PSN-krisen – detta har hänt

Robot
PSN-krisen – detta har hänt

Dagarna kommer och går men Playstation Networks offline-status består. Vi berättar de färskaste nyheterna och sammanfattar den senaste tidens händelser.


Medlem
PSN-krisen – detta har hänt

Jag köpte PS3 och Mortal Kombat dagen innan detta hände :). Men lämnade tillbaka både spelet och consolen :).

Inaktiv

150miljarder i loss pga att folk inte kan spela online? Jag ser nog inte hela bilden någon som kan förklara? Eller räknar man teoretiskt vad minskat antal användare osv kan betyda i framtiden?

Läste något intressant här också:
http://feber.se/spel/art/209881/ps3or_byts_in_i_storbritannie...

Det verkar alltså, enligt tidningen Edge att PS3 användare byter in och säljer sin maskin för att byta ut mot 360 för att kunna fortsätta lira COD black ops? Min personliga kommentar till detta är väl "WTF!!?" Dom har köpt spelet +dlc och byter därefter in sin konsoll för att få...hälften? av pengarna tillbaks och köper därefter en 360 och ska köpa nya spel och allt som kommer därtill? tusenlappar i sjön för att PSN legat nere, och det som drar mest är vårt kära gamla COD som blivit konsollat. Missförstå mig inte nu, jag lirar pc, 360 och PS3 men att byta in och förlora så mycket pengar låter ju helt vrickat. Eller det kanske är normalt? Någon här som tröttnat på PSN och bytt?

Medlem

Den inledande tystnaden är väl i viss mån begriplig, de fick säkerligen rådet att vara tysta från både sina juridiska rådgivare och säkerhetsfirmorna som hyrdes in men sedan de började arbeta på tjänsten så är informationen till användarna eländigt dålig.
De har bloggar och twitterkonton för att kommunicera saker, varannan till var fjärde/femte dag kommer ett "såatteehhhh...vi blir lite sena", communitykontakterna borde ha lite mer info kan man tycka

Redaktör
Ponny
Skrivet av Aresz:

150miljarder i loss pga att folk inte kan spela online? Jag ser nog inte hela bilden någon som kan förklara? Eller räknar man teoretiskt vad minskat antal användare osv kan betyda i framtiden?

Ekonomisajten Forbes analyserade och kom fram till detta. Kostar ju att bygga upp alltihopa och Sony har anlitat en utomstående säkerhetsfirma och det kostar en hel del också, kanske ett par tusen per konto. Men allt lär få sitt svar när Sony avslutar finansåret (det lär nog göra ont i plånboken).


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv

Jag ser hellre att du sätter att sitt folk på att fixa det än att de har några som ständigt ska ha kontakt med "communityn"

Medlem
Skrivet av Lusen:

Jag ser hellre att du sätter att sitt folk på att fixa det än att de har några som ständigt ska ha kontakt med "communityn"

Du tror att det är samma människor?

Skrivet av Aresz:

150miljarder i loss pga att folk inte kan spela online? Jag ser nog inte hela bilden någon som kan förklara? Eller räknar man teoretiskt vad minskat antal användare osv kan betyda i framtiden?

Är väl rätt mycket pengar som går förlorade av att ingen kan köpa något på PSN också...

Inaktiv
Skrivet av nils45:

Jag köpte PS3 och Mortal Kombat dagen innan detta hände :). Men lämnade tillbaka både spelet och consolen :).

Och jag lämnade tillbaka min Xbox 360 tre dagar efter köpet, för jag fick nämligen RROD efter andra dagen

Inaktiv

Som sagt Sony... inför Playstation Live så att ni drar in lite extra pengar så att ni kan hålla säkerhetssystemen uppe.

Medlem

Dagen efter hacket, och fortfarande ovetande om det, så återupptog jag mitt GT5-spelande efter typ 3-4 månaders frånvaro.. Skön tajming man har. Just SPELANDET online är inte av nåt större intresse, men avsaknaden av "seasonal events" och alla de där andra smågrejerna är rätt kass..

Medlem

Får väl ge ett massive props till de hackers som gjorde detta. Inte för att de förstörde för så många människor. Men för att de gav en rejäl spark i arslet så att både sony och alla andra företag tar sig i kragen och ser över sina system och rutiner. Nu kan det bara bli bättre (så vida det inte sitter tjänstemän och direktörer och bestämmer... *doh*).

Medlem

Så det är bara dem som har ett kontokort bundet till sitt PSN konto som får saker överhuvudtaget? De som inte har kommer alltså inte få något alls?

Medlem
Skrivet av Vorheece:

Får väl ge ett massive props till de hackers som gjorde detta. Inte för att de förstörde för så många människor. Men för att de gav en rejäl spark i arslet så att både sony och alla andra företag tar sig i kragen och ser över sina system och rutiner. Nu kan det bara bli bättre (så vida det inte sitter tjänstemän och direktörer och bestämmer... *doh*).

Ja, och 9/11 var också bra för det gjorde så att flygbolagen såg över sina säkerhets rutiner, innan var det ju alldeles för lätt att kapa ett flygplan.

Medlem

Läste så sent som igår på något forum att Sony börjat testköra det nya PSN så nu är det nog inte många dagar kvar tills de fått igång iaf online delen.

Medlem
Skrivet av scodriem:
Skrivet av nils45:

Jag köpte PS3 och Mortal Kombat dagen innan detta hände :). Men lämnade tillbaka både spelet och consolen :).

Och jag lämnade tillbaka min Xbox 360 tre dagar efter köpet, för jag fick nämligen RROD efter andra dagen

Vad kansliga vissa ar om vilken konsol folk anvander

Medlem
Skrivet av showerguy:

Som sagt Sony... inför Playstation Live så att ni drar in lite extra pengar så att ni kan hålla säkerhetssystemen uppe.

Anledningen till att de blev hackade beror inte på att de inte haft råd att ha bättre säkerhet utan på att de ansåg att PSN var så säkert som det kunde bli och det fanns ingen anledning till att lyssna på de som sade motsatsen (som de hackers som påpekat dessa brister). Om PSN kostat pengar hade de fortfarande garanterat haft samma säkerhet, pengar var inte problemet utan Sonys övertro på att de inte kunde bli hackade.

Medlem

Jävla töntar som utför den här attacken tänker jag, bara för att folk skall leka ninja i deras mammas källare så behöver folk antagligen förlora jobbet osv.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv
Skrivet av Preed:

Jävla töntar som utför den här attacken tänker jag, bara för att folk skall leka ninja i deras mammas källare så behöver folk antagligen förlora jobbet osv.

Varför då? Folket är ju såklart arga? Säljer en produkt med stöd för linux och sen tar dom bara bort det.

Medlem

Någon skrev att attacken var en hämnd för att Sony krävt och lyckats få IP-nummer på alla som läst Geohot-bloggen. På något sätt tycker jag man kan vara värd en läxa (möjligen dock inte en så här stor läxa) om man saknar känsla för basala integritetsprinciper.

Medlem
Skrivet av Preed:

Jävla töntar som utför den här attacken tänker jag, bara för att folk skall leka ninja i deras mammas källare så behöver folk antagligen förlora jobbet osv.

Eller så är det ett brottssyndikat som gjort det...

Medlem

Det har inget att göra med ett brottssyndikat. Det har att göra med att Sony drog en kille som modifierade sitt PS3 för att klara av homebrew. Helt banalt att man inte får ändra i hårdvara eller mjukvara på det man KÖPT. Som att inte få byta däck på en bil man köpt.
Nä, Sony får fan skylla sig själv...

Inaktiv
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Preed:

Jävla töntar som utför den här attacken tänker jag, bara för att folk skall leka ninja i deras mammas källare så behöver folk antagligen förlora jobbet osv.

Varför då? Folket är ju såklart arga? Säljer en produkt med stöd för linux och sen tar dom bara bort det.

Även om de stod innan du uppdaterade att stödet tas bort och att du inte BEHÖVER uppdatera?
Samt vad ska du ha Playstation network till om du kör Linux?

Medlem
Skrivet av Hanga:

Det har inget att göra med ett brottssyndikat. Det har att göra med att Sony drog en kille som modifierade sitt PS3 för att klara av homebrew. Helt banalt att man inte får ändra i hårdvara eller mjukvara på det man KÖPT. Som att inte få byta däck på en bil man köpt.
Nä, Sony får fan skylla sig själv...

Du har köpt maskinen. Men inte mjukvaran bakom. Den leasar du. Och det gäller precis allt från minsta lilla elektron som vandrar igenom din maskin.

Som att säga att du får bygga om din hyrbil. Korkat...

Medlem
Skrivet av Aresz:

150miljarder i loss pga att folk inte kan spela online? Jag ser nog inte hela bilden någon som kan förklara? Eller räknar man teoretiskt vad minskat antal användare osv kan betyda i framtiden?

Läste något intressant här också:
http://feber.se/spel/art/209881/ps3or_byts_in_i_storbritannie...

Det verkar alltså, enligt tidningen Edge att PS3 användare byter in och säljer sin maskin för att byta ut mot 360 för att kunna fortsätta lira COD black ops? Min personliga kommentar till detta är väl "WTF!!?" Dom har köpt spelet +dlc och byter därefter in sin konsoll för att få...hälften? av pengarna tillbaks och köper därefter en 360 och ska köpa nya spel och allt som kommer därtill? tusenlappar i sjön för att PSN legat nere, och det som drar mest är vårt kära gamla COD som blivit konsollat. Missförstå mig inte nu, jag lirar pc, 360 och PS3 men att byta in och förlora så mycket pengar låter ju helt vrickat. Eller det kanske är normalt? Någon här som tröttnat på PSN och bytt?

Jag vet att det låter dumt men jag funderar faktiskt på att köpa en beganad 360 slim här på tenneriffa. För aatt på www.compraventa.es så finns det 360 slim för 100€ och då har jag råd med uppladdningsbara special batterier för kontrollerna+ dom spelen jag har och kanske nåt mer. Det är vrickat. Men jag tål gella fall inte hur länge som hälst, om det är nere en vecka till så är det mycket möjligt att jag byter. För jag är en gamer/nörd och det accepterar jag.

Skrivet av predator:
Skrivet av Vorheece:

Får väl ge ett massive props till de hackers som gjorde detta. Inte för att de förstörde för så många människor. Men för att de gav en rejäl spark i arslet så att både sony och alla andra företag tar sig i kragen och ser över sina system och rutiner. Nu kan det bara bli bättre (så vida det inte sitter tjänstemän och direktörer och bestämmer... *doh*).

Ja, och 9/11 var också bra för det gjorde så att flygbolagen såg över sina säkerhets rutiner, innan var det ju alldeles för lätt att kapa ett flygplan.

Please dude don´t bring up my birthday in to this. Ok:)

Medlem

Så jävla trött på¨att köra GT5 själv nu, vill ut o race:a med resten av varlden


signatur

Konsol is tha shite, pc naah crap

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

150miljarder i loss pga att folk inte kan spela online? Jag ser nog inte hela bilden någon som kan förklara? Eller räknar man teoretiskt vad minskat antal användare osv kan betyda i framtiden?

Läste något intressant här också:
http://feber.se/spel/art/209881/ps3or_byts_in_i_storbritannie...

Det verkar alltså, enligt tidningen Edge att PS3 användare byter in och säljer sin maskin för att byta ut mot 360 för att kunna fortsätta lira COD black ops? Min personliga kommentar till detta är väl "WTF!!?" Dom har köpt spelet +dlc och byter därefter in sin konsoll för att få...hälften? av pengarna tillbaks och köper därefter en 360 och ska köpa nya spel och allt som kommer därtill? tusenlappar i sjön för att PSN legat nere, och det som drar mest är vårt kära gamla COD som blivit konsollat. Missförstå mig inte nu, jag lirar pc, 360 och PS3 men att byta in och förlora så mycket pengar låter ju helt vrickat. Eller det kanske är normalt? Någon här som tröttnat på PSN och bytt?

Dom förlorar ju inte bara på att folk inte är online och köper saker på psn, Sony förlorar väl också en hel del på att folk köper mindre antal spel i butik också nu när allt är nere


signatur

Knower of the unknown

Inaktiv

Undra hur många stämningar folk kommer få från folk i usa tro, där kan man ju bli stämnd för minsta sak, och misstänker folk i usa att nån kanske kommit över deras kort uppgifter så lär det räcka för ett antal stämningar.


signatur

Knower of the unknown

Medlem

trist, hoppas på att det är igång snart min ps3 är dock även en helt ok bd maskin så att lämna tillbaka den för detta som hänt känns bara korkat.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Kharif:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Preed:

Jävla töntar som utför den här attacken tänker jag, bara för att folk skall leka ninja i deras mammas källare så behöver folk antagligen förlora jobbet osv.

Varför då? Folket är ju såklart arga? Säljer en produkt med stöd för linux och sen tar dom bara bort det.

Även om de stod innan du uppdaterade att stödet tas bort och att du inte BEHÖVER uppdatera?
Samt vad ska du ha Playstation network till om du kör Linux?

Antar att du inte har en aning om vad Linux är. Bara för att jag vill kunna köra Linux betyder väl inte att jag inte vill spela online i mina PS3-spel.

Och om jag inte uppdaterade så tog de bort PSN. Så visst hade jag ett val. Antingen kunde jag välja bort PSN eller kunde jag välja bort OtherOS. Och när jag kunde konsolen kunde jag köra båda.

Även finska motsvarigheten till allmäna reklamationsnämden anser att Sony gjorde fel och bör betala 100€ till varje finländare som köpt en PS3:a.

12
Skriv svar