Star Wars: The Old Republic

Robot
Star Wars: The Old Republic

Biowares målsättning med sitt första MMO är att göra det de är bäst på – berätta sagor. Spelets PvP har inget med historien att göra men lyckas ändå förmedla just en sådan. FZ berättar varför.

#star-wars-the-old-republic


Medlem
Star Wars: The Old Republic

Får nog ta och testa detta när det släpps, ser bra ut.

Medlem

Själv hoppas jag det kommer någon form av "Pod Racing" som PVP-läge nånstans i spelet, förr eller senare. Ser verkligen fram emot spelet som helhet, och vet att Bioware kommer göra ett bra jobb.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Kan inte spelet komma snart!

Medlem

Så länge det krävs lite skills och inte som i Rift där minigames endast krävde att du hade mest AOE och heals.

Små grupp fighter ska det vara.

Medlem

Tror att SW-ToR kommer bli riktigt awesome!

Hoppas dock på en open beta med start mellan juni och juli.

Medlem

Detta kommer bli Episkt! Och för er som är väldigt intresserade av detta spelet, så rekryterar vi i Ruthless fortfarande svenska spelare inför release!
Läs mer om oss på; www.swetor.tk


signatur

Through victory, my chains are broken - The Force shall free me.
Sith Lord of Defqon http://defqon-eu.guildlaunch.com/

Medlem

Inte för att vara den som är den Fredrik. Men fick ni prova på PvP'n? Artikeln sade ju inte mer än vad man redan läst sig till från diverse intervjuer under förra halvåret. Hade hoppats på att få läsa om ett hands-on test :/

Medlem

PvP låter faktiskt ändå vara ganska bra. Kanske blir ett test av detta spelet ändå.

Medlem

Tyckte, precis som med förra delen av förhandstitten, att ariklarna verkar ofärdiga. Du skriver bra men om helt fel saker, imo. Det står vilka miljöer vi kan förvänta oss och vad det stora hela går ut på, men jag vill veta hur det var att spela. Vad är bra respektive dåligt? Hur funkar spelmekaniken?(Fick vi varken veta här eller i förra delen)

Medlem

Håller med ovanstående.
Jag tycker gameplay ser lite stelt ut i filmer men ofta är det så i MMOs, därför vill jag veta hur det faktiskt var när du spelade, vad hade din karaktär för förmågor osv.

Medlem

fortfarande inget om world PvP? warfronts zzzzzzzz

Medlem

Fan.. Jag blir mer och mer sugen på det här spelet. Vi får se om det blir bra!

Medlem
Skrivet av Merketh:

fortfarande inget om world PvP? warfronts zzzzzzzz

World PVP måste vara det sämsta som har hänt i MMO-världen. Där sitter du i nån låglevel zon och så kommer en "How do you kill that which has no life?"(South Park - Make Love Not Warcraft) och förstör den lilla glädjen du har för att äntligen komma bort en stund ifrån det verkliga livet. PvP hör hemma i battlegrounds där man åtminstone har en chans att försvara sig.

Medlem
Skrivet av MMO4Life:
Skrivet av Merketh:

fortfarande inget om world PvP? warfronts zzzzzzzz

World PVP måste vara det sämsta som har hänt i MMO-världen. Där sitter du i nån låglevel zon och så kommer en "How do you kill that which has no life?"(South Park - Make Love Not Warcraft) och förstör den lilla glädjen du har för att äntligen komma bort en stund ifrån det verkliga livet. PvP hör hemma i battlegrounds där man åtminstone har en chans att försvara sig.

FFA world pvp som i conan var gudomligt kul! Gankfeast MF!

Medlem

Intressant, men det kanske blir tjatigt i längden med bara två olika banor...

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

World PVP måste vara det sämsta som har hänt i MMO-världen

Woah! Hur kan world pvp ha "hänt" mmo-världen till att börja med? Det har ju funnits från dag ett och är enligt mig och många andra vad som definerar mmo.

Vill man sitta och slöspela med ena handen i chipspåsen finns det singleplayer-spel. Varför begränsa interaktionen med andra spelare i ett MMO? MMO's är en TÄVLING!

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av MMO4Life:

World PVP måste vara det sämsta som har hänt i MMO-världen

Woah! Hur kan world pvp ha "hänt" mmo-världen till att börja med? Det har ju funnits från dag ett och är enligt mig och många andra vad som definerar mmo.

Vill man sitta och slöspela med ena handen i chipspåsen finns det singleplayer-spel. Varför begränsa interaktionen med andra spelare i ett MMO? MMO's är en TÄVLING!

Om en level 85 står i en låglevel zon och one-shottar nybörjare så hjälper det inte att ens vara mutant och ha 8 händer. Ursäkta språket men hur fan kan man kalla det för tävling? Jag skulle mer kalla det för sabotering. Dessutom var PvP inte lika utvecklat då som det är idag så man kan faktiskt använda ordet "hänt". World PvP fanns knappt i EverQuest tex.

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Om en level 85 står i en låglevel zon och one-shottar nybörjare så hjälper det inte att ens vara mutant och ha 8 händer. Ursäkta språket men hur fan kan man kalla det för tävling? Jag skulle mer kalla det för sabotering. Dessutom var PvP inte lika utvecklat då som det är idag så man kan faktiskt använda ordet "hänt". World PvP fanns knappt i EverQuest tex.

Levla är något man förtjänar. Jag tycker det ingår att man måste ha ögon i nacken och undvika de stora fiskarna. Dessutom är det klart att det är sabotage, men vad är felet med det? Man kan ju se det som att 85:an i förebyggande syfte förhindrar sina fiender att ta in försprånget. Eller så kanske 85:an vill att lowbiesarna ska gadda sig samman mot honom?

Om du väljer att se PVP som krig och inte som en sport kan du omöjligt bli griefad eftersom du förväntar dig det värsta. Jag får själv mycket mer spö än vad jag delar ut nuförtiden pga jag inte kan spela lika mycket som när man gick i skolan men det är bara att knyta näven och komma igen.

Sen var knappast EQ först för den delen heller....

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av MMO4Life:

Om en level 85 står i en låglevel zon och one-shottar nybörjare så hjälper det inte att ens vara mutant och ha 8 händer. Ursäkta språket men hur fan kan man kalla det för tävling? Jag skulle mer kalla det för sabotering. Dessutom var PvP inte lika utvecklat då som det är idag så man kan faktiskt använda ordet "hänt". World PvP fanns knappt i EverQuest tex.

Levla är något man förtjänar. Jag tycker det ingår att man måste ha ögon i nacken och undvika de stora fiskarna. Dessutom är det klart att det är sabotage, men vad är felet med det? Man kan ju se det som att 85:an i förebyggande syfte förhindrar sina fiender att ta in försprånget. Eller så kanske 85:an vill att lowbiesarna ska gadda sig samman mot honom?

Om du väljer att se PVP som krig och inte som en sport kan du omöjligt bli griefad eftersom du förväntar dig det värsta. Jag får själv mycket mer spö än vad jag delar ut nuförtiden pga jag inte kan spela lika mycket som när man gick i skolan men det är bara att knyta näven och komma igen.

Sen var knappast EQ först för den delen heller....

Jag ser PvP som en sista utväg att försöka bevisa för sina närmaste att man inte är en nolla. Det finns ingen tävling i att sitta i timmar och döda en och samma person bara för att han aldrig ska nå sitt mål. Ganking enligt mig definierar en ogillad mobbad unge som vill ta ut sin hämnd på nätet för att han/hon är för svag för att göra nåt åt det i verkligheten. EverQuest var det första tre-dimensionella MMORPG även om jag aldrig sa nåt om det utan jag bara tog EverQuest som ett exempel. Jag orkar inte gå längre i vår diskussion för jag vet vart den är på väg så tack för mig.

Medlem

MMO4Life Lysande post håller med dig helt!

Medlem

Så du gillar inte pvp. Då finns det ju mängder med spel där man slipper mätas mot andra spelare, de kallas för singleplayer. Problemet löst.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Så du gillar inte pvp. Då finns det ju mängder med spel där man slipper mätas mot andra spelare, de kallas för singleplayer. Problemet löst.

fascinerande citat. Jag gillar pvp, dock föraktar jag ganking. Så vi får nog komma överens om att vi ej är överens.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Så du gillar inte pvp. Då finns det ju mängder med spel där man slipper mätas mot andra spelare, de kallas för singleplayer. Problemet löst.

Skulle kanske vara ett alternativ om jag inte hade föredragit lagarbete i form av Raids. Bah... Att jag aldrig kan sätta punkt. Shame on me

Medlem

Komr sitta spikad med brorsan framför detta kan jag tänka mig, Gooood, Power, Unlimited POWER!

Medlem

PvP är den del av det här spelet jag har sämst koll på, men förmodligen det jag kommer köra mest med tanke på vad jag pysslade med i WoW (å andra sidan älskar jag ju Mass Effect så PvE kanske blir min nya grej i den här MMO:n). Miljöerna inbjuder iofs till rätt mycket RP också...

Nåväl, jag är rätt övertygad om att spelstilen i PvP blir väldigt WoWig i alla fall, vilket jag personligen tycker är bra. Det var verkligen inte därför jag slutade spela WoW, det var för att jag aldrig gjorde annat än arena och WSG och började bli fet...haha.

Två Warzones känns lite knapert men vid launch är det ju ändå helt ok, WoW hade väl inte en enda Battleground när det släpptes? Det kommer ju med säkerhet flera.

Medlem

Jag har inget alfahane behov av att "äga" andra online för att känna mig bättre, så whatever.
Roligare att jobba ihop mot ett gemensamt mål.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Asså, vad är roligare än att jobba ihop som en grupp mot en annan grupp? Det behövs två lag för att spela fotboll, AI:n ger mycket sällan en utmaning imo.

Medlem

Sällan är inte aldrig, och i de få fall där AI:n ger en riktigt nice utmaning och möjligheten till coop så är det tiofaldigt mycket roligare än något med andra spelare som den andra grupen. Tex Sins of a solar empire mot ett par bottar på lagom svårighetsgrad, Minecraft mot att bygga något riktigt episkt med mera. Eller för att nämna det där generiska zombiespelet från Valve, Left 4 Dead.

Det stämmer att det behövs 2 lag för att spela fotboll, och fotboll är ju tråkigare än att få testiklarna fastsnurrad i ett skruvstäd. Och 'COD' shooters är lika trist av samma anledning, fast där är det även omogna snorungar som inte har någon etikett alls med i bilden.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Jag håller verkligen med dig i det sista stycket, och jag tror det beror på avsaknaden av konsekvenser för dina handlingar. Det är därför jag förespråkar ett hårdare ruleset i MMO's. Är det meningsfullt world-pvp med ordentliga konsekvenser (i.e. deathpenelties/lootdrop) får man bort många "gankers" och personer som beter sig som as för precis som i verkliga livet kan man inte bete sig hur som helst ostraffat.

Min poäng är väl egentligen att jag tycker det är synd att många av den nya skolans MMO-spelare är så emot world-pvp och lootdrop eftersom de tror att det skulle vara precis som det är i WoW plus att du förlorar dina prylar, när det i själva verket skulle bli en helt annan stämmning/community/sammanhållning/interaktion.

12
Skriv svar