Mojang tittar på att ge ut andra indielir

Robot
Mojang tittar på att ge ut andra indielir

Efter framgången med Minecraft funderar Mojang Specifications på att gå in som co-publisher med andra indieutvecklare.

#minecraft, #mojang-specifications, #scrolls, #the-elder-scrolls-v-skyrim


Medlem
Mojang tittar på att ge ut andra indielir

Ja att få lite extra cash för en titel de inte utvecklat själva kan ju knappast vara fel även om de samtidigt måste hjälpa det andra företaget med ekonomi under utvecklingen. Hur som helst så: Få klart MC och Scrolls era giriga tomtar
Små baby steg mot toppen (EA/Activision), ett spel i taget.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Ja att få lite extra cash för en titel de inte utvecklat själva

har du någon gång hört talas om utgivare?

Nåja, kan bli kul att se hur de gör detta, men steam dominerar indie marknaden, så det kan bli svårt

Medlem
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av Fuidama:

Ja att få lite extra cash för en titel de inte utvecklat själva

har du någon gång hört talas om utgivare?

Nåja, kan bli kul att se hur de gör detta, men steam dominerar indie marknaden, så det kan bli svårt

Du menar som till exempel EA games som är utgivare av DICE spel (som de ifs äger). Ja det har jag.

Medlem

EA, Activision och co. har väl gett utgivare dåligt rykte, men utan dem hade säkert CoD, MoH och kanske även Battlefield aldrig slagit igenom så som de gjorde. Minecraft är ett av få spel som lyckats bra utan egen marknadsföring över huvud taget men jag skulle tro att majoriteten av alla indie-lir inte är lika lyckligt lottade. Lite support från Mojang skadar nog inte. Det är ju inte så att de köper upp någon precis så var inte så jävla trångsynt

Medlem

Jag var mest ironisk egentligen men det var nog svårt att uppfatta. Personligen tycker jag Notch gör många "fel" just nu och får mig att tänka:
hmm det är så som EA och Activision är ju...

Han "skyndar" ut MC för att kunna spela Skyrim, han ska nu bli co-utgivare av andra indie titlar.

Hur många egna inhouse spel gör EA och Activision nu? Seriös fråga för jag kan inte minnas att jag sett ett enda spel från dem de senaste typ 5-10 åren, som inte haft en annan utvecklare och någon av dem som utgivare.

Om nu Mojang kommer bidra med någon form av ekonomi vet ju bara dem, men om de t.ex. betalar reklamplats så lär de vilja ha en del av kakan för marknadsföring.

Medlem

Det är inte många utvecklare som distribuerar sina egna spel, och det är extra viktigt för indie-utvecklare att börja hos en känd utgivare, annars krävs det mycket tur för att bli sedd. Så att Mojang börjar ge ut andras indie-spel är riktigt bra. Det skapar en större innovation i spelvärlden, som just nu är ganska tråkig.

Medlem

Jag önskar verkligen att Mojang tog tillbaka kontrollen över Wurm Online, för så fort Notch försvann gick det riktigt utför med det spelet. Men det lär väl aldrig hända

Medlem

Enligt mig om det var så här han uttalade sig den där Mojang personen så låter det tvärt om! Låter som att han säger att vi behöver mer pengar men vi har inga erbjudande alls att tacka ja till så vi går ut med att vi har massor så utvecklare ska tro att de behöver tävla om oss. :D:D:D

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Jag var mest ironisk egentligen men det var nog svårt att uppfatta. Personligen tycker jag Notch gör många "fel" just nu och får mig att tänka:
hmm det är så som EA och Activision är ju...

Han "skyndar" ut MC för att kunna spela Skyrim, han ska nu bli co-utgivare av andra indie titlar.

Hur många egna inhouse spel gör EA och Activision nu? Seriös fråga för jag kan inte minnas att jag sett ett enda spel från dem de senaste typ 5-10 åren, som inte haft en annan utvecklare och någon av dem som utgivare.

Om nu Mojang kommer bidra med någon form av ekonomi vet ju bara dem, men om de t.ex. betalar reklamplats så lär de vilja ha en del av kakan för marknadsföring.

Skyndar han ut Minecraft?! Fanskapet har ju varit i öppen alpha- och betafas i typ två år! Get your facts straight.

Sen är ju en förutsättning för att kunna vara utvecklare att man faktiskt vet hur man marknadsför produkter, vilket Mojang inte har en susning om. Minecraft marknadsförs endast genom "word of mouth", så Mojang själva har inte gjort någonting på den avdelningen. Känns som att Mojang mest är kåta på att få sitt namn på fler produkter. De kanske borde fokusera mer på sina egna >2000000 kunder som sitter och väntar på uppdateringar för det ofullständiga beta-spelet de köpt...


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av Reize:
Skrivet av Fuidama:

Jag var mest ironisk egentligen men det var nog svårt att uppfatta. Personligen tycker jag Notch gör många "fel" just nu och får mig att tänka:
hmm det är så som EA och Activision är ju...

Han "skyndar" ut MC för att kunna spela Skyrim, han ska nu bli co-utgivare av andra indie titlar.

Hur många egna inhouse spel gör EA och Activision nu? Seriös fråga för jag kan inte minnas att jag sett ett enda spel från dem de senaste typ 5-10 åren, som inte haft en annan utvecklare och någon av dem som utgivare.

Om nu Mojang kommer bidra med någon form av ekonomi vet ju bara dem, men om de t.ex. betalar reklamplats så lär de vilja ha en del av kakan för marknadsföring.

Skyndar han ut Minecraft?! Fanskapet har ju varit i öppen alpha- och betafas i typ två år! Get your facts straight.

Sen är ju en förutsättning för att kunna vara utvecklare att man faktiskt vet hur man marknadsför produkter, vilket Mojang inte har en susning om. Minecraft marknadsförs endast genom "word of mouth", så Mojang själva har inte gjort någonting på den avdelningen. Känns som att Mojang mest är kåta på att få sitt namn på fler produkter. De kanske borde fokusera mer på sina egna >2000000 kunder som sitter och väntar på uppdateringar för det ofullständiga beta-spelet de köpt...

Du begrep antagligen inte att jag syftade på en fullständig version. För det känns ju långt ifrån att vara ett klart spel. Men nu vet du det.
Att spelet redan varit spelbart från alpha var mer en bonus för Notch som troligen fick massor med feedback och hade det tufft att vara ensam utvecklare.
Dessutom så har Mojang en business developer. Denna person ansvarar för marknadsföring bland annat.
Så att Minecraft inte hade någon var ju för att Notch var ensam utvecklare till en början, sedan blev ju en marknasföring överflödig pga populariteten.

Att Minecraft inte hade marknadsföring är helt orelevant då det handlar om utgivning av andra titlar. Läs rubriken ffs.

Get you facts straight.

Inaktiv

Vore jag hann skulle jag bjuda alla anställda och deras familjer på deras livs resa tills dom dör. Använd pengarna!

Ozo
Medlem
Skrivet av showerguy:

Vore jag hann skulle jag bjuda alla anställda och deras familjer på deras livs resa tills dom dör. Använd pengarna!

Tur att du inte är han!

1
Skriv svar