Valve: Source-motorn håller än

Medlem
Skrivet av DiDDi:

Han är för fet för att göra det ^^

oh no you didn't. där sköt du upp EP3 med 4 år till....

Medlem
Skrivet av V1per:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av V1per:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av V1per:
Skrivet av Höglund:

Source är en grymt trevlig motor som åldrats väl om ni frågar mig. Half Life 2 känns mycket fräschare än t.ex. BF2 och andra spel som släpptes ungefär samtidigt.

Hade man haft lika hög grafiknivå i BF2, där det händer så otroligt mycket mer på samma gång, så hade det inte gått särskilt bra att spela det... Du jämför ett singleplayer spel i instängda miljöer och scriptade händelser, med ett multiplayer spel i stora öppna miljöer utan några som helst scriptade händelser......

Skrivet av milkmother:
Skrivet av aspunk:

Väldigt stabil kod när man inte ens kan tabba ur spelen utan att de kraschar.

Fast det har ju med din dator/dina datorer att göra. Har faktiskt aldrig haft problem med source.

Nej, det har det inte, det är så otroligt många som har problem med det, source är väldigt ostabil helt enkelt...

Det hade nog gått prima ska du se, händer ju inte speciellt mycket mer i en BF16vs16 än vad det gör i hldeathmatch 16vs16!

mm, fast nu spelades väl ändå många BF2 matcher i 32vs32... Sen att det fanns fordon, helikoptrar och flygplan får man ju ha med i beräkningarna också, det är lite skillnad mot att springa runt i små, instängda utrymmen som man gjorde i half life.

Bara blaha blaha snack om att motor är optimerad hit och dit!

Jaha, så nu när du inte kan komma med motargument så blir det blaha blaha istället...

Visst är source-motorn är bra och spelen är snygga, men det har inte heller krävts så jättemycket av dem.

Du kanske vill göra detta till en diskussion som egentligen inte leder någonstans alls, jag har mina åsikter och du dina, men om du vill känna att du vunnit den här diskussionen(tävling?) så fine. Det gör inte mig något

Det blir bara ett blaha blaha!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av V1per:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av V1per:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av V1per:
Skrivet av Höglund:

Source är en grymt trevlig motor som åldrats väl om ni frågar mig. Half Life 2 känns mycket fräschare än t.ex. BF2 och andra spel som släpptes ungefär samtidigt.

Hade man haft lika hög grafiknivå i BF2, där det händer så otroligt mycket mer på samma gång, så hade det inte gått särskilt bra att spela det... Du jämför ett singleplayer spel i instängda miljöer och scriptade händelser, med ett multiplayer spel i stora öppna miljöer utan några som helst scriptade händelser......

Skrivet av milkmother:
Skrivet av aspunk:

Väldigt stabil kod när man inte ens kan tabba ur spelen utan att de kraschar.

Fast det har ju med din dator/dina datorer att göra. Har faktiskt aldrig haft problem med source.

Nej, det har det inte, det är så otroligt många som har problem med det, source är väldigt ostabil helt enkelt...

Det hade nog gått prima ska du se, händer ju inte speciellt mycket mer i en BF16vs16 än vad det gör i hldeathmatch 16vs16!

mm, fast nu spelades väl ändå många BF2 matcher i 32vs32... Sen att det fanns fordon, helikoptrar och flygplan får man ju ha med i beräkningarna också, det är lite skillnad mot att springa runt i små, instängda utrymmen som man gjorde i half life.

Bara blaha blaha snack om att motor är optimerad hit och dit!

Jaha, så nu när du inte kan komma med motargument så blir det blaha blaha istället...

Visst är source-motorn är bra och spelen är snygga, men det har inte heller krävts så jättemycket av dem.

Du kanske vill göra detta till en diskussion som egentligen inte leder någonstans alls, jag har mina åsikter och du dina, men om du vill känna att du vunnit den här diskussionen(tävling?) så fine. Det gör inte mig något

Det blir bara ett blaha blaha!

Det är ett forum. På forum diskuterar man. Denna diskussion leder väl till vad de flesta diskussioner leder till...

Självklart vinner jag, jag vinner allt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Efter att ha genomlevt laddningskärm efter laddningskärm varje minut i Portal 2 tycker jag de kan skrota motorn

Inaktiv

Source motorn är ju utmärkt, håller helt klart upp till allt annat som används just nu.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem
Skrivet av milkmother:
Skrivet av aspunk:

Väldigt stabil kod när man inte ens kan tabba ur spelen utan att de kraschar.

Fast det har ju med din dator/dina datorer att göra. Har faktiskt aldrig haft problem med source.

Exakt. Med risk för flejm måste jag säga att det går att tabba ut ur t.ex. L4D2 på nolltid när jag spelar på OS X. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om min några år äldre spel-PC.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv
Skrivet av mxz:

wall of text

Ärligt talat, får du så många träffar är ju problemet värre än jag trodde.

Poängen är i alla fall att jag knappt ens har hört talas om eller upplevt problemet med andra stora spelmotorer. Du måste ju i alla fall erkänna att problemet är större än hos andra etablerade motorer.

Medlem

det e ju klart när man gör spel till konsoler som är runt 7 år gammla.... sedan portar det till pc...

mxz
Medlem
Skrivet av aspunk:
Skrivet av mxz:

wall of text

Är det här något försök att bidra med något konstruktivt till diskussionen, eller vad menar du egentligen? Eftersom du tog dig tid att redigera citatet har du uppenbarligen någon tanke.

Skrivet av aspunk:

Ärligt talat, får du så många träffar är ju problemet värre än jag trodde.

Min poäng är att din överdrift om "fulla forum" är just en överdrift, oavsett om problemet är värre än vad DU trodde eller ej. Jag har inte räknat antalet registrerade postare på Steams forum och jämfört med antalet postare som uttrycker detta problem, men att forumen skulle vara "fulla" är i bästa fall din egen högst subjektiva bedömning. Om du vill stå fast vid det får du gärna göra det, jag delar inte din uppfattning på något vis på denna punkt.

Skrivet av aspunk:

Poängen är i alla fall att jag knappt ens har hört talas om eller upplevt problemet med andra stora spelmotorer. Du måste ju i alla fall erkänna att problemet är större än hos andra etablerade motorer.

Context switching när man har tunga saker som kör kan ta kraft (få spel brukar vara beskyllda för att vara lättviktsprocesser). Jag har inga problem att alt-tabba ut ur något av Sourcespelen på min Windows PC, men det är banne mig inte snabbt och tar några sekunder innan systemet är responsivt igen. Å andra sidan har jag inte förväntat mig det. På min Mac med ungefär motsvarande hårdvara är det däremot helt smärtfritt och nästan oförskämt responsivt i jämförelse, så jag tror minst lika mycket att problemen beror på det underliggande operativsystemet och all eventuell tredjepartsprogramvara som körs där (det senare kan göra det helt omöjligt att felsöka).

Jag har ärligt talat inte försökt att tabba ur de flesta spel jag äger, så om Unreal Tournament eller något av Battlefieldspelen är bättre kan jag inte säga även om det säkert skulle kunna vara så. (Sedan finns det de spel som gjort det lätt för sig, man kan inte ens alt-tabba sig ur dem, vilket är helt ok för mig. Och de riktigt svarta fåren, de där det gick att alt-tabba sig ur, men sedan gick det inte att komma in i spelet igen utan man fick döda processen vilket var skitkul om man inte hade sparat.)

Vad ska jag erkänna? Du säger att det är flera användare som har problem med Source och det kan jag köpa, om det är en stor mängd användare eller ej kan jag inte säga något om. Att andra motorer skulle ha mindre problem kan jag omöjligt "erkänna" utan att känna till något om dem. Innan du sade något om detta problem hade jag inte den blekaste aning om att detta problem existerade (trots att jag vid tillfällen besökt dessa forum som du hävdat är fulla med klagomål). Vad är det som säger att andra forum inte skulle vara "fulla" med klagomål om andra motorer? Jag läser inte allt som skrivs på nätet, och jag tvivlar att du gör det heller. Så om inte du har något problem med ett specifikt annat spel betyder det faktiskt väldigt lite. Vad är det som säger att det inte finns andra som faktiskt har det (med precis det resonemang du tog upp tidigare)?

Jag har ingen avsikt att konvertera dig på något sätt, lika lite som jag anser att Sourcemotorn eller Valve är det bästa som finns. Men svepande generaliseringar och överdrifter tycker jag inte hör hemma i en seriös diskussion. Mer förvånad är jag över att du över huvud taget spelar Valves spel med den massiva kritik du verkar framföra.

Inaktiv
Skrivet av mxz:

wall of text

Det är för att korta ner inlägget.

Tror att du missförstår mig lite... jag tycker inte att spelen är ospelbara. Tvärtemot är det riktigt bra spel, som dessutom flyter bra även på äldre datorer. Jag tycker att det är tråkigt att man inte kan tabba in och ut, och inte har kunnat göra det på ett smidigt sätt sedan hur länge som helst.

Du säger ju själv inte kan tabba in och ut smidigt. Upplever in/uttabbning på samma sätt när det väl funkar. 2007 kunde jag förstå det, med mina 2 GB i RAM, men fyra år senare när man sitter på 8 är det inte okej. Att de inte har fixat det ännu får en ju att undra lite.

Tar och sätter P här, finns ju faktiskt egentligen inget att diskutera. Har nog bara olika åsiker om vilka fel som är acceptabla och om hur många som får ha dem innan det ågärdas

Medlem

Ja varför investera i något nytt när det egentligen inte finns något riktigt behov för det?

Mycket bättre att fortsätta bygga på en väl beprövad grund istället.

Medlem

Enda problemet jag har med Source är väl att character movement känns lite floaty, annars funkar den fint.

Medlem

Bilden på Gabe ser ut som nån som har misslyckats fatalt med texture mapping.

http://www.sportsbabel.net/face_texture_map.jpg

Medlem

Source har bra animationer, väldigt flytande och snygga men grafiken börjar se seriöst daterad ut.

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Rurounin:

Om dem inte funderar på att "step it up" med en rejäl uppdatering så kommer Epic Games ta en ännu större del av kakan med sin nya Unreal Engine 3, och dem har en ganska stor del redan.

Håller med.
Ok lite OT men ett tips; "dem" är fel ovan, på båda ställena. Skriv hellre "dom" om du är osäker på de/dem.
Blir så jobbigt att läsa annars

Helt rätt, skriv alltid "dom".
Bäst i alla lägen.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Rätt snyggt ... ökad geometri hjälper långt (portal 2).
Fast..
Min dator (~2006 p4 1 core 7600gt) körde Portal 2 (med+high) mjukt... det säger nog lite mer än BARA bra optimering. -> + :S

Då skulle du sett WoW på en P3:a med 640 MB RAM och NVIDIA 5200 128 MB...
Efter 4.03 tvärvägrade eländet att starta - var ju tvungen att höra med brorsan om ett nybygge. ^^

Medlem
Skrivet av mxz:

Jag tycker Valve har all rätt att tycka att de är "nåt", du erkänner ju själv att "hade inte valve varit så framgångsrika...". Skulle Valve och det de gör vara skräp skulle de inte kommit så långt som de gjort.

Sedan kan jag också tycka att det är synd att jag inte får fortsättningen på Half-Life-berättelsen. Men hitintills har Valve aldrig lurat på mig något skräp, i min mening. Så jag ger dem mer än gärna "the benefit of doubt". Jag ser hellre en ypperlig fortsättning än en medioker uppföljare bara för att de ska släppa något regelbundet. Anledningen till att du och jag och miljoner andra sitter och hoppar på våra stolar, ivrigt väntande på HL3 är just att de tidigare spelen i serien var bra och inte några hafsverk. Med tanke på hur mycket spel det finns att spela, har jag inga som helst problem på att vänta på något som jag ser fram emot som en underbar spelupplevelse.

Det verkar som om det snarare är det man uppfattar som attityd som stör. Och, ja, jag kan hålla med om att det kan upplevas som arrogant när man säger att man tycker den motor man har är helt ok. Men vad skulle alternativet vara?

"Nej, vår Sourcemotor är skit och vi skäms över att våra spel inte ser ut som våra konkurrenter." Det skulle säkert hjälpa dem... så klart inte. Självklart kommer de säga att de tycker motorn är ok OM de tycker det och forsätter jobba med den. Notera att Newell inte sade att deras motor var ledande, bara att de tyckte att den duger och att de inte hade planer på att skrota den och börja om på en ny. Läser man originalartikeln läser man också att motorn har utvecklats kontinuerligt, så det är inte så att den stått still sedan den lanserades.

Jag upplever detta inte som "bossa och styra", men jag kan inte ta i från dig upplevelse om du känner så. Vi ser nog bara detta på olika sätt.

Visst är det bra att dom inte släpper spel för tidigt men det finns väldigt många andra utvecklare som både kan släppa bra spel och göra det inom en bra tidsram. Tex Uncharted spelen, 2an släpptes 2 år efter ettan och överträffade det redan excellenta originalet. GoW3 släpptes 3 år efter GoW 2 och var helt underbart trots att utvecklarna var tvungna att byta till en ny motor. Känns lite som att Valve har blivit lite högfärdiga och tror att dom är bättre än alla andra.

Skriv svar