Toyotas nya, speciella reklam för Corolla i USA
Fullversion
Kort version
http://www.toyota.com/corollamiku/
Är nog inte så svårt att lista ut vad jag tycker om den.
Artisten har ju några år på nacken, det är ju en mer "high tech"-variant av gamla goa Gorillaz - självklart japanifierad.
Uma Thurman gör väl reklam för något bilmärke (Alfa Romeo tror jag) i väst? Data-manga-tjejen gör det i asien.
Vad jag tycker om det? Så himla löjligt, med ett stort flin över ansiktet.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Data-manga-tjejen gör det i asien.
Förutom att detta är en amerikansk reklam, gjord i USA, för amerikanare.
Artisten har ju några år på nacken, det är ju en mer "high tech"-variant av gamla goa Gorillaz - självklart japanifierad. .
Hatsune Miku skiljer sig ganska mycket från Gorillaz.
Gorillaz är i grunden ett helt vanligt band, men använder fiktiva karaktärer att representera sig själva i stället.
Miku däremot är ett program, en synthesizer för sångröst. Utan att det var meningen, så blev hon som karaktär extremt populär, och alla användare av programmet använder henne som representant för deras musik.
Hatsune Miku är mer lik Idoru än Gorillaz.
Förlåt att jag inte är insatt i japansk "löjlig" musik.
Poängen kvarstår. Att man marknadsför produkter med hjälp av populära gestalter är inget ovanligt.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/