Supermobil

Medlem
Supermobil

Av geografiska och logistiska skäl, så har jag i princip inte rört ett enda spel sen i början på Januari. Jag har klarat mig med en skrutten evilMachines, som på sin höjd har klarat av Heroes of Might and Magic 3. Nu är det slut på den soppan, för drygt en vecka sen införskaffade jag mig en ny halvt bärbar och halvt släpbar lappitoppinen, en Acer Aspire 7750G. En räddare i nöden för en mobil gamer, typ. Lite Specs:

  • 17,3" HD+ Acer CineCrystal LED

  • Intel i5 2410m (Sandy Bridge)

  • 4Gb DDR3

  • 500Gb HDD

  • AMD 6850

  • Windows 7 64-bit

En duglig spelmaskin helt enkelt. Hårddisken är endast 5400 rpm snabb, men presterar förvånansvärt tyst och bra. Grafikkretsen hade varit mycket bättre med GDDR5-minnen, men har bantats till GDDR3 tyvärr, men det duger fint ändå till det mesta. Det finns en inbyggd högtalare med "Dolby Advanced Audio" och "Virtual Surround Sound", vilket är superskräp. Acer glömde allt vad bas heter, och ljudet är tämligen fattigt på alla plan och frekvenser, men det var väntat. Tangenterna är okej, lite vingliga och instabila, men har ett skönt mellanrum mellan dem, så de duger bra. Bra extrafunktioner är en USB 3.0 port som kan vara bra, och en extra hårddiskplats där jag ska stoppa in en SSD. Acer, som alla andra datortillverkare gillar att proppa sina laptops fulla med "Bloatware" - program som tillverkarna förinstallerat med operativsystemet. Det kan vara allt ifrån dåliga minispel till applikationer som de vill att man ska använda. I praktiken betyder det ungefär att den första halvtimmen går åt att rensa datorn från skitprogram, vilket är onödig tid och dåligt gjort. Laptoparnas prestanda är begränsad som den redan är, varför stoppa in sådana hemskheter och prestandaslukare?

Nu kan min kamp mot oklarade spel fortsätta, för även om jag inte kunde spela spel, så slutade jag inte köpa dom, de finns ju kvar. Har drygt 25 spel att mig igenom, men först ut är kära återbesök i Killing Floor, Lord of the Rings: Online och Left 4 Dead. Därefter börjar äventyr med Mass Effect 2 och Guild Wars-serien.

Utöver datorn, lägg till mobilt bredband och en trådlös Logitech M705, så kan du kalla dig själv en supermobil gamer.

+

#blogg

Medlem
Supermobile son of a gun

Köpte en gamerlaptop för 4 år sedan, gör nog aldrig om det faktiskt. Nu köpte jag den mitt ett generationsbyte så jag kunde inte inhandlat den i ett sämre tillfälle, men jag kände mig begränsad redan från dag 1 prestandamässigt. Har kvar den än men nu ska det bytas illa kvickt

Hoppas du känner dig nöjdare dock! Eftersom du har en så stor laptop (precis som min) så rekommenderar jag att köpa en redig ryggsäck, jag har denna:

http://i.dell.com/images/emea/products/insp/xps_m1710_backpac...

Är toknöjd med den, gör släpandet mycket mer hanterbart och skyddar datorn bra samtidigt som den är skön mot ryggen. Är så glad att jag slipper axelväska


signatur

Videomupp

Medlem

Tack för tipset! Har faktiskt inte ens tänkt på hur jag ska förflytta den än. Har en sliten axelväska som jag kan använda, men en redig ryggsäck är kanske att föredra.

Sen så är det inte bara för spelprestandan jag köpte den heller. Dels för underhållningen, men också som en mobilare musikstation. Behöver en maskin att kunna spela in på, och snabbt få in idéer, som jag kan fortsätta på i en studio

Medlem

Vet inte hur tung din är, men min var ganska så tung så en ryggsäck fördelar ut vikten mer än en axelväska så det är också en sak att ta i tanke Ska man bära kan man iaf göra det lätt och skönt för sig!

Så det blir en jobbdator med benefits KIommer nog inhandla något liknande också efter en stationär skaffats, typ en macbook pro eller så som inte är lika tung och stor som min nuvarande så man kan arbeta mer på distans.


signatur

Videomupp

Medlem

Dryga 3 kilo är den. Ja, du har väl en poäng där

Precis, så kan man säga. Eftersom att jag inte kan använda min stationära nu, så behövde jag en allt-i-allo. Hade jag valt en efter spelprestanda, så finns det bättre, men denna är både sval, strömsnål och relativt stark. Macbooks är bra jobbdatorer, men det räcker inte för mig

Medlem

Ah, min är 4.5 kilo så där har du det iofs lite enklare.

Att de är bra jobbdatorer är bra för mig, annars blir det inget jobb gjort så att säga


signatur

Videomupp

Medlem

Haha, ja på så vis är det ju produktivt. Jobbade enbart med Mac när jag pluggade på högskolan, och ja, det är inte så mycket mer man kan göra

Medlem

Kan rekommendera den här ryggsäcken som jag har haft i ett par år nu. Snygg, fördelar belastningen oerhört bra och är väldigt praktisk:
http://store.apple.com/se/product/TU990LL/A?n=17_inch_macbook...

Hoppas länken funkar.

Medlem

Ser väldigt bra ut också! Tack för tipsen

1
Skriv svar