten ska INTE lägga sig i vad dess invånare håller på med.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Staten ska INTE lägga sig i vad dess invånare håller på med.

Om det är ett samhällsproblem så måste ju självklart staten göra allt för att sätta stopp för det. Hur tror du Sverige skulle se ut idag om alla barn på 80 och 90-talet satt uppe långt in på nätterna och spelade? Ingen skulle vara vaken och ha en möjlighet att ta in sig all information i skolan som krävs för att föra landet vidare i framtidsutvecklingen.

Medlem

Som det har nämnt så förstår jag och tycker det låter bra med begränsningar i Internetcafeer (om det nu har något att göra med lagförändringen).

Men i hemmets egna fyra väggar ska inte staten gå in och säga vad man får göra och inte göra på detta sättet. Detta är ett ansvar som ska finnas hos föräldrarna.

Inaktiv
Skrivet av Stich:

Som det har nämnt så förstår jag och tycker det låter bra med begränsningar i Internetcafeer (om det nu har något att göra med lagförändringen).

Men i hemmets egna fyra väggar ska inte staten gå in och säga vad man får göra och inte göra på detta sättet. Detta är ett ansvar som ska finnas hos föräldrarna.

tyvärr får vilken idiot somhelst skaffa barn, och då måste man skapa såna här lagar.

12
Skriv svar