Tränare Bob lackar

Flakmonkey
Tränare Bob lackar

Av naturliga skäl så har jag en viss förkärlek för program som handlar om vikt och träning. Hmm nu när jag tänker efter så är nog förkärlek att ta i eftersom det lika ofta handlar om hat, men hursom så är jag alltid nyfiken på dem och sitter ofta och tittar på dem i min soffa. Min favorit bland dessa är den amerikanska versionen av Biggest Loser som jag gillar eftersom den inte bygger på en massa dieter som ska ge snabba resultat utan det som det verkligen handlar om det vill säga hårt arbete och disciplin. Där får alla lära sig att det inte finns några genvägar utan att det är slit som gäller. Ibland får de lära sig detta på ett relativt snällt sätt men andra gånger krävs det rejäla utskällningar och det är precis vad som händer i klippet nedan då den normalt så timide tränare Bob lackar ur totalt på en deltagare som han anser ger upp på tok för tidigt....

Nu inser jag att man kan ha olika åsikter om klippet. Vissa tycker säkert att han är taskig och att det är mobbing, men jag ser det för vad det är nämligen sanningen. Sanningen är inte alltid kul att höra, speciellt om man vägrat inse den tidigare och måste få höra den på det här sättet, men den är samtidigt i de allra flesta fall det ända som kan hjälpa. Här käbblar ju hon emot som vanligt, men Bob tar inget skit den här gången utan tvingar henne mer eller mindre att springa sina 30 sekunder på löpbandet och se hon klarar ju av det. Och hon gör det inte för att hon helt plötsligt har fått bättre kondis eller löpsteg utan för att hon helt enkelt inte ger upp. Tror det är det allra vanligaste problemet när det kommer till att gå ner i vikt, att man helt enkelt ger upp och kommer med en herrans massa bortförklaringar. Jag gjorde det ju själv i en herrans massa år då jag skyllde på både dittan och dattan men när jag väl bestämde mig och inte gav upp så gick det ju också...

Vi klarar helt enkelt av så otroligt mycket mer än vi tror, men ibland kan det krävas en skogstokig personlig tränare för att få oss att inse det

#blogg

Medlem
Tränare Bob lackar

Helt rätt, hon ser ju knappt trött när hon slutar. Folk behöver verkligen pushas över tröskeln oftare och i väldigt många olika sammanhang.

Känner tyvärr att svenskheten inom mig försöker säga att detta är fel, man ska puttinutta med människor och inte stå och skrika på dem. Att säga sanningen till folk här är ju inte populärt ;P

Medlem

Han gör helt rätt, hon verkar aldrig nånsin ha lärt sig att pressa sina gränser. Ger hon inte upp lär hon tacka honom så småningom.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Ont ska med ont fördrivas!

Det funkar!

Medlem

Han gör helt rätt med det där utbrottet, vet själv hur enkelt det är att hitta dom där enkla ursäkterna och sen slänga upp dom som en mur, ibland krävs det att nån skäller ut en för att få igång en igen.

Medlem

Det handlar ju också om mer än bara träningen när det gäller Biggest loser. De som är med är ju oftast så gravt överviktiga att de kommer dö i förtid. Genom att ändra deras sätt att tänka, räddar de kanske 20 år av sina liv om de har tur.

kaealy: Det är en fin gräns mellan att säga "sanningen" och att vara ett as. Min uppfattning är att i Biggest loser pushar tränarna för att de bryr sig, inte för att säga "sanningen". Tränarna pratar med dem om deras destruktiva beteendemönster lika mycket som de pushar dem.


signatur

Och deras glädje var som svärd

1
Skriv svar