Ny Sony-attack planeras i helgen

Medlem
Skrivet av sin-gluten:

patetisk tråd. över 120 inlägg har gjorts och knappt ett av de är vettiga. sony är ett helt vanligt och pålitligt företag och har antagligen inte gjort något som förtjänar att hela playstation network hackas. tyvärr är det sånt som händer, men vi kan ändå inte göra något där vi sitter och väntar på att allt ska fungera igen. skippa gärna att posta onödiga kommentarer om ni inte har något att säga, så att man lättare hittar de få bra inläggen i tråden. amen.

Alla är vi upprörda över det som har hänt och alla yttrar sig på olika sätt onödiga eller ej. Det är bara att acceptera

Medlem
Skrivet av neonille:

Har jag köpt en vara så gör jag va fan jag vill med den!
Det är jag som äger den...INTE Sony
Köper jag en volvo och vill lägga i en v8 i den så ska väl för fan jag kunna göra det utan att Volvo ska försöka leka nån slagt katt och råtta lek med mig. Vilket dom inte gör, för dom har vett i skallen

Bägaren rann över när Sony hotade att beslagta crackade ps3or hemma hos folk. Där va gränsen nådd.
Att man bannar en från PSN, fine. Men att försöka göra det olagligt och blanda in polisen...då har man gått för långt. Sony´s giriga äckliga chefer förtjänade utan tvekan detta. Jag är ledsen att ni inte kan spela COD på ett tag. Gå och gråtrunka i duschen sålänge så känns det bättre ska ni se

Man man får inte göra vad man vill med en sak bara för att man köpt den. Man får inte cracka en konsoll för att köra piratkopierade spel på den. Jag är säker på att vilken 8 åring som helst förstår det.
Det är det här med att spela offer som är så löjligt: "men jag skulle bara jailbreaka den lite, och även om jag då kunde spela gratisspel på den så tänkte jag inte göra det, och inte heller dela med mig av mina kunskaper om hur jag jailbreakade den till andra". Det är ju rörande uppenbart att dom gjorde något dom inte borde, vilket dom naturligtvis visste, så varför grina när dom åker fast?

Från Sony sida handlar det naturligtvis bara om att dom vill kunna fortsätta ta betalt för sina produkter, vilket dom faktiskt har all rätt att göra, och som jag sagt tidigare, gillar men inte att dom gör det så kanske man inte ska köpa deras produkter. Finns säkert massa andra företag som arbetar ideellt med att leverera saker gratis till folk :roll:

Om man inte är villig att betala för Sonys produkter så får man som konsument välja konkurrenterna istället, tills Sony märker att folk inte vill betala vad det kostar, och då sänka priserna. Världen är inte gratis grabben, det är bara att vänja sig

Medlem
Skrivet av Nosnos:

...
Varför kan man inte hjälpa till att hitta pedofiler? Människosmugglare? Seriemördare? Nej då är det betydligt viktigare att hacka Playstation Network så att miljontals människor över hela världen inte kan slappna av och ha lite kul och komma undan från all verklig djävulskap som finns där ute, och det är inte företag som producerar underhållningsprodukter...

Jävligt välskriven post där, respect.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av neonille:

Har jag köpt en vara så gör jag va fan jag vill med den!
Det är jag som äger den...INTE Sony
Köper jag en volvo och vill lägga i en v8 i den så ska väl för fan jag kunna göra det utan att Volvo ska försöka leka nån slagt katt och råtta lek med mig. Vilket dom inte gör, för dom har vett i skallen

Bägaren rann över när Sony hotade att beslagta crackade ps3or hemma hos folk. Där va gränsen nådd.
Att man bannar en från PSN, fine. Men att försöka göra det olagligt och blanda in polisen...då har man gått för långt. Sony´s giriga äckliga chefer förtjänade utan tvekan detta. Jag är ledsen att ni inte kan spela COD på ett tag. Gå och gråtrunka i duschen sålänge så känns det bättre ska ni se

Man man får inte göra vad man vill med en sak bara för att man köpt den. Man får inte cracka en konsoll för att köra piratkopierade spel på den. Jag är säker på att vilken 8 åring som helst förstår det.
Det är det här med att spela offer som är så löjligt: "men jag skulle bara jailbreaka den lite, och även om jag då kunde spela gratisspel på den så tänkte jag inte göra det, och inte heller dela med mig av mina kunskaper om hur jag jailbreakade den till andra". Det är ju rörande uppenbart att dom gjorde något dom inte borde, vilket dom naturligtvis visste, så varför grina när dom åker fast?

Från Sony sida handlar det naturligtvis bara om att dom vill kunna fortsätta ta betalt för sina produkter, vilket dom faktiskt har all rätt att göra, och som jag sagt tidigare, gillar men inte att dom gör det så kanske man inte ska köpa deras produkter. Finns säkert massa andra företag som arbetar ideellt med att leverera saker gratis till folk :roll:

Om man inte är villig att betala för Sonys produkter så får man som konsument välja konkurrenterna istället, tills Sony märker att folk inte vill betala vad det kostar, och då sänka priserna. Världen är inte gratis grabben, det är bara att vänja sig

Du för göra precis vad du vill men något du har köpt så länge du inte bryter mot några lagar. Även om Sony ogillar att man knäcker deras konsoll så är det fullt tillåtet.

Medlem

De kanske gör en Kansas City Shuffle! De säger att de ska göra en attack mot webbsajten, så att all uppmärksamhet skall riktas mot webbsajten, fast de i sista sekund väljer att attackera något helt annat.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Är någon med på att leta upp dem jävlarna!?!?

Medlem

Detta blir ju bara roligare och roligare. Förhoppningsvis krossar detta alla drömmar om streaming/internetköp.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Kharif:
Skrivet av Frgr:
Skrivet av Kharif:
Skrivet av Frgr:

Blir lite mörkrädd när vissa verkar tycka att det är OK att hacka sig in på ett företags servrar och sno information och kosta dem massa pengar. Har inte koll på vad nu Sony verkar ha gjort mot vissa människor, men knappast något så allvarligt att det skulle rättfärdiga brott mot lagen?

Jag äger en PS3 och tycker det är tråkigt att bara för att någon/några fjantar någonstans tycker det är kul att jävlas, skall jag behöva oroa mig över mina kontokortsuppgifter. Men tydligen är man en fanboy då.

Patetiskt.

Så du menar:
Det är okej att ändra på mjukvaran, även om det står i manualen att du inte får ändra på de?
Det är okej att ändra på mjukvaran för att spela piratkopierade spel?
Det är okej att utsätta flera miljoner människors konton för vem som helst?

Vad har Sony gjort?
Visst de tog bort OtherOS support, men hur många använde den privat annars?
Jag förstår inte vad den här attackerna ska betyda, allt de gör är att hindra vanliga spelare att få vara online.

Uhm. Läste du ens mitt inlägg ?

Jag ber om ursäkt citerade fel person
Var menat till Deamon
Ber så mycket om ursäkt, skyller på den sena kvällen och lite alkohol!

Haha, inga problem.

Medlem

Någon som är redigt förbannad på sony

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är det här med att spela offer som är så löjligt: "men jag skulle bara jailbreaka den lite, och även om jag då kunde spela gratisspel på den så tänkte jag inte göra det, och inte heller dela med mig av mina kunskaper om hur jag jailbreakade den till andra". Det är ju rörande uppenbart att dom gjorde något dom inte borde, vilket dom naturligtvis visste, så varför grina när dom åker fast?

I USA är det fullständingt lagligt att jailbreaka sin iPhone varför skulle det inte vara lagligt att jailbreaka en PS3:a? Jag förstår inte alls hur det är uppenbart att de som knäckte skyddet i PS3:an så de kan köra egna program på den gjorde något olagligt.

Skrivet av Ender:

Från Sony sida handlar det naturligtvis bara om att dom vill kunna fortsätta ta betalt för sina produkter, vilket dom faktiskt har all rätt att göra, och som jag sagt tidigare, gillar men inte att dom gör det så kanske man inte ska köpa deras produkter. Finns säkert massa andra företag som arbetar ideellt med att leverera saker gratis till folk :roll:

Om man inte är villig att betala för Sonys produkter så får man som konsument välja konkurrenterna istället, tills Sony märker att folk inte vill betala vad det kostar, och då sänka priserna. Världen är inte gratis grabben, det är bara att vänja sig

Nu var det ju så att folk var villiga att betala för Sonys produkter. Det fanns folk som köpte den för att OtherOS fanns på den men plötsligt fick Sony för sig att plocka bort den funktionen. Bara för du inte använder den funktionen betyder inte att folk inte gör det. Till och med finska motsvarigheten till allmäna reklamationnämden håller med och anser att Sony ska betala 100 € till finska PS3 köpare.

Jag förstår inte hur folk kan tycka att det är okej att OtherOS plockades bort men sen är galet arga när PSN plockas bort.

Sen försvarar jag inte alls de som hackat sig in i Sonys servrar för de har gjort något olagligt.

Medlem
Skrivet av Frgr:

Om man nu är så otroligt missnöjd med produkterna / tjänsterna som Sony erbjuder så har man alltid valet att inte köpa. Sony kanske inte vart det smidigaste företaget i alla lägen, bojkotta deras produkter istället, för det är det kraftigaste verktyget du har. Jag tycker att de flesta DLC-paket inte är värda att köpa men inte fan gråter jag över att företag försöker tjäna pengar och tycker dem förtjänar att ett antal hackers, crackers, whatever sabbar för dem.

Jag säger som någon sa tidigare i tråden, skapa ett eget företag och försök sälja din produkt som nu har allt det där du vill ha, finns det en marknad för det så kan du tjäna en slant på köpet.
Sen förstår även jag att det inte bara är att skapa ett företag och en ny konsoll hur som helst, men alla företag har börjat någonstans?

Men förstås, det är ju enklare att bara gnälla?

Jag anser att hacka Sonys servrar är totalt fel och försvarar det inte alls.

Men problemet här är ju att massa människor har köpt en produkt av Sony. Sen valde Sony att plocka bort OtherOS och stämma Geohot som jailbreakat PS3:an. På vilket sätt kan jag bojkotta Sony när jag redan köpt en konsol som Sony sen valde att försämra.

Och jag förstår inte hur folk kan tycka det är hemskt när PSN ligger nere men tycka det är okej att Sony plockade bort OtherOS. Antingen är det okej att Sony plockar bort features eller så är det inte det.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Att kunna installera ett annat OS var en perk, men den nyttjade slummen till att spela gratis spel vilket inte direkt fungerar för ett företag som vill tjäna pengar. Då är det ju självklart att man stänger den tjänsten.

Jag tror du totalt missat vad som inträffat. Geohot lyckades läsa lite minne i OtherOS genom att löda fast chip på konsolen. Han var inte närheten av att knäcka konsolen. Sony valde då att plocka bort OtherOS. Vilket jag inte förstår varför för om de misstänkte att folk kunde hacka den via OtherOS så vore det ju bara för de personerna att inte uppdatera sin PS3:a.

Det var först efter att Sony plockat bort OtherOS som Geohot jailbreakade konsolen för att visa att det gick och för att köra egna program på den. Inte för att piratkopiera spel.

Och de som spelar piratkopierade spel idag på sin PS3:a gör inte det via OtherOS.

Medlem
Skrivet av Kharif:

Det är okej att ändra på mjukvaran, även om det står i manualen att du inte får ändra på de?

Vad som står på manualen spelar ingen roll. Konsumenträtt och lagar går före. I USA är det tex fullt lagligt att jailbreaka sin telefon. Varför skulle det då inte vara lagligt att jailbreaka sin PS3:a?

Skrivet av Kharif:

Det är okej att ändra på mjukvaran för att spela piratkopierade spel?

De som jailbreakade konsolen gjorde det för att köra egna program på den och för att visa att det går. Att man kan köra piratkopierade spel är bara en bieffekt.

Skrivet av Kharif:

Det är okej att utsätta flera miljoner människors konton för vem som helst?

Skrivet av Kharif:

Vad har Sony gjort?
Visst de tog bort OtherOS support, men hur många använde den privat annars?

Om du tycker det är okej att ta bort features så är det väl okej att PSN plockats bort eller?

Medlem

Haha...

Intressanta åsikter som tas upp. Vill man inte bli av med kontouppgifter är man alltså en "fanboy" alternativt omogen skitunge. Vill ett företag tjäna pengar är dem svin. Vill de minska möjligheten att spela piratade spel är de onda (ja, visserligen onödigt att först erbjuda tjänsten och sen ta bort den, lite konsekvent borde man ju vara).

Att Sony valde att stämma någon unge på fantasisummor är väl kanske något overkill. Rätt onödigt och rent kommersiellt korkat då det förmodligen minskar människors, och kanske speciellt seriösare gamers, förtroende för företaget.

Sen kan ju jag bara spekulera i varför man köper ett ps3 om man vill kunna köra egna program, finns inte pc för sådant?

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

lägg av, klipp dig och skaffa dig ett jobb. 22bast och fortvarnade en liten anarkisk rebell, fyfan va du är patetisk!

Imponerande retorik från en 33 åring.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Zome0ne:

Vill de minska möjligheten att spela piratade spel är de onda (ja, visserligen onödigt att först erbjuda tjänsten och sen ta bort den, lite konsekvent borde man ju vara).

Man kan ju undra sig om det var anledningen. Om de var oroliga att folk skulle hacka PS3:an via OtherOS så skulle det ju bara vara för de personerna att låta bli att uppdatera.

Skrivet av Zome0ne:

Sen kan ju jag bara spekulera i varför man köper ett ps3 om man vill kunna köra egna program, finns inte pc för sådant?

Sony ansåg själva att det är något folk vill göra: http://www.playstation.com/ps3-openplatform/index.html . Och det är ju betydligt smidigare att köra mediaspelare som tex showtime på ps3:an som är kopplat till tv:n.

Medlem
Skrivet av WizKid:
Skrivet av Frgr:

Om man nu är så otroligt missnöjd med produkterna / tjänsterna som Sony erbjuder så har man alltid valet att inte köpa. Sony kanske inte vart det smidigaste företaget i alla lägen, bojkotta deras produkter istället, för det är det kraftigaste verktyget du har. Jag tycker att de flesta DLC-paket inte är värda att köpa men inte fan gråter jag över att företag försöker tjäna pengar och tycker dem förtjänar att ett antal hackers, crackers, whatever sabbar för dem.

Jag säger som någon sa tidigare i tråden, skapa ett eget företag och försök sälja din produkt som nu har allt det där du vill ha, finns det en marknad för det så kan du tjäna en slant på köpet.
Sen förstår även jag att det inte bara är att skapa ett företag och en ny konsoll hur som helst, men alla företag har börjat någonstans?

Men förstås, det är ju enklare att bara gnälla?

Jag anser att hacka Sonys servrar är totalt fel och försvarar det inte alls.

Men problemet här är ju att massa människor har köpt en produkt av Sony. Sen valde Sony att plocka bort OtherOS och stämma Geohot som jailbreakat PS3:an. På vilket sätt kan jag bojkotta Sony när jag redan köpt en konsol som Sony sen valde att försämra.

Och jag förstår inte hur folk kan tycka det är hemskt när PSN ligger nere men tycka det är okej att Sony plockade bort OtherOS. Antingen är det okej att Sony plockar bort features eller så är det inte det.

Skönt att höra att du iaf inte stödjer det som gjorts. Kan hålla med om att Sony borde kanske ha gett ut ersättning ifall någon inte ville ha kvar sin PS3 efter de tog bort OtherOs.

Angående din punkt att PSN ligger nere och att människor tycker det är tråkigt men det var ok när dem tog bort OtherOs förstår jag inte? Det är ju inte Sony som tagit ned PSN frivilligt, utan en grupp människor som valt att förstöra, finns ju inget att klaga på Sony i det läget. Angående Jailbreak och Geohot hit och dit kan jag dessvärre inte uttala mig om, kan inte alla lagar fullt ut.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

vilka svin har dom inte sabbat för alla tillräckligt redan? vafan får dom ut av detta..

Är väl ganska uppenbart. De är ute efter pengar genom att försöka komma åt kreditkortsuppgifter på alla möjliga sätt, att en ny attack planeras är ju ett tydligt tecken på att de misslyckats med sitt mål i tidigare attacker. Sorgliga människor.

Medlem
Skrivet av Frgr:

Angående din punkt att PSN ligger nere och att människor tycker det är tråkigt men det var ok när dem tog bort OtherOs förstår jag inte? Det är ju inte Sony som tagit ned PSN frivilligt, utan en grupp människor som valt att förstöra, finns ju inget att klaga på Sony i det läget.

Fast om man inte har några problem att Sony plockar bort funktioner som tex OtherOS varför är man då arg när en funktion som PSN försvinner. Denna gången valde Sony att stänga ner det för att de hackats men om de gjort det för att de ville då hade det varit okej eller?

Medlem
Skrivet av WizKid:
Skrivet av Frgr:

Angående din punkt att PSN ligger nere och att människor tycker det är tråkigt men det var ok när dem tog bort OtherOs förstår jag inte? Det är ju inte Sony som tagit ned PSN frivilligt, utan en grupp människor som valt att förstöra, finns ju inget att klaga på Sony i det läget.

Fast om man inte har några problem att Sony plockar bort funktioner som tex OtherOS varför är man då arg när en funktion som PSN försvinner. Denna gången valde Sony att stänga ner det för att de hackats men om de gjort det för att de ville då hade det varit okej eller?

Nu förstår jag din punkt bättre! Väldigt svår fråga i mitt tycke, det är svårt att jämföra en funktion som OtherOS och PSN. Utan online-spelande hade Sony legat så pass långt efter marknaden, och det kan jag inte säga det samma om OtherOS. Som jag skrev tidigare, jag håller med om att en kompensation(av något slag jag inte har en aning om) borde getts till dem som kände sig "lurade".

Men för att svara på din fråga;Njae jag hade tyckt det var väldigt tråkigt om dem stängde ned PSN för gott, men samtidigt så går livet vidare, med eller utan PSN. Väljer dem att ta bort funktionen så är det deras val (om det nu inte finns regler/lagar för detta), men de förlorar ju däremot kunder.

Medlem
Skrivet av Frgr:

Men för att svara på din fråga;Njae jag hade tyckt det var väldigt tråkigt om dem stängde ned PSN för gott, men samtidigt så går livet vidare, med eller utan PSN. Väljer dem att ta bort funktionen så är det deras val (om det nu inte finns regler/lagar för detta), men de förlorar ju däremot kunder.

Som tur var finns det lagar och regler som gör att man inte kan sälja features och sen plocka bort dem. Finska motsvarigheten till allmäna reklamationsnämden anser att sony ska betala 100 euro till de som köpt en ps3a i finland eftersom de plockade bort OtherOs

Medlem

haha, Sony måste ändå vara rätt stolta över att de byggt en maskin som användarna gör näst intill stadskupp för att få ha den som de vill.

Anon har satt upp Sony som mål för mindre sofistikerade attacker, som vedergällning för Geohot. Det är inte alls likt dem att göra intrång på det här sättet.

Å andra sidan verkar "gruppen" vara så löst sammansatt (om det nu ens finns någon grupp) att vem som helst skulle kunna gå in på Ica, snatta en snickers, och sen hävda att det var en Anon-aktion. Vem skulle kunna hävda att det inte var Anon om Anon som "hackergrupp" inte ens finns?

Skrivet av Deamon:

Kan ju påpeka en sak här. Om Sony inte hade lekt katt och råtta med Geohot och hans cracker polare så hade det här aldrig hänt. Sony lekte med elden. Sony ville vara med i leken. Sony stämde Geo hot på allt han ägde och bra mycket mer. Vem fan bryr sig om det giriga företaget? Ett miljardföretag mot en liten cracker och hans polare, och just nu sitter säkert VDn för Sony och gråter i sin lilla säng, bara för att saker och ting inte gick som han ville. Jag förstår inte hur ni kan vara så jävla dumma att sitta här och gråta över detta? Istället för att rikta er ilska mot crackersen och folk som mig som ser det positiva i det här kan ni väl rikta ilskan mot Sony. Dom har haft en bristande säkerhet och haft någon jävla idé om att dom är odödliga.

laxan pojken, jag vet att du är tuff för att du har PS3 och brukar hänga på PSN med dina fanboy polare. Men vem fan bryr sig om det? Förfärligt, ja, det är bara för att du inte kan spela dina spel på din Playstation. Och vaddå personangrepp, skaffa lite stake istället för att posta patetiska inlägg.

Som vanligt - Spot on. Sony kan suga min digitala penis. Eller nej, det kan dom ju inte. De kommer ju inte online...

Medlem

Sony får skylla sig själva, deras bristande kompensation och säkerhet gör att folk blir sura.
Hade de haft bra säkerhet, eller åtgärdat problemen snabbt, eller kompenserat ordentligt så had det varit ok, men inte denna fars.

TV gör de bra men deras konsol är tyvärr ett skämt, iaf nätverk och säkerhet är ju bättre på Wii, typ. Skärpning!

Medlem

Deamon nä det lönar sig inte tror du dom bryr sig om vad folk tycker? Och hur vet du att dom inte får sjukt mycket pengar för det här? Du är för mogen och borde sluta spela helt å låta oss andra få njuta av spel ifred på pc/ps3/xbox/wii eller vad vi vill!

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Deamon nä det lönar sig inte tror du dom bryr sig om vad folk tycker? Och hur vet du att dom inte får sjukt mycket pengar för det här? Du är för mogen och borde sluta spela helt å låta oss andra få njuta av spel ifred på pc/ps3/xbox/wii eller vad vi vill!

Mogen är la han väl ändå inte? Långt ifrån enligt min åsikt. Men man önska att han inte drog på så mycket när han själv inte vet så mycket som han säger att han gör. Sedan att han hoppar på personer lite hur som haver.

Medlem

50 % av kommentaren på FZ är ren dynga, dags att ta bort denna funktion?

Medlem
Skrivet av Jeussen:

50 % av kommentaren på FZ är ren dynga, dags att ta bort denna funktion?

Ungefär som riksdagsvalet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

"Mutiny Within Anonymous May Have Exposed Hackers’ IP Addresses"

http://blogs.forbes.com/andygreenberg/2011/05/09/mutiny-withi...

Skriv svar