Medlem
Bästa bildskärm?

Hej!

Jag ska köpa en ny skärm.

Vad är det bästa man kan få för 5000:-?

MFZ
Medlem

nån eizo kanske kan va nått.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Jag själv skulle nog satsa på denna.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Beor ju på vad du är ute efter ?

jag köpte mig denna skärmen härom veckan och är jättenöjd

http://www.dustinhome.se/pd_5010469948.aspx


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem
Skrivet av WaltX:

Jag själv skulle nog satsa på denna.

Den ser fin ut. Är det den bästa 120 Hz aren?

Medlem
Skrivet av Strategisk:
Skrivet av WaltX:

Jag själv skulle nog satsa på denna.

Den ser fin ut. Är det den bästa 120 Hz aren?

Beror på vem man frågar. Alla har ju olika krav. Men för spel så är den där bland de bästa, om inte bästa.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Ska nog lägga in en order på den då. Ska tänka på det tills imorgon kväll.

Medlem
Skrivet av Strategisk:

Ska nog lägga in en order på den då. Ska tänka på det tills imorgon kväll.

Läs gärna recensioner (från experter). Brukar hjälpa.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Strategisk:

Ska nog lägga in en order på den då. Ska tänka på det tills imorgon kväll.

Läs gärna recensioner (från experter). Brukar hjälpa.

Litar sällan på experter. De är allt som oftast mer eller mindre köpta eftersom företagen inte har råd att låta dem göra en rättvis bedömning. Experterna har i sin tur inte råd att säga nej till företagen.

Det är därför som "stora titlar" i princip alltid får bra recensioner.

MFC
Medlem
Skrivet av Strategisk:

Hej!

Jag ska köpa en ny skärm.

Vad är det bästa man kan få för 5000:-?

Enligt min åsikt... en ASUS PA246Q

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823703


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Ta inte illa upp men jag trodde detta var ett spelforum och inte någon pensionärsförening.

Att man vill ha riktig Full HD (1920x1080) till en spelskärm är självklart!

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Strategisk:
Skrivet av WaltX:

Jag själv skulle nog satsa på denna.

Den ser fin ut. Är det den bästa 120 Hz aren?

Beror på vem man frågar. Alla har ju olika krav. Men för spel så är den där bland de bästa, om inte bästa.

Har lite svårt att bestämma mig.

Antingen blir det XL2410T eller Samsungs nya serie.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=627397

MFC
Medlem
Skrivet av Strategisk:

Ta inte illa upp men jag trodde detta var ett spelforum och inte någon pensionärsförening.

Att man vill ha riktig Full HD (1920x1080) till en spelskärm är självklart!

syftar du på ASUS-skärmen? Den är Full HD och dessutom IPS-panel.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Strategisk:

Ta inte illa upp men jag trodde detta var ett spelforum och inte någon pensionärsförening.

Att man vill ha riktig Full HD (1920x1080) till en spelskärm är självklart!

syftar du på ASUS-skärmen? Den är Full HD och dessutom IPS-panel.

Nej. Den är inte Full HD. Den är 1920x1200.

Medlem

"Asus PA246Q is an artificial latest Asus monitors with LCD display and supports Full HD resolution."


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Strategisk:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Strategisk:

Ta inte illa upp men jag trodde detta var ett spelforum och inte någon pensionärsförening.

Att man vill ha riktig Full HD (1920x1080) till en spelskärm är självklart!

syftar du på ASUS-skärmen? Den är Full HD och dessutom IPS-panel.

Nej. Den är inte Full HD. Den är 1920x1200.

Errr, FAIL.
1920x1200 är bättre än FullHD. 1920x1080 + resterande pixlar på höjden för att få aspekten 16:10 som är vida överlägsen 16:9 då man gör annat än ser på film. (surfa och sånt på en 16:9 är som att ha skygglappar i höjdled, skitjobbigt)

Och förövrigt "Once you had IPS, You'll never go back"
-spelar ingen roll att dom inte är lika snabba, betraktningsvinkeln och färgdjupet e så oerhört mycket bättre än en TN, så då står man ut med eventuell ghosting.

Spelar man proffesionellt och måste ha superrespons, ja då kör man hellre med CRT.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Angående det jag skrev om pensionärsförening. Det är lite roligt att de två som tycker att 1920x1200 är bättre än 1920x1080 registrerade sig 2002 och 2003.

Seriöst. Vi är på ett spelforum och då bör vi väl se oss efter skärmar som passar för gaming och där är 1920x1080 överlägset bäst.

Medlem
Skrivet av Strategisk:

Angående det jag skrev om pensionärsförening. Det är lite roligt att de två som tycker att 1920x1200 är bättre än 1920x1080 registrerade sig 2002 och 2003.

Seriöst. Vi är på ett spelforum och då bör vi väl se oss efter skärmar som passar för gaming och där är 1920x1080 överlägset bäst.

Ja fyy, vi måste vara lastgamla och senila och vet inte alls vad vi snackar om, för vi kan ju omöjligt ha samlat på oss egna erfarenheter för att vi varit reggade sedan du gick på dagis eller? *suck*

1920x1080 är bättre om du ENBART vill koppla in en PS3 eller en Xbox till skärmen, eftersom de är anpassade efter TEVEAPPARATER och max petar ut den upplösningen, som i sin tur baseras på filmformatet 16:9.

Men snackar vi PCgaming som inte har ett skit med teveapparaters standard att göra så är högre upplösning = bättre bild / större synfält. -jag har svårt att se hur det kan vara SÄMRE.

Men visst, om du vill spela konsolbegränsat* på PC så visst, skit i vad vi säger. Vi försöker bara vara hjälpsamma.

*inget ont om kosoler, jag gillar min xbox och spelar mer på den än på PC, det går faktiskt att gilla spel på olika platformar, sådeså. (RE: Alla PCNazister som dykt upp på FZ senaste året, inga nämda, inga glömda, men vi vet alla vilka dom är)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Även datorspel är gjorda för 16:9 numera. Spelar du med 16:10 1920x1200 kommer du klippa bort sidorna i synfältet så du ser mer med 1920x1080 än 1920x1200 faktiskt. I nya Witcher 2 som enbart kommer till PC kommer du inte ens kunna använda hela skärmen om du kör 1920x1200.
http://www.systemwars.com/forums/showthread.php?94898-Witcher...
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Witcher_2:_Assassins_of_King...

P.S. Vad är en PC-nazist?

Medlem

...

sånna som du som är lättlurade som gör att det bara tillverkas 16:9 skärmar för datorbruk i normala prisklasser..

vidrigt..

sen skulle jag aldrig köpa BenQ som verkar ha sjuka överskjutningar i bilden

Medlem
Skrivet av Strategisk:

Spelar du med 16:10 1920x1200 kommer du klippa bort sidorna i synfältet så du ser mer med 1920x1080 än 1920x1200 faktiskt.

Sluta snacka bs, du klipper inte bort mer, du får mer, så är sourcen anpassad efter 16:9 och du kör 16:10 utan att scala om så får du istället 2 svarta kanter. Du kommer se precis lika mycket innehåll som på 16:9. Spel som inte är anpassade efter något format kommer du ser mer på 16:10 skärm. Seriöst hur kan man tro att man ser mindre på en skärm som har fler pixlar O:

Medlem

Strategisk: Förstår jag dig rätt om du menar att du kan mer för att du registrerade dig 2011-05-01 än någon som registrerade sig 2002-09-28 eller 2003-04-09?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av highspeed:
Skrivet av Strategisk:

Spelar du med 16:10 1920x1200 kommer du klippa bort sidorna i synfältet så du ser mer med 1920x1080 än 1920x1200 faktiskt.

Sluta snacka bs, du klipper inte bort mer, du får mer, så är sourcen anpassad efter 16:9 och du kör 16:10 utan att scala om så får du istället 2 svarta kanter. Du kommer se precis lika mycket innehåll som på 16:9. Spel som inte är anpassade efter något format kommer du ser mer på 16:10 skärm. Seriöst hur kan man tro att man ser mindre på en skärm som har fler pixlar O:

Du ser mer med 16:9 än 16:10. Upplösningen spelar ingen roll.

Bara att läsa:

*****
The field of view (FOV) in a video game could change dependent of monitor aspect ratio and resolution dependent of the image scaling method used by the video game. In computer games and modern game consoles the FOV normally increases with a wider aspect ratio. The monitor resolution only effects the FOV in a few older computer games.[2]
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Medlem
Skrivet av Strategisk:
Skrivet av highspeed:
Skrivet av Strategisk:

Spelar du med 16:10 1920x1200 kommer du klippa bort sidorna i synfältet så du ser mer med 1920x1080 än 1920x1200 faktiskt.

Sluta snacka bs, du klipper inte bort mer, du får mer, så är sourcen anpassad efter 16:9 och du kör 16:10 utan att scala om så får du istället 2 svarta kanter. Du kommer se precis lika mycket innehåll som på 16:9. Spel som inte är anpassade efter något format kommer du ser mer på 16:10 skärm. Seriöst hur kan man tro att man ser mindre på en skärm som har fler pixlar O:

Du ser mer med 16:9 än 16:10. Upplösningen spelar ingen roll.

Bara att läsa:

*****
The field of view (FOV) in a video game could change dependent of monitor aspect ratio and resolution dependent of the image scaling method used by the video game. In computer games and modern game consoles the FOV normally increases with a wider aspect ratio. The monitor resolution only effects the FOV in a few older computer games.[2]
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

^^ Den där artikeln jämför 16:9 och 4:3, och visar även 16:9 källa på en 16:10 skärm. Inte hur 16:9 ser ut jämfört med en 16:10 källa (ett spel med en motor som klarar att rendera 16:10 internt, t.ex Cryengine 3, men inte motorn som the witcher 2 använder tydligen)

Och se, även highspeed som är reggad redan tidigare *ohnoes* än både mig och MFC säger samma sak.
-måste vara en konspiration av oss som varit med ett tag,
"hey grabbar ska vi lura nooben att köpa en 16:10 skärm istället?" muahahahaah! /facepalm


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Läs om artikeln.

Det är tydligt att du inte tog till dig vad som stod i artiklen.. Med 16:10 får du samma höjd som 16:9 men med avklippta kanter.

Medlem
Skrivet av Strategisk:

Läs om artikeln.

Det är tydligt att du inte tog till dig vad som stod i artiklen.. Med 16:10 får du samma höjd som 16:9 men med avklippta kanter.

JA OM DU HAR EN MOTOR SOM INTE KLARAR ATT RENDERA 16:10 och skalar upp 16:9 källan till 16:10 som jag skrev, hur är det med läsförståelsen?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Nästan alla spel skalar så att du ser mer i 16:9 än 16:10.

Här förklaras det bättre än i wikiartikeln:
http://www.overclock.net/monitors-displays/938504-16-10-monit...

Medlem
Skrivet av Strategisk:

Nästan alla spel skalar så att du ser mer i 16:9 än 16:10.

Här förklaras det bättre än i wikiartikeln:
http://www.overclock.net/monitors-displays/938504-16-10-monit...

Det vet vi mycket väl, men det är SPELETS fel, inte monitorns aspekt som gör det.
så påstå inte att 16:9 som format gör att man ser mer än 16:10, det är bara fel.

Kolla hey, det FINNS spel som stöder 16:10

[ia=26360 16:9]
[ia=26361 16:10
ooh titta, MER av spelvärlden på höjden och LIKA mycket på bredden]


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Att det finns spel som stödjer 16:10 vet vi redan och det har framgått klart och tydligt långt tidigare i den här tråden. Det intressanta är vilka spel som fungerar bättre på 16:10 och det är inte många, inte intressanta i alla fall. Vi kan även konstatera att 16:9 fungerar bättre på nästan alla spel som är gjorda efter 2005.

Att du tycker att det är fel på de flesta spel sedan 2005 för att de är bättre anpassade för 16:9, gör det knappast smartare att köpa en 16:10 monitor. Dagens spel är gjorda för 16:9, fungerar bäst på 16:9 och då anpassar man sig efter det.

Finns ingen logik i att idag köpa en skärm som är ämnad för spel i något annat bildformat än 16:9 vilket också är anledningen till varför alla spelskärmar som idag släpps på marknaden är i bildformatet 16:9.

12
Skriv svar