lite hjälp ang. volten m.m...

Inaktiv
lite hjälp ang. volten m.m...

hej! jo, jag har ett M4A87TD EVO (MB), AMD Phenom II X4 965 BE (CPU), Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 (RAM). o nu är det så att jag skulle vilja veta vad CPU borde ligga på i temp när den går på tomgång. o jag skulle vilja veta vad jag ska använda för volt, m.m. till CPUn. nu ligger volten o allt på automatiskt i BIOS. jag har en temp på ~45 C i idle med en överdimensionerad cpu kylare. o jag har redan en gång fått blå skärm. jag har nyss köpt grejerna o jag känner på mig att allt inte står rätt till. endast svar från k&t som VET saker, inte tror. tack! har även win7 ult eng med svenskt språkpaket installerad samt sp 1.

Medlem

Köp å ladda ner Aida Extreme Edition 64bitars (Everest hette det innan)

Medlem

Va snäll jag var som googla åt dig nu:
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-x4-965,2389-3.html

Dock ska ju auto läget i bios fungera, så mycket möjligt någon komponent är trasig. Tanka hem CPUz och se vad för spänning osv auto läget kör med. 45 grader idle låter mycket om det är tempen direkt efter du bootat windows utan att startat något program, kanske har du satt på kylpastan fel? Dålig kylning i chassit? Dock ska ju inte den tempen skapa några bluescreen

Inaktiv
Skrivet av DraxXus:

Köp å ladda ner Aida Extreme Edition 64bitars (Everest hette det innan)

tack för infon. men jag är inte beredd o betala för något sådant...

Inaktiv
Skrivet av highspeed:

Va snäll jag var som googla åt dig nu:
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-x4-965,2389-3.html

Dock ska ju auto läget i bios fungera, så mycket möjligt någon komponent är trasig. Tanka hem CPUz och se vad för spänning osv auto läget kör med. 45 grader idle låter mycket om det är tempen direkt efter du bootat windows utan att startat något program, kanske har du satt på kylpastan fel? Dålig kylning i chassit? Dock ska ju inte den tempen skapa några bluescreen

det är medioker kylning i chassit, för jag har prövat datorn utan sidoplåt o då får jag ner tempen just under 40 C i idle. å en skum sak. jag upplever att cpu tempen kan skifta väldigt fort. jag pratar 5 grader inom en minut. exempelvis då jag tar bort/sätter dit sidoplåten. är det normalt att tempen kan skifta så fort på de här "nyare" processorerna? min cpu kylare: "Zalman CNPS9900A LED CPU Kylare". köpte den från komplett för 500kr o är riktigt missnöjd med skiten ge mig gärna tips på en kylare som är värd namnet...

gnu
Medlem
Skrivet av kaem79:
Skrivet av highspeed:

Va snäll jag var som googla åt dig nu:
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-x4-965,2389-3.html

Dock ska ju auto läget i bios fungera, så mycket möjligt någon komponent är trasig. Tanka hem CPUz och se vad för spänning osv auto läget kör med. 45 grader idle låter mycket om det är tempen direkt efter du bootat windows utan att startat något program, kanske har du satt på kylpastan fel? Dålig kylning i chassit? Dock ska ju inte den tempen skapa några bluescreen

det är medioker kylning i chassit, för jag har prövat datorn utan sidoplåt o då får jag ner tempen just under 40 C i idle. å en skum sak. jag upplever att cpu tempen kan skifta väldigt fort. jag pratar 5 grader inom en minut. exempelvis då jag tar bort/sätter dit sidoplåten. är det normalt att tempen kan skifta så fort på de här "nyare" processorerna? min cpu kylare: "Zalman CNPS9900A LED CPU Kylare". köpte den från komplett för 500kr o är riktigt missnöjd med skiten ge mig gärna tips på en kylare som är värd namnet...

Den kylaren är det inget fel på, tempen är heller inte för hög egentligen. Jag har samma CPU med en noctua kylare och jag ligger runt 35 idle och 40-50 i spel.
Spänningen ska du inte ändra på om du inte tänker överklocka. Den ska annars vara på auto, finns ingen anledning att ändra det.

Dessa phenom II processor ska klara upp till 62C utan att bluescreena så jag tvivlar på att det är det som är felet.

Har du lagt kylpasta på cpun? inte för mycket eller för lite? Kylpasta i storlek riskorn brukar räcka som man smetar ut.

gnu
Medlem

vad har du för nätaggregat och grafikkort? Hur varmt blir grafikkortet?

Inaktiv
Skrivet av gnu:

vad har du för nätaggregat och grafikkort? Hur varmt blir grafikkortet?

jag kan endast säga att det är ett 500w nätagg med 120mm fläkt, där agget sitter uppe i chassit o tar luften från lådan. radeon HD 4770 á 47C i idle.

Inaktiv
Skrivet av gnu:
Skrivet av kaem79:
Skrivet av highspeed:

Va snäll jag var som googla åt dig nu:
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-x4-965,2389-3.html

Dock ska ju auto läget i bios fungera, så mycket möjligt någon komponent är trasig. Tanka hem CPUz och se vad för spänning osv auto läget kör med. 45 grader idle låter mycket om det är tempen direkt efter du bootat windows utan att startat något program, kanske har du satt på kylpastan fel? Dålig kylning i chassit? Dock ska ju inte den tempen skapa några bluescreen

det är medioker kylning i chassit, för jag har prövat datorn utan sidoplåt o då får jag ner tempen just under 40 C i idle. å en skum sak. jag upplever att cpu tempen kan skifta väldigt fort. jag pratar 5 grader inom en minut. exempelvis då jag tar bort/sätter dit sidoplåten. är det normalt att tempen kan skifta så fort på de här "nyare" processorerna? min cpu kylare: "Zalman CNPS9900A LED CPU Kylare". köpte den från komplett för 500kr o är riktigt missnöjd med skiten ge mig gärna tips på en kylare som är värd namnet...

Den kylaren är det inget fel på, tempen är heller inte för hög egentligen. Jag har samma CPU med en noctua kylare och jag ligger runt 35 idle och 40-50 i spel.
Spänningen ska du inte ändra på om du inte tänker överklocka. Den ska annars vara på auto, finns ingen anledning att ändra det.

Dessa phenom II processor ska klara upp till 62C utan att bluescreena så jag tvivlar på att det är det som är felet.

Har du lagt kylpasta på cpun? inte för mycket eller för lite? Kylpasta i storlek riskorn brukar räcka som man smetar ut.

nu blev jag intresserad av din cpu kylare. vilken noctua kylare har du exakt? efter jag monterade kylaren så stötte jag till kylaren o då vred den sig pga av det taskiga fästet :/ har för mig att den började kyla sämre efter det. kylpastan gick väl åt skogen. min cpu volt hoppar mellan 1.380 - 1.404.

gnu
Medlem

http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2

du borde iaf testa att ta av kylaren och rengöra cpun med aceton+tops och lägga ny kylpasta.

Inaktiv
Skrivet av gnu:

http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2

du borde iaf testa att ta av kylaren och rengöra cpun med aceton+tops och lägga ny kylpasta.

ooo! den här har jag faktiskt tittat på. ligger den här kylaren stadigt när den är monterad? o om du kör den på lägsta varv låter den mycket då? jag vet att jag borde ge zalman kylaren en chans till, men jag är ärligt talat riktigt arg på den. hade inte velat ha den längre. den låter högt på halvvarv, fläkten som sitter i den är lite sne, den sitter dåligt monterad pga att "fjäderstålet" inte håller fast kylaren på sidorna. den trycker bara kylaren rakt ner om du förstår mig!? sist då, hur lägger du kylpastan?

gnu
Medlem

den är riktigt stadig och ljudlös på lägsta varv, jag kör på högsta varv och även då är den ljudlös i mitt chassi, jag använder dock bara en fläkt på kylaren, finns plats för 2 för push/pull om man vill.
Du lägger bara en klick kylpasta mitt på processorn i riskorsstorlek sen smetar man ut den över hela ytan med tex fingret i en plastpåse eller nån plast/pappersbit. Jag använder alltid fingret i plastpåsen då blir det alltid perfekt utsmetat.

Inaktiv
Skrivet av gnu:

den är riktigt stadig och ljudlös på lägsta varv, jag kör på högsta varv och även då är den ljudlös i mitt chassi, jag använder dock bara en fläkt på kylaren, finns plats för 2 för push/pull om man vill.
Du lägger bara en klick kylpasta mitt på processorn i riskorsstorlek sen smetar man ut den över hela ytan med tex fingret i en plastpåse eller nån plast/pappersbit. Jag använder alltid fingret i plastpåsen då blir det alltid perfekt utsmetat.

najs tack för tipset. uppskattas verkligen. samtidigt kan jag ju berätta att jag tog o beställde denna i går: NOCTUA NH-C14 processorkylaren. jag hoppas den gör mig nöjd. du får gärna ge mig din åsikt om kylaren. iaf, tack för all din hjälp...

Medlem

Har läst att man ska lägga en bit i mitten men man ska inte smeta ut den själv, utan låta den smeta ut sig själv för att undvika skapas små luftbubblor.

Inaktiv
Skrivet av highspeed:

Har läst att man ska lägga en bit i mitten men man ska inte smeta ut den själv, utan låta den smeta ut sig själv för att undvika skapas små luftbubblor.

jag körde faktiskt så på mitt förra bygge o på den datorn hade jag bra temperatur. så det kan ju ligga nåt i det. tack för tipset...

1
Skriv svar