PSN-krisen – detta har hänt

Medlem
Skrivet av Manqs:

Du har köpt maskinen. Men inte mjukvaran bakom. Den leasar du. Och det gäller precis allt från minsta lilla elektron som vandrar igenom din maskin.

Som att säga att du får bygga om din hyrbil. Korkat...

Som tur var finns lagar och regler som företag inte kan förhandla sig runt. Tex är det helt lagligt att i USA jailbreaka en iPhone oavsätt vad Apple skriver i sina avtal.

Sony försökte hävda samma sak i Finland där de hävdade att avtalet som man godkänner ger Sony rätt att plocka bort vilka features som helst. Som tur var brydde sig inte finska motsvarigheten till allmäna reklamationsnämden om det utan hävdade att lagar, regler och konsumenträtt går före.

Inaktiv

Klart folk byter in sina ps3or när de snart inte har kunnat spela online på en månad...det hade jag med gjort om jag hade funnit några spel på min värda att lira nuförtiden..... Dessutom är ju de flesta spel bättre på 360 så de gör helt rätt. Man får vad man betalar för

Inaktiv

Ganska komiskt det här med att framtida konsoller ska vara typ Steam eller liknande, spelen köps online, jättekul att vara utan sina spel i flera veckor, eller bli av med diom helt om det blir hackat, nej fortsätt med spel på skiva, då kan ingen jävel sno mina spel.

Hur säkert är Steam och liknande egentligen ?


signatur

Knower of the unknown

Medlem

Om man köper en ny ps3 nu måste man väll updatera den innan man kan spela nya spel, hur funkar det när psn ligger nere?

Medlem

Tycker detta är en rejäl skandal och det är riktigt illa att tjänsten ligger nere så här länge. Köpte t.ex. MAG nyligen men det går inte att spela öht eftersom det kör helt via PSN. Har inte ens kunnat testa spelet!

Medlem
Skrivet av Thunde:

Om man köper en ny ps3 nu måste man väll updatera den innan man kan spela nya spel, hur funkar det när psn ligger nere?

Uppdatera konsolen och spel funkar fint, skaffa en ny slim i veckan, men göra psn konto och detdära är helkört.

Förövrigt funderar dock på fortfarande på om det verkligen handlar om en hacker-attack, känns som det tar lite lång tid för det, själv tror jag på en totalkrasch och dom försöker återställa skadorna mer än en hacker-attack.

Medlem
Medlem

Räcker det med att byta Visa kort och spärra sitt nuvarande för att äcklena som hackade inte ska få tillgång till mina uppgifter?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Räcker det med att byta Visa kort och spärra sitt nuvarande för att äcklena som hackade inte ska få tillgång till mina uppgifter?

Dina "uppgifter" har de ju redan, men om du spärrar kortet kan de förstås inte använda det.

Risken att de använder NÅGONS kortuppgifter är dock minimal, så jag skulle inte oroa mig.

Medlem

Vill ha psn nu fan vad skönt det blir när psn store är t baka den 31/5

Medlem
Skrivet av predator:
Skrivet av Vorheece:

Får väl ge ett massive props till de hackers som gjorde detta. Inte för att de förstörde för så många människor. Men för att de gav en rejäl spark i arslet så att både sony och alla andra företag tar sig i kragen och ser över sina system och rutiner. Nu kan det bara bli bättre (så vida det inte sitter tjänstemän och direktörer och bestämmer... *doh*).

Ja, och 9/11 var också bra för det gjorde så att flygbolagen såg över sina säkerhets rutiner, innan var det ju alldeles för lätt att kapa ett flygplan.

Word

Medlem

Har haft funderingar på att sälja mitt PS3 efter denna händelse och köpa en 360 slim istället även om jag redan har en gammal 360 elite ståendes nånstans och samlar damm. Slim ser så grymt mycket snyggare ut än den gamla kolossen. Det blir nog ändå att jag väntar på att PSN kommer igång igen och sen köper jag en 720 om några år istället.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av showerguy:

Som sagt Sony... inför Playstation Live så att ni drar in lite extra pengar så att ni kan hålla säkerhetssystemen uppe.

Anledningen till att de blev hackade beror inte på att de inte haft råd att ha bättre säkerhet utan på att de ansåg att PSN var så säkert som det kunde bli och det fanns ingen anledning till att lyssna på de som sade motsatsen (som de hackers som påpekat dessa brister). Om PSN kostat pengar hade de fortfarande garanterat haft samma säkerhet, pengar var inte problemet utan Sonys övertro på att de inte kunde bli hackade.

Men vilket beundransvärt tilltag av dom då! Jag ska genast ringa till brandkåren och uppmärksamma dem på att fastigheten bredvid kan fatta eld. Om dom inte genast gör något åt saken ser jag inget annat råd än att hämta bensindunken...

Allt jag hör (av follk som försöker förklara varför Sony och användarna gjort sig förtjänt av detta) är patetiska argument för att försvara sin destruktiva och olagliga hobby/sysselsättning. Lika önskvärt som klotter ungefär. Om fanskapen som sysslar med detta (som någon påpekade) istället kunde använda sina kunskaper till något vettigt istället

Medlem

Ja stoppa klottret

Medlem

Det är så mycket lättare att förstöra en att bygga upp......

Medlem

psn är (delvis) uppe nu

Medlem

Thank you for your patience and encouragement over the last few weeks. As covered in the post from earlier today, you can now update the firmware on your PS3 and change your password. Kazuo Hirai just announced that we have begun the phased restoration by region of some of the services, starting with online multiplayer functionality.

Please note that these services will take a bit of time to be turned on and rolled out to the whole region. The process has begun and some countries are being turned on now, so please be patient as we reach you.

In the meantime, now’s a great time to get your PS3′s firmware updated and change your password, both of which are required to get online

Medlem

Uppdatering systemet till 3.61 gjordes i alla fall, men inloggad blir jag inte.

Medlem

Haha, i love my xbox

Inaktiv
Skrivet av arfsnarf:

Någon skrev att attacken var en hämnd för att Sony krävt och lyckats få IP-nummer på alla som läst Geohot-bloggen. På något sätt tycker jag man kan vara värd en läxa (möjligen dock inte en så här stor läxa) om man saknar känsla för basala integritetsprinciper.

Och inte bara det, ps2 stödet togs bort, och det gjorde iaf mig pissed of, sålde skiten efter det.


signatur

Knower of the unknown

Medlem

Nu ska vi se *stoppar i en ps2-skiva i ps3an*
Naaa-nanananana-na-na-nanananna... hepp, inga problem(gissa spelet

Tog de bort ett befintligt stöd i nån release av maskinen eller var det när en ny SKU kom?

Inaktiv
Skrivet av predator:

Ja, och 9/11 var också bra för det gjorde så att flygbolagen såg över sina säkerhets rutiner, innan var det ju alldeles för lätt att kapa ett flygplan.

Ja, eller så anser man att ens integritet försvann med 911 och andra idiotregler kom som ett resultat av det..

Skrivet av showerguy:

Varför då? Folket är ju såklart arga? Säljer en produkt med stöd för linux och sen tar dom bara bort det.

Gjorde mig riktigt förbannad och förvånad faktiskt.

Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Preed:

Jävla töntar som utför den här attacken tänker jag, bara för att folk skall leka ninja i deras mammas källare så behöver folk antagligen förlora jobbet osv.

Eller så är det ett brottssyndikat som gjort det...

Tror inte att de skulle kunna stå sig emot enklaste buse ens..

Skrivet av WizKid:

Sony försökte hävda samma sak i Finland där de hävdade att avtalet som man godkänner ger Sony rätt att plocka bort vilka features som helst. Som tur var brydde sig inte finska motsvarigheten till allmäna reklamationsnämden om det utan hävdade att lagar, regler och konsumenträtt går före.

Helt adekvat och jag är övertygad att KO är på samma spår.

Medlem

Är det uppe nu? hört att det ska vara d?

Medlem
Skrivet av Ender:

Men vilket beundransvärt tilltag av dom då! Jag ska genast ringa till brandkåren och uppmärksamma dem på att fastigheten bredvid kan fatta eld. Om dom inte genast gör något åt saken ser jag inget annat råd än att hämta bensindunken...

Allt jag hör (av follk som försöker förklara varför Sony och användarna gjort sig förtjänt av detta) är patetiska argument för att försvara sin destruktiva och olagliga hobby/sysselsättning. Lika önskvärt som klotter ungefär. Om fanskapen som sysslar med detta (som någon påpekade) istället kunde använda sina kunskaper till något vettigt istället

Du har helt missuppfattat det jag skrev, vad det handlar om är att någon påpekat att deras säkerhet har allvarliga brister (brister som de kan ha upptäckt utan att ha tagit sig in i deras system). Sedan är det skillnad på crackers och hackers, en stor skillnad. De som gjort detta är garanterat inga hackers utan crackers.

Medlem

Jag gör ingen större skillnad på hackare/crackare, det är resultatet som räknas. Vad gäller anledningen till varför dom gjorde som dom gjorde mot Sony så har jag hört ett flertal anledningar, och det jag menar är att det inte (i min uppfattning) finns några bra ursäkter alls för det dom har gjort. Om allt dom ville göra var att "påpeka en brist i systemet" så kunde dom gått tillväga på ett helt annat sätt, tex prata med Sony och guida dom genom tillvägagångssättet och på så sätt visa att det är möjligt, men framför allt ge fan i att göre det själva.

Som jag skrev, bara för att man KAN göra något så betyder det inte att man SKA.

Medlem

Allt e bara en bluff från sony för att kunna stänga av deras onlinetjänst för att göra om den från skratch, det var aldrig nån attack.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag gör ingen större skillnad på hackare/crackare, det är resultatet som räknas. Vad gäller anledningen till varför dom gjorde som dom gjorde mot Sony så har jag hört ett flertal anledningar, och det jag menar är att det inte (i min uppfattning) finns några bra ursäkter alls för det dom har gjort. Om allt dom ville göra var att "påpeka en brist i systemet" så kunde dom gått tillväga på ett helt annat sätt, tex prata med Sony och guida dom genom tillvägagångssättet och på så sätt visa att det är möjligt, men framför allt ge fan i att göre det själva.

Som jag skrev, bara för att man KAN göra något så betyder det inte att man SKA.

Jag är väldigt säker på att det inte är samma personer som varnat Sony som nu begått brottet. De som begår den här typen av brott kallas crackers och inte hackers. Vidare är jag säker på att detta gjordes för att tjäna pengar och har inte direkt något att göra med Sonys häxjakt(Anons DDoS attack däremot var ett direkt svar på den, något som garanterat utnyttjades för att komma åt Sonys server, tiden för denna var vida känd tydligen). Om de kom över en användarbas på över 70 miljoner personer så finns det garanterat någon som är beredd att betala för den.

Skrivet av Ducci:

Allt e bara en bluff från sony för att kunna stänga av deras onlinetjänst för att göra om den från skratch, det var aldrig nån attack.

Tror jag inte, detta skadar Sony mer än om de skulle gått ut med att de behövde stänga ner PSN för att göra om det.

Edit:
I senaste Epic Battle Cry (Episod 117) pratar de vad som hänt Sony och för en intressant och vettig diskussion.

Medlem

Steam är säkert så länge inte valve totaloffendar hela hackercommunityt. Jag tycker det är fett nice att Sony åker på en snyting. Självklart synd att folk drabbas, men jag hoppas alla reagerar med att gå och kräva pengarna tillbaka på sin -trasiga- konsol. Hoppas Sony lär sig en läxa till PS4

PC kommer aldrig drabbas av sånna här problem, dock är nog itunes store i riskzonen, steve jobs börjar bli riktigt arrogant så itunes konto användare bör passa sig.

Hoppas alla företag lär sig en läxa av det här faktiskt.

12
Skriv svar