Imponerande ansiktsanimationer av Janimation
Om två dagar släpps L.A. Noire som är känt för hur ansikten i det animeras. Janimations teknologi för avkänning av ansikten är dock snäppet vassare.
#la-noire, #team-bondi, #rockstar-games
Ser bra ut, problemet med dessa realistiska animationer är hur mycket plats de tar.
Motionscan som L.A Noire använder kräver t.ex 3 st DVD-DL skivor, vilket är väldigt mycket med tanke på grafiken i spelet.
Lär förstås inte vara något större problem då nästa generations konsoler är runt hörnet (innan denna teknologi blir vanlig) och då kommer xboxen antagligen inte använda DVD längre utan kommer gå över till något större format.
Utvecklingskostnaden för spel kanske stiger också då man måste hyra in äkta skådespelare för sådana animationer, så en verklighetstrogen röst kommer inte räcka längre, man måste ha ansikte av någon som faktiskt kan "acting", eftersom man ser ansiktsuttrycken så detaljerat så måste det se bra ut, vilket vem som helst inte kan lyckas med.
Life is too short to remove USB safely.
MOCAP för ansikten har väl funnits hur länge som helst, och används sedan en lång tid tillbaka av Hollywood. Gollum i sagan om ringen är ju bara ett exempel. Vad är det som är nytt och unikt med detta?
Spel renderas ju i realtid, det gör inte film.
"If the road ahead is long, don't turn back"
MOCAP för ansikten har väl funnits hur länge som helst, och används sedan en lång tid tillbaka av Hollywood. Gollum i sagan om ringen är ju bara ett exempel. Vad är det som är nytt och unikt med detta?
Spel renderas ju i realtid, det gör inte film.
Det gör inte klippet i den här nyhetsartikeln heller. Vad är din poäng?
MOCAP för ansikten har väl funnits hur länge som helst, och används sedan en lång tid tillbaka av Hollywood. Gollum i sagan om ringen är ju bara ett exempel. Vad är det som är nytt och unikt med detta?
Spel renderas ju i realtid, det gör inte film.
Det gör inte klippet i den här nyhetsartikeln heller. Vad är din poäng?
Jag misstänker att tiden och resurserna för att skapa det här gentemot exempelvis Gollum är oerhört stora. Det vill säga, att det går snabbare och snabbare att få till extremt fräcka saker.
By deciding what is right you ultimately end up blind.
MOCAP för ansikten har väl funnits hur länge som helst, och används sedan en lång tid tillbaka av Hollywood. Gollum i sagan om ringen är ju bara ett exempel. Vad är det som är nytt och unikt med detta?
Spel renderas ju i realtid, det gör inte film.
Det gör inte klippet i den här nyhetsartikeln heller. Vad är din poäng?
Jag har inte ens nämt att det jag skrev handlade om det här klippet specifikt. Spel renderas i realtid, vad är det du inte förstår?
"If the road ahead is long, don't turn back"
Jag misstänker att tiden och resurserna för att skapa det här gentemot exempelvis Gollum är oerhört stora. Det vill säga, att det går snabbare och snabbare att få till extremt fräcka saker.
Fast detta är väl endast dina egna spekulationer? Vi känner väl inte till produktionstiden för mocap-riggen i klippet vad standardtiden brukar ligga på. Just nu så är det ju endast en snygg datoranimation
Jag misstänker att tiden och resurserna för att skapa det här gentemot exempelvis Gollum är oerhört stora. Det vill säga, att det går snabbare och snabbare att få till extremt fräcka saker.
Fast detta är väl endast dina egna spekulationer? Vi känner väl inte till produktionstiden för mocap-riggen i klippet vad standardtiden brukar ligga på. Just nu så är det ju endast en snygg datoranimation
Du har en poäng jag insåg strax innan jag skrev min kommentar förut Men ibland tänker jag att man får låta udda vara jämnt. Dags för kaffe!
By deciding what is right you ultimately end up blind.
MOCAP för ansikten har väl funnits hur länge som helst, och används sedan en lång tid tillbaka av Hollywood. Gollum i sagan om ringen är ju bara ett exempel. Vad är det som är nytt och unikt med detta?
Spel renderas ju i realtid, det gör inte film.
Det gör inte klippet i den här nyhetsartikeln heller. Vad är din poäng?
Jag har inte ens nämt att det jag skrev handlade om det här klippet specifikt. Spel renderas i realtid, vad är det du inte förstår?
Men förklara dig då ish!
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Visste väl att jag kände igen karaktären! Griniga gubben i Sagan om Konungens återkomst
Även Walter Bishop i Fringe.
Haha kul att jag kollat igenom 2 säsonger utan att tänka på det där
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Jag skrev svart på vitt att skillnaden mellan film och spel var att spel renderar i realtid, vilket var min poäng. Men jag kan dumma ner det ytterligare. I film är det förrenderat, medans att spel måste göra det 'on the fly', vilket är mer imponerande än någon specialeffekt på film, där allt är renderat i förväg. Gollum i detta exempel.
"If the road ahead is long, don't turn back"
Det gör inte klippet i den här nyhetsartikeln heller. Vad är din poäng?
Jag har inte ens nämt att det jag skrev handlade om det här klippet specifikt. Spel renderas i realtid, vad är det du inte förstår?
Jag skrev svart på vitt att skillnaden mellan film och spel var att spel renderar i realtid, vilket var min poäng. Men jag kan dumma ner det ytterligare. I film är det förrenderat, medans att spel måste göra det 'on the fly', vilket är mer imponerande än någon specialeffekt på film, där allt är renderat i förväg. Gollum i detta exempel.
Jag frågade vad som var nytt och unikt med detta. Med "detta" avsåg jag filmklippet i nyhetsartikeln.
Du svarade att spel renderas i realtid och film inte gör det, varvid jag frågade dig vad det har med min fråga att göra. Jag tror att alla här känner till att spel renderas i realtid.
Quantum thoughts.. Jag tycker att jag förklarat flera gånger, du kommer nog inte förstå bättre för att jag skriver samma sak igen. Låt det va bara.
Det är nog bara du som inte förstod min fråga. Jag ville veta vad som var NYTT och UNIKT med klippet.
Att påstå att ett klipp som inte är renderat i realtid är nytt och unikt därför att dessa typer av klipp inte brukar vara renderade i realtid, talar ju snarare för att klippet inte är nytt och unikt, eller hur?
Det är väl inget med tekniken som är nytt eller unikt, men säg ett spel som använt sig av det och ser ut som det gör i videon? Förrenderad eller ej, tanken är väl att det ska gå att rendera i realtid.
Svart färg var inget nytt när man började måla insidan av datorchassin med det, men det var ändå något som inte hade gjorts förut.
"If the road ahead is long, don't turn back"
Det är väl inget med tekniken som är nytt eller unikt, men säg ett spel som använt sig av det och ser ut som det gör i videon? Förrenderad eller ej, tanken är väl att det ska gå att rendera i realtid.
Svart färg var inget nytt när man började måla insidan av datorchassin med det, men det var ändå något som inte hade gjorts förut.
Var framgår det att det är avsett att användas i realtid i spel?
Det är väl inget med tekniken som är nytt eller unikt, men säg ett spel som använt sig av det och ser ut som det gör i videon? Förrenderad eller ej, tanken är väl att det ska gå att rendera i realtid.
Svart färg var inget nytt när man började måla insidan av datorchassin med det, men det var ändå något som inte hade gjorts förut.
Var framgår det att det är avsett att användas i realtid i spel?
"Janimation är ett företag vars ansiktsteknologi potentiellt kan bli nästa steg mot en digital virtuell verklighet"
Sen behövs det väl ingen raketkirurg för att lista ut att tekonologin går frammåt, försökt att inte vara så trångsynt, och tänk lite själv.
"If the road ahead is long, don't turn back"
"Janimation är ett företag vars ansiktsteknologi potentiellt kan bli nästa steg mot en digital virtuell verklighet"
Sen behövs det väl ingen raketkirurg för att lista ut att tekonologin går frammåt, försökt att inte vara så trångsynt, och tänk lite själv.
Fast vi kom ju fram till att det endast var nyhetsförfattarens egna spekulationer.
Att använda markörbaserad mocap för ansikten är ju, som jag skrev tidigare, knappast en ny teknik. Artikeln kunde lika gärna ha länkat klipp från Avatar, som använder samma teknik. Eller Lord of the Rings. Eller Peter Jacksons King Kong. Eller Pirates of the Caribbean. Eller Tron: Legacy. Den gemensamma nämnaren är att alla använder mocap för att skapa realistiska ansiktsanimationer som inte renderas i realtid, precis som klippet i nyhetsartikeln.