Byta från 100/50 till 100/100 gratis "Telia" Vilkor hjälp

Medlem
Byta från 100/50 till 100/100 gratis "Telia" Vilkor hjälp

Hej på er alla!

jag kom in på Telias sida o fick se att man kunde byta från 100/50 till 100/100 nu.
Jag har då 100/50. Men sp jag förstår så är det inte så billigt iaf

https://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef...
--------------------------------
Just nu bjuder vi på en högre hastighet i 6 månader!

Exempel:
Byt till 10/10 Mbit/s, betala för 0,25 Mbit/s
Byt till 100 Mbit/s, betala för 10/10 Mbit/s
Byt till 100/100 Mbit/s, betala för 100 Mbit/s
--------------
Villkor
Erbjudandet gäller privatpersoner t.o.m. 22/5 2011, som uppgraderar sin hastighet och förlänger sin bindningstid för Telia Bredband med 12 månader. Ny bindningstid adderas på eventuell befintlig bindningstid, max 36 månader. Du är bunden till avtalet, inkl. hastigheten, under bindningstiden. Under 6 månader betalar du för närmast lägre hastighet än den du köper. Efter bindningstidens slut betalar du ordinarie pris för vald hastighet. Erbjudandet kan inte kombineras med andra erbjudanden och eventuella tidigare rabatter från Telia. Alla hastigheter kan inte levereras på alla adresser på grund av tekniska begränsningar.
------------------

Så jag fattar måste jag binda upp mig på 12 månader (Inga prob för mig). Men det är bara gratis i 6 månader. Så allså måste jag betala 100/100 (DYRT) i 6 månader o sen gå ner till 100/50 igen?

Om det nu stämmer så som jag fattar det så är det ju inte så billigt iaf..


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Så om jag förstår rätt så har du deras "vanliga" 100Mbit som kostar 339kr/mån men får nu uppgradera dig till 100/100. De första 6 månaderna betalar du bara 339kr men resterande 6månader och efterföljande månader kommer du få betala 599kr. Känns som en stor kostnad bara för att kunna ladda upp snabbare. Skulle varit mer värt det om de ökade till 150/100. Men att kunna ladda upp i 6MB/s (50Mbit) är ju inget att klaga över.

Om du beställer det här så kommer du iaf vara tvungen att ringa dem och nergradera dig till den "vanliga" 339kr's 100Mbit'aren efter bindningstiden är slut.
Detta är ingen bra deal för dem som redan är uppbundna då de kommer vara tvungen att betala mer under en längre tid, det är nog menat att få folk som överväger deras tjänst, att välja den dyrare varianten.
Personligen skulle jag inte betala 260kr extra för att kunna ladda upp drygt 6MB snabbare, känns inte riktigt värt det även om man laddar upp/ner mycket.

Medlem

100/50 betyder att du laddar ner i 100 mbit och laddar upp i 50 mbit. Så länge du inte skickar filer ofta (som t.ex. över FTP) så är det helt onödigt. Du kommer inte märka någon skillnad alls mellan 100/50 och 100/100. De sista siffrorna anger bara uppladdningshastighet. Det kan vara bra om du t.ex. jobbar på en tidningsredaktion (som jag) och skickar tunga PDF-filer till tryckeriet. Annars är det helt meningslöst.

Medlem
Skrivet av Zane86:

100/50 betyder att du laddar ner i 100 mbit och laddar upp i 50 mbit. Så länge du inte skickar filer ofta (som t.ex. över FTP) så är det helt onödigt. Du kommer inte märka någon skillnad alls mellan 100/50 och 100/100. De sista siffrorna anger bara uppladdningshastighet. Det kan vara bra om du t.ex. jobbar på en tidningsredaktion (som jag) och skickar tunga PDF-filer till tryckeriet. Annars är det helt meningslöst.

Jag tror nog han är medveten om vad som menas med hastigheterna. Det han frågar om är ju angående erbjudandet från telia och hur det funkar.. Och jag är lite nyfiken på vad du menar med "tunga" PDF filer? Snackar vi PDF filer på flera GB? Annars räcker det ju med vilken hastighet som helst. Försöker inte på något sätt vara en besserwisser och jobbar ej på tryckeri. Men PDF filer som anses som "tunga" och utnyttjar 100 Mbit upload har jag aldrig stött på.

OnT: Vad jag förstår av telias erbjudande så tror jag som Fuidama. Och personligen skulle jag inte utnyttja erbjudandet för det kostar mer än det smakar.

Medlem
Skrivet av nabilcon:
Skrivet av Zane86:

100/50 betyder att du laddar ner i 100 mbit och laddar upp i 50 mbit. Så länge du inte skickar filer ofta (som t.ex. över FTP) så är det helt onödigt. Du kommer inte märka någon skillnad alls mellan 100/50 och 100/100. De sista siffrorna anger bara uppladdningshastighet. Det kan vara bra om du t.ex. jobbar på en tidningsredaktion (som jag) och skickar tunga PDF-filer till tryckeriet. Annars är det helt meningslöst.

Jag tror nog han är medveten om vad som menas med hastigheterna. Det han frågar om är ju angående erbjudandet från telia och hur det funkar.. Och jag är lite nyfiken på vad du menar med "tunga" PDF filer? Snackar vi PDF filer på flera GB? Annars räcker det ju med vilken hastighet som helst. Försöker inte på något sätt vara en besserwisser och jobbar ej på tryckeri. Men PDF filer som anses som "tunga" och utnyttjar 100 Mbit upload har jag aldrig stött på.

När vi skickar en tidning så ligger de i snitt på 500 mb för hela tidningen (ibland mer, ibland mindre). Å skicka sådana filer till tryckeriet tar ju ett tag med seg uppladdningshastighet - speciellt i stressens hetta

Medlem

Vi använde det erbjudandet vilket hjälpte rätt rejält, vi hade ett gammalt avtal så vi gick från 8mb till 12-24mb och fick några månader utan kostnad och sen den nya kostnaden för 12-24mb var mindre än det gamla avtalet vi hade för 8mb så vi fick både snabbare hastighet och billigare månadskostnad

Men om du har några frågor är det bara ringa teliasupporten, jag var också lite oklar om vi verkligen kunde få snabbare hastighet och billigare bredband så jag ringde och pratade med dom. Så mitt tips är att ringa och prata med teliasupporten.

1
Skriv svar