Fordonssekvenser i spel... Varför?!!

Flakmonkey
Fordonssekvenser i spel... Varför?!!

Jag har nämnt det många gånger förut i diverse recensioner, men nu måste jag bara återigen framföra min avsky för de fordonssekvenser som spelutvecklare över hela världen tycks känna sig tvingade att slänga in. Det är inte det att jag har något emot fordon i spel. Visserligen kan jag inte påstå att jag är den största bilspelsälskaren där ute, men jag kan uppskatta det och detsamma gäller andra titlar med olika fordon i. Det är inte heller så att det aldrig fungerar i andra typer av spel. I Halo är det ju tex riktigt kul och det finns även andra exempel även om jag inte kommer på dem.

Vad jag däremot har otroligt svårt för, ja man skulle nog kunna kalla det för hat, är när det känns som att utvecklarna bara har slängt in det eftersom det förväntas av dem. Varje FPS tycks ju tvunget ha något parti där du i bästa fall får styra ett stridsfordon fritt men där det i de allra flesta fall reduceras till en rälspangare och en otroligt dåligt sådan dessutom. Kanske har de en tanke att de ska bidra till spelupplevelsen, göra så att du dras än djupare in i världen, men för mig fungerar det snarare tvärtom.

Det senaste exempelt på just detta stötte jag på nu ikväll då jag nådde en bana i #Bayonetta där jag fick åka motorcykel. Jag fasade för det så fort jag såg att det skulle bli åka av och besvikelsen var total. I min enfald så hade jag ju trott att det här var ett spel där jag skulle slippa krystade fordonspartier, men icke sa nicke och som om det inte var nog att den fanns där så var det också något av det sämsta på länge. För det första var styrningen smått horribel (extra synd med tanke på att det är spelets kanske starkaste sida i övrigt) och för det andra var det så otroligt lätt att det framstod som en fullständigt meningslös transportsträcka. Visserligen kan enkelheten ses som något positivt eftersom det gjorde att jag tog mig igenom den på första försöket, men det gjorde det bara än mer uppenbart att de borde ersatt det med en frän mellansekvens.

Men men, som tur är så är det i varje fall över nu och förhoppningsvis kommer det inget mer liknande. Dock är det otroligt synd att ett så pass bra spel som #Bayonetta ska behöva dras ner av en sån här grej. Det har så mycket som är så bra och sen kommer en kort sekvens som helt får en att tappa lusten att spela vidare. Speciellt när det är något som är så fullständigt malplacerat och meningslöst som det är... Usch och fy är allt jag kan säga!

#blogg

Medlem
Varför envisas de med fordonssekvenser?

Var glad att du inte har kommit till kapitel 14 än

Medlem

Superexemplet är väl Call of Duty Black Ops Singleplayer.. I början. Där du hoppar in i en bil med dina kamrater för att fly. Håll in höger musknapp för att backa. Håll nu in vänster musknapp för att gasa. Styra behövs inte, eller växla, eller nåt alls. Sånt fixar spelets script. Men jag måste klicka på två musknappar för att få bilen att rulla..

Samma sak med övriga Call of Duty-spelen under WW2, när man kör stridsvagn. Fränt att göra alla roller själv, och ha en tank som är 4000 gånger bättre än alla andra. Inte.

Håller med dig till fullo!

(Ett annat spel där fordon funkar ypperligt är Borderlands! )


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

" Fränt att göra alla roller själv"
När jag körde första modern warfare så gillade jag första uppdraget där man var en bland många, dom var eliterna som jag bara assisterade det kändes grymt då alla COD spel i sp har varit samma,, och inte minst moh spelen där man också måste vara den som springer fram till nästa checkpoint, öka svårighetsgraden så skiter motståndarna i dina kamrater helt och hela känslan av att spela med andra försvinner, nu är "kamraterna" bara i vägen.

Något som man mer hatar.

Vissa spel sköter det där bra, minns ett tomb raider spel som hade en motorcykel, visst det var nerdummad styrning men det fungerade väldigt bra. Men överlag är ju problemet med spelmakare att dom ska lägga till tuffa grejer som verkar bra på pappret men när det läggs in så fungerar det inte så bra. Fordon är väl ofta en sån sak. när den också ska bara vara med på en lite sekvens så är det inte prioriterat

Medlem
Skrivet av TruB:

öka svårighetsgraden så skiter motståndarna i dina kamrater helt och hela känslan av att spela med andra försvinner, nu är "kamraterna" bara i vägen.

Något som man mer hatar.

Håller med till fullo. Men som sekvensen i Black Ops när man kör bil i början, den kanske var nödvändig för att förklara hur man tog sig därifrån osv, men varför inte bara göra en cutscene av det? Man håller bokstavligt talat bara in en musknapp åt gången och allt annat löser sig.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Flakmonkey
Skrivet av rambo_d:

Var glad att du inte har kommit till kapitel 14 än

Gah, det där var ju taskigt... kunde jag inte ha fått hoppas på att det skulle vara fordonsfritt fram tills slutet iaf?

Håller för övrigt med om att det fungerar okej i #Borderlands, men jag skulle lika gärna klara mig utan de partierna, fast då hade det förstås tagit lite för lång tid att ta sig till de intressanta platserna.

Medlem

Exakt! Och inte bara det, borderlands bilsystem är ju så flummigt att det blir kul också. "Catch-A-Riiiiide"!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar