Witcher 2 combat

Medlem
Witcher 2 combat

Emoragequitade precis Witcher 2, vafan ska det vara så jävla svårt att göra en enkel tutorial utan att halva världen ska explodera samtidigt som du försöker klura ut hur det nya combat systemet fungerar genom att läsa fula textrutor samtidigt som du blir attackerad av 5 pers plus en drake. wtf?

Några tips på att ta sig an flera fiender samtidigt, säg inte att det enda sättet är att "hopp-dodga" hela tiden för då blir jag fan tokig, jag vet att man parerar med E med det verkar bara funka lite då och då.

Första gången på flera år som jag råkar ut för något liknande när det kommer till spel, är det nån mer som upplever stridssystemet mycket förvirrande?

Medlem

Ja jag tyckte det var rätt dåligt sätt man introduktserades i fightingsystemet. Du ska använda dig flitigt av magierna. The Queen Sign är riktigt bra då den ger dig bra sköld mot fiender och draken. The Aard Sign och The Igni SIgn är vanliga attack-spells - kan vara bra mot fiender med sköldar. The Yrden Sign är en fälla som dom går på och blir skadade av.

Medlem

Testa dricka lite potions när du krigar, oj det går inte.

Så jävla dåligt system.

Medlem

Förstår vad du menar, började med drak grejjen själv, dog säkert 10 gånger där.

Riktigt uselt, tråkigt och konsolifierat combatsystem...

Medlem
Skrivet av mAniAk:

Förstår vad du menar, började med drak grejjen själv, dog säkert 10 gånger där.

Riktigt uselt, tråkigt och konsolifierat combatsystem...

Dog också 10 gånger där ungefär men använd skölden så överlever du rätt enkelt.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av mAniAk:

Förstår vad du menar, började med drak grejjen själv, dog säkert 10 gånger där.

Riktigt uselt, tråkigt och konsolifierat combatsystem...

Dog också 10 gånger där ungefär men använd skölden så överlever du rätt enkelt.

Mm, klarade det tillslut. Sjukt störande att man måste läsa hjälpen för att se vad spellsen gör, om man inte lär sig vad spellsen gör utantill, vilket inte är helt med namnen de har.

Medlem
Skrivet av mAniAk:

Förstår vad du menar, började med drak grejjen själv, dog säkert 10 gånger där.

Riktigt uselt, tråkigt och konsolifierat combatsystem...

Spelet är utveklat först och främst för PC, så nej combatsystemet är inte "konsolifierat "


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av mAniAk:

Förstår vad du menar, började med drak grejjen själv, dog säkert 10 gånger där.

Riktigt uselt, tråkigt och konsolifierat combatsystem...

Spelet är utveklat först och främst för PC, så nej combatsystemet är inte "konsolifierat "

Ser att det bara kommit till pc också. Rättar mig då, sjukt misslyckat combatsystem.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av mAniAk:

Förstår vad du menar, började med drak grejjen själv, dog säkert 10 gånger där.

Riktigt uselt, tråkigt och konsolifierat combatsystem...

Dog också 10 gånger där ungefär men använd skölden så överlever du rätt enkelt.

Drakgrej?, sköld? Har jag missat något, har spelat igenom Prologue och en bit in på Chapter 1 men inte fått tag på en sköld ännu...

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av mAniAk:

Förstår vad du menar, började med drak grejjen själv, dog säkert 10 gånger där.

Riktigt uselt, tråkigt och konsolifierat combatsystem...

Dog också 10 gånger där ungefär men använd skölden så överlever du rätt enkelt.

Drakgrej?, sköld? Har jag missat något, har spelat igenom Prologue och en bit in på Chapter 1 men inte fått tag på en sköld ännu...

En av dina spells är en magisk sköld. Quen tror jag den heter.
Den hjälper tydligen en hel del när man ska springa från draken som flyger runt och sprutar eld i början. Hade jag vetat det hade jag kanske sluppit dö 30 gånger där

Medlem
Skrivet av Zlampan:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av mAniAk:

Förstår vad du menar, började med drak grejjen själv, dog säkert 10 gånger där.

Riktigt uselt, tråkigt och konsolifierat combatsystem...

Dog också 10 gånger där ungefär men använd skölden så överlever du rätt enkelt.

Drakgrej?, sköld? Har jag missat något, har spelat igenom Prologue och en bit in på Chapter 1 men inte fått tag på en sköld ännu...

En av dina spells är en magisk sköld. Quen tror jag den heter.
Den hjälper tydligen en hel del när man ska springa från draken som flyger runt och sprutar eld i början. Hade jag vetat det hade jag kanske sluppit dö 30 gånger där

Ah, jag försökte själv att plocka upp vakternas sköldar ett flertal gånger
Jo jag använde bara Igni fram till slutet av prologen...

Medlem
Skrivet av mAniAk:
Skrivet av Neatherblade:
Skrivet av mAniAk:

Förstår vad du menar, började med drak grejjen själv, dog säkert 10 gånger där.

Riktigt uselt, tråkigt och konsolifierat combatsystem...

Spelet är utveklat först och främst för PC, så nej combatsystemet är inte "konsolifierat "

Ser att det bara kommit till pc också. Rättar mig då, sjukt misslyckat combatsystem.

Är väl egentligen inget fel på slagsmålssystemet, man måste bara tänka på var och hur man står för att inte bli slagen i ryggen när man pucklar på någon. Det skulle varit ännu bättre om de snott ännu mer ifrån Batman: Arkham Assylum, som det är nu är det skitsvårt att fäktas och blocka slag.

Jag som är van 1:ans system där jag nästan uteslutande slagits utan att använda magi fick snabbt lära mig att Quen, Aard och Igni är skitbra saker att använda.

Att meditera och dricka en Vitality potion före striderna är ett bra sätt att hålla sig vid liv också.

Sedan måste man komma ihåg att använda bomber och andra fällor.

Det här är inte meningen att det ska vara ett lätt "konsolifierat" spel.
Det här är ett PC spel så som PC spel ska vara, svårt att bemästra men jävligt kul när man gjort det.

Medlem

Tycker också combat var lite stel, tyvärr kände jag att det blev lite onödigt svårt bara för att combat inte kändes helt ok. Men som MaXMC säger, det gäller verkligen att använda allt du har i din arsenal, annars blire en "kite" fest för att du har så lite hp kvar om du bara smashar iväg ;P

Medlem

hahah gnällisar :DdDD


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Kass tutorial tyvärr ja, skulle behövt en mer ingående förklaring innan man kastas rakt ut i stridens hetta, men efter lite experimenterande så har jag börjat komma in i det och jag personligen älskar det komplexa systemet i spelet. Dricka potions innan strider, använda sig av alla metoder, förbereda sig inför strider med fällor etc etc. Det är kul och man känner sig riktigt smart när man lyckas med något felfritt.

Sen så gillar jag svåra spel så jag har inga problem med att dö ofta så länge jag har tillgång till en Quick-save eller bra placerade Auto-saves.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Efter att ha spelat ett par timmar igår så har jag börjat vänja mig vid systemet och måste säga att det är ganska bra och att jag gillar det mer och mer även om jag önskar ett bättre "block" system och så upplever jag en hel del lag i tangentbordstryckningar ibland eller att spelet inte registrerar alls, vilket kan vara sjukt irriterande om man försöker slåss mot flera fiender.

Däremot så står jag fast vid min kritik vad gäller den helt hjärndöda tutorialen, det tog mig två mycket frustrerande timmar att fatta att man måste meditera för att dricka potions, jag lyckades klura ut det efter reload nummer X då jag lyckades läsa popupfönstret samtidigt som jag slogs mot massa folk.
Skäms nästan att säga det men jag har kommit till chapter ett och vet fortfarande inte hur man använder bomber och fällor.

Men det som tar en på sängen mest är ju svårighetsgraden, fan jag har spelat sen jag var typ 7 år gammal (är 31 nu) lirar det mesta på hard men detta spel är det första sen jag var typ 10 år som har fått mig att fundera över att dra ner skiten till Easy. Fuck asså... Withcer 1 var delvis riktigt svårt men detta är ju brutalt, fast på ett bra sätt om man bortser från frustrationsmomenten i början som faktiskt bara är dryga och får en att vilja lägga ner.

För er som inte har Witcher 2 men som funderar på det, bli inte avskräckta av detta, det är bara petitesser som man snabbt kommer över, spelet är helt jävla magnifikt!
Med risk för att låta klyschig så är storyn mycket vuxen och behandlar inte spelaren som en 5 åring där allt bara är svart och vitt / gott och ont, Witcher 2 är mycket mer en stor gråzon där du ofta inte kan förutse konsekvenserna av ditt handlande till skillnad mot exempelvis Mass Effect serien som jag verkligen älskar, men som i jämförelse med Withcer 2 håller dig i handen hela tiden och säger till dig vad du ska göra för att ta den goda eller "onda" vägen.

Medlem

För er som missar textmedelandena i tuturial så kan du läsa om alla när du trycker J (Journals) och går till tutorial fliken.
Blocken tar ju även agility points så om man har använt en hel del signs så blir det svårt att blocka.
Fast jag håller med, tutorial var inte helt smärtfritt (tappade räkningen hur många gånger jag dog) men jag lär nog mig systemet the hard way.

Inaktiv

Är det fler än två fiender i en strid så blir den omöjlig, och att springa runt i cirklar som en jäkla idiot är inte så särskilt givande. Dessutom så får han för sig att rulla helt random rätt in i en bunt med fiender.


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv

Skrev en Witcher 2 fight guide för en stund sen men insåg nu när jag själv läste igenom den att den är ganska svår att förstå så ska försöka göra den lite bättre för er som behöver hjälp eller ska köpa spelet i dagarna och få lite tipps : )

Första att tänka på:

[Armour] Köp inte första bästa du hittar i butik eller av npc, Du behöver inte ha någon av dom
(jag kör på hard och har gjort på detta viset) tills i slutet av ch 2 när du ska döda Mr.L vid rosorna.
Mer säger jag inte för då förstör jag för alla andra

När du är på väg till han så är det om du inte redan har det, dags för att köpa ny armour
Alven utanför stan i ch2 craftar en grym armour (+9) som jag själv använder och sen lagt på lite saker för extra +dmg och +vitallity

[Fighting tips och tricks]

När du slåss mot en så är det ingen fara, (inte ens på hard) när du slåss mot 2st eller flera så börjar det bli riktigt svårt, som nog alla insätt vid den här tiden om ni kör på hard eller till och med medium.

Det som jag gör på "hard" när jag möter fler än 2st är att först sätta på queen spellen så jag inte tar dmg från dom 2-3 första slagen, sen försöker jag få ihop dom i en klunga (grottan under ch2 någon?)
Och när alla är tätt ihop så slänger jag bomber eller kast knivar. Det gör inget om du slänger bort alla du har eftersom dom är riktigt billiga att köpa och lätta att göra då du hittar saker för det hela tiden.

Så när du känner att dom har tagit så mycket skada så du känner dig säker eller när bomberna tagit slut (som det gjort många gånger för mig) så kör en queen spell till (som förmodligen är slut nu), sikta mot den första i klungan OCH TRYCK PÅ ALT så du "låser han" som står närmast och sen in och hugg,

Hugg så många gånger du kan tills du hör att queen tar slut , rulla sen bak snabbt och gör om. Kommer dom efter dig och du är instängd i ett hörn, använd telekanessis (stavning) och bilda en lucka och spring igenom, hitta en safe place och rest.

TRO INTE att du är rambo, dvs att du har lite liv och 2 st monster kvar men ändå tror att du ska vinna, ett hugg i ryggen på dig gör 20-30 % mera dmg än normalt. Dvs du dör på en gång. Så ta istället tid på dig och vänta tills livet gått upp lite.. sen gör om allt igen.

[Potions och bomber]

Det många gör fel i ett rpg är att dom tappar fokus efter några gånger dom dött i ett rum och tillslut känner sig så säkra att dom kan springa rakt in och döda allt, well det går på easy kanske, på medium och hard så forts du bara och dör. Det är inget fel med att ge upp questet så länge och sen komma tillbaka starkare och döda allt.

Bomber jag använder: (kan inte namn utan beskriver dom så får ni kolla själv vilka det är). Och ja, det är bara 3 saker jag använder.

1. En bomb som sprider lätt antändlig gas, bra mot mycket monster. Släng den och sen släng en fire spell för att tända eld på alla i närheten, gör det dock snabbt eftersom gasen försvinner efter ca 2sec.

2. Björn fällor (typ), I grottor och gruvor (ch 3) så är det perfekt i långa korridorer då du lägger ut dom, hämtar monster och sen låt dom gå in i dom, och blanda med bomber och area affekt fällor.
(mer om det här under)

3. "vanliga" bomber som exploderar vid träff. Bara att slänga in i en hög fiender och se livet gå ner, dock ska tilläggas att på VARJE SAK jag gått igenom här ovan så är det bra att ha 5+ av varje.
(På hard så använder jag LÄTT upp 10+ på ett gäng monster)

[Slipa vapen innan fight?]

I Witcher 1 så fanns det slipstenar för att göra vapnen bättre. Dom är borta vad jag vet nu.
Det du dock ALLTID ska ha med dig ut när du gör quest är:

1. Potion för att lägga på svärdet så det gör + dmg
2. Potion för att lägga på svärdet så det gör bleed dmg.
3. Potion för att lägga på svärdet så du gör poison dmg.

[Skillz]

Alla använder sina egna taktiker när det gäller dom men kan säga (imoh) vilka ni ska sattsa på först och vilka spels jag använder mig av på hard mode.

* Electric fällan som du kan lägga ut använder jag aldrig, why? Den gör ingen dmg i mitt tycke.
Inte häller använder jag " mind controll" spellen då den aldrig verkar funka ? Eller så kanske det bara är på hard mode det är svårt.

Dom jag därimot använder och uppgraderat är:

1. Queen (uppgraderad) - ger dom electric dmg när dom slår plus bättre skydd
(dvs flera slag som du kan ta imot innan den försvinner)

2. Fire bomb (uppgraderad) Skjuter iväg fire bomb som också gör area attack när den träffar + att dom brinner ett tag efter.

3. Telekanessis (uppgraderad) Hårdare "tryck" i "push backen". Dvs istället för 1 som du pushar så kan du nu pusha iväg 2-3 st på en gång.

Hoppas den här guiden hjälpte lite.
Kom dock ihåg att det här är hur JAG spelar. Glöm inte att det roliga med ett rpg är att alla spelar olika :).

[Om du / ni behöver hjälp eller har frågor ang prologue mission / ch1 eller ch2 så är det bara att fråga
så försöker jag hjälpa er så mycket som möjligt.

Maxar allt med....
i5.760 @ 2.8ghz
4g ddr3 ram
Gforce 560ti
550w nät agg.


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem
Skrivet av Red_Gr3mlin:

OM det här kan vara till någon hjälp så kan jag berätta hur jag gör när det gäller strider i Witcher 2

Svårighetsgrad - Hard

En liten walkthrue för dom som verkligen inte fattar hur fan man ska göra för att överleva i fighter med mer än 4a personer som ni GARANTERAT kommer få möta där jag ligger.

Det första ni bör göra om ni inte gjort det än är...

Tack för dom trevliga tipsen, ska lätt testa när jag kommer hem, fan vad det suger att vara vuxen och ha jobb när det kommer sådana här stora releaser

Medlem
Skrivet av veum:
Skrivet av Red_Gr3mlin:

OM det här kan vara till någon hjälp så kan jag berätta hur jag gör när det gäller strider i Witcher 2

Svårighetsgrad - Hard

En liten walkthrue för dom som verkligen inte fattar hur fan man ska göra för att överleva i fighter med mer än 4a personer som ni GARANTERAT kommer få möta där jag ligger.

Det första ni bör göra om ni inte gjort det än är...

Tack för dom trevliga tipsen, ska lätt testa när jag kommer hem, fan vad det suger att vara vuxen och ha jobb när det kommer sådana här stora releaser

Fast det är ju då man har pengarna att köpa spel och en bra dator för! Som student så har man varken tid eller pengar att njuta av spel har jag funnit


signatur

Videomupp

Inaktiv

Gjorde precis ett försök till att lära mig stridssystemet, men det gick käpprätt åt helvete.

Först så skulle jag prova på att låsa mig på en fiende i striderna istället för att geralt ska slå i tomma luften, eller hugga åt ett helt annat ställe där det inte finns fiender. Men fienderna kutar runt som i en amfetaminstinn moshpit och gör det därför omöjligt att få in några slag innan jag är omringad och sliten i stycken, jag har tyvärr inga reflexer som en åttaårig asiat så att byta mål är inget alternativ.
Provade efter det att parera slagen istället, men när fem äckel står och klöser åt mitt håll så hjälper det föga och jag blir snabbt förvandlad till en blodig massa.
Efter det så gav jag mig på magier istället, men geralt verkar dock helt ointresserad att skicka ett eldklot mot den anstormande nekker'n, och ger sig istället på en närliggande stenvägg som stilla beskådar spektaklet som utspelar sig. Nästa eldklot åker åt rätt håll, men slår istället ned på marken fem meter ifrån nekker'n.
Försökte mig istället på mind control, men den ger geralt istället ett epelepsianfall och får han att stå ryckandes och förvarslös för ett par sekunder.
Och sist men inte minst, kullerbyttorna.
Av alla spelkaraktärer jag styrt, så har geralt den skummaste motoriken jag har sett.
Antingen så känner han innerst inne att han egentligen är ett bowlingklot, eller så missade han helt lära-sig-gå stadiet och valde istället kullerbyttor som det främsta sättet att ta sig framåt.
Helt spontant under en strid, så slänger han sig på marken och rullar rätt in i benen på fienderna, kanske ett desperat försök att tackla omkull dem, kanske vill han lösa det hela med ett breakdance-battle.
Och när jag ska "avancera bakåt" för att få mer utrymme mellan mig och fienden, så rullar han istället åt sidan rätt in i en vägg.
Kanske jag som är dålig på spelet, men jag har aldrig haft såna problem med ett stridssystem förut.

Bortsett från dessa obetydliga små skavanker, så är spelet helt_jävla_underbart


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv
Skrivet av Muhammed:

Gjorde precis ett försök till att lära mig stridssystemet, men det gick käpprätt åt helvete.

Först så skulle jag prova på att låsa mig på en fiende i striderna istället för att geralt ska slå i tomma luften, eller hugga åt ett helt annat ställe där det inte finns fiender. Men fienderna kutar runt som i en amfetaminstinn moshpit och gör det därför omöjligt att få in några slag innan jag är omringad och sliten i stycken, jag har tyvärr inga reflexer som en åttaårig asiat så att byta mål är inget alternativ.
Provade efter det att parera slagen istället, men när fem äckel står och klöser åt mitt håll så hjälper det föga och jag blir snabbt förvandlad till en blodig massa.
Efter det så gav jag mig på magier istället, men geralt verkar dock helt ointresserad att skicka ett eldklot mot den anstormande nekker'n, och ger sig istället på en närliggande stenvägg som stilla beskådar spektaklet som utspelar sig. Nästa eldklot åker åt rätt håll, men slår istället ned på marken fem meter ifrån nekker'n.
Försökte mig istället på mind control, men den ger geralt istället ett epelepsianfall och får han att stå ryckandes och förvarslös för ett par sekunder.
Och sist men inte minst, kullerbyttorna.
Av alla spelkaraktärer jag styrt, så har geralt den skummaste motoriken jag har sett.
Antingen så känner han innerst inne att han egentligen är ett bowlingklot, eller så missade han helt lära-sig-gå stadiet och valde istället kullerbyttor som det främsta sättet att ta sig framåt.
Helt spontant under en strid, så slänger han sig på marken och rullar rätt in i benen på fienderna, kanske ett desperat försök att tackla omkull dem, kanske vill han lösa det hela med ett breakdance-battle.
Och när jag ska "avancera bakåt" för att få mer utrymme mellan mig och fienden, så rullar han istället åt sidan rätt in i en vägg.
Kanske jag som är dålig på spelet, men jag har aldrig haft såna problem med ett stridssystem förut.

Bortsett från dessa obetydliga små skavanker, så är spelet helt_jävla_underbart

Hahaha fy fan vad jag skratta när jag läste det du skrev : )
Bra skrivet!

Ett råd; Tänk kanske lite mera taktiskt när du är på g in i en fight med dom?
Kolla hur dom rör sig, sortera ut dom svagare eller dom starkare, ser du dom börja flankera, avbryt slaget och rulla undan så fort du kan?
(avbryta slaget = spamma mellanslag och tryck på S ) och glöm inte att använda Queen.
Blir det för svårt ändå så kan du alltid sänka svårighets graden i option / gameplay

Lycka till


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Inaktiv

Om det bara fanns ett sätt att få bort så att "WASD" inte orsakar kullerbyttor om man trycker lite för ivrigt, så skulle det vara ofantligt mycket lättare

Har iallafall nu fått fram en någorlunda effektiv taktik emot nekkers och drowners, det hela går ut på att jag lockar med mig hela klungan bort till "aggrogränsen" (en osynlig gräns där de vänder om och går tillbaka).
Där kan jag om jag har tur, plocka en fiende när de är påväg tillbaka. Har jag inte tur så hoppar hela klungan på mig igen och hindrar mig från att fly.

Det smått tragiska är att jag kör på easy...

Fast jag skyller min brist på skills och reflexer på för mycket minecraft den senaste tiden


signatur

Allah är stor men jag har större

Var finns en manual när man behöver den?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Var finns en manual när man behöver den?

På Gog.com så letar man upp spelet på sitt konto, klickar på den som att man skulle vilja börja ladda ner det men scrollar ner så hittar man extra sakerna inkluderat "Game Manual" i PDF formet.

På Steam brukar den finnas genom att man väljer spelet i Game Library och sen kollar under Links.

I Retail versionen brukar den finnas i lådan.

Det borde klara upp saken för stackarna som inte kan hitta den.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Var finns en manual när man behöver den?

Det här är faktistk ett sånt spel där man bör läsa manualen innan man spelar det.

Som jag sade tidigare, ett PC-spel så som PC-spel brukade vara.

1
Skriv svar