Lika seg som skön premiärtur i löpspåret

Flakmonkey
Lika seg som skön premiärtur i löpspåret

Om det är någonting som jag kan peka på som gjort att jag lyckats ta det sista steget i min "viktresa" så är det att jag började löpträna och att jag lärde mig älska det. Tror det är få träningstyper som är lika bra om du vill bränna kalorier och gå ner i vikt, inte bara för att det bränner bra utan också för att det är enkelt. Allt du egentligen behöver är ett par bra skor och sen är det bara att ge sig ut i spåret och springa. Självklart tar emot i början och det är ju inget du kan göra om du är stor (då är promenader grymma!) eftersom det belastar knän och leder men rent praktiskt är det inte mycket som hindrar. Du behöver inte ta dig till ett gym, passa några särskilda tider för pass eller vara begränsad av öppettider. Du kan helt enkelt bestämma själv.

Hmm, blev visst lite väl utsvävande det där, men summan av kardemumman är i varje fall att jag älskar att springa och att jag har sett fram emot löpsäsongen något enormt. Faktum är att en av de saker som fick mig att tveka en aning gällande bukplastiken var risken att jag inte skulle kunna komma igång förrän en bra bit in på sommaren. Nu stod det ju tidigt klart att så inte skulle bli fallet eftersom jag fick en tid relativt omgående, men exakt när jag skulle kunna börja springa har inte varit helt klart. Jag visste ju att det inte skulle bli innan jag blivit av med gördeln, men utöver det så var det ju bara att känna efter och lyssna på kroppen.

Lyssna har jag också gjort och idag sa kroppen åt mig att det var dags. Jag har ju studsat runt lite för att se vad magen skulle tycka om stötarna och eftersom det har kännts bra så såg jag ingen anledning till att skjuta upp det längre än nödvändigt. Tyvärr var det nödvändigt att skjuta upp det i helgen eftersom jag saknade ett armband för mobilen (tappat bort det jag hade igår), men efter en tur till Teknikmagasinet efter jobbet idag så begav jag mig ut på en premiärtur.

[ia=26525; large]

Måste säga att turen blev i princip precis som jag väntade mig. Det gick segt som fan vilket inte är så konstigt med tanke på frånvaron och faktumet att jag är lite förkyld och snuvig. Jag vill ju normalt sett åtminstone ligga på över 12,5 km/h men nu klockade jag som ni själva kan se på bilden ovan in på 11,45 km/h över 8km. Ingen höjdartid direkt, men jag tror nog att jag relativt snabbt kan komma upp i den fart som jag höll under förra året och även förbättra det i takt med att jag får mer regelbunden träning. Fast just nu är ju det viktigaste att jag äntligen är igång igen, så jävla gött!!

#blogg

Medlem
Lika seg som skön premiärtur i löpspåret

Grattis! Instämmer helhjärtat i det du säger om löpning och promenader.

Om man är stor och känner att knäna tar stryk av löpning så ta regelbundna promenader. Det tar inte lång tid innan suget att promenera 30-60mins/dag finns där, och i dagens överstimulerade tekniksamhälle så är det väldigt skönt med en paus från allt och bara rensa tankarna med frisk luft.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Akta benhinneinflammationen bara! Been there never doing that again...

Flakmonkey

Mjo gäller ju att lyssna på kroppen. Det jag kände igår var att det gjorde lite ont på slutet efter att ha sprungit nerför. Har ju kört en hel del löpning på löpband men då har det ju inte varit nerför utan bara plant och uppför så en annan belastning... Men det släppte så fort jag slutade springa och har inte känt av det idag när jag gått nerför och uppför... så bara att vänja kroppen vid det igen antar jag

Medlem

Vad använder du för program/GPS för att fixa såna grafer och statistik? iPhone? Löparklocka?

Flakmonkey

Runkeeper, finns till android och iphone... enkelt och bra

1
Skriv svar