Då var det dags för landstigning igen Combat Mission demot är ute!

Medlem
Då var det dags för landstigning igen Combat Mission demot är ute!

http://www.battlefront.com/index.php?option=com_content&task=...

Åtta år sedan sista WW2 spelet från Battlefront men nu är det dags att starta upp Tigermotererna igen! Har spelat igenom tutorial-scenariot några gånger och som gammal krigsspelare säger jag YES! Mycket bra känsla och riktigt fin miljö. Med massor av kartor, quick battle funktion, full-editor, PBEM, TCP/IP och bra mod-community så vet jag vat jag kommer att göra dom närmaste månaderna, eh åren )

Kom ihåg det är en seriös simulering så om du inte är helt med på organisation pluton-kompani-bataljon plus understödsvapen så är det lite av en tröskel in. Men tro mig det är ett enkelt spel i sin klass, med tanke på hur bra det hanterar moral, kommunikation, observation osv. Lek lite först och försök på allvar senare. En sak till, tutorial-scenariot är INTE interaktivt. Om du vill förstå tanken bakom det så gäller det att läsa i manualen som följer med (Det är förresten hela manualen för spelet så där kan man även se cad som följder med i fullversionen).

Nej, nu måste jag tillbaka till Bocagen. See you there

Medlem

Ojdå! Får ta o testa!

Megadelux

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!!!

Megadelux

Såg ju nu att det släpptes igår ! Sorry för dubbelpost men fan ! jaaaaaa !

Medlem

Jag har fullversionen nu och den är till och med bättre än du tror. Ja den täcker bara Amerikaner och Tyska armén (plus flyg och flotta i understöd), ja den täcker bara tre månader (juni-augusti 1944) men det är banne mig den bästa täckningen någonsin på grupp-bataljonsnivå och med 425 000 döda och sårade historiskt så saknas det inte intressanta situationer och händelser

T.

Megadelux

Hur är interfacet då? är det gamla CMBB stil eller är det lika "cpu/gfx-tungt" som ChockForce?

Det var det jag inte gillade med CF. Det var snäppet mer än min dåvarande dator orkade med.

Medlem

Mmmm... Jag förstår. Det känns som koden är bättre optimerad nu men med den mer avancerade terrängen och och ibland nästan löjligt detaljerade objekt (det går att läsa texten på en 81mm granatkastagranat på väg mot ett mål 1000 meter bort) så är spelet trots allt lite krävande. Men inte så mycket, jag kör max på allt med en Intel i5-750+4Gig RAM+Radeon 5850 och det håller för ett minst par bataljoner i strid på en 2x2 km karta. FPS behöver dessutom inte vara så högt i ett spel som det här.

Spelar man mot en människa PBEM eller TCP/IP så här det här nog den bästa taktiska simuleringen som finns på markanden idag. Varje nytt spel så hittar jag nya detaljer att gilla

Megadelux

Fan så bra. Måste köpa när jag kommer hem från jobbet (jobbar på båt.. kliver av på söndag)

Medlem

I sanning ett fruktansvärt bra spel. Tyvärr så verkar det som att FZ, nyhetstipsande till trots, i sin oändliga visdom (eller var det obefintliga?) anser att det inte ens är värt att göra en nyhetsrapportering om att detta spel faktiskt släppts. Något som cementerar min åsikt att de inte riktar sig till vuxna PC-spelare längre, utan konsolspelande små barn. Snart börjar det bli dags att emigrera till en annan, seriösare spelsida.

På tal om det så gav eurogamer.dk spelet 10 av 10 i betyg.

Medlem
Skrivet av Darkseed:

I sanning ett fruktansvärt bra spel. Tyvärr så verkar det som att FZ, nyhetstipsande till trots, i sin oändliga visdom (eller var det obefintliga?) anser att det inte ens är värt att göra en nyhetsrapportering om att detta spel faktiskt släppts. Något som cementerar min åsikt att de inte riktar sig till vuxna PC-spelare längre, utan konsolspelande små barn. Snart börjar det bli dags att emigrera till en annan, seriösare spelsida.

På tal om det så gav eurogamer.dk spelet 10 av 10 i betyg.

Det är klart att det alltid är en fråga om prioriteringar men täckning i form av länkar till demot och rapportering av release borde kunna passa in i FZs koncept. Det är som du säger, ett fruktansvärt bra spel och definitivt ledande i genren. Den första serien CM1 fick topprecensioner över hela nätet, inklusive de riktigt stora sidorna typ gamespot och gamespy. Sedan körde Battlefront i diket när "en känd europeisk producent" hetsade dem att släppa CM2 för tidigt. Det ledde till riktigt dåliga recensioner och när spelet ett-två år senare började närma sig sin fulla potential så verkar det mesta av goodwillen ha förlorats. Fullversionen med Marines, British och NATO modulerna är värt lika höga betyg som CM1. Nu med ytterligare utveckling och tillbaka i andra världskriget är CM:BN definitivt bättre än CM1 som snittade 89 på metacritic i sin Östfrontsversion. Det som kommer vara en tröskel för recensenter och spelare är att den riktiga tyngden i CM ligger på djupet. Ta en liten situation, ett par skyttegrupper som möts på en 300 x 300 karta. Det är så mycket som avgör vilket utfallet av mötet blir att jag förväntar mig att det kommer att ta i alla fall månader av aktivt spelande för att verkligen uppfatta alla nyanser. Samtidigt som det tar minuter att sätta upp och går i realtid eller snabbare att spela igenom.

Skälet att det inte tas upp är väl okunskap, eller att det inte finns i Svenska butiker (bara via Battlefront.com - download eller fysisk kopia) eller, som du sa, att själva genren inte bedöms som intressant. Om det är det sista så kan man konstatera att yta vinner över substans, för mer kött än såhär det får man inte på spel.

T.

1
Skriv svar