Fjällräven Classic .- bollen är i rullning

Flakmonkey
Fjällräven Classic .- bollen är i rullning

Den 7 augusti går starskottet för Fjällräven Classic eller åtminstone den startgrupp som jag och min kollego tilika goda vän Tobias ingår i. För den som inte har någon koll på det här loppet så kan jag berätta att det är ett förnämligt fysiskt test på 11 mil som tar dig från Nikkaloukta via Kebnekaises fjällstation och Tjäkta för att sedan gå i mål i Abisko. Visserligen så behöver man inte ta det som en tävling utan som en härlig fjällvandring, men som de tävlngsmänniskor vi är så ska jag och Tobias tas oss genom loppet på under 20 timmar.

Varför väljer vi att göra det här? Är vi dumma i huvet? Tja vi vet att det kommer göra ont. Vi vet att vi inte kommer tycka att det är särskilt kul under loppets gång. Vi vet dock också att känslan vi kommer få när vi tagit oss i mål och vi ligger där och vilar upp oss kommer vara något utöver det vanliga. Känslan av att vi lyckats pressa oss till att göra något utöver det vanliga. Om vi lyckas det vill säga.

Det är ju nämligen knappast någon självklarhet att vi kommer nå vårt uppsatta mål. Riskerna går ju dock att minimera med bra planering och eftersom vi gillar att minimera risker så hade vi ikväll vårt första planeringsmöte. Kvällens största framsteg var tveklöst bokningen av biljetter till resan till Kiruna och hem till Stockholm. Efter lite surfande kom vi fram till att en tågresa upp och flygresa ner blir den bästa kompromissen mellan restid och kostnad. Var förresten lite lustigt att det inte gick att hitta några tågresor till Kiruna när vi gick via SJ:s egna hemsida, men när vi sökte på Veolias sajt så hittade vi SJ-tåg som trafikerade den sträckan. Fattar inte riktigt vad de pysslar med på SJ:s IT-avdelning... men men...

I övrigt var det mest en massa surfande efter rätt prylar som ska införskaffas. Eftersom tävlingen är gjord för att den ska kunna ta flera dagar så måste man nämligen ha med sig en rätt ansenlig mängd packning. Bland annat så ingår det då ett kök, tält, sovsäck, första förband, extra tröja samt en massa andra prylar. Allt detta ska givetvis bäras i en ryggsäck och eftersom vi vill att allting ska väga så lite som möjligt samtidigt som det ska vara bra kvalitet och inte kosta för mycket så är det mycket googlande både till höger och vänster för att hitta den perfekta kombinationen. Rätt kul att leta upp det billigaste köket och viktigt också. En skillnad på 400 gram kanske inte låter särskilt mycket, men bär man runt på det i 11 mil samtidigt som du har massa andra prylar som väger en 100 gram vardera mer än ett lättare alternativ så inser man rätt fort att det kommer göra stor skillnad i det långa loppet.

Så ja nu är i varje fall bollen i rullning. Den kommer behöva rulla bra mycket för att komma ända in i mål, men vi är fast beslutna om att förbereda oss så bra det bara går, det känns ju som att det kommer krävas

#blogg

Medlem
Fjällräven Classic .- första planeringskvällen

Uhm. Bara för att jag är en sådan som gillar att kolla upp saker som folk misslyckas med kollade jag på sj och på datum runt den 7 augusti och jag hade inga problem att hitta resor till kiruna vid de datumen O.o

Flakmonkey

Måste ha varit något annat fel då... sbs tex

Medlem

Guu va skoj det ska bli att följa er resa :DD Hade lätt hakat på om jag bott hemma

Medlem

Jag paddlade kanot när jag var mindre och kampade på några obebodda öar med ett par polare. Tyckte att det var rena mardrömmen. Kottar och pinnar som madrass och ett par påsar torrfoder som man kokade upp till varje måltid. Ser iofs ut att vara en enorm frihet. Lycka till

Medlem

Ska ni köra racet på tid, och vill tvunget sova så är ett tips att skippa tält och köra på en bivacksäck, ex: http://www.addnature.com/Product.aspx?pf_id=SNUGPAKSTRATOSPHE... sparar många gram. Vet inte vad ni tänkt er för kök, men skippa trangiat och gå på ett gas, typ primus Eta solo. Lycka till! det är en härlig tur

Har du hittat något sätt att GPS blogga(så att säga) resan, google maps med checkpoints eller liknande. Så vi kan se strapatsens utveckling?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Flakmonkey

Tält blir det inte utan vi nöjer oss med en vindsäck på 430 gram. Vad gäller kök har vi spanat in oss på http://www.wildmarksshopen.se/product.asp?product=273 just nu... Men det är ju tidigt så att mycket kan ändras tills dess

Någon form av bloggande har jag faktiskt funderat på. Skulle vara kul att kunna autoposta med ett visst intervall eller så, men får se vilka möjligheter som finns, måste ju funka med bloggen här på FZ också

Medlem

Verkar vettigt med bara en vindsäck, sist jag var där uppe (2år sen) så var det endast Telia som hade täckning, och då endast i närheten av keb fjällstation, så fort leden svänger norrut vid Singi så var det dött ända fram tills någon mil innan Abisko. Lite dålig koll men finns kanske något smart sätt att tracka en gps, men mobiltäckning är/var det klent med.

1
Skriv svar