Stargate Universe

Medlem
Stargate Universe

Nu är det över. Slut på en av de bästa tv-serierna på många år.

Sista avsnittet av Stargate Universe sändes natten till idag svensk tid i USA och det var utan tvekan en av de bästa sluten denna kortlivade serien kunde få.

Jag har under många år varit lite av ett fan av Stargate. Mycket av det ligger i att jag är intresserad av både Historia och Sci-fi. För mig har Stargate serierna alltid fastnat tack vare hur deras historia med all sci-fi med olika härskare i universum, raser och annat alltid relaterat till vår historia. Exempelvis att rasen 'Asgard' tog formen av våra gamla gudar för att ha koll på vår planet och skydda den. Samt hur gamla faraoer och dess gudar i gamla egypten även de var en ras.

Hela saken har alltid fascinerat mig.

Apophis - Stargate SG-1

Detta utspelade sig dock mest i Stargate SG-1, sedan har det mer och mer handlat om "The Ancients" i deras spin-off serier. En grupp människor som befolkat och spridit sig genom universumet. Det är på just ett av deras skepp Stargate Universe utspelar sig.

Denna serie är inte lika sci-fi - humor - action fokuserad som de tidigare serierna och framförallt Atlantis (vilket jag hade lite svårt för) utan är mer inriktad på människorna på skeppet, svårigheterna att överleva i den miljön, karaktärsutvecking och mystiken bakom varför skeppet skickades ut för länge länge sedan.

Destiny - Skeppet SGU utspelar sig på

Denna spin-off tyckte många var seg i början och stegade fram långsamt, personligen gillade jag det. Man fick en god inblick i karaktärer och relationer vilket kommer att spela större och större roll.

Under resans gång ställs de inför många svåra utmaningar där de tvingas att göra svåra val. Jag tycker denna serie är en perfekt blanding av allt man behöver i ett bra drama, djup sci-fi med en otroligt stadig bakgrundshistoria att stå på från de två tidigare serierna.

Nu till det tråkiga. Det blev bara två säsonger. SyFy valde tidigt i år att inte förnya serien för en 3:e säsong. Anledningen var att de inte fick tillräckligt med tittare på serien. Det är otroligt synd. För många otroligt bra serier har gått i graven p.g.a detta, och av nån anledning alltid mina favoriter! Den andra serien jag främst tänker på är Jericho som handlade om USA tiden direkt efter de blev utsatta för ett flertal atombombsattacker.

Stargate Universe är iaf en serie jag gillat enormt mycket att följa, Den avslutande delen var ett propert och bra slut för denna korta serie. De hade en 5års plan, men de fick inte fortsätta, och inga filmer blir det heller. Min önskan är dock att de bygger vidare på storyn i form av böcker, några jag definitivt skulle läsa.

För er som inte sett denna serie och gillar drama, sci-fi, och historier fokuserad på karakträrer, se den.

Detta inlägget blev längre än tänkt, och side-trackade lite för mycket. Men som ni förstår, jag ÄLSKAR denna serie och är riktigt besviken att den las ner.

#blogg

Medlem
Stargate Universe

Håller med.

Själv får jag trösta mig med "The Borgias" och "Game of thrones".

Men man vet ju aldrig, kanske dyker upp igen.

Jag ska smutta på första "Stargate" i sommar, McGyver i rymden, kan inte bli fel


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Gillade inte sg1 i början, faktiskt så såg jag inte på det förrän rätt nyligen, och då tittade på alla säsonger på rätt kort tid. Jag gillade orginalet, mycket för att dom inte hade någon ful lösning på språket och animationerna på maskerna, både dom sakerna var rätt dåliga i sg1 till en början ialla fall, sen förklarade dom det med som hade en viss mask tillhörde en speciell grupp. språket fick man dras med.

men atlantis och universe tittade jag på från start. och gillade också slutet på uni, synd att det tar slut, men den var lite seg bitvis.

Jerhico var också synd med, men problemet med båda är nog att det krävde för mycket intresse av tittaren. lost kanske man skulle kunna säg samma sak, men det hände inte så mycket i var avsnitt.

GoT tycker jag än så länge är hypad, visst den är lite intressant men det är inte så bra som vissa verkar ha fått den till. det är väldigt splittrat, mest innehåller avsnitten situationer där man får lära sig om personerna, och lite rör sig storyn framåt, vad den nu handlar om. om det är mordförsöken eller prinsessan eller kanske dom lustiga monster liknande sakerna i skogen.

serien står still utan en klar röd tråd imo.

men vi får väl se vad som händer.

+1, SGU RIP WBM

Medlem
Skrivet av Vonyx:

Håller med.

Själv får jag trösta mig med "The Borgias" och "Game of thrones".

Men man vet ju aldrig, kanske dyker upp igen.

Sant sant ^^ kollar oxå GoT, intressant just nu, men vet inte om det är så bra att jag kommer bli helt fast.

Skrivet av walter_iego:

Jag ska smutta på första "Stargate" i sommar, McGyver i rymden, kan inte bli fel

hahaha! ^^ helt rätt, han gör för övrigt ett förbannat bra jobb i SG1 tycker han e utmärkt i sin roll. Lovar att du inte kommer bli missnöjd, tar kanske ½ säsong innan man kommer in ordentligt i det men sen bär det av ordentligt ^^

Skrivet av TruB:

TEXT ^^

Ah ^^ ja orginalet (filmen) har ju sin charm men jag vet inte, föredrog skådisarna i SG1, framförallt Michael Shanks som Daniel Jackson.

Å det du sa om Jericho stämmer nog, man var verkligen tvungen att ha uppmärksamhet under den, det var lite av det roliga tyckte jag. Verkar som jag fastnar för serier med mycket 'bakom kulisserna'

Håller med dig om GoT, kollar oxå på den men ja jag vet inte. Något saknas, dock så finns det några av karakträrerna jag gillar redan nu. Sean Bean tycker jag e riktigt bra samt hans yngsta dotter som är mer av en pojk-flicka. Tycker nästan de (och calissie till en viss del) stäl showen just nu.

Skrivet av Yellow_Snowflake:

+1, SGU RIP WBM

Amen.

Hur är filmerna som kom i samband med serierna?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Hur är filmerna som kom i samband med serierna?

Den första filmen som kon innan serien(den som serien är baserad på), Stargate(1994) den e helt okej, ger lite bakrundshistoria men det mesta av det får man i början av serien om jag inte minns fel.

De andra två, Continuum och Ark of Truth är bra, de förlänger serien och fyllar i några "plot holes" och "oavslutade affärer" som finns. Ganska intressanta å är som 2timmars special avsnitt skulle jag säga, de två ska du inte se fören du sett hela serien annars avslöjas alldeles för mycket ^^

"Stargate" av Roland Emmerich känner jag till mycket väl, har den på Blu-Ray, de andra tv-filmerna har jag inte sett än, får plöja igenom serierna först.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

gör så räcker dock med att du ser SG1 sen kan du se filmerna, de spolar inte Atlantis eller Universe ^^

Men hoppas du gillar SG1 sen, du får skriva om det i din blogg i sommar så kommer jag med stor säkerhet läsa d

Medlem

Lyllis som har SG-1 att se fram emot alterego, hoppas du gillar den bara. Instämmer med Xtars, det räcker om du ser klart alla tio säsongerna av SG-1 innan du ser Continuum och Arch of Truth.

Själv är man ett SG-fan av det mer extrema slaget och har redan deltagit i flertalet trådar på diverse officiella och inofficiella forum om SG:U-nedläggningen. Sen SyFy bytte ägare har det bara gått utför och nu när de dessutom rivit alla SG-kulisser så är även det lilla hoppet om direkt-till-dvd/bluray-filmer som bortspolade.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Jaså, visste inte att SGU ska läggas ned, verkar som de gick samma öde till mötes som Star Trek: Enterprise. Svek tittarsiffrorna eller vad var det frågan om?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Något åt det hållet, tror också det sas att de inte ville ha för många SciFi-serier på gång samtidigt. (Eller något sådant)

Jo, det verkar vettigt...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Vonyx:

Något åt det hållet, tror också det sas att de inte ville ha för många SciFi-serier på gång samtidigt. (Eller något sådant)

Japp, de förstör "SciFi"-delen av SyFy och satsar på mer säkra kort (dynga). Problemet är att de fortfarande mäter tittarsiffror så sorgligt, nämligen direkttittande istället för att inkludera all TiVo-kunder (större delen trots allt). Det är bara en ursäkt i grund och botten, titta bara på Fox som la ner Firefly efter bara en säsong och sen drog in enorma pengar på framtjatade Serenityrullen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar