Fable 3 låg fps, gå ut till alla dörrar löst problem

Medlem
Fable 3 låg fps, gå ut till alla dörrar löst problem

Hej på er!

Jag har just börjar spela Fable 3. Jag har grymt svårt med min fps fast med min dator.
-----
evga Gtx 480

i7 930

6 gig ram

Windows 7 64bit
--------------
Fpsen ligger på 100-150. Helt plösligt går den ner till 15-25 när det blir något krävande. Typ vatten. Men trycker jag på Esc så man kommer till rummet med alla dörrar o sen tillbaka till världen så är Fpsen på 150 igen. Låter det inte lite mysko? Sen kan den hålla sig på 150 fps i 1-2 min eller minde o sen går den ner igen..

Min dator ska inte alls ha något problem med spelet tycker jag..

Kör med Nvidias 275.27 BETA Drivers

Tror ni det är grafikmotorn, mina drivar, eller min dator? Har ändå inte allt på max....


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Något måste va något fel! Drog så allt är på sämsta grafiken nu! 28 i FPS! omg..


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Det har nog med att göra att du kör drivrutiner som är "beta", dvs. icke optimerade. Avinstallera och kör en säker drivrutin istället.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hmm får nog göra det o testa då. Kan det annars ha med att Det behövs nya drivare till spelet? (som inte har kommit ännu) Så har det varit förut ett antal gånger..


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Tog bort BETA o installerade dom vanliga, FUNKAR PRIMA!

Ligger iaf på 30-60 fps nu när det är tung grafik. På högsta inställningarna


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Super, det brukar ofta vara drivrutinen som är boven...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har något liknande problem fast med BF Bad Company2. Normalt brukar jag ha runt 70fps men ibland (inget speciellt i spelet verkar "starta" problemet) så droppar min fps till under 20 och blir i princip ospelbart, att sikta är en mardröm.

Jag har ifs ett ATI kort, men problemet har funnits sedan spelet kom ut och jag uppdaterar mina drivers i princip direkt efter de släpps.
Detta är det enda spel som har uppfört sig på detta vise. Alla andra spel brukar antingen ha dålig fps hela tiden pga för höga inställningar, eller droppa FPS pga uppenbara händelser som tok mycket med fiender (Warhammer online) eller att spelet är dåligt optimerat (Saints Row 2 t.ex. )

BFBC2 har funkat jättebra på min burk (Nvidia), det kan vara många saker som är orsaken till dåliga FPS.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

BFBC2 har funkat jättebra på min burk (Nvidia), det kan vara många saker som är orsaken till dåliga FPS.

Jo självklart kan de det, men BC2 är det enda spel som uppför sig på det här sättet.
Mitt GFX är nog det enda som inte hänger med i svängarna pga dess ålder.

Datorn rör sig över rekommended och det tycker jag visar sig med att jag har runt 70fps hela tiden. Men av någon anledning så dipper den ner till under 20.

Sättet jag har "löst" det på är att gå ut ur fordon/torn etc, sätta min DPI på max på musen och snurra runt som en dåre. Gör jag inte det så verkar inte problemet lösa sig ens med tiden. Testade att låta det vara och efter drygt 10 min så orkade jag inte vänta längre.

Min bror som har en snarlik dator får inte det här problemet och skillnaden i våra inställningar är att han kör 1920 och jag kör i 1280.
Vi har båda i7 920, 9GB ram, han har visserligen ett HD5970 medan jag har ett HD4870, jag kör spelet på systemdisken som är en SSD, han har det på en vanlig HDD. Spelet laddar upp snabbare men mer än så har jag inte direkt märkt skillnad sedan jag bytte till SSDn.
Att GFX ram skulle tagit slut verkar inte heller troligt då det brukar snarare framföra sig som en CTD, inte låg fps.
Det är inte jätte störande, och jag får leva med det tills det blir en ny rig när BF3 kommer T.T

Jag har testat "HD4870" på en "ny" dator, det klarade inte ens av det gamla "Spider-Man: Web Of Shadows", så det måste ligga något problem i det, eller, så klart BFBC2 grafikmotor.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Megadelux

Hur har du fått tag på det? Det släpps först imorgon i butik.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag har testat "HD4870" på en "ny" dator, det klarade inte ens av det gamla "Spider-Man: Web Of Shadows", så det måste ligga något problem i det, eller, så klart BFBC2 grafikmotor.

Om det inte klarar av ett spel som kom ut 2008 när dessa grafikkort i princip kom ut samtidigt så låter det ju som att spelet i sig är dåligt anpassad för dagens (2008 dvs) hårdvara. Radeon HD4800 serien kom ut under sommaren 2008.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spider-Man:_Web_of_Shadows
oh vilken surprise.... Treyarch stod för PC anpassningen av spelet eller så kanske de bara hjälpte Shaba Games?

Sen är ju frågan: Om det nu är pga hårdvaran, hur kommer det sig då att inte ALLA spel är likadana?
Hur som haver så uppför sig BC2 konstigt på min burk på liknande sätt som Fable verkade göra, men inte så specifikt som just vattnet.
Något jag får leva med tills jag har råd med ett nytt kort. Siktar på HD7000 eller ev GTX600 så det det är ett tag kvar.

1
Skriv svar