Gothic-utvecklarna talar ut om brytningen med Jowood

Robot
Gothic-utvecklarna talar ut om brytningen med Jowood

Efter att Gothic 3 tvingades ut långt innan det var klart så bestämde sig Piranha Bytes för att bryta med utgivaren Jowood – som nyligen gick i konkurs.

#piranha-bytes, #gothic-3, #jowood, #arcania-gothic-4, #spellbound-software


Medlem
Gothic-utvecklarna talar ut om brytningen med Jowood

Härligt!:) Underbara nyheter enligt mig gella fall.

Medlem

Underbart! Låt aldrig Spellbound göra ett Gothic spel igen!

Medlem

Risen var grymt, fast det blev lite enformigt de sista 5-6 timmarna, när man sprang runt som en yr höna i alla jävla tempel.

Börja om från början, börja om på nytt...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

aah, skönt att se rättvisa skipas. Gothic3 var ändå enligt mig en 7/10 när det kom. det var ett riktigt roligt spel om man spelade det "rätt"...

Medlem

Hoppas de får och tar tid att polera å verkligen göra det de vill med nästa version.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Inaktiv
Skrivet av Sillage:

Hoppas de får och tar tid att polera å verkligen göra det de vill med nästa version.

absolut!

Medlem

Ja, stressa inte ut nånting. Jag tyckte Gothic 3 hade potential

Medlem

Alla spel som JoWood har rört, har blivit skräp.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Ish
Medlem

Skyll på det då, G3 blev ALDRIG bra, ens efter en miljon patchar.. Gothic 2 är bevis på att man kan ha Tur när man utvecklar.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Risen är ett riktigt grymt spel och för att vara ärlig kommer jag inte ihåg om jag spelat något Gothic spel förutom 4an (Som sög)..

Om de gör ett Gothic spel som är lika bra som Risen (Ur min synvinkel) så blir jag riktigt glad

Medlem

viste inte att jowood gick i konkurs men om man skall tro detta så är det ju en bra sak att dom gorde det.
arcania var ett bra spel fast inte i närheten av samma klass som gothic (även 3an) jag älskade g3 även om det hadde många saker som saknades så var det endåså ett fanastikt spel (jag råkade nästintill alldrig på buggar och har spelat det som tusan)
men börjar undra hur det kommer gå med storyn om 5an slår eller skall dom göra en riktig 4a


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Skall väl sägas till Jowoods försvar att om man säger att man behöver x mängd pengar och y mängd tid för att göra ett spel och sen inte håller det - då är det bara inte Jowoods fel att det gick åt pipan.


signatur

subterranean homesick alien

Moderator | Testpilot

Ofta 4an floppade? Källa?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Gothic 3 var det värsta gothic spelet.... Men det var absolut inte dåligt en 4/5 för mig!

Medlem
Skrivet av morfin91:

viste inte att jowood gick i konkurs men om man skall tro detta så är det ju en bra sak att dom gorde det.
arcania var ett bra spel fast inte i närheten av samma klass som gothic (även 3an) jag älskade g3 även om det hadde många saker som saknades så var det endåså ett fanastikt spel (jag råkade nästintill alldrig på buggar och har spelat det som tusan)
men börjar undra hur det kommer gå med storyn om 5an slår eller skall dom göra en riktig 4a

Ja, när Jowood gick i konkurs så var det ju säkert var nån tusen personer som blev arbetslösa. Men om du tycker det är bra så är det din åsikt.

Medlem
Skrivet av laxan96:
Skrivet av morfin91:

viste inte att jowood gick i konkurs men om man skall tro detta så är det ju en bra sak att dom gorde det.
arcania var ett bra spel fast inte i närheten av samma klass som gothic (även 3an) jag älskade g3 även om det hadde många saker som saknades så var det endåså ett fanastikt spel (jag råkade nästintill alldrig på buggar och har spelat det som tusan)
men börjar undra hur det kommer gå med storyn om 5an slår eller skall dom göra en riktig 4a

Ja, när Jowood gick i konkurs så var det ju säkert var nån tusen personer som blev arbetslösa. Men om du tycker det är bra så är det din åsikt.

det är synd om arbetarna ja men ett mindre företag som spåtar ut spel innan dom är klarara


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Inaktiv

Risen var sjukt bra.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem
Skrivet av morfin91:
Skrivet av laxan96:
Skrivet av morfin91:

viste inte att jowood gick i konkurs men om man skall tro detta så är det ju en bra sak att dom gorde det.
arcania var ett bra spel fast inte i närheten av samma klass som gothic (även 3an) jag älskade g3 även om det hadde många saker som saknades så var det endåså ett fanastikt spel (jag råkade nästintill alldrig på buggar och har spelat det som tusan)
men börjar undra hur det kommer gå med storyn om 5an slår eller skall dom göra en riktig 4a

Ja, när Jowood gick i konkurs så var det ju säkert var nån tusen personer som blev arbetslösa. Men om du tycker det är bra så är det din åsikt.

det är synd om arbetarna ja men ett mindre företag som spåtar ut spel innan dom är klarara

Synd om arbetarna, Företagsledningen Suger... thats that

Medlem

Gothic 3 var helt klart underskattat tycker jag. det kanske var buggigt när det kom, men det funkar bra i dagens läge tycker jag med mods som fansen har gjort.
Titta på spelet dessutom. Det ser faktiskt ut att hålla hyfsat bra fortfarande rent grafiskt. Det var riktigt snyggt för sin tid. Rent spelmässigt (bortsett från buggar och skit) så är detta spelet bättre än de flesta RPG ner dummade spel som släppts de senaste åren.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Spelade nyligen ut Risen och jag blev lite överrskad hur pass trevligt jag tyckte det var. Gothic serien har jag dock aldrig provat, är det nåt att ha eller???


signatur

Miner, don´t shoot!

Medlem

Jag gillar Gothic 3 skarpt bortsett att det är så dåligt optimerat. Skönt i alla fall att JoWood dog till slut. Det var ett företag som vägrade fixa till buggarna i sina spel. Gothic 4 var inte Gothic över huvud taget (enligt mig) utan det var mer ett actionspel än ett roll/äventyrspel


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

Medlem

Synd att det blev så här, Gothic 3 blev hemskt just tack vare att det släpptes så tidigt. Har aldrig spelat ett buggigare spel


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Rahxephon:

Spelade nyligen ut Risen och jag blev lite överrskad hur pass trevligt jag tyckte det var. Gothic serien har jag dock aldrig provat, är det nåt att ha eller???

Gothic 1 och 2 är lite slitna grafikmässigt nu naturligtvis, men de hör till de bättre rollspelen jag har spelat. Jag tyckte de var ganska orginella (I synnerhet Gothic 1, som utspelade sig i 'fängelsemiljö') och Risen förde direkt tankarna tillbaka till Gothic 2 kvalitetsmässigt för min del.

Gothic 3 kändes för rörigt, det passade inte ihop med de tidigare spelen i serien, som var väldigt omsorgsfullt designade. Gillade man Risen är det nog de två första spelen man skall titta på hellre än Gothic 3.
Risen är egentligen ett Gothic-spel i tropisk miljö, har man spelat de tidigare Gothic-spelen så känner man sig hemma direkt med undantag för palmerna Jag tycker att det är vad Gothic 3 borde ha varit.

1
Skriv svar